Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Snart slutt for i3

Startet av Trond.m, tirsdag 20. juli 2021, klokken 06:38

« forrige - neste »

Trond.m

Det er jo for små forskjeller i svarene til at man kan trekke noen konklusjoner. Den viser vel i praksis bare at eiere av elbil er fornøyd over å kjøre EV.

RJK

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 20. juli 2021, klokken 08:53Ligger jo an til å kunne bli en skikkelig kult-bil om noen år dette, men i Norge er det kanskje alt for mange av den til det (desverre?).
Biler skrotes stortsett når de blir gammel nok, men er det tilstrekkelig av de, så vil det alltids finnes de som finner vrak og tar vare på de, gjerne med deletilgang fra andre, slaktede biler. Har lenge sagt at denne nok får kultstatus og blir samlerobjekt om noen år.

Så de som har plass, tid, ork og råd til det, burde holde sin gående så lenge som mulig. Gjerne en tidlig modell, som har fått eller får oppgradering til største batteriet.

Kanskje vil det bli lettere og billigere, og ikke minst lovlig etter hvert, å bytte innmaten til nyere og bedre batterikjemi.

Sitat fra: Trond.m på tirsdag 20. juli 2021, klokken 17:57
Ja, og jeg lurer på hvordan TV2 kunne få til dette. Utrolig at de bruker uttallelse fra en enkelt kunde som hoveoppslag. Men hva gjør man ikke for å få klikk 😢
Når det ikke er Volvo, MB eller et VW AG-produkt, så bør man ikke bli for skuffet over dårlig omtale i den blekka. De er fornøyelig å lese av og til, men sterkt opphengt i noen få merker. Og de nevnt, vil det sitte langt inne å kritisere, om det ikke er veldig kjente feil de ikke kan snakke seg bort fra. Som 124-serien til MB.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

PionerThink

Sitat fra: moonbuggy på onsdag 21. juli 2021, klokken 16:27
Slik burde, det være, men nyere biler skrotes i langt større omfang enn før, også i3 (bare sjekk hos huggerne).
Alt er integrert i bilene med utallige sensore osv. osv., og ting skal "snakke sammen". Da blir det enormt kostbart å reparere. Selv i utgangspunktet enkle feil gir kondemnering fordi kun rette deler fra merkeforhandler kan brukes og må "programmeres" i systemet. Utenfor garanti, er det bare å krysse fingre og håpe det beste.
Fabrikantene driver sitt hykleri med å fremheve mijøaspektet, men ser helst at karusellen snurrer raskere...
Jeg var uheldig å skli utpå en kant en vinter og ødela noen celler i batteripakka. Bavaria sa ingenting på det å ta inn en brukt batteripakke fra huggeren slik at rep kostnad ble fornuftig. I sommer tok AC kompressor kvelden, og mitt lokale alternativ til BMW merkeverksted tok da en fra huggeren til bare en brøkdel av ny og gjorde rep-kostnaden levelig. Tror derfor det i fremtiden ikke blir så stort problem å ha disse bilene på veien i lang tid hvis BMW har en slik instilling i motsetning til VAG og den famøse reportasjen NRK hadde der de nektet å godkjenne batteribytte på en e-Golf og kom med masse bortforklaringer >:(
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

1317142119

Sitat fra: PionerThink på fredag 13. august 2021, klokken 10:44
Sitat fra: moonbuggy på onsdag 21. juli 2021, klokken 16:27
Slik burde, det være, men nyere biler skrotes i langt større omfang enn før, også i3 (bare sjekk hos huggerne).
Alt er integrert i bilene med utallige sensore osv. osv., og ting skal "snakke sammen". Da blir det enormt kostbart å reparere. Selv i utgangspunktet enkle feil gir kondemnering fordi kun rette deler fra merkeforhandler kan brukes og må "programmeres" i systemet. Utenfor garanti, er det bare å krysse fingre og håpe det beste.
Fabrikantene driver sitt hykleri med å fremheve mijøaspektet, men ser helst at karusellen snurrer raskere...
Jeg var uheldig å skli utpå en kant en vinter og ødela noen celler i batteripakka. Bavaria sa ingenting på det å ta inn en brukt batteripakke fra huggeren slik at rep kostnad ble fornuftig. I sommer tok AC kompressor kvelden, og mitt lokale alternativ til BMW merkeverksted tok da en fra huggeren til bare en brøkdel av ny og gjorde rep-kostnaden levelig. Tror derfor det i fremtiden ikke blir så stort problem å ha disse bilene på veien i lang tid hvis BMW har en slik instilling i motsetning til VAG og den famøse reportasjen NRK hadde der de nektet å godkjenne batteribytte på en e-Golf og kom med masse bortforklaringer >:(
Men kunne de ikke bare reparere den/de modulene som var ødelagt? For det er jo i så fall dårlig. Et av poengene med modulene er tross alt å kunne bytte moduler med defekte celler i stedet for hele batteripakken.

hELgenen

Sitat fra: 1317142119 på fredag 13. august 2021, klokken 10:56
Sitat fra: PionerThink på fredag 13. august 2021, klokken 10:44
Sitat fra: moonbuggy på onsdag 21. juli 2021, klokken 16:27
Slik burde, det være, men nyere biler skrotes i langt større omfang enn før, også i3 (bare sjekk hos huggerne).
Alt er integrert i bilene med utallige sensore osv. osv., og ting skal "snakke sammen". Da blir det enormt kostbart å reparere. Selv i utgangspunktet enkle feil gir kondemnering fordi kun rette deler fra merkeforhandler kan brukes og må "programmeres" i systemet. Utenfor garanti, er det bare å krysse fingre og håpe det beste.
Fabrikantene driver sitt hykleri med å fremheve mijøaspektet, men ser helst at karusellen snurrer raskere...
Jeg var uheldig å skli utpå en kant en vinter og ødela noen celler i batteripakka. Bavaria sa ingenting på det å ta inn en brukt batteripakke fra huggeren slik at rep kostnad ble fornuftig. I sommer tok AC kompressor kvelden, og mitt lokale alternativ til BMW merkeverksted tok da en fra huggeren til bare en brøkdel av ny og gjorde rep-kostnaden levelig. Tror derfor det i fremtiden ikke blir så stort problem å ha disse bilene på veien i lang tid hvis BMW har en slik instilling i motsetning til VAG og den famøse reportasjen NRK hadde der de nektet å godkjenne batteribytte på en e-Golf og kom med masse bortforklaringer >:(
Men kunne de ikke bare reparere den/de modulene som var ødelagt? For det er jo i så fall dårlig. Et av poengene med modulene er tross alt å kunne bytte moduler med defekte celler i stedet for hele batteripakken.

Akkurat - og DET var den avgjørende faktoren når jeg kjøpte min første BMW i3.
Men praksis er tydeligvis en annen. Jeg mener - hele diskusjonen om fossil vs elbil er jo helt utdatert - det man burde diskutere nå er hvordan elbiler skal designes slik at de kan få en levetid på minst like mange år som fossiler. Mao. må man f.eks finne løsning på dette med batteribytter slik at det kan foretas enkelt og forholdsvis rimelig. I dag er det jo bransjen selv som styrer dette 100% og de er jo bare interessert i å selge større volum - mao. levetiden på bilene må ned i deres øyne. Dermed designes bilen slik at de holder garantien ut men ikke nødvendigvis særlig lenger uten at det løper på fantasibeløp som i bunn og grunn trigger nybilkjøp igjen. Ingeniørene hos BMW som designet i3 ble jo regelrett kastet på dør, kanskje nettopp fordi de designet bilen slik at man i teorien kunne bytte ut enkeltceller og holde bilen på drift i svært mange år. Det virker det ikke som bransjen ønsker - så her kommer bilmodell etter bilmodell rullende ut på veien hvor svært mange deler rett og slett ikke kan byttes ut. Ja - de kan resirkuleres, men ikke repareres for en fornuftig penge. Hvordan skal elbilen bli et alternativ for den del av verden som ikke har råd til å kjøpe nytt hele tiden? Jeg laget en egen tråd på dette temaet her inne tidligere,men det trigget ikke interessen ser det ut som. Men i mine øyne må nå EU og andre ikke bare sette krav til utslipp og resirkulering - de må tenke lenger frem og sette krav til utforming slik at bilene ikke må skrotes så fort garantien er gått ut. For jo flere biler vi må produsere på denne planeten - jo mer energi må vi forbruke - og jo mer energi jo verre for klima og miljø.  Bare så det er sagt - jeg stemmer ikke MDG fordi disse kjernevelgerene vil bare bygge ennå mer fornybart og er ikke ekte miljøforkjempere men en gjeng med et forvridd virkelighetsbilde som lever av å skremme folk til urnene - sånn kanskje interessen for temaet nå går opp?

PionerThink

Jeg mener å huske at prisen på bare de cellene som ble ødelagt var så høy(60-80000,-??) at de derfor henvendte seg og foreslo å bruke en brukt pakke i stedet. Hadde det ligget inne en 94Ah pakke på en hugger den gangen skulle jeg sef kjøpt en slik og fått økning av rekkevidde med på kjøpet.
Vet at det var tidlig snakk om at BMW annonserte muligheten for oppgradering av komplett pakke på de eldre 60Ah bilene, men så har det "kokt bort i kålen" slik jeg ser det?
Når det gjelder prisen på enkeltceller kontra full pakke så er det vel ofte slik at det går mye arbeidstimer(og høy delepris) med til å reparere/bytte i.f.h.t å montere inn en komplett brukt, så ikke overrasket over at de ønsket dette?
Tror nok at det på nyere elbiler er enda mer "skalerbart- eller modulbasert" så håper de er kommet litt lengre hvis bare enkeltceller må byttes!
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

moonbuggy

Bare mer begeistret for bilen.
Beste effektivetet tur/retur Stavanger-Kristiansand i helgen.
Snittfart 71.2km ned. 236km med 11.3 kwt/100km forbruk. 33% på batteriet ved ankomst. (14-17C)
Retur:
Snittfart 70.1km (litt lavere p.g.a. kø ved Ålgård). 236km med 11.0 kwt/100km forbruk. 37% rest på batteriet. (18C i snitt).
Ingen luse kjøring, fulgte trafikken. Slett ikke ille, med en god del høydeforskjell underveis...

LMOR

Kjøpte min 4rde i3 i går. Fant ut at jeg ikke kunne leve uten. Ingen kan måle seg med i3 som bybil, og få klarer å kjøres med like lavt forbruk.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

Sitat fra: LMOR på lørdag 04. september 2021, klokken 06:55
Kjøpte min 4rde i3 i går. Fant ut at jeg ikke kunne leve uten. Ingen kan måle seg med i3 som bybil, og få klarer å kjøres med like lavt forbruk.
Kjenner meg godt igjen i dette. Jeg kjøpte en i3 i juli. Det er en fantastisk bil, men synes at hjulstøy var litt sjenerende enn jeg husket. Det betyr lite på en bybil, men på langtur var det litt slitsomt med slitt asfalt. Det var Bridgestone dekk på den, og jeg er usikker på om de har byttet dekkmerke siden min forrige 2020 modell ? Ble det Ridge Mountain Blue på deg ?

LMOR

#24
Bridgestone. Jeg kjøpte med sportspakke. Jeg har hatt i3 siden 2014, alle med Bridgstone, så jeg er vant til at den er litt hard, og støyer litt i høyere hastighet. Visstnok sporer den mindre med sportspakke.
Nå blir det etter hvert GTX på lengre turer, blir en god kombo.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Ingeniøren

Kjenner litt på at jeg har sviktet i3'n gitt :-*
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Trond.m

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 05. september 2021, klokken 21:04
Kjenner litt på at jeg har sviktet i3'n gitt :-*
Ja, det var et utilgivelig svik 😢 Men det er aldri for sent å snu.

Walker

According to a report by Elective, a BMW spokesman said that BMW "will continue to build i3 up to 2024, " as quoted in a German newspaper Leipziger Volkszeitung.

https://bmwcarusa.com/bmw-i3-facelift-2021-get-new-battery-upgrade/

Orbit

Dette er skrevet ut fra uttalelse i 2019: https://www.lvz.de/Nachrichten/Wirtschaft/Wirtschaft-Regional/BMW-baut-Leipziger-Elektroauto-i3-noch-bis-2024-weiter

Etter dette har det kommet annen informasjon som har pekt på at det går mot slutten mye fortere enn det. (Skulle i3 holde ut til 2024, og få større batteri, er jeg veldig sannsynlig en kunde for dem)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

LMOR

2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA