Snart slutt for i3

Startet av Trond.m, tirsdag 20. juli 2021, klokken 06:38

« forrige - neste »

LMOR

Jeg kjøpte og solgte også både i 2021 og 2020.
Men jeg var kanskje heldig. Bruktprisen følger ny pris. Og nypris falt 10% i 2020, altså den reelle tilbudsprisen på Fully Charged.
Ser det ligger en ute av den jeg kjøpte i fjor, samme farge, gått like langt som min, samme utstyr, 15% mer enn jeg betalte ny. Får kanskje ikke det, men ingenting tyder på prisnedgang. Tipper prisen går opp på 2022 modeller når eneste plassen å få tak i dem er på Finn.no
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

Kjøpte også en i 2021. Ridge Blue FC med HK og takluke. Den ble kjøpt som en ventebil til en utrolig hyggelig pris. Angrer på at jeg solgte den og nå får jeg ikke bestilt en ny 😥

Jalla

Det står nå at BMW Norge måtte slutte å ta nye ordre forrige uke(uke 6).

Arnie

Som nevnt tidligere i denne tråden kjøpte kona og jeg en 2021 i3 med 600 mil på telleren for 14 dager siden. Vi var godt fornøyd med å få en nesten ny i3 til litt under kampanjepris. For vi fikk jo tilløp til panikk da vi oppdaget at produksjonen av i3 stoppes og forhandler ikke lenger kan garantere levering av nye biler. Derfor er jeg ganske overbevist om at nyere i3 med 120-batteri vil holde seg godt i pris. Det spiller mindre rolle for oss, for vi har kjøpt en bil vi akter å beholde i mange år.

Etter min mening vil i3 holde seg i pris fordi den vil bli en el-klassiker i en annen liga enn f.eks Leaf eller en tvilling. i3 er spesiell, både i design, utførelse og produksjon. Jeg er en Think-entusiast, selv om Think ikke ble ferdig utviklet og har sine åpenbare svakheter. Jeg ser på i3 som den fireseteren som kunne vært fortsettelsen av Think hvis den fikk leve. Vi kan si det slik at vi kjøpte i3 som en "tribute" til norske Think.

Jeg synes det er enestående at BMW valgte å designe sin elbil fra scratch og produsere den miljøvennlig og av nye, avanserte materialer. I saltholdige vinter-Norge synes jeg det er topp at i3 i likhet med Think er bygd for å takle salt-føre bedre enn biler av stål.

Kanskje satset BMW for høyt med i3? Ble den for dyr å produsere, tjener de for lite på den og at det er derfor det settes stopp for produksjonen? I så fall er jeg glad for vi har sikret vår i3-fremtid.
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).

LMOR

Solgte for lite i resten av verden, og det er ikke plass til det batteriet folk vil ha i dag. De skriver de trenger produksjonslinjen til den nye iX1. Tipper også at det da passer bra av de tvinger potensielle i3 kunder til å kjøpe iX1.

Trond.m

Vi skal ikke glemme at det er unikt at en modell selges i 9 år. Og det i et market der det skjer en voldsom teknologisk utvikling. Det viser hvor framtidsrettet bilen var i 2014, men nå har utviklingen gått så langt at den måtte ta slutt.

Counterpointer

Sitat fra: Trond.m på tirsdag 15. februar 2022, klokken 21:40
.....det er unikt at en modell selges i 9 år.
Nei det er det ikke.

For å ta en elbil som fremdeles selges har vi den 10år gamle Model S

Orker ikke ta alle Golfer ol

turfsurf

Sitat fra: LMOR på tirsdag 15. februar 2022, klokken 21:36
Solgte for lite i resten av verden, og det er ikke plass til det batteriet folk vil ha i dag.
Batteriet i i4 har 40% høyere tetthet enn det i i3. Hadde gitt bilen plenty rekkevidde.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

Problemet er nok ikke først og fremst rekkevidde. Bilen selges i dag primært bare til gamle i3 kunder, og er nok for kostbar som ren by / pendlerbil. Har hatt noen fine langturer med i3, men komforten holder vel heller ikke helt mål i 2022. Det måtte nok en stor facelift til, og selv da hadde det nok blitt en bil for spesielt interesserte.

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 15. februar 2022, klokken 23:19
Sitat fra: LMOR på tirsdag 15. februar 2022, klokken 21:36
Solgte for lite i resten av verden, og det er ikke plass til det batteriet folk vil ha i dag.
Batteriet i i4 har 40% høyere tetthet enn det i i3. Hadde gitt bilen plenty rekkevidde.
Pluss at de har vel aldri brukt plassen hvor motoren var i REX utgaven.

Chimp

Sitat fra: Trond.m på onsdag 16. februar 2022, klokken 07:02
Problemet er nok ikke først og fremst rekkevidde. Bilen selges i dag primært bare til gamle i3 kunder, og er nok for kostbar som ren by / pendlerbil. Har hatt noen fine langturer med i3, men komforten holder vel heller ikke helt mål i 2022. Det måtte nok en stor facelift til, og selv da hadde det nok blitt en bil for spesielt interesserte.

Ja jeg er mulig ny i3-kunde pga egenskapene i by. Om det er 300 eller 400 km rekkevidde, 50kw eller 120kw lading betyr egentlig ikke så mye for meg. Men det betyr jo allikevel noe, fordi konkurrenten id3 tilbyr dette til samme pris. Nå vil jeg mye heller ha i3, men har enda ikke slått til da jeg synes prisen er for høy som nr 2 bil, bybil. Egenskapene til å bli min langturbil har den ikke.

Tenk på de som ikke har storkundeavtale og skal betale ca 440 for en fully charged med HK, BSI, apple carplay, sportspakke og vinterhjul, det er jo sinnsykt. Det er så mange alternativer til den prisen

LMOR

Nå er det jo for sent uansett, men det har vært kjørt kampanjer i 2 år nå til ca 330' + vinterdekk for en Fully Charged uten sportspakke.

Chimp

Jeg blingset på tilbudet jeg hadde fått. Det er fully charged rabatten som er på ca 80-90 tusen, ikke storkunderabatten :)

Da trekker jeg tilbake forrige post, men mener fortsatt bilen har vært for dyr spesielt det siste året etter at id3 senket prisene og det har kommet enda flere konkurrenter på banen.
Nå er det uansett for sent ja, så hva som har vært av pris er kanskje ikke så interessant.

LMOR

Jeg er enig, og vurderte selv id.3.
Men id.3 med alt utstyr, tilsvarende i3, og litt til for at det skulle være interessant, ble mye dyrere for meg i hvert fall.

1317142119

BMW i Norge har nok skjønt lenge at i3 sang på siste verset. Det koster det samme for en FC 120Ah med rabatter i 2022 som det kostet for en FC 94Ah (pre-LCI) i 2017 med rabatter. Ca 330 000 +/-

Det er til tross for at bilen gikk opp i pris da 94Ah pre-LCI, ble lansert, så da 94Ah LCI ble lansert og deretter med flere titalls tusen da 120Ah LCI ble lansert.

Prislistene har bare vært lenger og lenger fra sannheten fordi BMW har måttet kjøre en kontinuerlig kampanje. Så all ære til BMW Norge for å ha klart å holde trykket oppe. Enten har de hatt svært små marginer på bilene de siste årene, eller så har de hatt uforskammet gode marginer før de siste årene.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA