Det jeg dog ikke liker med de er at de avbryter autostyring uten ett tydelig varsel. Og de gjør det alt for ofte. Så da blir det litt ubrukelig igjen.
Selv holder jeg en knapp på VAG sin løsning. Etter et par år med e-tron setter jeg svært stor pris dens løsning. Det er sømløst, enkelt, og svært lettvint. Husk at det er et førerstøttesystem og ikke selvkjøring. Samme er det med Tesla. Men på Tesla "låses" du når du aktiverer autopilot. På e-tron er det enkelt å aktiverer/de-aktiverer lane keep assistant. Det gjøres ved et enkelt trykk på knappen ytterst på blinklyshendelen. ACC aktiveres enkelt med trykk på den dedikerte hendelen. Så er det bare å nyte kjøreturen. Man lærer seg raskt hvilke begrensninger som ligger i systemet, og når den mister selvstyringen. Men jeg må ikke re-aktivere. Det ordner bilen selv, og du har også det visuelle symbolet lett tilgjengelig i displayet og HUD (for de som har det).
Ved forbikjøringer og filskifte på motorvei er det like enkelt. Du må styre selv ut av filen, men fordelen er at du selv velger luken. Tesla behøver betenkningstid, og, hvertfall de jeg har prøvd, er kresen på lukene. Så snart man er i riktig fil, kommer selvstyringen sømløst tilbake. Ikke noe av det nevnte plingplong.
Tesla sin autopilot virker nok litt flere strekninger. Men etter nesten 3000 kilometer på et variert sett av norske veier, er det fenomenalt behagelig å cruise rundt i e-tron med ACC og dens form for travel assist/autopilot, og jeg tipper bilen selv styrte ca 80-85% av tiden.
En annen meget fin ting ved VAG sin løsning er at rattet har kapasitive sensorer som føler at du er borti rattet med minst en finger.
Det aller beste systemet ville nok vært en blanding av Tesla sin autopilot og VAG sin travel assist.