Elbilforum.no

Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: Trond.m på tirsdag 20. juli 2021, klokken 06:38

Tittel: Snart slutt for i3
Skrevet av: Trond.mtirsdag 20. juli 2021, klokken 06:38
Ser ut som om den fases ut nå.

https://www.tv2.no/a/14107812/

Det spørs om det kommer noen 22 modell, og det blir nok uansett ingen nyheter. Harman leveres heller ikke lenger, men det er vanskelig å vite hva de gjør med prisen. Tviler vel på at de dumper prisene for å holde salget kunstig høyt nå som i4 og iX vil sørge for et bra volum framover. Men til tross for +500HK, lang rekkevidde og bevertenner vil nok aldri i4 og iX få samme plass i markedet og i våre hjerter. i3 har jo blitt en bil som passer like godt for kong salomo som jørgen hattemaker 😊
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: Ingeniørentirsdag 20. juli 2021, klokken 08:47
Trist  :o
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: JorgenMtirsdag 20. juli 2021, klokken 08:53
Ligger jo an til å kunne bli en skikkelig kult-bil om noen år dette, men i Norge er det kanskje alt for mange av den til det (desverre?).
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: turfsurftirsdag 20. juli 2021, klokken 09:52
Kanskje det blir den nye ungdomsbilen for de som ikke bor på landsbygda?
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: moonbuggytirsdag 20. juli 2021, klokken 11:02
Vemodig. Fantastisk bil. Utrolig bra gjort av teamet bak å skape en så banebrytende bil uten nevneverdige problemer overhodet.
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: Trond.mtirsdag 20. juli 2021, klokken 16:42
Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 20. juli 2021, klokken 11:02
Vemodig. Fantastisk bil. Utrolig bra gjort av teamet bak å skape en så banebrytende bil uten nevneverdige problemer overhodet.
Ja, det er en bil jeg har blitt glad i på en helt annen måte enn eksempelvis e-golf, e-niro, kona el. Selv etter 8 år så tar jeg meg i å snu meg etter et pent eksemplar 😉
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: hELgenentirsdag 20. juli 2021, klokken 17:23
Et problemfritt eierskap for de fleste vil jeg anta.
Null rust,lange serviceintervaller og selv med små barn hoppende inn og ut ble det aldri en ripe på dørterskel..Denne er enkel å holde pen,ren og som ny. Beste bekymringsløse bilholdet jeg noen gang har hatt.
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: Trond.mtirsdag 20. juli 2021, klokken 17:57
Ja, og jeg lurer på hvordan TV2 kunne få til dette. Utrolig at de bruker uttallelse fra en enkelt kunde som hoveoppslag. Men hva gjør man ikke for å få klikk 😢
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: Klykkenonsdag 21. juli 2021, klokken 07:46
Betalte 320k i 2014 for min i3, og etter 7 år er den verdt rundt 100k. Ikke har den kostet meg noe av betydning å eie heller. Skulle ønske Broom spurte meg istedet! Uten tvil den billigste og mest stabile bilen jeg har eid.
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: Trond.monsdag 21. juli 2021, klokken 10:29
Og i tillegg har du spart betydelige beløp på bompenger, ferger, forsikring, service, års-og drivstoffavgift. Tror ikke det går an å ha rimeligere bil.
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: hELgenenonsdag 21. juli 2021, klokken 14:30
Hadde Broom spurt de som faktisk har eid en del  elbiler inkl i3 - så vil jeg tro at eierene av i3 kanskje har hatt det beste økonomiske eierskapet. Ettersom bilen ikke ruster så burde den også i teorien kunne leve lenge videre - og batteriene er jo pakket slik at en burde kunne bytte defekte/dårlige celler. Så om noen 3 parts leverandører ønsker å holde liv i denne evighetsbilen - så kan de jo faktisk kanskje få til det. Kunne godt tenkt meg å holde på denne bilen i evigheter om batterier,seter og andre slitedeler var lett tilgjengelig
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: moonbuggyonsdag 21. juli 2021, klokken 16:27
Sitat fra: hELgenen på onsdag 21. juli 2021, klokken 14:30
Hadde Broom spurt de som faktisk har eid en del  elbiler inkl i3 - så vil jeg tro at eierene av i3 kanskje har hatt det beste økonomiske eierskapet. Ettersom bilen ikke ruster så burde den også i teorien kunne leve lenge videre - og batteriene er jo pakket slik at en burde kunne bytte defekte/dårlige celler. Så om noen 3 parts leverandører ønsker å holde liv i denne evighetsbilen - så kan de jo faktisk kanskje få til det. Kunne godt tenkt meg å holde på denne bilen i evigheter om batterier,seter og andre slitedeler var lett tilgjengelig
Slik burde, det være, men nyere biler skrotes i langt større omfang enn før, også i3 (bare sjekk hos huggerne).
Alt er integrert i bilene med utallige sensore osv. osv., og ting skal "snakke sammen". Da blir det enormt kostbart å reparere. Selv i utgangspunktet enkle feil gir kondemnering fordi kun rette deler fra merkeforhandler kan brukes og må "programmeres" i systemet. Utenfor garanti, er det bare å krysse fingre og håpe det beste.
Fabrikantene driver sitt hykleri med å fremheve mijøaspektet, men ser helst at karusellen snurrer raskere...
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: Trond.monsdag 21. juli 2021, klokken 18:00
Ja, det blir interessant å se levetiden på luksusbiler som eksempelvis e-tron 50. Det vil overraske meg om de er på veien stort lenger enn 10-12 år. Da er vel miljøgevinsten diskutabel når også utslipp til produksjon medregnes. Men i3 er nok blant de beste når alt regnes med. Den vil nok gå som pendler og ungdomsbil i mange år framover. Og med stort salgsvolum vil det være mulig å få rimelige brukte deler framover.
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: Orbitfredag 23. juli 2021, klokken 11:51
Sitat fra: hELgenen på onsdag 21. juli 2021, klokken 14:30
Hadde Broom spurt de som faktisk har eid en del  elbiler inkl i3 - så vil jeg tro at eierene av i3 kanskje har hatt det beste økonomiske eierskapet.
Ved å spørre et litt større utvalg bileiere, kommer i3 godt ut:
https://elbil.no/elbilisten-2021-tesla-eierne-er-mest-fornoyd-med-bilen-sin/
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: hELgenenfredag 23. juli 2021, klokken 13:25
Sitat fra: Orbit på fredag 23. juli 2021, klokken 11:51
Sitat fra: hELgenen på onsdag 21. juli 2021, klokken 14:30
Hadde Broom spurt de som faktisk har eid en del  elbiler inkl i3 - så vil jeg tro at eierene av i3 kanskje har hatt det beste økonomiske eierskapet.
Ved å spørre et litt større utvalg bileiere, kommer i3 godt ut:
https://elbil.no/elbilisten-2021-tesla-eierne-er-mest-fornoyd-med-bilen-sin/
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]

Som sagt - antok at bilen ville slå godt fra seg dersom tilstrekkelig mange nok ble spurt.
Men "veldig fornøyd"  høres litt snodig ut - enten er man fornøyd eller så er man ikke fornøyd.
Eller som noen sa - en må alltid ha noe ekstra å strekke seg etter. Hadde jeg fått gratis strøm hver dag
og så solgt bilen til en bedre pris enn jeg kjøpte den for, hatt vesentlig bedre rekkevidde enn BMW selv sa  - så kanskje jeg kunne vært veldig fornøyd...eller vurdert det i alle fall. 
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: Trond.mfredag 23. juli 2021, klokken 15:27
Det er jo for små forskjeller i svarene til at man kan trekke noen konklusjoner. Den viser vel i praksis bare at eiere av elbil er fornøyd over å kjøre EV.
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: RJKtorsdag 12. august 2021, klokken 20:48
Sitat fra: JorgenM på tirsdag 20. juli 2021, klokken 08:53Ligger jo an til å kunne bli en skikkelig kult-bil om noen år dette, men i Norge er det kanskje alt for mange av den til det (desverre?).
Biler skrotes stortsett når de blir gammel nok, men er det tilstrekkelig av de, så vil det alltids finnes de som finner vrak og tar vare på de, gjerne med deletilgang fra andre, slaktede biler. Har lenge sagt at denne nok får kultstatus og blir samlerobjekt om noen år.

Så de som har plass, tid, ork og råd til det, burde holde sin gående så lenge som mulig. Gjerne en tidlig modell, som har fått eller får oppgradering til største batteriet.

Kanskje vil det bli lettere og billigere, og ikke minst lovlig etter hvert, å bytte innmaten til nyere og bedre batterikjemi.

Sitat fra: Trond.m på tirsdag 20. juli 2021, klokken 17:57
Ja, og jeg lurer på hvordan TV2 kunne få til dette. Utrolig at de bruker uttallelse fra en enkelt kunde som hoveoppslag. Men hva gjør man ikke for å få klikk 😢
Når det ikke er Volvo, MB eller et VW AG-produkt, så bør man ikke bli for skuffet over dårlig omtale i den blekka. De er fornøyelig å lese av og til, men sterkt opphengt i noen få merker. Og de nevnt, vil det sitte langt inne å kritisere, om det ikke er veldig kjente feil de ikke kan snakke seg bort fra. Som 124-serien til MB.
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: PionerThinkfredag 13. august 2021, klokken 10:44
Sitat fra: moonbuggy på onsdag 21. juli 2021, klokken 16:27
Slik burde, det være, men nyere biler skrotes i langt større omfang enn før, også i3 (bare sjekk hos huggerne).
Alt er integrert i bilene med utallige sensore osv. osv., og ting skal "snakke sammen". Da blir det enormt kostbart å reparere. Selv i utgangspunktet enkle feil gir kondemnering fordi kun rette deler fra merkeforhandler kan brukes og må "programmeres" i systemet. Utenfor garanti, er det bare å krysse fingre og håpe det beste.
Fabrikantene driver sitt hykleri med å fremheve mijøaspektet, men ser helst at karusellen snurrer raskere...
Jeg var uheldig å skli utpå en kant en vinter og ødela noen celler i batteripakka. Bavaria sa ingenting på det å ta inn en brukt batteripakke fra huggeren slik at rep kostnad ble fornuftig. I sommer tok AC kompressor kvelden, og mitt lokale alternativ til BMW merkeverksted tok da en fra huggeren til bare en brøkdel av ny og gjorde rep-kostnaden levelig. Tror derfor det i fremtiden ikke blir så stort problem å ha disse bilene på veien i lang tid hvis BMW har en slik instilling i motsetning til VAG og den famøse reportasjen NRK hadde der de nektet å godkjenne batteribytte på en e-Golf og kom med masse bortforklaringer >:(
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: 1317142119fredag 13. august 2021, klokken 10:56
Sitat fra: PionerThink på fredag 13. august 2021, klokken 10:44
Sitat fra: moonbuggy på onsdag 21. juli 2021, klokken 16:27
Slik burde, det være, men nyere biler skrotes i langt større omfang enn før, også i3 (bare sjekk hos huggerne).
Alt er integrert i bilene med utallige sensore osv. osv., og ting skal "snakke sammen". Da blir det enormt kostbart å reparere. Selv i utgangspunktet enkle feil gir kondemnering fordi kun rette deler fra merkeforhandler kan brukes og må "programmeres" i systemet. Utenfor garanti, er det bare å krysse fingre og håpe det beste.
Fabrikantene driver sitt hykleri med å fremheve mijøaspektet, men ser helst at karusellen snurrer raskere...
Jeg var uheldig å skli utpå en kant en vinter og ødela noen celler i batteripakka. Bavaria sa ingenting på det å ta inn en brukt batteripakke fra huggeren slik at rep kostnad ble fornuftig. I sommer tok AC kompressor kvelden, og mitt lokale alternativ til BMW merkeverksted tok da en fra huggeren til bare en brøkdel av ny og gjorde rep-kostnaden levelig. Tror derfor det i fremtiden ikke blir så stort problem å ha disse bilene på veien i lang tid hvis BMW har en slik instilling i motsetning til VAG og den famøse reportasjen NRK hadde der de nektet å godkjenne batteribytte på en e-Golf og kom med masse bortforklaringer >:(
Men kunne de ikke bare reparere den/de modulene som var ødelagt? For det er jo i så fall dårlig. Et av poengene med modulene er tross alt å kunne bytte moduler med defekte celler i stedet for hele batteripakken.
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: hELgenenfredag 13. august 2021, klokken 11:24
Sitat fra: 1317142119 på fredag 13. august 2021, klokken 10:56
Sitat fra: PionerThink på fredag 13. august 2021, klokken 10:44
Sitat fra: moonbuggy på onsdag 21. juli 2021, klokken 16:27
Slik burde, det være, men nyere biler skrotes i langt større omfang enn før, også i3 (bare sjekk hos huggerne).
Alt er integrert i bilene med utallige sensore osv. osv., og ting skal "snakke sammen". Da blir det enormt kostbart å reparere. Selv i utgangspunktet enkle feil gir kondemnering fordi kun rette deler fra merkeforhandler kan brukes og må "programmeres" i systemet. Utenfor garanti, er det bare å krysse fingre og håpe det beste.
Fabrikantene driver sitt hykleri med å fremheve mijøaspektet, men ser helst at karusellen snurrer raskere...
Jeg var uheldig å skli utpå en kant en vinter og ødela noen celler i batteripakka. Bavaria sa ingenting på det å ta inn en brukt batteripakke fra huggeren slik at rep kostnad ble fornuftig. I sommer tok AC kompressor kvelden, og mitt lokale alternativ til BMW merkeverksted tok da en fra huggeren til bare en brøkdel av ny og gjorde rep-kostnaden levelig. Tror derfor det i fremtiden ikke blir så stort problem å ha disse bilene på veien i lang tid hvis BMW har en slik instilling i motsetning til VAG og den famøse reportasjen NRK hadde der de nektet å godkjenne batteribytte på en e-Golf og kom med masse bortforklaringer >:(
Men kunne de ikke bare reparere den/de modulene som var ødelagt? For det er jo i så fall dårlig. Et av poengene med modulene er tross alt å kunne bytte moduler med defekte celler i stedet for hele batteripakken.

Akkurat - og DET var den avgjørende faktoren når jeg kjøpte min første BMW i3.
Men praksis er tydeligvis en annen. Jeg mener - hele diskusjonen om fossil vs elbil er jo helt utdatert - det man burde diskutere nå er hvordan elbiler skal designes slik at de kan få en levetid på minst like mange år som fossiler. Mao. må man f.eks finne løsning på dette med batteribytter slik at det kan foretas enkelt og forholdsvis rimelig. I dag er det jo bransjen selv som styrer dette 100% og de er jo bare interessert i å selge større volum - mao. levetiden på bilene må ned i deres øyne. Dermed designes bilen slik at de holder garantien ut men ikke nødvendigvis særlig lenger uten at det løper på fantasibeløp som i bunn og grunn trigger nybilkjøp igjen. Ingeniørene hos BMW som designet i3 ble jo regelrett kastet på dør, kanskje nettopp fordi de designet bilen slik at man i teorien kunne bytte ut enkeltceller og holde bilen på drift i svært mange år. Det virker det ikke som bransjen ønsker - så her kommer bilmodell etter bilmodell rullende ut på veien hvor svært mange deler rett og slett ikke kan byttes ut. Ja - de kan resirkuleres, men ikke repareres for en fornuftig penge. Hvordan skal elbilen bli et alternativ for den del av verden som ikke har råd til å kjøpe nytt hele tiden? Jeg laget en egen tråd på dette temaet her inne tidligere,men det trigget ikke interessen ser det ut som. Men i mine øyne må nå EU og andre ikke bare sette krav til utslipp og resirkulering - de må tenke lenger frem og sette krav til utforming slik at bilene ikke må skrotes så fort garantien er gått ut. For jo flere biler vi må produsere på denne planeten - jo mer energi må vi forbruke - og jo mer energi jo verre for klima og miljø.  Bare så det er sagt - jeg stemmer ikke MDG fordi disse kjernevelgerene vil bare bygge ennå mer fornybart og er ikke ekte miljøforkjempere men en gjeng med et forvridd virkelighetsbilde som lever av å skremme folk til urnene - sånn kanskje interessen for temaet nå går opp?
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: PionerThinkfredag 13. august 2021, klokken 12:59
Jeg mener å huske at prisen på bare de cellene som ble ødelagt var så høy(60-80000,-??) at de derfor henvendte seg og foreslo å bruke en brukt pakke i stedet. Hadde det ligget inne en 94Ah pakke på en hugger den gangen skulle jeg sef kjøpt en slik og fått økning av rekkevidde med på kjøpet.
Vet at det var tidlig snakk om at BMW annonserte muligheten for oppgradering av komplett pakke på de eldre 60Ah bilene, men så har det "kokt bort i kålen" slik jeg ser det?
Når det gjelder prisen på enkeltceller kontra full pakke så er det vel ofte slik at det går mye arbeidstimer(og høy delepris) med til å reparere/bytte i.f.h.t å montere inn en komplett brukt, så ikke overrasket over at de ønsket dette?
Tror nok at det på nyere elbiler er enda mer "skalerbart- eller modulbasert" så håper de er kommet litt lengre hvis bare enkeltceller må byttes!
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: moonbuggymandag 23. august 2021, klokken 13:14
Bare mer begeistret for bilen.
Beste effektivetet tur/retur Stavanger-Kristiansand i helgen.
Snittfart 71.2km ned. 236km med 11.3 kwt/100km forbruk. 33% på batteriet ved ankomst. (14-17C)
Retur:
Snittfart 70.1km (litt lavere p.g.a. kø ved Ålgård). 236km med 11.0 kwt/100km forbruk. 37% rest på batteriet. (18C i snitt).
Ingen luse kjøring, fulgte trafikken. Slett ikke ille, med en god del høydeforskjell underveis...
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: LMORlørdag 04. september 2021, klokken 06:55
Kjøpte min 4rde i3 i går. Fant ut at jeg ikke kunne leve uten. Ingen kan måle seg med i3 som bybil, og få klarer å kjøres med like lavt forbruk.
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: Trond.mlørdag 04. september 2021, klokken 07:04
Sitat fra: LMOR på lørdag 04. september 2021, klokken 06:55
Kjøpte min 4rde i3 i går. Fant ut at jeg ikke kunne leve uten. Ingen kan måle seg med i3 som bybil, og få klarer å kjøres med like lavt forbruk.
Kjenner meg godt igjen i dette. Jeg kjøpte en i3 i juli. Det er en fantastisk bil, men synes at hjulstøy var litt sjenerende enn jeg husket. Det betyr lite på en bybil, men på langtur var det litt slitsomt med slitt asfalt. Det var Bridgestone dekk på den, og jeg er usikker på om de har byttet dekkmerke siden min forrige 2020 modell ? Ble det Ridge Mountain Blue på deg ?
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: LMORlørdag 04. september 2021, klokken 07:13
Bridgestone. Jeg kjøpte med sportspakke. Jeg har hatt i3 siden 2014, alle med Bridgstone, så jeg er vant til at den er litt hard, og støyer litt i høyere hastighet. Visstnok sporer den mindre med sportspakke.
Nå blir det etter hvert GTX på lengre turer, blir en god kombo.
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: Ingeniørensøndag 05. september 2021, klokken 21:04
Kjenner litt på at jeg har sviktet i3'n gitt :-*
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: Trond.msøndag 05. september 2021, klokken 21:16
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 05. september 2021, klokken 21:04
Kjenner litt på at jeg har sviktet i3'n gitt :-*
Ja, det var et utilgivelig svik 😢 Men det er aldri for sent å snu.
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: Walkermandag 20. september 2021, klokken 10:24
According to a report by Elective, a BMW spokesman said that BMW "will continue to build i3 up to 2024, " as quoted in a German newspaper Leipziger Volkszeitung.

https://bmwcarusa.com/bmw-i3-facelift-2021-get-new-battery-upgrade/
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: Orbitmandag 20. september 2021, klokken 10:39
Dette er skrevet ut fra uttalelse i 2019: https://www.lvz.de/Nachrichten/Wirtschaft/Wirtschaft-Regional/BMW-baut-Leipziger-Elektroauto-i3-noch-bis-2024-weiter

Etter dette har det kommet annen informasjon som har pekt på at det går mot slutten mye fortere enn det. (Skulle i3 holde ut til 2024, og få større batteri, er jeg veldig sannsynlig en kunde for dem)
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: LMORmandag 20. september 2021, klokken 11:34
https://www.bmwblog.com/2021/06/28/rumor-bmw-i3-global-production-ends-in-2022/
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: LMORmandag 20. september 2021, klokken 11:47
Flere sier at denne skal erstatte i3 i første omgang. Blir vanskelig å selge både i3 og iX1 samtidig.

https://www.google.no/amp/s/topelectricsuv.com/news/bmw/bmw-ix1-ev-new-update/amp/
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: moonbuggymandag 20. september 2021, klokken 13:21
Blandet drops her. Infotainement systemet med buede skjermer og i drive 8 ser ut til å bli bra, men liker ikke at bilen får FWD. En lest, flere drivlinjer appelerer heller ikke. Uansett hva BMW selv måtte mene, betyr det kompromisser i fleng. Bilen blir sikkert grei nok, på samme måte som ix3 er grei nok. En traust og uspennede bil.
Det er nesten en fornærmelse å kalle den avløser for i3...
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: Counterpointermandag 20. september 2021, klokken 16:13
Jeg var hos BMW forhandler for noen uker siden. De avviste at det var slutt på produksjon av i3.
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: LMORmandag 20. september 2021, klokken 16:21
Det er bare slutt i USA. Men de avviste at produksjonen avsluttes når iX1 kommer?
De slutter nok ikke så lenge folk kjøper nok. Men f.eks. i hele Australia hadde de solgt 55 biler på et år..
I USA solgte de ca 1500 biler på en måned på det meste, men de i begynnelsen av 2020 ble solgt ca 20 biler per måned.

Year   sold
2014   6,092
2015   11,024
2016   7,625
2017   6,276
2018   6,120
2019   4,853
2020   1,502
2021   852
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: Counterpointermandag 20. september 2021, klokken 16:54
Jeg snakket egentlig med dem om i4 (M50). i3 ble bare nevnt i en bisetning eller to. Det var fortsatt produksjon og ikke satt noen slutt for i3, iX1 ble ikke nevnt.
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: LMORmandag 20. september 2021, klokken 17:31
Ok, det stemmer nok. Det er ingen offisiell sluttdato. I Europa er bare salget gått ned 30% fra toppåret, men bare salg i Norge blir nok for lite. Og når iX1 kommer spørs det hvor mange vil velge i3.
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: Counterpointermandag 20. september 2021, klokken 18:54
Nå selger jo Bmw andre modeller som overlapper hverandre, så hvis de hadde satt inn et enda litt større batteri i i3 så er det en så spesiell bil at det fremdeles var et marked.
Det er jo ekstremt at en bil holder så lenge i salg med kun to oppdateringer på batteriet.

Det er nok helt riktig at markedet i Norge ikke holder liv i en model og at blir salget lavt kuttes modellen. Så i3 er nok snart slutt, vi vet bare ikke når. Desverre vil jeg si.
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: 1317142119onsdag 22. september 2021, klokken 10:55
Hva forhandlerne sier (og vet) skal man ta med en klype salt. Erfaringene jeg selv har med bilforhandlere, er at vi som er litt opptatt av å følge med på nyheter og rykter om bilene er langt bedre oppdatert enn selgerne.

Det har tross alt vært lekket e-poster som bekrefter at produksjonen av i3 skal stanses neste år, så at en lokal bilbutikk ikke har fått med seg dette bør ilegges særdeles lav vekt. Husk at dersom de bekrefter at bilen skal dø, så vil salge stupe fra de allerede elendige salgstallene her i Norge.
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: moonbuggyonsdag 22. september 2021, klokken 13:24
Leipzig har startet større produksjon av batterimoduler. Produkjsonsområdet for I8 er bygget om for dette.  I løpet av 2022, skal en ny større produksjonslinje for batterimoduler være klar. I alt investerer BMW 100 mill. EURO i dette. Så kanskje i3s produksjonsområde er avsatt til den ny større produksjonslinjen?
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: Orbitonsdag 22. september 2021, klokken 15:27
BMW (https://www.press.bmwgroup.com/deutschland/article/detail/T0344293DE/bmw-modellpflege-massnahmen-zum-herbst-2021) har nå annonsert at de skal lage 2000 eksemplarer av "Unique forever (https://www.bmw.de/de/neufahrzeuge/bmw-i/i3/2021/bmw-i3-ueberblick.html#modelle-editionen)"-edition av i3 fra november 2021. Det er vel et ganske tydelig avskjedsnummer.

(https://heise.cloudimg.io/width/610/q85.png-lossy-85.webp-lossy-85.foil1/_www-heise-de_/imgs/18/3/1/7/2/6/3/2/44-bd7425dd6fc45db9.jpg)
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  


Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: Tesla88onsdag 22. september 2021, klokken 20:58
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 22. september 2021, klokken 10:55Husk at dersom de bekrefter at bilen skal dø, så vil salge stupe fra de allerede elendige salgstallene her i Norge.
For ikke å snakke om at de har dårligere forhandligskort ovenfor kunder når alt handler om å bli kvitt biler til en fornuftig margin.
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: LMORonsdag 22. september 2021, klokken 21:09
Eller så blir det motsatt, jeg har i hvert fall sikret meg en ny nettopp som jeg skal ha lenge.
Det kommer til å være en ikonisk bil lenge.
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: moonbuggytorsdag 23. september 2021, klokken 14:37
Flotte fargekombinasjoner på exit utgaven. Synd at man ikke oppdaterer med versjon 8 av infotainmentsystemet og 180ah batteri (i samme kasse). Ville gitt bilen et liv som nisjeprodukt i lang tid fremover. Mange trenger en snerten liten bil. Nå står BMW igjen med en utrolig slapp el adaptering av fossil mini i dette segmentet. Trist...
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: LMORtorsdag 23. september 2021, klokken 14:41
Så BMW hadde sagt at en bybil ikke trenger lengre rekkevidde, mens langtursbilene skal stoppe på 600km.
Gir mening for meg, er ikke miljøvennlig å dra på et større batteri enn en trenger. Men alle er nok ikke enig.
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: moonbuggytorsdag 23. september 2021, klokken 14:50
Sitat fra: LMOR på torsdag 23. september 2021, klokken 14:41
Så BMW hadde sagt at en bybil ikke trenger lengre rekkevidde, mens langtursbilene skal stoppe på 600km.
Gir mening for meg, er ikke miljøvennlig å dra på et større batteri enn en trenger. Men alle er nok ikke enig.
Joda, men 180ah batteri har nå vekt som dagens 120ah, så en oppdatering ville gitt mening for alle oss som slett ikke trenger en stor bil for lang tur heller....
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: Jallafredag 28. januar 2022, klokken 18:29
I følge autonews er det slutt på produksjonen i juli 2022.
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: Trond.mfredag 28. januar 2022, klokken 19:32
Sitat fra: Jalla på fredag 28. januar 2022, klokken 18:29
I følge autonews er det slutt på produksjonen i juli 2022.
Nesten vemodig at det er slutt på produksjon av bilen. Den var forut for sin tid, men ble mer og mer populær utover i livssyklusen. Til slutt var det jo 13 på dusinet 😉
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: SveinJfredag 28. januar 2022, klokken 20:10
Siste produksjonsdata er 30.06.22, løp og kjøp 😆
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: Arniemandag 31. januar 2022, klokken 14:09
SitatSiste produksjonsdata er 30.06.22, løp og kjøp 😆

Til hvilke BMW-forhandlere kan man løpe og kjøpe en helt ny i3? Virker for å være ganske tomt allerede...
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: Chimpmandag 31. januar 2022, klokken 18:55
Er vel bare å bestille? Trenger ikke være på lager hos forhandler. Sjekket for 1 mnd siden og da var det ikkeno problem om jeg la inn en bestilling.
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: Chimptirsdag 01. februar 2022, klokken 07:24
Siste frist er fredag 04.02
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: Arnieonsdag 02. februar 2022, klokken 08:03
Siste frist denne uka har jeg også fått høre etter en sjekkerunde. Men det jeg også får høre er at forhandleren er høyst usikker på om han får leveranse fra fabrikken.
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: 1317142119onsdag 02. februar 2022, klokken 10:37
Det var tidlig frist, dersom de skal holde produksjonen oppe helt til juli.

Men takk for alt, i3. En fantastisk bil som selv i 2022 er bedre på enkelte ting enn helt nye bilmodeller. Det er ganske sprøtt å tenke på alt man tar for gitt som i3-eier, men som andre elbilister bekymrer seg over. F.eks. vampire drain, ikke lade for mye, rekkeviddeestimater som er vill gjetting, regenerering som må skrus av manuelt på vinteren osv. På andre måter begynner selvfølgelig i3 å havne bakpå, så det er naturlig at den får hvile i fred nå - 9 år etter lansering.

Det var gøy så lenge det varte. Nå er det bare å selge unna bilen, før den blir uattraktiv på bruktmarkedet også. Døde bilmodeller blir som kjent ganske tungsolgte etter hvert.
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: hELgenenonsdag 02. februar 2022, klokken 11:14
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 02. februar 2022, klokken 10:37

Det var gøy så lenge det varte. Nå er det bare å selge unna bilen, før den blir uattraktiv på bruktmarkedet også. Døde bilmodeller blir som kjent ganske tungsolgte etter hvert.

Denne har jo muligheten for å bli en klassiker på linje med VW Bobla - så hvem vet.
Batteriene er jo laget slik at det skal kunne byttes ut celler etterhvert - og det meste av bilen vil jo ikke ruste.



Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: LMORonsdag 02. februar 2022, klokken 11:20
Jeg tror den relative verdien i Norge kommer til å øke. i3 er en unik og etter hvert ikonisk bil for mange. Tipper mange drømmer om en i3 og vet ikke at den ikke kan kjøpes når de er klar til å kjøpe. Har sikret meg en 2022 model i gull  :)
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: Chimponsdag 02. februar 2022, klokken 11:57
Sitat fra: LMOR på onsdag 02. februar 2022, klokken 11:20
Jeg tror den relative verdien i Norge kommer til å øke. i3 er en unik og etter hvert ikonisk bil for mange. Tipper mange drømmer om en i3 og vet ikke at den ikke kan kjøpes når de er klar til å kjøpe. Har sikret meg en 2022 model i gull  :)

Ja, jeg sitter i villrede for om jeg skal sikre meg en før det er for sent.
iX1 blir nok lekker med AWD og batteripakken til iX3, kommer til å stjele mange kunder som ellers ville hatt MEB. Men som bybil foretrekker jeg noe i3-size.

Ble det FC? Bil nr 2 så jeg er usikker på om jeg heller skal ta charged plus + nødvendige tillegg. Da mangler jeg i så fall stor skjerm og de beste lysene? 
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: hELgenenonsdag 02. februar 2022, klokken 12:08
Du kan vel legge til full lyspakke på charged plus?

Jeg gjorde det i sin tid - fikk adaptive LED
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: 1317142119onsdag 02. februar 2022, klokken 12:23
Det er som kjent umulig å spå fremtiden, men all erfaring tilsier at bilen kommer til å falle i pris på bruktmarkedet. Ikke nødvendigvis allerede til sommeren, men relativt raskt.

At den er attraktiv for såkalte fanboys er nå en ting, men det er ikke nok fanboys til å holde bruktprisen kunstig oppe. Man ser tross alt det på bruktmarkedet i dag. Da jeg kjøpte i3 for noen år siden, så kunne jeg selge den året etter uten å tape penger. I dag har i3 minst like stort verditap som andre biler og nybilsalget har falt drastisk. Altså har den ikke lenger den medvinden i markedet som den hadde før. Noe som for øvrig ikke er rart i det hele tatt, gitt hvor mange konkurrenter man kan velge mellom til noe tilsvarende priser.

Det hjelper heller ikke på fremtidig bruktpris at folk tror de smale dekkene er mye dyrere enn andre dekkstørrelser, at det skal være livsfarlig å kjøre med regenerering på vinteren fordi noen gamle gubber i NAF tror det, eller at bilen har rykte på seg for å ruste i stykker bremsene mellom hver EU-kontroll.

Man merker det også på stemningen på forumet på Facebook. Fra å være et svært hyggelig sted å være hvor entusiaster delte tips og triks, til å nå være et sted hvor en av moderatorene nærmest går til personangrep på enhver som antyder at i3 ikke er verdens beste bil i 2022.
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: turfsurfonsdag 02. februar 2022, klokken 12:28
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 02. februar 2022, klokken 12:23
Det er som kjent umulig å spå fremtiden, men all erfaring tilsier at bilen kommer til å falle i pris på bruktmarkedet. Ikke nødvendigvis allerede til sommeren, men relativt raskt.
Får håpe det, så kanskje vi kjøper en pent brukt i3 -22 modell til en billig penge om ett par år :)
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: LMORonsdag 02. februar 2022, klokken 12:59
i3 er den beste bybilen. Oversiktlig med kort svingradius. Tror ikke iX1 blir det samme. Men tror ikke i3 er en god investering. Men siden det er solgt få 2022 biler, så tenker jeg er det er nok fans igjen i noen år. Merker på folk jeg snakker med at mange kan tenke seg en i3 nå i forhold til da den var ny.

Ellers enig ift Facebook gruppen. Meldte meg ut derfra. Har hatt samme tendenser her i perioder, men merkelig at en moderator gjør det motsatte av den en moderator bør gjøre. Har god erfaring med moderering her på forumet.
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: Arnieonsdag 02. februar 2022, klokken 22:16
Vil i3 falle i pris når den går ut av produksjon, eller vil den bli et ettertraktet samleobjekt? Vanskelig å spå, men det jeg kan si er kona og jeg kjøpte en i3 i går. Det var fordi vi begge likte den godt, den er kul og av tysk kvalitet. En bil som passer godt til de behov vi vil ha dekket. Vi tar sikte på å ha den lenge, og valgte en Charged Plus med 120 batteri og bare 600 mil på telleren. Tok ikke sjansen på at bestilling på en ny ville gå i boks. Synes det er dumt at BMW avslutter produksjonen av i3, de nye modellene er kjedelige.
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: turfsurftorsdag 03. februar 2022, klokken 06:45
Sitat fra: LMOR på onsdag 02. februar 2022, klokken 12:59
Ellers enig ift Facebook gruppen. Meldte meg ut derfra. Har hatt samme tendenser her i perioder, men merkelig at en moderator gjør det motsatte av den en moderator bør gjøre. Har god erfaring med moderering her på forumet.
Snakk om moderator med behov for å forsvare egne valg. Han presterer jo å hevde at ACC på i3 er ufeilbarlig også...

Husker godt diskusjonene dere hadde på forumet her de første årene med i3 :)
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: LMORtorsdag 03. februar 2022, klokken 08:25
Tenkte jeg ikke skulle gå inn på det, men ja, da trakk jeg meg ut herfra også..
ACC på i3 er så god som et kamera med en middels sensor kan bli.
iX har en haug med sensorer, men noen rapporterer at de også faller ut. Krysser fingrene for at det feil, og at det er en ekte hybridløsning der radaren kan brukes alene hvis kamera faller ut.

iX er god på langtur, men den slår ikke i3 i byen!
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: hELgenentorsdag 03. februar 2022, klokken 08:53
i3 er faktisk den bilen som totalt sett har gitt meg det beste eierskapet av alle biler jeg noen gang har eid.

Billigst over tid.
Snerten størrelse i hverdagen.
God oversikt fra førersetet.

Ingen rust og bilen tåler hverdagsbruk uten at den eldes fort. F.eks kan barn og andre tråkke inn og ut uten at du får riper   ved dørterskel. Det blir ikke bulk i døren dersom du eller andre slår borte i den med handlevogn,annen bil osv.
Alt i interiøret kan brukes hardt uten bekymring for skade.
Å skifte dekk selv er en lek.
Og forbruk opp til 70 km/t er relativt lavt.
Batteriet har også et stort buffer som gjør at oppgitt rekkevidde holder seg over tid.

Det er altså en bil som tåler bruk og er lett å holde i god skikk,og den er snerten å manøvrere.

Ulempen er jo at når ting ryker så KAN det bli dyrt utenfor garanti. 
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: Chimptorsdag 03. februar 2022, klokken 12:40
Det er ingen som har fått en god deal ifbm nybil nå? Tenker utover kampanjerabatt og storkunderabatt. Synes pakkene er dyre, gått opp 10 000 kr etter nyttår.

Led meg gjerne til den forhandleren :)
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: Jallatorsdag 03. februar 2022, klokken 16:25
Har det noengang i historien skjedd at over 10% av en modell havner i Norge?

Når produksjonen i Leipzig stopper til sommeren anslår BMW at de har produsert 250.000 biler, og av disse er altså over 30.000 havnet i lille Norge – en uvanlig høy andel!
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: Chimplørdag 05. februar 2022, klokken 22:12
Har fått tilbud på en ny fc med sportspakke, HK, vinterhjul og serviceavtale til ca 330 000.
Det frister! Men er det idiotisk, en utgående modell med 100 km kortere rekkevidde enn feks cupra born som nylig lå ute til samme pris, og mye tregere lading. For min del blir dette en 100 % bybil så rekkevidde og lading betyr egentlig ikke noe. Men bruktmarkedet bryr seg jo (satser på å beholde bilen i 6-8 år)
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: Trond.mlørdag 05. februar 2022, klokken 22:24
Er det uten takluke og hk anlegg eller med ? FC inkluderer vel ikke lenger dette.
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: Chimplørdag 05. februar 2022, klokken 23:06
Ikke takluke, men med HK
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: Arniesøndag 06. februar 2022, klokken 01:00
Personlig synes jeg en velprøvd modell på "toppen av sin karriere" er å foretrekke fremfor en fersking man må regne med har noen lyter som må lukes bort. Dessuten har jeg tro på at i3 vil bli en av elbilhistoriens klassikere. Jeg fikk litt lettere panikk for å skaffe meg en mens det fortsatt var mulig.
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: Chimpsøndag 06. februar 2022, klokken 08:54
Sitat fra: Arnie på søndag 06. februar 2022, klokken 01:00
Personlig synes jeg en velprøvd modell på "toppen av sin karriere" er å foretrekke fremfor en fersking man må regne med har noen lyter som må lukes bort. Dessuten har jeg tro på at i3 vil bli en av elbilhistoriens klassikere. Jeg fikk litt lettere panikk for å skaffe meg en mens det fortsatt var mulig.

Det er akkurat samme følelsen jeg kjente på, og jeg har aldri hatt en i3 før. Bare prøvd korte turer.
Og ja, da vet jeg at jeg har et temmelig problemfritt bilhold i x antall år. Selvfølgelig blir det mye verditap, men jeg kan jo evt også kjøre den til den stopper. Det frister ikke å gjøre det med en id3. Og cupra born first born er utsolgt så der er det lange leveringstider og høyere pris.
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: 02jansøndag 06. februar 2022, klokken 16:55
Siden jeg solgte dieselbilen jeg hadde etter å ha hatt i3 i 5 år, låner jeg en 8 år gammel i3 fra en i familien til jeg får elbilen som dekker bil nr 1 og 2. 

Men kjører nå i3 med 140'km , og virker like tight og fin som da min egen var ny i 2014.  Bilen har brukt hurtiglading 10-15 ganger og batterikapasiteten er tilsynelatende på mellom 95 og 100%.
Kun vært byttet slitedeler som dekk, klosser/skive og støtdemper bak + justering av en dør.
Det var mye meninger om denne bilen var ny, bla Audi A3 diesel ble kåret som årets miljøbil foran i3. Var mange meninger om utsende, men jeg finner meg plass greit bak rattet og tenker ikke på at sidedørene bak er så «rare».
Bilen har ikke fått noe spesielt stell, så etter en liten vask kunne jeg ikke finne noe rust på karosseriet heller. Alt på bilen virker og interiøret (delskinn) har holdt seg bra.
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: Orbitonsdag 09. februar 2022, klokken 12:29
Sitat fra: 02jan på søndag 06. februar 2022, klokken 16:55
Bilen har ikke fått noe spesielt stell, så etter en liten vask kunne jeg ikke finne noe rust på karosseriet heller.
Når alt av karosseriplater er i plast, så kan det heller ikke ruste! Det du evt kan finne av brune prikker i lakken er flyverust fra bremser.
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: LMORtirsdag 15. februar 2022, klokken 16:57
På bruktbilmarkedet derimot vil bilen leve videre i mange år. Også i dette markedet er den populær. Tall fra finn.no viser at den sammen med Nissan Leaf og VW e-Golf er elbilen det søkes mest på.
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: Counterpointertirsdag 15. februar 2022, klokken 19:11
Men den falt kraftig i pris siste året. Vet dette fordi jeg både kjøpte og solgte en hhv i forfjor og i fjor.
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: LMORtirsdag 15. februar 2022, klokken 19:19
Jeg kjøpte og solgte også både i 2021 og 2020.
Men jeg var kanskje heldig. Bruktprisen følger ny pris. Og nypris falt 10% i 2020, altså den reelle tilbudsprisen på Fully Charged.
Ser det ligger en ute av den jeg kjøpte i fjor, samme farge, gått like langt som min, samme utstyr, 15% mer enn jeg betalte ny. Får kanskje ikke det, men ingenting tyder på prisnedgang. Tipper prisen går opp på 2022 modeller når eneste plassen å få tak i dem er på Finn.no
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: Trond.mtirsdag 15. februar 2022, klokken 20:11
Kjøpte også en i 2021. Ridge Blue FC med HK og takluke. Den ble kjøpt som en ventebil til en utrolig hyggelig pris. Angrer på at jeg solgte den og nå får jeg ikke bestilt en ny 😥
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: Jallatirsdag 15. februar 2022, klokken 21:16
Det står nå at BMW Norge måtte slutte å ta nye ordre forrige uke(uke 6).
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: Arnietirsdag 15. februar 2022, klokken 21:22
Som nevnt tidligere i denne tråden kjøpte kona og jeg en 2021 i3 med 600 mil på telleren for 14 dager siden. Vi var godt fornøyd med å få en nesten ny i3 til litt under kampanjepris. For vi fikk jo tilløp til panikk da vi oppdaget at produksjonen av i3 stoppes og forhandler ikke lenger kan garantere levering av nye biler. Derfor er jeg ganske overbevist om at nyere i3 med 120-batteri vil holde seg godt i pris. Det spiller mindre rolle for oss, for vi har kjøpt en bil vi akter å beholde i mange år.

Etter min mening vil i3 holde seg i pris fordi den vil bli en el-klassiker i en annen liga enn f.eks Leaf eller en tvilling. i3 er spesiell, både i design, utførelse og produksjon. Jeg er en Think-entusiast, selv om Think ikke ble ferdig utviklet og har sine åpenbare svakheter. Jeg ser på i3 som den fireseteren som kunne vært fortsettelsen av Think hvis den fikk leve. Vi kan si det slik at vi kjøpte i3 som en "tribute" til norske Think.

Jeg synes det er enestående at BMW valgte å designe sin elbil fra scratch og produsere den miljøvennlig og av nye, avanserte materialer. I saltholdige vinter-Norge synes jeg det er topp at i3 i likhet med Think er bygd for å takle salt-føre bedre enn biler av stål.

Kanskje satset BMW for høyt med i3? Ble den for dyr å produsere, tjener de for lite på den og at det er derfor det settes stopp for produksjonen? I så fall er jeg glad for vi har sikret vår i3-fremtid.
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: LMORtirsdag 15. februar 2022, klokken 21:36
Solgte for lite i resten av verden, og det er ikke plass til det batteriet folk vil ha i dag. De skriver de trenger produksjonslinjen til den nye iX1. Tipper også at det da passer bra av de tvinger potensielle i3 kunder til å kjøpe iX1.
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: Trond.mtirsdag 15. februar 2022, klokken 21:40
Vi skal ikke glemme at det er unikt at en modell selges i 9 år. Og det i et market der det skjer en voldsom teknologisk utvikling. Det viser hvor framtidsrettet bilen var i 2014, men nå har utviklingen gått så langt at den måtte ta slutt.
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: Counterpointertirsdag 15. februar 2022, klokken 21:52
Sitat fra: Trond.m på tirsdag 15. februar 2022, klokken 21:40
.....det er unikt at en modell selges i 9 år.
Nei det er det ikke.

For å ta en elbil som fremdeles selges har vi den 10år gamle Model S

Orker ikke ta alle Golfer ol
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: turfsurftirsdag 15. februar 2022, klokken 23:19
Sitat fra: LMOR på tirsdag 15. februar 2022, klokken 21:36
Solgte for lite i resten av verden, og det er ikke plass til det batteriet folk vil ha i dag.
Batteriet i i4 har 40% høyere tetthet enn det i i3. Hadde gitt bilen plenty rekkevidde.
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: Trond.monsdag 16. februar 2022, klokken 07:02
Problemet er nok ikke først og fremst rekkevidde. Bilen selges i dag primært bare til gamle i3 kunder, og er nok for kostbar som ren by / pendlerbil. Har hatt noen fine langturer med i3, men komforten holder vel heller ikke helt mål i 2022. Det måtte nok en stor facelift til, og selv da hadde det nok blitt en bil for spesielt interesserte.
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: Counterpointeronsdag 16. februar 2022, klokken 11:01
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 15. februar 2022, klokken 23:19
Sitat fra: LMOR på tirsdag 15. februar 2022, klokken 21:36
Solgte for lite i resten av verden, og det er ikke plass til det batteriet folk vil ha i dag.
Batteriet i i4 har 40% høyere tetthet enn det i i3. Hadde gitt bilen plenty rekkevidde.
Pluss at de har vel aldri brukt plassen hvor motoren var i REX utgaven.
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: Chimponsdag 16. februar 2022, klokken 12:07
Sitat fra: Trond.m på onsdag 16. februar 2022, klokken 07:02
Problemet er nok ikke først og fremst rekkevidde. Bilen selges i dag primært bare til gamle i3 kunder, og er nok for kostbar som ren by / pendlerbil. Har hatt noen fine langturer med i3, men komforten holder vel heller ikke helt mål i 2022. Det måtte nok en stor facelift til, og selv da hadde det nok blitt en bil for spesielt interesserte.

Ja jeg er mulig ny i3-kunde pga egenskapene i by. Om det er 300 eller 400 km rekkevidde, 50kw eller 120kw lading betyr egentlig ikke så mye for meg. Men det betyr jo allikevel noe, fordi konkurrenten id3 tilbyr dette til samme pris. Nå vil jeg mye heller ha i3, men har enda ikke slått til da jeg synes prisen er for høy som nr 2 bil, bybil. Egenskapene til å bli min langturbil har den ikke.

Tenk på de som ikke har storkundeavtale og skal betale ca 440 for en fully charged med HK, BSI, apple carplay, sportspakke og vinterhjul, det er jo sinnsykt. Det er så mange alternativer til den prisen
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: LMORonsdag 16. februar 2022, klokken 13:32
Nå er det jo for sent uansett, men det har vært kjørt kampanjer i 2 år nå til ca 330' + vinterdekk for en Fully Charged uten sportspakke.
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: Chimponsdag 16. februar 2022, klokken 15:07
Jeg blingset på tilbudet jeg hadde fått. Det er fully charged rabatten som er på ca 80-90 tusen, ikke storkunderabatten :)

Da trekker jeg tilbake forrige post, men mener fortsatt bilen har vært for dyr spesielt det siste året etter at id3 senket prisene og det har kommet enda flere konkurrenter på banen.
Nå er det uansett for sent ja, så hva som har vært av pris er kanskje ikke så interessant.
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: LMORonsdag 16. februar 2022, klokken 17:30
Jeg er enig, og vurderte selv id.3.
Men id.3 med alt utstyr, tilsvarende i3, og litt til for at det skulle være interessant, ble mye dyrere for meg i hvert fall.
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: 1317142119fredag 18. februar 2022, klokken 11:24
BMW i Norge har nok skjønt lenge at i3 sang på siste verset. Det koster det samme for en FC 120Ah med rabatter i 2022 som det kostet for en FC 94Ah (pre-LCI) i 2017 med rabatter. Ca 330 000 +/-

Det er til tross for at bilen gikk opp i pris da 94Ah pre-LCI, ble lansert, så da 94Ah LCI ble lansert og deretter med flere titalls tusen da 120Ah LCI ble lansert.

Prislistene har bare vært lenger og lenger fra sannheten fordi BMW har måttet kjøre en kontinuerlig kampanje. Så all ære til BMW Norge for å ha klart å holde trykket oppe. Enten har de hatt svært små marginer på bilene de siste årene, eller så har de hatt uforskammet gode marginer før de siste årene.
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: Ansjosfiletfredag 18. februar 2022, klokken 12:28
Bmw er sikkert interessert i å frigjøre noen trillebårlass med halvledere til andre modeller også. 
Tittel: Sv: Snart slutt for i3
Skrevet av: 02jansøndag 27. februar 2022, klokken 22:26
Ang, null rust på «min» 8 år gamle i3 var ment som spøk, dvs forventet 0 rust da karroseri er av karbon-plast.

MEN kan ikke si annet at jeg er mektig imponert over denne bil , og forstår overhode ikke den kritikken i3 fikk da jeg kjøpte bilen ny, eller at de negative poeng son da ble trukket frem da og nå har noen relevans.

Bilen jeg har en tidlig utgave (2014), kjørt 140.000 km i Oslo området, parkert ute, normalt minimalt stell, framstår for meg nesten like tight og fin som da jeg kjøpte men i3060ah ny.

Kjørt denne orange i3 i 2 mnd her i Nittedal-Hadeland-Oslområdet, med et sete lagt ned har jeg og min sønn kommet oss ut enten i slalombakke eller opp på ski mylla -lygna uten å drasse med oss en diger SUV, denne lille rakkker biter seg fint opp på omtrent alle kjørbare forhold.
Jeg kjører av og til på litt spesielle veistrekninger og kun en gang jeg har måtte gi meg, da bilen ikke kommer opp bakke og sklir bakover.
Alikevell 0 problem så lenge man drar i håndbrekket og ikke trykker inn bremsepedal. Eller så går bilen 10 mil på vinterkjøring (-1 til -5) landevei uten noe spesielle hensyn, kapasiteten virker som er ned ca 10% fra ny, men bedre programvare i bilen gjør at den har samme rekkevidde som i 2014-2016.

Husker kritikken på at bilen var stygg , dørene var feil , dumme hjul osv. Aksepterer man at det er en bil på 4 meter og hverken er en Toyota lancruiser, porche 911 eller Jaguar E type , så har man muligheter til å være godt fornøyd med bilens kapabiliteter.

Hadde første «mekke» oppgave på bilen igår (bremser bak er tidliger byttet på verksted), bytte av to lyspærer frontlys, gjort på 2 min pr.side, veldig bra teknisk løsning.

Tok meg 14 dager å vende meg til å kjøre i3 igjen og er der hvor vudrere å droppe Enyaq og være fornøyd med kjøreglad og rapp i3. (Men har desverre behov for henger og 4x4 mer plass, for å unngå 2 biler).