Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?  (Lest 3481 ganger)

knut3448

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 473
    • Vis profil
Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
« Svar #75 på: Torsdag 09. ſeptember 2021, klokken 16:57 »
Vi har hatt 2018 MCU2 TMS og 2019 TM3 LR. Jeg ga opp å bruke TACC/AP på begge bilene pga oppbremsing. Famillien satt veldig lite pris på det. Jeg spurte Tesla om TM3'en kunne være feilkalibrert. Grafikken viste flere ganger at passerende traffikk på motorveien kjørte på midtstripa. De sa det ikke var noe som kunne gjøres.

Nå kjører vi 2021 TM3 SR+, og det har vært 2 tilfeller av oppbremsing etter noen tusen km kjøring med AP/TACC denne sommeren. Familien reagerte ikke noen av dem. Jeg har ikke inntrykk av at AP/TACC har blitt revolusjonerende mye bedre det siste året. Så jeg spekulerer i om det er forskjell på bilene. Forskjell på hvor godt kamera/radar har blitt installert? Noen synes det er ubrukelig, andre synes det fungerer bra. Jeg har opplevd begge deler.

RuneW

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2956
    • Vis profil
Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
« Svar #76 på: Fredag 10. ſeptember 2021, klokken 13:04 »
Jeg har ikke inntrykk av at AP/TACC har blitt revolusjonerende mye bedre det siste året.

Om ikke revolusjonerende mye bedre, så kanskje det er nettopp små forbedringer rundt disse tingene som er endret?
TM3 LR AWD FSD
TMY LR AWD (bestilt og kansellert (venter på MIG))

THE

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2015
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2325
    • Vis profil
Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
« Svar #77 på: Fredag 10. ſeptember 2021, klokken 13:24 »
Jeg har ikke inntrykk av at AP/TACC har blitt revolusjonerende mye bedre det siste året.

Om ikke revolusjonerende mye bedre, så kanskje det er nettopp små forbedringer rundt disse tingene som er endret?
De fire årene jeg har hatt min tesla har det vært "eit steg hit og eit steg dit". Neste oppdatering har vært et skritt fram, og neste der igjen et par skritt tilbake. Noe som kanskje har fungeret fint et år blir plutselig endret tilbake til slik ting ikke fungerte før. Gjelder ikke bare AP/TACC, men også andre funksjoner i bilen. Holder ikke pusten mens jeg venter på at TACC/AP skal begynne å fungere skikkelig i alle fall. Hver eneste forbedring som dukker opp blir uansett tatt i mot med takk, selv om det bare er snakk om tid før forbedringen blir reversert. Framover slipper jeg sannsynligvis å irritere meg over at ting ikke blir fikset når det kommer ny SW siden AP2.0 biler med MCU1 ikke lenger oppdateres med nye SW-versjoner.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"