Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?

Startet av mr.rs4, tirsdag 10. august 2021, klokken 07:00

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 10. august 2021, klokken 14:46
Eneste man får med FSD er vel stopp ved lyskryss, sliter litt med å rettferdiggjøre den.
Samt oppgradering av HW hvis det trengs/kommer.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: model3pw på tirsdag 10. august 2021, klokken 15:08

I USA er det automatisk, men i Norge er det ikke lov. Vi får jo bare forslag fra bilen om å skifte fil og må bekrefte med blinklys/ratt.

Kan jo likegodt skifte selv da!
Nei. Uten auto lane change blir det aktivere blinklys, svinge selv, for så å aktivere AP med tilhørende plingplong. Med så blir det enten å bekrefte eller initiere filskifte selv, så gjør bilen resten.

Det enkleste er jo som hemi skriver, å bare ligge i venstre fil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

model3pw

#17
I USA har de under navigate on autopilot settings et valg av/på som heter «Require lange change confirmation».

Dette valget har de fjernet i Norge slik at det er tvunget påslått.

Hvem forstår dette ved kjøp basert på salgtekst?! Totalt misvisende (salgstekst er samme som i USA).

Når bilen i Norge ikke engang får lov å bytte felt selv er det utopisk å tro vi får FSD beta funksjon her i landet. Så jeg tror ikke jeg får noe igjen for 60k ihvertfall.

Handyman

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 10. august 2021, klokken 15:31
Sitat fra: model3pw på tirsdag 10. august 2021, klokken 15:08

I USA er det automatisk, men i Norge er det ikke lov. Vi får jo bare forslag fra bilen om å skifte fil og må bekrefte med blinklys/ratt.

Kan jo likegodt skifte selv da!
Nei. Uten auto lane change blir det aktivere blinklys, svinge selv, for så å aktivere AP med tilhørende plingplong. Med så blir det enten å bekrefte eller initiere filskifte selv, så gjør bilen resten.

Det enkleste er jo som hemi skriver, å bare ligge i venstre fil.
Svigerfar har nøyaktig samme bil som meg, men kun AP. Resultatet er at han styrer selv da det er så mye "stress" med pling plong og av/på ved filskifte. Jeg holder alltid i rattet og gir bare blinkerne en dytt før bilen tenker på sakke ned for bilen foran. Superdeilig!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

mr.rs4

Ok, da har jeg fått «lært» noe nytt da :-)
Fikk forklart tidligere om man hadde FSD så måtte man betale 99$/mnd og for EAD så måtte man betale 199$/mnd, men det er 199$/mnd for AP og 99$/mnd for EAD, og gratis for FSD :-)
Men det er jo ingen brukte TM3P på finn eller inventory (siste model) med verken EAD eller FSD :-(
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no


OlaM

VW sin løsning er ganske digg på feltskifte. Blink og skift selv, slipp så rattet. Så fortsetter selvstyringen uten pling plong eller at du trenger å reaktivere. Tesla kunne gått for noe sånt heller i regioner som ikke kan ha fullautomatisert feltskifte.
'21 3LR

turfsurf

Sitat fra: OlaM på torsdag 12. august 2021, klokken 00:36
VW sin løsning er ganske digg på feltskifte. Blink og skift selv, slipp så rattet. Så fortsetter selvstyringen uten pling plong eller at du trenger å reaktivere.
Tror de fleste andre (som bruker MobilEye) oppfører seg slik. Alle de jeg har prøvd av etron, MEB biler, EQC og I-Pacen vår ihvertfall. Enig i at det er en mye bedre løsning når man ikke har eller ikke vil bruke auto lange change.

Det jeg dog ikke liker med de er at de avbryter autostyring uten ett tydelig varsel. Og de gjør det alt for ofte. Så da blir det litt ubrukelig igjen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

SurSnasen

Sitat fra: turfsurf på torsdag 12. august 2021, klokken 07:04
Det jeg dog ikke liker med de er at de avbryter autostyring uten ett tydelig varsel. Og de gjør det alt for ofte. Så da blir det litt ubrukelig igjen.

Selv holder jeg en knapp på VAG sin løsning. Etter et par år med e-tron setter jeg svært stor pris dens løsning. Det er sømløst, enkelt, og svært lettvint. Husk at det er et førerstøttesystem og ikke selvkjøring. Samme er det med Tesla. Men på Tesla "låses" du når du aktiverer autopilot. På e-tron er det enkelt å aktiverer/de-aktiverer lane keep assistant. Det gjøres ved et enkelt trykk på knappen ytterst på blinklyshendelen. ACC aktiveres enkelt med trykk på den dedikerte hendelen. Så er det bare å nyte kjøreturen. Man lærer seg raskt hvilke begrensninger som ligger i systemet, og når den mister selvstyringen. Men jeg må ikke re-aktivere. Det ordner bilen selv, og du har også det visuelle symbolet lett tilgjengelig i displayet og HUD (for de som har det).

Ved forbikjøringer og filskifte på motorvei er det like enkelt. Du må styre selv ut av filen, men fordelen er at du selv velger luken. Tesla behøver betenkningstid, og, hvertfall de jeg har prøvd, er kresen på lukene. Så snart man er i riktig fil, kommer selvstyringen sømløst tilbake. Ikke noe av det nevnte plingplong.

Tesla sin autopilot virker nok litt flere strekninger. Men etter nesten 3000 kilometer på et variert sett av norske veier, er det fenomenalt behagelig å cruise rundt i e-tron med ACC og dens form for travel assist/autopilot, og jeg tipper bilen selv styrte ca 80-85% av tiden.

En annen meget fin ting ved VAG sin løsning er at rattet har kapasitive sensorer som føler at du er borti rattet med minst en finger.

Det aller beste systemet ville nok vært en blanding av Tesla sin autopilot og VAG sin travel assist. 

amrois

med fare for å spore diskusjonen over til å bli en vurdering av andre systemer enn på M3, vil jeg allikevel dele min erfaring med VAG sitt system som "kobler ut uten varsel". Saken er at det ikke kobler ut uten varsel, men det kunne med fordel blitt gitt enda tydeligere varsel. VAG sitt system gir seg ikke ut for å være selvkjøring; man skal og må holde i rattet når man bruker Traffic Assist. Systemet kobler ut av en av to grunner. Enten fordi bilen ikke klarer å lese vegmerkingen, eller fordi sideveis G-krefter blir for store i sving. Det første varsles ved at grønn markering på den lille skjermen blir borte (samt på HUD hvis man har det). Her kunne det med fordel vært en opsjon for et lydvarsel, selv om jeg ikke tror jeg hadde brukt det. Det andre fenomenet skjer altså i sving, når sideveis G-krefter blir for høye. I praksis skjer dette i nokså krappe svinger ift farten. Man  merker dette ved at servoene slipper rattet ganske bastant, og korrigerer enkelt ved å knipe litt hardere rundt rattet og slik styre gjennom svingen. Etter noen ukers bruk av TA har jeg en god forståelse for hva slags svinger dette skjer i, og følger derfor nøye med når veien er svingete. På moderne veier med slak kurvatur og god dosering skjer dette i veldig liten grad.  Det er helt klart at dette er ikke ment som et selvkjørende system; bare et assistensystem som avlaster fører på kjedelige veier der lite skjer. Jeg merker tydelig at bruk av TA på langkjøring gjør at jeg er betydelig mindre sliten etter 8 timers kjøring, så hensikten er absolutt oppnådd.

Ellers hører jeg at flere brukere rapporterer at AP på TM3 fungerer bedre i den senere tid, og det er gledelig. Jeg håper Tesla fortsetter å utfordre resten av bilindustrien på gode løsninger, slik de gjorde tidligere. Ut fra det jeg leser her inne virker det som om det glapp litt for dem rundt 2018, men at de nå er i ferd med å finne ut av ting igjen.  Teslas rolle her kan ikke vurderes høyt nok. Gode biler som ID4 hadde ikke eksistert uten dem!
ID4 Pro Perf Tech

turfsurf

Sitat fra: SurSnasen på torsdag 12. august 2021, klokken 09:02
Det aller beste systemet ville nok vært en blanding av Tesla sin autopilot og VAG sin travel assist.
Ja, jeg er enig i at en kombinasjon hadde vært det aller beste. Manuelt feltskifte er irriterende med Tesla. Men den styrer mye bedre, dvs vingler mindre.

Opplevelsen er at i Tesla så kjører bilen mens jeg passer på. I I-Pacen, som fungerer likt som etron, så er det jeg som hele tiden kjører, men får litt assistanse fra bilen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: amrois på torsdag 12. august 2021, klokken 09:23
Det første varsles ved at grønn markering på den lille skjermen blir borte (samt på HUD hvis man har det). Her kunne det med fordel vært en opsjon for et lydvarsel, selv om jeg ikke tror jeg hadde brukt det. Det andre fenomenet skjer altså i sving, når sideveis G-krefter blir for høye. I praksis skjer dette i nokså krappe svinger ift farten. Man  merker dette ved at servoene slipper rattet ganske bastant, og korrigerer enkelt ved å knipe litt hardere rundt rattet og slik styre gjennom svingen.
Det er akkurat dette som er ankepunktet mitt med denne løsningen. I-Pacen fungerer dønn likt som VAG (sikkert MobilEye begge løsningene), og resultatet er at jeg bruker lanekeep mye mere på Tesla enn på I-Pace. Eller mere at nytteverdien er mye større med Tesla sin løsning. Når jeg bare "av og til" kan stole at bilen styrer så blir det til at man hovedsaklig styrer selv.

Nå er fantombremsingen til Tesla ett så stort painpoint at AP nesten oppleves som dårligere en Travel Assist m.m., men akkurat autostyring / lanekeep mener jeg Tesla er vesentlig bedre på.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

amrois

Skjønner argumentasjonen din. Selv om jeg ikke skjønner helt behovet for Teslas pling plong funksjonalitet har Tesla en klar fordel i at systemet ikke er avhengig av veimarkering for å styre. Jeg vet ikke hvor godt dette fungerer, men at en slik løsning er en klar fordel på norske veier med varierende bredde og veimerking er det ikke tvil om. Er det noen som kan si noe nøkternt om hvor godt Tesla styrer på veier uten midtstripe?
ID4 Pro Perf Tech

Rosstopher

Sitat fra: amrois på torsdag 12. august 2021, klokken 11:51
Er det noen som kan si noe nøkternt om hvor godt Tesla styrer på veier uten midtstripe?

Har ikke testet noe særlig med HW3, men både AP1 og AP2.5 er lite nyttig på smale veier uten midtstripe IMO. Funker fint der stripene forsvinner midlertidig på brede veier, men på småveier (<6 m, altså med stipla sidelinjer) legger de seg i midten.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 12. august 2021, klokken 12:14
Har ikke testet noe særlig med HW3, men både AP1 og AP2.5 er lite nyttig på smale veier uten midtstripe IMO. Funker fint der stripene forsvinner midlertidig på brede veier, men på småveier (<6 m, altså med stipla sidelinjer) legger de seg i midten.
Samme med HW3. Legger seg midt i veien hvis midtstripe ikke finnes og veien er rimelig smal. Er det ett lite skille mellom kjørefeltene som det ofte bli etter asfaltlegging i to omganger tolkes det ofte som midtstripe dog.

Det Tesla er bedre på er å holde autostyring med ganske utslitt merking, både på veiskulder og midtlinje. Den har dog en tendens til å vime litt mere ved akselerasjonsfelt o.l. hvor veimerking slutter for tidlig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA