Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMY Vinterdekkpakke med felg

Startet av Klykken, mandag 19. juli 2021, klokken 12:46

« forrige - neste »

RBK

Les hele Sms så ser du at du skal svare JA eller NEI 🙃
Da forandrer ikke prisen seg.
Modell Y - Hvit - 31 aug. 2021
Modell 3 SR+ - Hvit - 22 juni 2021

Solgt Mai 2021: Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
Solgt april 2020: S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

makki

Sitat fra: haah på fredag 30. juli 2021, klokken 16:52
Har fått sms fra Tesla med spørsmål om jeg vil gå inn og legge til vinterhjul i bestillingen. For å gjøre det må jeg endre design på bilen og spørsmålet er om prisen på bilen da vil oppdateres til dagens pris? I så fall vil vinterhjulene koste meg ca 120.000 kr  :'( i stedet for 24900,- og det er jo ikke særlig interessant (har bestill
ling fra 2019). Noen som har lagt til vinterhjul i bestillingen?

Ja, bare ta kontakt med ditt lokal tesla service eller send email med bestilling nr ditt til: DeliveryNO@tesla.com

CaZpaH

Jeg ringte min lokale selger siden jeg ikke får endret bestillingen nå. Fikk bekreftet at jeg får gammel pris + 24.990,- med vinterdekkpakken. Har enda ikke blitt oppdatert på sidene, men fikk beskjed at det kunne ta en uke iogmed jeg har fått tildelt en bil.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Otkristo

Sitat fra: CaZpaH på fredag 30. juli 2021, klokken 17:41
Jeg ringte min lokale selger siden jeg ikke får endret bestillingen nå. Fikk bekreftet at jeg får gammel pris + 24.990,- med vinterdekkpakken. Har enda ikke blitt oppdatert på sidene, men fikk beskjed at det kunne ta en uke iogmed jeg har fått tildelt en bil.
Har du fått tildelt bil med VIN ?

CaZpaH

Sitat fra: Otkristo på fredag 30. juli 2021, klokken 17:49
Sitat fra: CaZpaH på fredag 30. juli 2021, klokken 17:41
Jeg ringte min lokale selger siden jeg ikke får endret bestillingen nå. Fikk bekreftet at jeg får gammel pris + 24.990,- med vinterdekkpakken. Har enda ikke blitt oppdatert på sidene, men fikk beskjed at det kunne ta en uke iogmed jeg har fått tildelt en bil.
Har du fått tildelt bil med VIN ?

Har fått VIN ja.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Jon65

Er det samme dekkdimensjon på sommerdekk og vinterdekk i 19 toms?

Funderte på å bytte over Gemini originalfelgene på vinterdekkene og kjøpe nye felger til sommerdekkene.

jorgenask

Sitat fra: Jon65 på fredag 30. juli 2021, klokken 20:28
Er det samme dekkdimensjon på sommerdekk og vinterdekk i 19 toms?

Funderte på å bytte over Gemini originalfelgene på vinterdekkene og kjøpe nye felger til sommerdekkene.

De kommer på samme felger så man kan jo gå ut ifra at de har samme dimmensjoner ja

geear

Sitat fra: Rosstopher på søndag 25. juli 2021, klokken 23:17
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 23. juli 2021, klokken 14:45

Hvordan ser en at dette er 8,5? Jeg har ikke greie på dette. Sånn rent matematisk er 255mm = ca 10+ tommer, men det er vel dekket.
Jeg kjøpte "for smale" vinterdekk (18") til min TM3P, og det ser litt ukult ut, siden de ikke går helt ut til skjermen.

255 dekk (original bredde) på 8,5 toms felg går fint, selv om 9 eller 9,5 toms felg hadde vært optimalt. Dekk- og felgkomboen vil ikke være noe stygg, men hvordan dette vil se ut på Model Y vet jeg ikke.

EDIT: Jeg fant bilde av 20x8,5" felger med 255 dekk på en Model Y:
Det er ikke felgbredden som bestemmer hvor langt ut en felg kommer, det er innpresset på felgen. Altså avstanden fra senter felg til anleggsflata. Man kan ha en 8,5" felg og en 9,5" felg som stopper akkurat samme sted ytterst, forutsatt 12 mm lavere innpress på 8,5" felgen. De 25,4 mm som "mangler" vil kun være synlig under/bakfra.

Rosstopher

Sitat fra: geear på fredag 30. juli 2021, klokken 21:15
Det er ikke felgbredden som bestemmer hvor langt ut en felg kommer, det er innpresset på felgen. Altså avstanden fra senter felg til anleggsflata. Man kan ha en 8,5" felg og en 9,5" felg som stopper akkurat samme sted ytterst, forutsatt 12 mm lavere innpress på 8,5" felgen. De 25,4 mm som "mangler" vil kun være synlig under/bakfra.

Jeg er klar over det. "Jeg vet ikke hvordan den felgpakka vil se ut" var det jeg mente.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Jon65

Sitat fra: geear på fredag 30. juli 2021, klokken 21:15
Det er ikke felgbredden som bestemmer hvor langt ut en felg kommer, det er innpresset på felgen.

Det er vel ikke helt korrekt, det er vel kombinasjonen av felgbredde og innpress som bestemmer hvor langt ut en felg kommer (dvs hvor langt ut ytterkanten av felgen kommer)

geear

Sitat fra: Jon65 på fredag 30. juli 2021, klokken 22:33
Sitat fra: geear på fredag 30. juli 2021, klokken 21:15
Det er ikke felgbredden som bestemmer hvor langt ut en felg kommer, det er innpresset på felgen.

Det er vel ikke helt korrekt, det er vel kombinasjonen av felgbredde og innpress som bestemmer hvor langt ut en felg kommer (dvs hvor langt ut ytterkanten av felgen kommer)
Dette er vel 2+2 vel.. poenget er at med 25 mm lavere innpress så kan felgen være 2" bredere og allikevel stå akkurat samme sted, så det er helt nyttesløst å diskutere plassering i hjulhus basert på felgbredde uten å snakke innpress.

Jon65

Sitat fra: geear på lørdag 31. juli 2021, klokken 01:24
Sitat fra: Jon65 på fredag 30. juli 2021, klokken 22:33
Sitat fra: geear på fredag 30. juli 2021, klokken 21:15
Det er ikke felgbredden som bestemmer hvor langt ut en felg kommer, det er innpresset på felgen.

Det er vel ikke helt korrekt, det er vel kombinasjonen av felgbredde og innpress som bestemmer hvor langt ut en felg kommer (dvs hvor langt ut ytterkanten av felgen kommer)
Dette er vel 2+2 vel.. poenget er at med 25 mm lavere innpress så kan felgen være 2" bredere og allikevel stå akkurat samme sted, så det er helt nyttesløst å diskutere plassering i hjulhus basert på felgbredde uten å snakke innpress.

Da er vi jo enige, jeg ville bare korrigere det du skrev om at det var innpresset som bestemte hvor langt ut felgen kom.
Men man må jo også være oppmerksom på at det du skriver om 12mm endret innpress ikke er tillatt, maks endret innpress uten å få ny godkjenning er 7,5mm. (Som da gir total endret sporvidde på 15mm).

geear

Hvis du skal dra inn lovverket, så er det uansett ikke lov å benytte en felgdim/type som ikke er godkjent av fabrikanten, så et minimum i så tilfelle vil være felg i godkjente originaldimensjoner (iht. vognkort/klistermerke i dør eller manual). Mulig lovverket også kan tolkes til at det kun er originale felger som er lovlige, men heldigvis praktiseres verken det som går på innpress, felgbredde eller produsent i særlig stor grad.

Rosstopher

Sitat fra: geear på lørdag 31. juli 2021, klokken 10:45
Hvis du skal dra inn lovverket, så er det uansett ikke lov å benytte en felgdim/type som ikke er godkjent av fabrikanten, så et minimum i så tilfelle vil være felg i godkjente originaldimensjoner (iht. vognkort/klistermerke i dør eller manual). Mulig lovverket også kan tolkes til at det kun er originale felger som er lovlige, men heldigvis praktiseres verken det som går på innpress, felgbredde eller produsent i særlig stor grad.

Se innlegg 37.
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 27. juli 2021, klokken 11:55
Det er jo ikke noe krav til at man må bruke original dimensjon på dekk eller felger så lenge rulleomkrets, innpress, sporvidde og hastighets- og vektmerking stemmer.

Dersom du mener jeg tar feil setter jeg pris på kilde da alt jeg har lest tilsier at mitt sitat ovenfor stemmer.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

geear

Kjøretøyforskriften paragraf 13-1:

Sitat
2.6   Kjøretøy må være utstyrt med felg av dimensjon, materialkvalitet og type som er godkjent av kjøretøyfabrikanten eller felg med minst tilsvarende egenskaper. Dekk skal passe til felgen.
Felg med variabel boltesirkel tillates ikke.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_13#KAPITTEL_13

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA