Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMY Vinterdekkpakke med felg

Startet av Klykken, mandag 19. juli 2021, klokken 12:46

« forrige - neste »

Bidda


Er den ikke mørk slik som på TM3?
Har eid 70 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 75 2017 og TMY LR 2021
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT
Polestar 3 og Tesla CT reservert ;-)

tornaldo

Sølv som på bildet. Det er jo faktisk penere med hjulkapslene på med disse felgene...
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

fonberg

Sitat fra: Aldrimer på mandag 19. juli 2021, klokken 15:50
...    I tillegg går det en f... i meg når Tesla sitt alternativ er dyrere (selv om denne løsningen selges med 25 prosent MVA-rabatt). Rabatten går rett i lomma på Tesla. Så får jeg heller bruke Mekonomen hvis jeg skal ha en service på hjuloppstilling siden Tesla ikke rører biler med uoriginale felger.

Helt enig i det første, og har alltid kjøpt tredjepartsfelger til mine S-er. Hvorvidt faktura er med eller uten MVA har ikke noe å si, det er prisen man betaler man skal se på.
Til det siste så har jeg motsatt erfaring; jeg har mer enn én gang fått byttet forstillingskomåonenter på garanti, inkludert hjulstillingskontroll, med uoriginale felger på bilen. Men jeg bruker alltid felger som er innenfor spek, inkl. innpress, og med original dekkdimensjon. Jeg har altså aldri opplevd Tesla som vanskelig her.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Jon65

Hei,
fikk tilbud om disse fra Dekk Sjekk i Askim.
Forsto det slik at felgene skulle være samme dim som original. De er bredere enn M3 felgene så selv om boltsirkel er lik er det vistnok ikke så mange felger i denne dim.

Komplett pakke i 19» leveres for 19900,- ink mva med 255/45-19 Continental Viking Contact 7 piggfrie vinterdekk og dekktrykksensorer. Syntes det virket som en god deal.

Leveres i sølv, gunmetal og sort.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

jorgenask

Sitat fra: RBK på mandag 19. juli 2021, klokken 20:27
Tusen takk.
Får vurdere å lakke sommer felger i matt sort tror jeg.

Tenker det samme, fikk pris på pulverlakkering i Bergen til 3500 per sett på fire felger

NordicMaster

Kan jeg bruke vinterdekkene fra en TM3 (2019) eller trenger jeg nye?

trykkertor

Sitat fra: NordicMaster på tirsdag 20. juli 2021, klokken 23:35
Kan jeg bruke vinterdekkene fra en TM3 (2019) eller trenger jeg nye?
Du trenger nye.
Annen felgdimensjon.
Annen dekkdimensjon.
Andre typer trykksensorer.

Klykken

Fikk telefon fra tesla i dag. La til vinterdekk etter å ha sjekket opp litt. Lite å spare på å kjøpe uoriginale hjul ser det ut til, med mindre man velger kinadekk. Så slipper jeg forhåpentligvis knot ved eventuell service.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

ToWalkOrDrive

Sitat fra: andy99 på mandag 19. juli 2021, klokken 17:28
Sitat fra: Rosstopher på mandag 19. juli 2021, klokken 17:18
De turbine-felgene er pene. Jeg har de selv i dag, men syns de er litt oppbrukt. Ser de overalt på all slags biler, fra Golf til Ioniq. Holder heller en knapp på Uberturbine-stilen, slik som det ble linket til i en annen tråd. https://www.finn.no/225188080
Enig at uberturbine er tøffere, men også noe dyrere.
Begge felger er smalere enn originalt; 8,5 tommer mot 9,5 tommer originalt. Vil det bli problem? Tenker da å legge original dimensjon på 8,5 tommer felg, vil ikke det bli noe problem med hvor hjulet er, sporvidde etc?

Hvordan ser en at dette er 8,5? Jeg har ikke greie på dette. Sånn rent matematisk er 255mm = ca 10+ tommer, men det er vel dekket.
Jeg kjøpte "for smale" vinterdekk (18") til min TM3P, og det ser litt ukult ut, siden de ikke går helt ut til skjermen. Har mistanke om at dette fører til at bilen blir mer gyngete sidesvis...kan og være pga høyere profil og smalere dekk enn 20". Kan en kjøpe spacere så dekket dyttes lengre ut? Noen som har link til rette sort i så fall? Vil gjerne ha CVC7-dekk, da jeg er superfornøyd med de på TM3P, særlig med tanke på støy og forutsigbarhet på glatt føre.

Tesla Model Y                         2021-

Silkefot

Sitat fra: Klykken på onsdag 21. juli 2021, klokken 11:37
Fikk telefon fra tesla i dag. La til vinterdekk etter å ha sjekket opp litt. Lite å spare på å kjøpe uoriginale hjul ser det ut til, med mindre man velger kinadekk. Så slipper jeg forhåpentligvis knot ved eventuell service.
Hvor mye folk du det til, 26'?
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

Soala

Noen sa at man bare kan kjøpe dekk og få dekkhotellet til å legge om på felgene to ganger i året. Noen som gjør dette, og til hvilken pris? Litt dyrere men sparer jo en del på felg da.

Rosstopher

#26
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 23. juli 2021, klokken 14:45

Hvordan ser en at dette er 8,5? Jeg har ikke greie på dette. Sånn rent matematisk er 255mm = ca 10+ tommer, men det er vel dekket.
Jeg kjøpte "for smale" vinterdekk (18") til min TM3P, og det ser litt ukult ut, siden de ikke går helt ut til skjermen.

255 dekk (original bredde) på 8,5 toms felg går fint, selv om 9 eller 9,5 toms felg hadde vært optimalt. Dekk- og felgkomboen vil ikke være noe stygg, men hvordan dette vil se ut på Model Y vet jeg ikke.

EDIT: Jeg fant bilde av 20x8,5" felger med 255 dekk på en Model Y:
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Thob

Sitat fra: Soala på søndag 25. juli 2021, klokken 22:53
Noen sa at man bare kan kjøpe dekk og få dekkhotellet til å legge om på felgene to ganger i året. Noen som gjør dette, og til hvilken pris? Litt dyrere men sparer jo en del på felg da.

Jeg har gjort dette siden jeg kjøpte model 3 i 2019. Jeg betaler 800.- pr skift

Soala

Det var jo ikke ille! Takk for tilbakemelding!

Handyman

Sitat fra: Soala på søndag 25. juli 2021, klokken 22:53
Noen sa at man bare kan kjøpe dekk og få dekkhotellet til å legge om på felgene to ganger i året. Noen som gjør dette, og til hvilken pris? Litt dyrere men sparer jo en del på felg da.
Det var jo en mye mer vanlig måte å gjøre det på "i gamle dager" da folk bare tok seg råd et sett felger.
Da skiftet man eksempelvis til sommerdekk på våren..... nå skifter man til sommerhjul. Overraskende mange bruker feil uttrykk om denne jobben ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA