Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Tesla SW og AP => Emne startet av: mr.rs4 på Tirsdag 10. August 2021, klokken 07:00

Tittel: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: mr.rs4Tirsdag 10. August 2021, klokken 07:00
Ser mange TM3 på finn har kun autopilot, kan en oppgradere til Enhanced Autopilot eller FSD senere? Og betale samme pris?

En må og betale mnd pris for FSD uansett om man har Enhanced Autopilot eller FSD. 100$ eller 200$ alt etter hva en har(FSD eller EAP)?

Er det ikke like greit å bare ha Enhanced Autopilot da? Og betale "full" pris den mnd en ønsker FSD?

Eller har jeg misforstått dette her???
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: TomTirsdag 10. August 2021, klokken 07:55
Du kan oppgradere ja.. prisen på oppgrdering stiger gjevnlig..
Har du FSD så betaler du ikke noe extra.
  [ You are not allowed to view attachments ]  
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: RosstopherTirsdag 10. August 2021, klokken 07:58
En må og betale mnd pris for FSD uansett om man har Enhanced Autopilot eller FSD. 100$ eller 200$ alt etter hva en har(FSD eller EAP)?

FSD er tilgjengelig for kjøp eller som abonnent. Altså har man kjøpt FSD må man ikke betale månedlig.
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: LapskausTirsdag 10. August 2021, klokken 12:20
Det skal nevnes at etterbestilling blir dyrere enn å kjøpe med ny bil. 75k vs 60k for fsd. Du slipper vel unna moms når du kjøper det sammen med bilen. EAP har tilsvarende prisøkning ved etterbestilling.

$200 er for de med AP, $100 for EAP. Har du FSD er det såklart $0 ;)

Vanskelig å si noe om hva som lønner seg her. Ser ikke for meg at jeg vil ha FSD i en måned og ikke mer. Mest sannsynlig vil jeg ha det hele tiden eller ikke i det hele tatt. Med de prisene vi har nå kan du abbonnere i tre år før det koster mer enn kjøp, så er jo spørsmålet om bilen er mer verdt med forhåndsbetalt FSD eller om det er nær null verdt sånn som det er i dag. Hvis du virkelig vil ha FSD en måned i året er jo abbonnement helt klart løsningen :)
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: model3pwTirsdag 10. August 2021, klokken 12:53
Kjøpte FSD på min 2021 modell og ville ikke gjort det igjen.

Krysser fingre for at de etterhvert lar FSD følge brukerprofil og ikke bilen, for på sikt vil det nok bli verdt noe mer funksjonellt.

Jeg har ikke lenger tro på at jeg i nærmeste år får noe igjen for de 60K brukte på FSD.

Summon = totalt ubrukelig (må stå rett ved siden av bilen og den avbryter som regel da også)
Autopark = dårlig/treg/har ikke bruk for
Naviger på autopilot = ikke brukbar i Norge da bil ikke får lov å skifte felt automatisk så hva er da poenget når man uansett må blinke/gi tillatelse via ratt

Så alt du trenger er i dag gratis med «autopilot» som jo er veldig bra og jeg benytter daglig.

Ikke 1 ting i FSD pakken jeg har nytte av så langt.

De som kjøper FSD abb. vil jeg tro 99% kutter det ut etter første måned.

Verdiløst etter mitt syn før navigate on city streets kommer stabilt.
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: hemiTirsdag 10. August 2021, klokken 12:58
enhver krone på EAP/FSD er 100% bortkasta

ingenting av det virker i praksis
ingenting av det gir deg 1 krone mer i salg brukt.

mvh EAP/FSD tidligere EAP/FSD eier i flere runder, som er lei.
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: turfsurfTirsdag 10. August 2021, klokken 13:32

Summon = totalt ubrukelig (må stå rett ved siden av bilen og den avbryter som regel da også)

Naviger på autopilot = ikke brukbar i Norge da bil ikke får lov å skifte felt automatisk så hva er da poenget når man uansett må blinke/gi tillatelse via ratt

Bruker Summon hver gang jeg drar hjemmefra til å kjøre ut fra garasjen, kun hvis jeg mister Wifi på tlf at det bryter.

Mener AP uten auto lane change er ubrukelig i Norge, siden man da hele tiden må koble inn AP etter hvert feltskifte.
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: hemiTirsdag 10. August 2021, klokken 13:38
summon har ikke virket på model 3 eller S ut eller inn av min garasje mer enn 5% av tiden, så 95% setter den seg fast. (ja garasjen er trang, men jeg får jo inn en porsche cayenne der nå... så comeon SÅ liten er den ikke)
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: HandymanTirsdag 10. August 2021, klokken 13:50
enhver krone på EAP/FSD er 100% bortkasta
ingenting av det virker i praksis
Dette stemmer sikkert for deg, men ikke for meg.
For meg er auto-filkskift mye brukt, og noe jeg ikke vil være uten.
Har også ved flere anledninger hatt god nytte av Summon. NOA er også kjekt på tur i utlandet.
Om det er verdt pengene er høyst diskutabelt, men jeg fikk ny HW på kjøpet ;-)
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: hemiTirsdag 10. August 2021, klokken 13:52
autofilskift klarer jo ikke skifte fil i tide slik jeg kjører iaf i 120-130 er det kun fåtall av ganger den får til, OI TOK IGJEN BILEN FORRAN, *turns off* så har den brukt ca flere km på filskiftet og tenkt seg lenge om.


det blir sikkert bra, men jeg angrer på at jeg kasta bort penger på dette tullet.
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: turfsurfTirsdag 10. August 2021, klokken 14:46
EAP har ihvertfall funksjoner noen kan benytte i dag, så får den enkelte vurdere om det er verdt det.

Eneste man får med FSD er vel stopp ved lyskryss, sliter litt med å rettferdiggjøre den.
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: model3pwTirsdag 10. August 2021, klokken 15:08
Dere som bruker «Autofilskift». Mitt poeng er jo at det ikke er automatisk!

I USA er det automatisk, men i Norge er det ikke lov. Vi får jo bare forslag fra bilen om å skifte fil og må bekrefte med blinklys/ratt.

Kan jo likegodt skifte selv da!
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: hemiTirsdag 10. August 2021, klokken 15:09
kanskje derfor alle med tesla sitter fast i venstre fil uten å flytte seg? :p
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: JeronanTirsdag 10. August 2021, klokken 15:19
Dere som bruker «Autofilskift». Mitt poeng er jo at det ikke er automatisk!

I USA er det automatisk, men i Norge er det ikke lov. Vi får jo bare forslag fra bilen om å skifte fil og må bekrefte med blinklys/ratt.

Kan jo likegodt skifte selv da!

It supposed to do it here to when you use Navigate on Autopilot. Which is also part of the EAP package.
Though I don't dare using it, with all the wrong speed limits in map data, phantom braking and very nervous automatic lane change that often gets nervous halfway into a lane change and suddenly swings back to the right lane, causing a dangerous situation.

Summon barely works anymore. Used to be much better back in 2018 when it actually worked. So I don't bother using it.
Autopark is just another useless gimmick that doesn't work most of the time. Again, quickly gave up bothering with it.

So yeah.... with our Model Y order I stick to Basic Autopilot and keep my money in my pocket.

If in the future, and we still have our Model Y by that time, Autopilot makes such significant improvements that it actually delivers on it's promise and reliably, I gladly pay MVA for the upgrade by then.
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: model3pwTirsdag 10. August 2021, klokken 15:21
Dette (bilde under) sier jo Tesla på salgsidene.

Jeg trodde at jeg fikk samme filskifte/naviger på autopilot automatikk i FSD pakken  som så på youtube videoer fra USA.

At bilen automatisk kunne kjøre av/på motorvei. At den automatisk kan kjøre forbi saktegående trafikk etc.

Men NEIDA… alt vi får i Norge er FORSLAG fra bilen, og må bekrefte selv. Dette er jo ikke automatikk. Ja den kan automatisk svinge om jeg bekrefter med blinklys/ratt, men jubler ikke over det. Er ikke det jeg trodde jeg kjøpte. Blir jo bare enda mer stress enn å ha det avslått med den løsningen.

«Automatisk filskifte» kan i USA sitt UI slås av/på, mens det er ikke noe valg her.

Så totalt misvisende/juks mht tekst i salg.
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: HandymanTirsdag 10. August 2021, klokken 15:23
Eneste man får med FSD er vel stopp ved lyskryss, sliter litt med å rettferdiggjøre den.
Samt oppgradering av HW hvis det trengs/kommer.
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: turfsurfTirsdag 10. August 2021, klokken 15:31

I USA er det automatisk, men i Norge er det ikke lov. Vi får jo bare forslag fra bilen om å skifte fil og må bekrefte med blinklys/ratt.

Kan jo likegodt skifte selv da!
Nei. Uten auto lane change blir det aktivere blinklys, svinge selv, for så å aktivere AP med tilhørende plingplong. Med så blir det enten å bekrefte eller initiere filskifte selv, så gjør bilen resten.

Det enkleste er jo som hemi skriver, å bare ligge i venstre fil.
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: model3pwTirsdag 10. August 2021, klokken 15:33
I USA har de under navigate on autopilot settings et valg av/på som heter «Require lange change confirmation».

Dette valget har de fjernet i Norge slik at det er tvunget påslått.

Hvem forstår dette ved kjøp basert på salgtekst?! Totalt misvisende (salgstekst er samme som i USA).

Når bilen i Norge ikke engang får lov å bytte felt selv er det utopisk å tro vi får FSD beta funksjon her i landet. Så jeg tror ikke jeg får noe igjen for 60k ihvertfall.
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: HandymanTirsdag 10. August 2021, klokken 15:39

I USA er det automatisk, men i Norge er det ikke lov. Vi får jo bare forslag fra bilen om å skifte fil og må bekrefte med blinklys/ratt.

Kan jo likegodt skifte selv da!
Nei. Uten auto lane change blir det aktivere blinklys, svinge selv, for så å aktivere AP med tilhørende plingplong. Med så blir det enten å bekrefte eller initiere filskifte selv, så gjør bilen resten.

Det enkleste er jo som hemi skriver, å bare ligge i venstre fil.
Svigerfar har nøyaktig samme bil som meg, men kun AP. Resultatet er at han styrer selv da det er så mye "stress" med pling plong og av/på ved filskifte. Jeg holder alltid i rattet og gir bare blinkerne en dytt før bilen tenker på sakke ned for bilen foran. Superdeilig!
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: mr.rs4Onsdag 11. August 2021, klokken 03:20
Ok, da har jeg fått «lært» noe nytt da :-)
Fikk forklart tidligere om man hadde FSD så måtte man betale 99$/mnd og for EAD så måtte man betale 199$/mnd, men det er 199$/mnd for AP og 99$/mnd for EAD, og gratis for FSD :-)
Men det er jo ingen brukte TM3P på finn eller inventory (siste model) med verken EAD eller FSD :-(
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: TøddiVedderOnsdag 11. August 2021, klokken 21:36
EAP
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: OlaMTorsdag 12. August 2021, klokken 00:36
VW sin løsning er ganske digg på feltskifte. Blink og skift selv, slipp så rattet. Så fortsetter selvstyringen uten pling plong eller at du trenger å reaktivere. Tesla kunne gått for noe sånt heller i regioner som ikke kan ha fullautomatisert feltskifte.
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: turfsurfTorsdag 12. August 2021, klokken 07:04
VW sin løsning er ganske digg på feltskifte. Blink og skift selv, slipp så rattet. Så fortsetter selvstyringen uten pling plong eller at du trenger å reaktivere.
Tror de fleste andre (som bruker MobilEye) oppfører seg slik. Alle de jeg har prøvd av etron, MEB biler, EQC og I-Pacen vår ihvertfall. Enig i at det er en mye bedre løsning når man ikke har eller ikke vil bruke auto lange change.

Det jeg dog ikke liker med de er at de avbryter autostyring uten ett tydelig varsel. Og de gjør det alt for ofte. Så da blir det litt ubrukelig igjen.
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: SurSnasenTorsdag 12. August 2021, klokken 09:02
Det jeg dog ikke liker med de er at de avbryter autostyring uten ett tydelig varsel. Og de gjør det alt for ofte. Så da blir det litt ubrukelig igjen.

Selv holder jeg en knapp på VAG sin løsning. Etter et par år med e-tron setter jeg svært stor pris dens løsning. Det er sømløst, enkelt, og svært lettvint. Husk at det er et førerstøttesystem og ikke selvkjøring. Samme er det med Tesla. Men på Tesla "låses" du når du aktiverer autopilot. På e-tron er det enkelt å aktiverer/de-aktiverer lane keep assistant. Det gjøres ved et enkelt trykk på knappen ytterst på blinklyshendelen. ACC aktiveres enkelt med trykk på den dedikerte hendelen. Så er det bare å nyte kjøreturen. Man lærer seg raskt hvilke begrensninger som ligger i systemet, og når den mister selvstyringen. Men jeg må ikke re-aktivere. Det ordner bilen selv, og du har også det visuelle symbolet lett tilgjengelig i displayet og HUD (for de som har det).

Ved forbikjøringer og filskifte på motorvei er det like enkelt. Du må styre selv ut av filen, men fordelen er at du selv velger luken. Tesla behøver betenkningstid, og, hvertfall de jeg har prøvd, er kresen på lukene. Så snart man er i riktig fil, kommer selvstyringen sømløst tilbake. Ikke noe av det nevnte plingplong.

Tesla sin autopilot virker nok litt flere strekninger. Men etter nesten 3000 kilometer på et variert sett av norske veier, er det fenomenalt behagelig å cruise rundt i e-tron med ACC og dens form for travel assist/autopilot, og jeg tipper bilen selv styrte ca 80-85% av tiden.

En annen meget fin ting ved VAG sin løsning er at rattet har kapasitive sensorer som føler at du er borti rattet med minst en finger.

Det aller beste systemet ville nok vært en blanding av Tesla sin autopilot og VAG sin travel assist. 
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: amroisTorsdag 12. August 2021, klokken 09:23
med fare for å spore diskusjonen over til å bli en vurdering av andre systemer enn på M3, vil jeg allikevel dele min erfaring med VAG sitt system som "kobler ut uten varsel". Saken er at det ikke kobler ut uten varsel, men det kunne med fordel blitt gitt enda tydeligere varsel. VAG sitt system gir seg ikke ut for å være selvkjøring; man skal og må holde i rattet når man bruker Traffic Assist. Systemet kobler ut av en av to grunner. Enten fordi bilen ikke klarer å lese vegmerkingen, eller fordi sideveis G-krefter blir for store i sving. Det første varsles ved at grønn markering på den lille skjermen blir borte (samt på HUD hvis man har det). Her kunne det med fordel vært en opsjon for et lydvarsel, selv om jeg ikke tror jeg hadde brukt det. Det andre fenomenet skjer altså i sving, når sideveis G-krefter blir for høye. I praksis skjer dette i nokså krappe svinger ift farten. Man  merker dette ved at servoene slipper rattet ganske bastant, og korrigerer enkelt ved å knipe litt hardere rundt rattet og slik styre gjennom svingen. Etter noen ukers bruk av TA har jeg en god forståelse for hva slags svinger dette skjer i, og følger derfor nøye med når veien er svingete. På moderne veier med slak kurvatur og god dosering skjer dette i veldig liten grad.  Det er helt klart at dette er ikke ment som et selvkjørende system; bare et assistensystem som avlaster fører på kjedelige veier der lite skjer. Jeg merker tydelig at bruk av TA på langkjøring gjør at jeg er betydelig mindre sliten etter 8 timers kjøring, så hensikten er absolutt oppnådd.

Ellers hører jeg at flere brukere rapporterer at AP på TM3 fungerer bedre i den senere tid, og det er gledelig. Jeg håper Tesla fortsetter å utfordre resten av bilindustrien på gode løsninger, slik de gjorde tidligere. Ut fra det jeg leser her inne virker det som om det glapp litt for dem rundt 2018, men at de nå er i ferd med å finne ut av ting igjen.  Teslas rolle her kan ikke vurderes høyt nok. Gode biler som ID4 hadde ikke eksistert uten dem!
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: turfsurfTorsdag 12. August 2021, klokken 09:58
Det aller beste systemet ville nok vært en blanding av Tesla sin autopilot og VAG sin travel assist.
Ja, jeg er enig i at en kombinasjon hadde vært det aller beste. Manuelt feltskifte er irriterende med Tesla. Men den styrer mye bedre, dvs vingler mindre.

Opplevelsen er at i Tesla så kjører bilen mens jeg passer på. I I-Pacen, som fungerer likt som etron, så er det jeg som hele tiden kjører, men får litt assistanse fra bilen.
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: turfsurfTorsdag 12. August 2021, klokken 10:08
Det første varsles ved at grønn markering på den lille skjermen blir borte (samt på HUD hvis man har det). Her kunne det med fordel vært en opsjon for et lydvarsel, selv om jeg ikke tror jeg hadde brukt det. Det andre fenomenet skjer altså i sving, når sideveis G-krefter blir for høye. I praksis skjer dette i nokså krappe svinger ift farten. Man  merker dette ved at servoene slipper rattet ganske bastant, og korrigerer enkelt ved å knipe litt hardere rundt rattet og slik styre gjennom svingen.
Det er akkurat dette som er ankepunktet mitt med denne løsningen. I-Pacen fungerer dønn likt som VAG (sikkert MobilEye begge løsningene), og resultatet er at jeg bruker lanekeep mye mere på Tesla enn på I-Pace. Eller mere at nytteverdien er mye større med Tesla sin løsning. Når jeg bare "av og til" kan stole at bilen styrer så blir det til at man hovedsaklig styrer selv.

Nå er fantombremsingen til Tesla ett så stort painpoint at AP nesten oppleves som dårligere en Travel Assist m.m., men akkurat autostyring / lanekeep mener jeg Tesla er vesentlig bedre på.
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: amroisTorsdag 12. August 2021, klokken 11:51
Skjønner argumentasjonen din. Selv om jeg ikke skjønner helt behovet for Teslas pling plong funksjonalitet har Tesla en klar fordel i at systemet ikke er avhengig av veimarkering for å styre. Jeg vet ikke hvor godt dette fungerer, men at en slik løsning er en klar fordel på norske veier med varierende bredde og veimerking er det ikke tvil om. Er det noen som kan si noe nøkternt om hvor godt Tesla styrer på veier uten midtstripe?
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: RosstopherTorsdag 12. August 2021, klokken 12:14
Er det noen som kan si noe nøkternt om hvor godt Tesla styrer på veier uten midtstripe?

Har ikke testet noe særlig med HW3, men både AP1 og AP2.5 er lite nyttig på smale veier uten midtstripe IMO. Funker fint der stripene forsvinner midlertidig på brede veier, men på småveier (<6 m, altså med stipla sidelinjer) legger de seg i midten.
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: turfsurfTorsdag 12. August 2021, klokken 12:35
Har ikke testet noe særlig med HW3, men både AP1 og AP2.5 er lite nyttig på smale veier uten midtstripe IMO. Funker fint der stripene forsvinner midlertidig på brede veier, men på småveier (<6 m, altså med stipla sidelinjer) legger de seg i midten.
Samme med HW3. Legger seg midt i veien hvis midtstripe ikke finnes og veien er rimelig smal. Er det ett lite skille mellom kjørefeltene som det ofte bli etter asfaltlegging i to omganger tolkes det ofte som midtstripe dog.

Det Tesla er bedre på er å holde autostyring med ganske utslitt merking, både på veiskulder og midtlinje. Den har dog en tendens til å vime litt mere ved akselerasjonsfelt o.l. hvor veimerking slutter for tidlig.
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: HandymanTorsdag 12. August 2021, klokken 13:12
Er det noen som kan si noe nøkternt om hvor godt Tesla styrer på veier uten midtstripe?

Har ikke testet noe særlig med HW3, men både AP1 og AP2.5 er lite nyttig på smale veier uten midtstripe IMO. Funker fint der stripene forsvinner midlertidig på brede veier, men på småveier (<6 m, altså med stipla sidelinjer) legger de seg i midten.
Jeg kjører flere lange strekninger til hytta uten midtstripe, og nå holder bilen siden sin uten noen form for markering av midten. Styrer stabilt og sikkert. Blir veien smal (anslår smalere enn 4.5m) så legger den seg ofte mot midten i korte perioder. HW3.
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: MotorwattFredag 13. August 2021, klokken 15:06
Jeg kjører flere lange strekninger til hytta uten midtstripe, og nå holder bilen siden sin uten noen form for markering av midten. Styrer stabilt og sikkert. Blir veien smal (anslår smalere enn 4.5m) så legger den seg ofte mot midten i korte perioder. HW3.
Litt misunnelig. Jeg har kjørt 6 forskjellige Tesla-biler i tillegg til min egen. Prøvekjøring og lånebil. Dette klarer de bare tidvis, og uhyre sjelden. Men det er vel bevist at de største fansene av en eller annen grunn alltid får de beste bilene...  :D
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: VaduzFredag 13. August 2021, klokken 20:22
Ja det kommer tydelig frem i FSD beta YT videoer også;)
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: HandymanOnsdag 18. August 2021, klokken 00:02
Jeg kjører flere lange strekninger til hytta uten midtstripe, og nå holder bilen siden sin uten noen form for markering av midten. Styrer stabilt og sikkert. Blir veien smal (anslår smalere enn 4.5m) så legger den seg ofte mot midten i korte perioder. HW3.
Litt misunnelig. Jeg har kjørt 6 forskjellige Tesla-biler i tillegg til min egen. Prøvekjøring og lånebil. Dette klarer de bare tidvis, og uhyre sjelden. Men det er vel bevist at de største fansene av en eller annen grunn alltid får de beste bilene...  :D
Jeg er definitivt ikke den største fanen. Kjørte Kristiansand - Trondheim t/rt i helga, med hele familien i blien, og kan konstatere at med siste oppdatering er det enda mindre vingling når veien blir smal. Midtmarketeing er ikke nødvendig.
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: RuneWOnsdag 18. August 2021, klokken 08:38
Men det er vel bevist at de største fansene av en eller annen grunn alltid får de beste bilene...  :D

Mistenker akkurat der der går begge veier...  ;)

Når det er sagt, jeg har heller ingen veldig positiv erfaring med kjøring på veier uten midtstripe.
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: THEOnsdag 18. August 2021, klokken 09:03
VW sin løsning er ganske digg på feltskifte. Blink og skift selv, slipp så rattet. Så fortsetter selvstyringen uten pling plong eller at du trenger å reaktivere.
Tror de fleste andre (som bruker MobilEye) oppfører seg slik. Alle de jeg har prøvd av etron, MEB biler, EQC og I-Pacen vår ihvertfall. Enig i at det er en mye bedre løsning når man ikke har eller ikke vil bruke auto lange change.

Det jeg dog ikke liker med de er at de avbryter autostyring uten ett tydelig varsel. Og de gjør det alt for ofte. Så da blir det litt ubrukelig igjen.

Har ikke prøvd VW sitt system, men etter et par forsøk med Polestar ble jeg skremt. Bilen vandret mye innenfor kjørefeltet, og det var ikke komfortabelt. Akselerasjon var også brå og ukomfortabel. Det skumleste var at bilen ikke klarte å holde seg innenfor kjørefelt i svinger, og når bilen lå halvveis over gulstripa i venstresving så kuttet automatikken ut uten noe varsel. Forsøkte flere ganger, og brukte også AP min gamle AP2.0 TMX på samme strekning med samme forhold rett før. Der X'n holdt seg behagelig innenfor kjørefelt, holdt fartsgrensen og ikke fant på noe tull så var PS totalt ubrukelig. Det som er det store problemet med AP på Tesla er at det ikke er mulig å bruke vanlig CC eller ACC uten T. I løpet av ferien har jeg kjørt 6500 km med TMX t/r Vestlandet-Øst-Finnmark, og med mye kjøring langs sideveier. Det er egentlig minimalt jeg har brukt AP og TACC pga. den sa..ns nødbremsingen til Tesla AP. Savner mulighet for å aktivere CC eller ACC der jeg selv får ansvaret for å vurdere om det er nødvendig å bremse for vogntog nær gulstripe, skygger over veien, motorsykler som kommer litt fort, biler parkert på busslommer ved siden av veien osv.
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: BEOnsdag 18. August 2021, klokken 11:17
Savner mulighet for å aktivere CC eller ACC der jeg selv får ansvaret for å vurdere om det er nødvendig å bremse for vogntog nær gulstripe, skygger over veien, motorsykler som kommer litt fort, biler parkert på busslommer ved siden av veien osv.
Ja takk, helt enig. På smale veier er dette veldig plagsomt, det hadde vært veldig greit med en vanlig "dum" fartsholder. Slik det er nå fungerer det egentlig bare skikkelig på gode europaveier her i Norge, mens du på lokal og fylkesveier bare sitter og venter på unødvendige oppbremsinger. Bilen er veldig lettskremt, som forresten er det jeg har døpt min bil. Lettskremt.
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: JeronanOnsdag 18. August 2021, klokken 11:25
Savner mulighet for å aktivere CC eller ACC der jeg selv får ansvaret for å vurdere om det er nødvendig å bremse for vogntog nær gulstripe, skygger over veien, motorsykler som kommer litt fort, biler parkert på busslommer ved siden av veien osv.
Ja takk, helt enig. På smale veier er dette veldig plagsomt, det hadde vært veldig greit med en vanlig "dum" fartsholder. Slik det er nå fungerer det egentlig bare skikkelig på gode europaveier her i Norge, mens du på lokal og fylkesveier bare sitter og venter på unødvendige oppbremsinger. Bilen er veldig lettskremt, som forresten er det jeg har døpt min bil. Lettskremt.

It's exactly because of that and the issue with so many speed limit errors in map data, that I stick with Basic AP for our incoming Model Y.

In annoying traffic jams, AP is great and its absolutely fantastic and relaxing to have AP drive you through it automatically. For this Basic AP is all you need.

On long drives I mostly use AP when speed limit data is correct and hardly every change lanes. Again... Basic AP is all you need.

When it's busy on the road and I have to switch lanes often due to traffic, I stick to manual driving since Automatic Lane change cannot be trusted, gets scared easily and often aborts halfway into a Lane Change, causing a dangerous situation.

There are still too many issues with AP at the moment and after having owned our Model S for nearly 4 years and seen AP going backwards, not forwards.... it's just a complete waste of money to spend 30k NOK on EAP and the price for FSD is nuts. Sorry.  ::)
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: RJKFredag 20. August 2021, klokken 11:05
Er det slik å forstå at EAP og Navigate on Autopilot har mer for seg på brede fine østlandsveier, type motorvei med 100 og 110-soner, enn på mer typiske "vestlandske" og "nordnorske" svingete og smale veier med 80 eller lavere? Altså at det kan ha noe for seg dersom man bor "rett sted"?

Evnen til å redusere farten automatisk ved krappe svinger, er det en funksjon som nå er på vanlig AP, eller krever den EAP og Navigate om Autopilot?

I tilfelle dette er på standard AP, så er det vel lite poeng med EAP, men hadde fått det for meg at dette var de største og viktigste forskjellene i praksis. Og at Summon/Smart Summon kun har begrenset nytte for folk flest?

Selv kunne jeg tenkt meg at det var en sånnn "vippepunktfunksjon" som kan få flere til å rettferdiggjøre EAP-kjøp, selv om man ikke vet om dette er nyttig for en selv eller ikke.
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: LuddeFredag 20. August 2021, klokken 14:20
Er det slik å forstå at EAP og Navigate on Autopilot har mer for seg på brede fine østlandsveier, type motorvei med 100 og 110-soner, enn på mer typiske "vestlandske" og "nordnorske" svingete og smale veier med 80 eller lavere? Altså at det kan ha noe for seg dersom man bor "rett sted"?

Evnen til å redusere farten automatisk ved krappe svinger, er det en funksjon som nå er på vanlig AP, eller krever den EAP og Navigate om Autopilot?

2019 bil med standard AP i nordnorge her. Det fungerer helt greit på landevei her oppe. Blir veiene smale med dårlig merking så blir den fort for nervøs for min del. Hadde nok brukt AP mere om fantombremsingen blir fikset, siden jeg nå ofte deaktiverer AP straks jeg ser en trailer kommer i møte i tilfelle bilen bråbremser...

Bilen bremser selv når svingene blir krappe, selv med vanlig AP. Som for eksempel i 80 sone hvor man kommer til en hårnålssving. Da bremser den gjerne ned til rundt 30-40, avhengig av svingen så klart, og kjører greit igjennom. "Problemet" som veldig ofte oppstår når bilen tar svinger hvor een må bremse selv, er at bilen varsler med piping om at jeg må ta over styringen (tror det er en maksgrense på G-krefter hvor AP kan svinge selv?). Hvis jeg ikke tar over så fortsetter den å kjøre fint igjennom, men lyden er såpass irriterende at jeg tar over styringen selv ved den typen svinger. 

For meg og min bruk er det hvertfall utenkelig å oppgradere til EAP, da den eneste fordelen virker å være at bilen, noe nervøst, kan bytte felt på motorvei uten å måtte slå av AP. FSD er penger ut av vinduet så det er helt utelukket. 
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: ThalgarFredag 20. August 2021, klokken 14:37
Er det slik å forstå at EAP og Navigate on Autopilot har mer for seg på brede fine østlandsveier, type motorvei med 100 og 110-soner, enn på mer typiske "vestlandske" og "nordnorske" svingete og smale veier med 80 eller lavere? Altså at det kan ha noe for seg dersom man bor "rett sted"?

Evnen til å redusere farten automatisk ved krappe svinger, er det en funksjon som nå er på vanlig AP, eller krever den EAP og Navigate om Autopilot?

 Hadde nok brukt AP mere om fantombremsingen blir fikset, siden jeg nå ofte deaktiverer AP straks jeg ser en trailer kommer i møte i tilfelle bilen bråbremser...


Enkel løysing: Tråkk lett på wattpedalen, så overstyrer du bilen si vurdering. Gjer det konsekvens om eg møter ein lastebil eller buss i venstresving, og det har gjort ap strålande på norske riksvegar ;)
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: HandymanFredag 20. August 2021, klokken 15:06
Er det slik å forstå at EAP og Navigate on Autopilot har mer for seg på brede fine østlandsveier, type motorvei med 100 og 110-soner, enn på mer typiske "vestlandske" og "nordnorske" svingete og smale veier med 80 eller lavere? Altså at det kan ha noe for seg dersom man bor "rett sted"?

Evnen til å redusere farten automatisk ved krappe svinger, er det en funksjon som nå er på vanlig AP, eller krever den EAP og Navigate om Autopilot?

 Hadde nok brukt AP mere om fantombremsingen blir fikset, siden jeg nå ofte deaktiverer AP straks jeg ser en trailer kommer i møte i tilfelle bilen bråbremser...


Enkel løysing: Tråkk lett på wattpedalen, så overstyrer du bilen si vurdering. Gjer det konsekvens om eg møter ein lastebil eller buss i venstresving, og det har gjort ap strålande på norske riksvegar ;)
Ja, noen ganger må føreren assistere førerassistansesystemet ;-) Jeg gjør det også i situasjoner hvor jeg tror den vil kunne bremse. Ofte ubegrunnet, men heller det enn unødige bremsinger.
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: RJKFredag 20. August 2021, klokken 17:19
Er det slik å forstå at EAP og Navigate on Autopilot har mer for seg på brede fine østlandsveier, type motorvei med 100 og 110-soner, enn på mer typiske "vestlandske" og "nordnorske" svingete og smale veier med 80 eller lavere? Altså at det kan ha noe for seg dersom man bor "rett sted"?

Evnen til å redusere farten automatisk ved krappe svinger, er det en funksjon som nå er på vanlig AP, eller krever den EAP og Navigate om Autopilot?

2019 bil med standard AP i nordnorge her. Det fungerer helt greit på landevei her oppe. Blir veiene smale med dårlig merking så blir den fort for nervøs for min del. Hadde nok brukt AP mere om fantombremsingen blir fikset, siden jeg nå ofte deaktiverer AP straks jeg ser en trailer kommer i møte i tilfelle bilen bråbremser...

Bilen bremser selv når svingene blir krappe, selv med vanlig AP. Som for eksempel i 80 sone hvor man kommer til en hårnålssving. Da bremser den gjerne ned til rundt 30-40, avhengig av svingen så klart, og kjører greit igjennom. "Problemet" som veldig ofte oppstår når bilen tar svinger hvor een må bremse selv, er at bilen varsler med piping om at jeg må ta over styringen (tror det er en maksgrense på G-krefter hvor AP kan svinge selv?). Hvis jeg ikke tar over så fortsetter den å kjøre fint igjennom, men lyden er såpass irriterende at jeg tar over styringen selv ved den typen svinger. 

For meg og min bruk er det hvertfall utenkelig å oppgradere til EAP, da den eneste fordelen virker å være at bilen, noe nervøst, kan bytte felt på motorvei uten å måtte slå av AP. FSD er penger ut av vinduet så det er helt utelukket.
Takker. Da er det å forstå at selv vanlig AP reduserer farten for svinger. Og at den sliter om ikke asfaltskjøt eller veimerking er klar nok til å skille feltene.

Er det slik å forstå at EAP og Navigate on Autopilot har mer for seg på brede fine østlandsveier, type motorvei med 100 og 110-soner, enn på mer typiske "vestlandske" og "nordnorske" svingete og smale veier med 80 eller lavere? Altså at det kan ha noe for seg dersom man bor "rett sted"?Evnen til å redusere farten automatisk ved krappe svinger, er det en funksjon som nå er på vanlig AP, eller krever den EAP og Navigate om Autopilot?
Hadde nok brukt AP mere om fantombremsingen blir fikset, siden jeg nå ofte deaktiverer AP straks jeg ser en trailer kommer i møte i tilfelle bilen bråbremser...
Enkel løysing: Tråkk lett på wattpedalen, så overstyrer du bilen si vurdering. Gjer det konsekvens om eg møter ein lastebil eller buss i venstresving, og det har gjort ap strålande på norske riksvegar ;)

Takker for svar, men det var ikke helt dette jeg var ute etter. Jeg prøvde å finne ut mer om hva som er praktisk forskjell mellom AP og EAP. Hva er det som egentlig er forskjellen i praksis, og hvorfor trenger man i tilfelle EAP?

Men fint å få forklart hvordan man kan "trimme" opplevelsen til å bli bedre, og hva man kan oppleve av problemområder.

Kunne sikkert formulert meg noe klarere om hva jeg prøvde å få svar på.
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: ThalgarFredag 20. August 2021, klokken 17:23
Eap treng du berre om du har trang garasje eller ikkje vil skifta fil på motorveg sjølv.
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: RJKFredag 20. August 2021, klokken 17:41
Om det er alt man får, så er det absolutt ikke verdt å legge penger i EAP nå.

FSD har jeg ikke vurdert som seriøst, fordi jeg har hatt langt mindre tro på at man ville få nytte av dette før bilene er skrotbare, enn EM er.

Eneste reelle fordel er jo inkludert bytte av litt hw, som HW3 og kommende versjon 4, og muligens og skjermen og noen kameraer. Det kan hende det var verdt det for noen av de tidlige kjøperne som fikk det til lav pris, men ikke med dagens priser.
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: geearMandag 23. August 2021, klokken 17:50
Ta deg en tur til Tesla og test en demobil, RJK. :) summon får du nok ikke testet siden du må ha appen, men navigate on auto pilot, AP og auto filskifte får du testet.
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: RJKMandag 23. August 2021, klokken 20:13
Will do...!

 :+1:
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: turfsurfMandag 23. August 2021, klokken 22:07
Om det er alt man får, så er det absolutt ikke verdt å legge penger i EAP nå.

Strengt tatt får du autoparkering og ramp on/off på motorvei også. Men det er vel de to første som er verdt det for noen (meg inkludert)
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: RJKMandag 23. August 2021, klokken 23:32
Om det er alt man får, så er det absolutt ikke verdt å legge penger i EAP nå.

Strengt tatt får du autoparkering og ramp on/off på motorvei også. Men det er vel de to første som er verdt det for noen (meg inkludert)
Mye motsigende info om hvor godt/dårlig dette virker, så det er vanskelig å danne seg et bilde av om det funker så bra at det er verdt det.

Synes "selvkjøringen" på Kona virker grei til tider selv om kartet er rævva dårlig (sender meg alt for ofte til feil sted, ihvertfall de siste 500 meterne er et gedigent sjansespill på om den treffer eller ikke). Men ACC tar ikke hensyn til svinger og rundkjøringer, men går på med full fart. Noen steder er det sterkt ønskelig at den demper farten noe. Slik jeg forstår det, så er dette med i standard AP.

Og det er jo fint om man skal til et sted, så legger man inn ankomststed i navigasjonen, så vil "Navigate on Autopilot" manøvrere seg fint mot de av/på-kjøringene man skal benytte, så man ikke risikerer å først forstå at man skulle svingt av/på i det man har kommet akkurat forbi punktet der heltrukket sperrelinje startet. Dette var egentlig grunnen til at jeg anså EAP som verdt å vurdere.
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: MotorwattTirsdag 24. August 2021, klokken 07:08
Som det meste når det gjelder ekstrautstyr til bil, så må man i de aller fleste tilfeller glemme "nytte/pris". Kanskje heller erstatte det med "kjekt å ha". Soltak, metallic-lakk, 22" hjul, skinninteriør, kjøling i setene, varme i rattet, osv. havner for mange i den siste kategorien. Da prøver man med litt selvsuggesjon å finne noe som kan forsvare kjøpet. For noen har prisen liten betydning, og da er det bare å krysse av. For de fleste av oss andre må man alltid skjele til sluttsummen, og være bevisst om at man adri, eller i iallfall sjelden, får noe særlig igjen for ekstrautstyret når man kommer til det øyeblikket bilen skal selges.

For å relatere til Tesla får man for eksempel ikke én krone igjen for FSD når man spør Tesla om et prisestimat for innbytte (sjekket i test med en bekjent). "Manuell NoA" klarer alle med letthet, men kjekt å ha når man én gang i året er på langtur i Europa på ukjente veier. Det samme gjelder Autosteer og semi-automatisk filskifte (noe jeg som kjører 90% på motorvei de gangene jeg er utenfor bygrensen er veldig glad i, men som kanskje ikke har samme verdi andre steder av landet). Autopark kan være kjekt å ha om den hadde fungert bedre, men Summon har jeg bare lest om et par stykker på dette forumet som ser nytten av. Hvis man får den til å virke, da.....
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: turfsurfTirsdag 24. August 2021, klokken 07:18
Mye motsigende info om hvor godt/dårlig dette virker, så det er vanskelig å danne seg et bilde av om det funker så bra at det er verdt det.

Synes "selvkjøringen" på Kona virker grei til tider selv om kartet er rævva dårlig (sender meg alt for ofte til feil sted, ihvertfall de siste 500 meterne er et gedigent sjansespill på om den treffer eller ikke). Men ACC tar ikke hensyn til svinger og rundkjøringer, men går på med full fart. Noen steder er det sterkt ønskelig at den demper farten noe. Slik jeg forstår det, så er dette med i standard AP.

Og det er jo fint om man skal til et sted, så legger man inn ankomststed i navigasjonen, så vil "Navigate on Autopilot" manøvrere seg fint mot de av/på-kjøringene man skal benytte, så man ikke risikerer å først forstå at man skulle svingt av/på i det man har kommet akkurat forbi punktet der heltrukket sperrelinje startet.
Mine erfaringer med EAP funksjonalitet er som følger:

Ellers justerer AP farten etter svingen, selv om den noen ganger kommer med advarselen “prepare to take over” selv om den greier svingen fint.
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: RJKTirsdag 24. August 2021, klokken 09:47
Takker, slike tilbakemeldinger liker jeg. Kort og grei forklaring på hvordan hver ekstrating fungerer/ikke fungerer. Slikt blir veldig hjelpsomt.

Klart det kan være flere som opplever det forskjellig, så det er verdifullt å få både positive og negative opplevelser beskrevet, så lenge det er konsist og rett på sak. Da er det god læring i det.

Tips for å få det til å fungere bedre/løse problemer er og gulle god informasjon.

 :+1:
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: RosstopherLørdag 11. ſeptember 2021, klokken 07:02
Men dere... I appen hos meg koster EAP og FSD det samme som om jeg bestilte de med bilen. Skal ikke prisene være 25% høyere (inkl moms)?
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: turfsurfLørdag 11. ſeptember 2021, klokken 07:48
Men dere... I appen hos meg koster EAP og FSD det samme som om jeg bestilte de med bilen. Skal ikke prisene være 25% høyere (inkl moms)?
Jo, rart. Hos meg er prisen for FSD ink moms (37,5k).
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: geearLørdag 11. ſeptember 2021, klokken 13:29
Men dere... I appen hos meg koster EAP og FSD det samme som om jeg bestilte de med bilen. Skal ikke prisene være 25% høyere (inkl moms)?
Samme her, hadde jeg lagt det til før utlevering hadde prisen på bilen steget med opsjonen + ca. 75k til, nå kan jeg legge det til for akkurat samme pris, og Tesla vil faktisk tjene MINDRE penger på det, for de må ut med momsen.
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: MobileumLørdag 11. ſeptember 2021, klokken 13:40
Ganske opplagt feilprising, og hvis kjøper burde ha forstått det, kan selger kreve å få heve kjøpet eller kreve mellomlegget. ;D
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: geearLørdag 11. ſeptember 2021, klokken 14:25
Hadde den kostet 29800,- før utlevering, og 2980,- etterpå, så helt åpenbart. Nå har den samme pris, så den hadde vært syltynn. Uansett er det i så fall bare å bruke angreretten etterpå. Men jeg kommer nok ikke til å kaste 60 lapper til på de igjen, så det er ikke et problem. ;)
Tittel: Sv: Enhanced Autopilot, FSD eller bare autopilot?
Skrevet av: MobileumLørdag 11. ſeptember 2021, klokken 19:19
Det som kan gi kjøper en fordel er hvis selger flere ganger har justert prisen på produktet betydelig både opp og ned, og det har da Tesla til de grader gjort.