Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Snart slutt for i3

Startet av Trond.m, tirsdag 20. juli 2021, klokken 06:38

« forrige - neste »

Trond.m

Ser ut som om den fases ut nå.

https://www.tv2.no/a/14107812/

Det spørs om det kommer noen 22 modell, og det blir nok uansett ingen nyheter. Harman leveres heller ikke lenger, men det er vanskelig å vite hva de gjør med prisen. Tviler vel på at de dumper prisene for å holde salget kunstig høyt nå som i4 og iX vil sørge for et bra volum framover. Men til tross for +500HK, lang rekkevidde og bevertenner vil nok aldri i4 og iX få samme plass i markedet og i våre hjerter. i3 har jo blitt en bil som passer like godt for kong salomo som jørgen hattemaker 😊

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

JorgenM

Ligger jo an til å kunne bli en skikkelig kult-bil om noen år dette, men i Norge er det kanskje alt for mange av den til det (desverre?).
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

turfsurf

Kanskje det blir den nye ungdomsbilen for de som ikke bor på landsbygda?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

moonbuggy

Vemodig. Fantastisk bil. Utrolig bra gjort av teamet bak å skape en så banebrytende bil uten nevneverdige problemer overhodet.

Trond.m

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 20. juli 2021, klokken 11:02
Vemodig. Fantastisk bil. Utrolig bra gjort av teamet bak å skape en så banebrytende bil uten nevneverdige problemer overhodet.
Ja, det er en bil jeg har blitt glad i på en helt annen måte enn eksempelvis e-golf, e-niro, kona el. Selv etter 8 år så tar jeg meg i å snu meg etter et pent eksemplar 😉

hELgenen

Et problemfritt eierskap for de fleste vil jeg anta.
Null rust,lange serviceintervaller og selv med små barn hoppende inn og ut ble det aldri en ripe på dørterskel..Denne er enkel å holde pen,ren og som ny. Beste bekymringsløse bilholdet jeg noen gang har hatt.

Trond.m

Ja, og jeg lurer på hvordan TV2 kunne få til dette. Utrolig at de bruker uttallelse fra en enkelt kunde som hoveoppslag. Men hva gjør man ikke for å få klikk 😢

Klykken

Betalte 320k i 2014 for min i3, og etter 7 år er den verdt rundt 100k. Ikke har den kostet meg noe av betydning å eie heller. Skulle ønske Broom spurte meg istedet! Uten tvil den billigste og mest stabile bilen jeg har eid.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Trond.m

Og i tillegg har du spart betydelige beløp på bompenger, ferger, forsikring, service, års-og drivstoffavgift. Tror ikke det går an å ha rimeligere bil.

hELgenen

Hadde Broom spurt de som faktisk har eid en del  elbiler inkl i3 - så vil jeg tro at eierene av i3 kanskje har hatt det beste økonomiske eierskapet. Ettersom bilen ikke ruster så burde den også i teorien kunne leve lenge videre - og batteriene er jo pakket slik at en burde kunne bytte defekte/dårlige celler. Så om noen 3 parts leverandører ønsker å holde liv i denne evighetsbilen - så kan de jo faktisk kanskje få til det. Kunne godt tenkt meg å holde på denne bilen i evigheter om batterier,seter og andre slitedeler var lett tilgjengelig

moonbuggy

Sitat fra: hELgenen på onsdag 21. juli 2021, klokken 14:30
Hadde Broom spurt de som faktisk har eid en del  elbiler inkl i3 - så vil jeg tro at eierene av i3 kanskje har hatt det beste økonomiske eierskapet. Ettersom bilen ikke ruster så burde den også i teorien kunne leve lenge videre - og batteriene er jo pakket slik at en burde kunne bytte defekte/dårlige celler. Så om noen 3 parts leverandører ønsker å holde liv i denne evighetsbilen - så kan de jo faktisk kanskje få til det. Kunne godt tenkt meg å holde på denne bilen i evigheter om batterier,seter og andre slitedeler var lett tilgjengelig
Slik burde, det være, men nyere biler skrotes i langt større omfang enn før, også i3 (bare sjekk hos huggerne).
Alt er integrert i bilene med utallige sensore osv. osv., og ting skal "snakke sammen". Da blir det enormt kostbart å reparere. Selv i utgangspunktet enkle feil gir kondemnering fordi kun rette deler fra merkeforhandler kan brukes og må "programmeres" i systemet. Utenfor garanti, er det bare å krysse fingre og håpe det beste.
Fabrikantene driver sitt hykleri med å fremheve mijøaspektet, men ser helst at karusellen snurrer raskere...

Trond.m

Ja, det blir interessant å se levetiden på luksusbiler som eksempelvis e-tron 50. Det vil overraske meg om de er på veien stort lenger enn 10-12 år. Da er vel miljøgevinsten diskutabel når også utslipp til produksjon medregnes. Men i3 er nok blant de beste når alt regnes med. Den vil nok gå som pendler og ungdomsbil i mange år framover. Og med stort salgsvolum vil det være mulig å få rimelige brukte deler framover.

Orbit

Sitat fra: hELgenen på onsdag 21. juli 2021, klokken 14:30
Hadde Broom spurt de som faktisk har eid en del  elbiler inkl i3 - så vil jeg tro at eierene av i3 kanskje har hatt det beste økonomiske eierskapet.
Ved å spørre et litt større utvalg bileiere, kommer i3 godt ut:
https://elbil.no/elbilisten-2021-tesla-eierne-er-mest-fornoyd-med-bilen-sin/
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hELgenen

Sitat fra: Orbit på fredag 23. juli 2021, klokken 11:51
Sitat fra: hELgenen på onsdag 21. juli 2021, klokken 14:30
Hadde Broom spurt de som faktisk har eid en del  elbiler inkl i3 - så vil jeg tro at eierene av i3 kanskje har hatt det beste økonomiske eierskapet.
Ved å spørre et litt større utvalg bileiere, kommer i3 godt ut:
https://elbil.no/elbilisten-2021-tesla-eierne-er-mest-fornoyd-med-bilen-sin/
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Som sagt - antok at bilen ville slå godt fra seg dersom tilstrekkelig mange nok ble spurt.
Men "veldig fornøyd"  høres litt snodig ut - enten er man fornøyd eller så er man ikke fornøyd.
Eller som noen sa - en må alltid ha noe ekstra å strekke seg etter. Hadde jeg fått gratis strøm hver dag
og så solgt bilen til en bedre pris enn jeg kjøpte den for, hatt vesentlig bedre rekkevidde enn BMW selv sa  - så kanskje jeg kunne vært veldig fornøyd...eller vurdert det i alle fall. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA