Snart slutt for i3

Startet av Trond.m, tirsdag 20. juli 2021, klokken 06:38

« forrige - neste »

Jalla

I følge autonews er det slutt på produksjonen i juli 2022.

Trond.m

Sitat fra: Jalla på fredag 28. januar 2022, klokken 18:29
I følge autonews er det slutt på produksjonen i juli 2022.
Nesten vemodig at det er slutt på produksjon av bilen. Den var forut for sin tid, men ble mer og mer populær utover i livssyklusen. Til slutt var det jo 13 på dusinet 😉

SveinJ

Siste produksjonsdata er 30.06.22, løp og kjøp 😆
2021 VW i.d4 Max Honey yellow,
2025 VW ID.4 4-Motion Excl. Costa Azul

Arnie

SitatSiste produksjonsdata er 30.06.22, løp og kjøp 😆

Til hvilke BMW-forhandlere kan man løpe og kjøpe en helt ny i3? Virker for å være ganske tomt allerede...
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).

Chimp

Er vel bare å bestille? Trenger ikke være på lager hos forhandler. Sjekket for 1 mnd siden og da var det ikkeno problem om jeg la inn en bestilling.

Chimp

Arnie

Siste frist denne uka har jeg også fått høre etter en sjekkerunde. Men det jeg også får høre er at forhandleren er høyst usikker på om han får leveranse fra fabrikken.
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).

1317142119

Det var tidlig frist, dersom de skal holde produksjonen oppe helt til juli.

Men takk for alt, i3. En fantastisk bil som selv i 2022 er bedre på enkelte ting enn helt nye bilmodeller. Det er ganske sprøtt å tenke på alt man tar for gitt som i3-eier, men som andre elbilister bekymrer seg over. F.eks. vampire drain, ikke lade for mye, rekkeviddeestimater som er vill gjetting, regenerering som må skrus av manuelt på vinteren osv. På andre måter begynner selvfølgelig i3 å havne bakpå, så det er naturlig at den får hvile i fred nå - 9 år etter lansering.

Det var gøy så lenge det varte. Nå er det bare å selge unna bilen, før den blir uattraktiv på bruktmarkedet også. Døde bilmodeller blir som kjent ganske tungsolgte etter hvert.

hELgenen

Sitat fra: 1317142119 på onsdag 02. februar 2022, klokken 10:37

Det var gøy så lenge det varte. Nå er det bare å selge unna bilen, før den blir uattraktiv på bruktmarkedet også. Døde bilmodeller blir som kjent ganske tungsolgte etter hvert.

Denne har jo muligheten for å bli en klassiker på linje med VW Bobla - så hvem vet.
Batteriene er jo laget slik at det skal kunne byttes ut celler etterhvert - og det meste av bilen vil jo ikke ruste.

LMOR

Jeg tror den relative verdien i Norge kommer til å øke. i3 er en unik og etter hvert ikonisk bil for mange. Tipper mange drømmer om en i3 og vet ikke at den ikke kan kjøpes når de er klar til å kjøpe. Har sikret meg en 2022 model i gull  :)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Chimp

Sitat fra: LMOR på onsdag 02. februar 2022, klokken 11:20
Jeg tror den relative verdien i Norge kommer til å øke. i3 er en unik og etter hvert ikonisk bil for mange. Tipper mange drømmer om en i3 og vet ikke at den ikke kan kjøpes når de er klar til å kjøpe. Har sikret meg en 2022 model i gull  :)

Ja, jeg sitter i villrede for om jeg skal sikre meg en før det er for sent.
iX1 blir nok lekker med AWD og batteripakken til iX3, kommer til å stjele mange kunder som ellers ville hatt MEB. Men som bybil foretrekker jeg noe i3-size.

Ble det FC? Bil nr 2 så jeg er usikker på om jeg heller skal ta charged plus + nødvendige tillegg. Da mangler jeg i så fall stor skjerm og de beste lysene? 

hELgenen

Du kan vel legge til full lyspakke på charged plus?

Jeg gjorde det i sin tid - fikk adaptive LED

1317142119

Det er som kjent umulig å spå fremtiden, men all erfaring tilsier at bilen kommer til å falle i pris på bruktmarkedet. Ikke nødvendigvis allerede til sommeren, men relativt raskt.

At den er attraktiv for såkalte fanboys er nå en ting, men det er ikke nok fanboys til å holde bruktprisen kunstig oppe. Man ser tross alt det på bruktmarkedet i dag. Da jeg kjøpte i3 for noen år siden, så kunne jeg selge den året etter uten å tape penger. I dag har i3 minst like stort verditap som andre biler og nybilsalget har falt drastisk. Altså har den ikke lenger den medvinden i markedet som den hadde før. Noe som for øvrig ikke er rart i det hele tatt, gitt hvor mange konkurrenter man kan velge mellom til noe tilsvarende priser.

Det hjelper heller ikke på fremtidig bruktpris at folk tror de smale dekkene er mye dyrere enn andre dekkstørrelser, at det skal være livsfarlig å kjøre med regenerering på vinteren fordi noen gamle gubber i NAF tror det, eller at bilen har rykte på seg for å ruste i stykker bremsene mellom hver EU-kontroll.

Man merker det også på stemningen på forumet på Facebook. Fra å være et svært hyggelig sted å være hvor entusiaster delte tips og triks, til å nå være et sted hvor en av moderatorene nærmest går til personangrep på enhver som antyder at i3 ikke er verdens beste bil i 2022.

turfsurf

Sitat fra: 1317142119 på onsdag 02. februar 2022, klokken 12:23
Det er som kjent umulig å spå fremtiden, men all erfaring tilsier at bilen kommer til å falle i pris på bruktmarkedet. Ikke nødvendigvis allerede til sommeren, men relativt raskt.
Får håpe det, så kanskje vi kjøper en pent brukt i3 -22 modell til en billig penge om ett par år :)
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

LMOR

i3 er den beste bybilen. Oversiktlig med kort svingradius. Tror ikke iX1 blir det samme. Men tror ikke i3 er en god investering. Men siden det er solgt få 2022 biler, så tenker jeg er det er nok fans igjen i noen år. Merker på folk jeg snakker med at mange kan tenke seg en i3 nå i forhold til da den var ny.

Ellers enig ift Facebook gruppen. Meldte meg ut derfra. Har hatt samme tendenser her i perioder, men merkelig at en moderator gjør det motsatte av den en moderator bør gjøre. Har god erfaring med moderering her på forumet.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA