Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommer F-150 Lightning til Norge?

Startet av Bjoris, lørdag 14. august 2021, klokken 10:53

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: Vaduz på fredag 28. april 2023, klokken 07:43Du får visst ikke lov å selge bilen privat første året, bare tilbake til Ford så de kan flippe den selv, og om du vil kjøpe en så bør du helst skaffe en match-e også for å komme frem i køen. Det begynner å høres ut som Porsche/Ferrari og andre luksusbil, ganske merkelig.

Jeg forstår godt at Ford vil ta grep mhp flipping. Synes det er en bra ting!

Rosstopher

Sitat fra: RJK på fredag 28. april 2023, klokken 00:51Gjelder ikke biler med bakseter, så om du vil ofre baksetene, så er det selvsagt ditt valg. Men tror de fleste er mer en glad nok for å få 5 seter til (tilnærmet) 0,- i ekstrakostnader.
Det er ikke bare baksete som er begrensningen, det er begrenset til kjøretøy i klasse N2, altså registrert som lastebil.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

RJK

Sitat fra: Rosstopher på fredag 28. april 2023, klokken 08:29
Sitat fra: RJK på fredag 28. april 2023, klokken 00:51Gjelder ikke biler med bakseter, så om du vil ofre baksetene, så er det selvsagt ditt valg. Men tror de fleste er mer en glad nok for å få 5 seter til (tilnærmet) 0,- i ekstrakostnader.
Det er ikke bare baksete som er begrensningen, det er begrenset til kjøretøy i klasse N2, altså registrert som lastebil.
Det lå implisitt i det jeg skrev. Baksetet er selvsagt den viktige forskjellen mellom denne bilen som personbil vs N2 varebil, da den har et plan som gjør at den tar en 1-kubikk europall med varer.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på fredag 28. april 2023, klokken 08:20
Sitat fra: Vaduz på fredag 28. april 2023, klokken 07:43Du får visst ikke lov å selge bilen privat første året, bare tilbake til Ford så de kan flippe den selv, og om du vil kjøpe en så bør du helst skaffe en match-e også for å komme frem i køen. Det begynner å høres ut som Porsche/Ferrari og andre luksusbil, ganske merkelig.

Jeg forstår godt at Ford vil ta grep mhp flipping. Synes det er en bra ting!
Og inkludert i dette selger de selv biler til overpris og avkrever å få vite hvor mange følgere du har på sosiale medier. Antagelig for å selge til såkalte «influensere».
Lurer på hva du hadde sagt om det var Tesla som gjorde det samme.

Rosstopher

Sitat fra: RJK på fredag 28. april 2023, klokken 18:35
Sitat fra: Rosstopher på fredag 28. april 2023, klokken 08:29
Sitat fra: RJK på fredag 28. april 2023, klokken 00:51Gjelder ikke biler med bakseter, så om du vil ofre baksetene, så er det selvsagt ditt valg. Men tror de fleste er mer en glad nok for å få 5 seter til (tilnærmet) 0,- i ekstrakostnader.
Det er ikke bare baksete som er begrensningen, det er begrenset til kjøretøy i klasse N2, altså registrert som lastebil.
Det lå implisitt i det jeg skrev. Baksetet er selvsagt den viktige forskjellen mellom denne bilen som personbil vs N2 varebil, da den har et plan som gjør at den tar en 1-kubikk europall med varer.

Ja, for folk flest er nok baksetet den viktigste forskjellen, men for de som har fulgt med på norske særregler i noen år er kjøretøyklasse viktig, da man ikke lenger kan ta ut baksetet av en hvilken som helst (stor nok) bil og kalle den en varebil/lastebil/kombinertbil/etc. Nå må bilen være typegodkjent i riktig klasse for å kunne registreres som det. Altså det viktigste for en som ønsker å kjøre en elbil på 4250 kg på klasse B er at den er typegodkjent som N2. Man kan altså ikke uten videre "ofre baksetene" som du skriver.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

RJK

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 02. mai 2023, klokken 14:52
Sitat fra: RJK på fredag 28. april 2023, klokken 18:35
Sitat fra: Rosstopher på fredag 28. april 2023, klokken 08:29
Sitat fra: RJK på fredag 28. april 2023, klokken 00:51Gjelder ikke biler med bakseter, så om du vil ofre baksetene, så er det selvsagt ditt valg. Men tror de fleste er mer en glad nok for å få 5 seter til (tilnærmet) 0,- i ekstrakostnader.
Det er ikke bare baksete som er begrensningen, det er begrenset til kjøretøy i klasse N2, altså registrert som lastebil.
Det lå implisitt i det jeg skrev. Baksetet er selvsagt den viktige forskjellen mellom denne bilen som personbil vs N2 varebil, da den har et plan som gjør at den tar en 1-kubikk europall med varer.

Ja, for folk flest er nok baksetet den viktigste forskjellen, men for de som har fulgt med på norske særregler i noen år er kjøretøyklasse viktig, da man ikke lenger kan ta ut baksetet av en hvilken som helst (stor nok) bil og kalle den en varebil/lastebil/kombinertbil/etc. Nå må bilen være typegodkjent i riktig klasse for å kunne registreres som det. Altså det viktigste for en som ønsker å kjøre en elbil på 4250 kg på klasse B er at den er typegodkjent som N2. Man kan altså ikke uten videre "ofre baksetene" som du skriver.
Altså, bare for å presisere, det var aldri meningen å dra frem hele forskriften, drøfte den og konkludere deretter.

Poenget var å få frem at man ikke kan ha denne som godkjent for over 3500 kg og samtidig kunne kjøres på klasse B, for da ryker baksetene. Og bakseter i en pickup er essensielt for å kunne bruke den som en fullverdig familiebil.

Det klarte jeg helt fint i det opprinnelige innlegget, uten å dra inn alle andre krav. 

Det er selvsagt klart at den må typegodkjennes etter øvrige krav, som den altså fint klarer om de gjør tilsvarende ombygging som de har gjort med andre pickups som vil godkjennes som N2 varebil

Dog, muligheten for å få kjørt den med B-lappen gjelder kun N2-kjøretøy over 3500 kg og under 4250 kg, som samtidig er en BEV, og der vektøkningen skyldes drivlinjen inkludert batteriet. Også krav som denne fint klarer, om Ford Norge ønsker å klassifisere den som det.

Men jeg tipper at de ser poenget med å få klasset den som C1, for så å la kjøperne nedklassifisere den som B etter eget valg, og da igjen, med baksetene på plass. Så lenge dette ikke koster kjøperen mer, så vil de sannsynligvis tiltrekke seg et større publikum og en større gruppe kjøpere med denne klassifiseringen.

Bl.a. vil denne være svært interessant for endel som nå kjøper Land Rover og Range Rover, og driver med taktelt-camping og offroading, når man altså kan få med mer enn bare fruen og bikkja.

Jeg velger derfor å stoppe her når det gjelder klassifiseringsspørsmålet, før dette sklir helt ut og langt vekk fra tema.

Men diskusjon om kombinert allbruks familiebil og camper synes jeg er svært interessant, og hovedgrunn til at jeg hadde kjøpt en sporenstreks, om jeg hadde hatt råd. Men jeg håper det blir langt flere interessante modeller i en langt rimeligere prisklasse etterhvert.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

En bør ta med en ting til.
I f.eks. Nord Jæren (Stavanger/Sandnes) betales 0 for elbil over 3500 kg i bom. Er jo etter hvert noen dyre tunneler og, men har ikke sjekket om de og er gratis. Bompene utgjør mye nå etterhvert....
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Bilen koster nesten 1,2 mill. Man kjøper neppe en slik bil for å spare bompenger, tror jeg. Det blir mer som en bonus.

 ;) 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

#53
Sitat fra: RJK på torsdag 04. mai 2023, klokken 08:54Bilen koster nesten 1,2 mill. Man kjøper neppe en slik bil for å spare bompenger, tror jeg. Det blir mer som en bonus.

 ;) 8)

Men det kan være du velger over 3,5 tonn i stedet for under 3,5 tonn, hvis en kan velge.
For noen vil det og bety noe å spare 36.000 i året kun på jobbkjøring. Hvis de tar en ekstra tur i løpet av kvelden til diverse aktiviteter kan det jo fort bli 72.000 i året...per i dag (og bensinbiler betaler det doble)....men reglene kan jo fort endre seg.

Hvis en bor på Tau/Jørpeland på andre siden av Ryfast så må du betale 165,- for tur/retur gjennom tunnelene. I tillegg kommer alle bompengene i Stavanger-området i "Bypakke Nord-Jæren"-bomringen. For biler over 3,5 tonn er det for tiden GRATIS! Say, whaaat?
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Sitat fra: Rosstopher på mandag 24. april 2023, klokken 12:59
Sitat fra: edyrli på fredag 21. april 2023, klokken 08:24[...]Den blir nok C1[...]

Jeg antar at den ikke blir over 3500 kg, altså ikke C1.
I USA oppgir de egenvekt på 2728 kg, 1014 kg nyttelast og totalvekt på 3742 kg.
Jeg er ganske sikker på at de i Europa heller reduserer nyttelasten med 242 kg i stedet for å begrense kundegruppen ved å selge den som lastebil. Den vil jo da fortsatt ha 772 kg nyttelast.

Ser ut som jeg tok feil:
SitatKjøretøyet vil registreres for C1-førerkort. Kjøretøyet kan i ettertid omregistreres for B-førerkort, men kan da ikke i ettertid omregistreres til C1-førerkort.
https://www.rohneselmer.no/nyheter/detaljer/2595/den-ikoniske-og-prisbel-nte-helelektrisk-pickupsuksessen-f-150-lightning-klar-for-europa-i-et-begren
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

HolyDiver

Søkte om å få kjøpe og forventet avslag, men jaggu ringte ikke Ford Norge idag og sa at jeg var i første pulje som fikk tilbud om å kjøpe. 1.2 mill ferdig levert. Vanvittig pris for en vanvittig bil.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: HolyDiver på onsdag 14. juni 2023, klokken 20:17Søkte om å få kjøpe og forventet avslag, men jaggu ringte ikke Ford Norge idag og sa at jeg var i første pulje som fikk tilbud om å kjøpe. 1.2 mill ferdig levert. Vanvittig pris for en vanvittig bil.

Gratulerer! Kjenner en som kjenner en i USA med en sånn bil, og han er strålende fornøyd. Kult med noe annerledes, i tillegg til hvor praktisk og kul den er.
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Ser det har dukket opp bruktimportere biler på Finn nå. Ingen som nevner noe om ladekontakt, navigasjon e.l. da. Hadde vært interessant å vite litt mer om de.

https://www.finn.no/312653948

https://www.finn.no/310746788
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

HolyDiver

Effekt på støpsler i frunk er også kraftig redusert i Norge. Etter ombygging kan du trekke 2400W, mens i USA er det nesten 10kW.

Electric cars in Norway

#59
Tenkte jeg skulle fått sett denne Lightning «live». Noen som vet om den er utstilt nå om dagen i noen av Ford butikkene i Oslo området? Alnabru? Bærum, Lillestrøm? Ski?

Jaaaaa da.... Jeg kunne seff ha sjekka opp dette sjæl ;D men enklere å spørre dere...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA