Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMY Vinterdekkpakke med felg

Startet av Klykken, mandag 19. juli 2021, klokken 12:46

« forrige - neste »

Counterpointer

Krever endel av de som legger om dekk, hvis en gjør det to ganger pr år. Det er potensiell slitasje på felgen ved omlegging.

Det var mye lettere før når stålfelger var mest vanlig.

Finnes sikkert mange som klarer jobben fint uten å sette merker, men det er nok flere som ikke greier det. Har selv flere ganger fått merker på felger ved omlegging.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på mandag 26. juli 2021, klokken 19:05
Finnes sikkert mange som klarer jobben fint uten å sette merker, men det er nok flere som ikke greier det. Har selv flere ganger fått merker på felger ved omlegging.
Jepp, og så er det ikke alle felger som egner seg like bra til vinterbruk. Kostnaden for ett sett ok felger er vel heller ikke så veldig stor. Klart, med TPMS drar det jo på litt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på mandag 26. juli 2021, klokken 19:10
Sitat fra: Counterpointer på mandag 26. juli 2021, klokken 19:05
Finnes sikkert mange som klarer jobben fint uten å sette merker, men det er nok flere som ikke greier det. Har selv flere ganger fått merker på felger ved omlegging.
Jepp, og så er det ikke alle felger som egner seg like bra til vinterbruk. Kostnaden for ett sett ok felger er vel heller ikke så veldig stor. Klart, med TPMS drar det jo på litt.
Enig

Og i tillegg sliter vinterbruk mer på felgene som også gir mer slitasje. Er litt stas å sette på de fine felgene på våren.

Personlig har jeg 18' på vinter og 20' på sommer fordi det gir bedre egenskaper i begge sesonger. Så derfor ville omlegging ikke gått.

Trultefan

Ser megahjul.no har mange forskjellige pakker til model y allerede
Tesla Model Y Performance MY23
Morris Garages 4 Standard MY24

elhansen

Det er jo standard 19 på sommer. Noen som vet om man kan gå ned  til 18/17 på felgstr?

Radial

Sitat fra: Frissy på tirsdag 27. juli 2021, klokken 08:03
Det er jo standard 19 på sommer. Noen som vet om man kan gå ned  til 18/17 på felgstr?

Det er visst mulig, flere i statene som har 18", men enkelte typer felger klarer like vel kræsje med kaliper.
Eneste "safe" er 19"
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Magnus Hansen

Du må jo forholde deg til det som står i vognkortet ellers er det ulovlig. Så enten står 18'' som en alternativ, godkjent dimensjon. Ellers gjør det ikke

Radial

Man må vel egentlig ta litt hensyn til steiner i felgen også... 1 liten stein og rutinert felg er jo veldig uheldig det også 🙄

Forholder meg til 19" selv.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

#38
Sitat fra: Trultefan på mandag 26. juli 2021, klokken 23:46
Ser megahjul.no har mange forskjellige pakker til model y allerede

Ser ut til å mangle TMPS, eller er det bare jeg som ikke ser det?

Edit: ser nå at det er et valg i neste trinn. Med Continental blir det dyrere enn den originale pakka.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Rosstopher

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 27. juli 2021, klokken 09:56
Du må jo forholde deg til det som står i vognkortet ellers er det ulovlig. Så enten står 18'' som en alternativ, godkjent dimensjon. Ellers gjør det ikke

Det er jo ikke noe krav til at man må bruke original dimensjon på dekk eller felger så lenge rulleomkrets, innpress, sporvidde og hastighets- og vektmerking stemmer.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Kwick

Vurderer å kjøpe en hjul-pakke, men har ikke lyst til å ha 19" på sommeren.
Liker de ikke.
Så enten må jeg bytte med noen som har 20", kjøpe 20" til vinter, eller legge om dekk fra sommer til vinter.
Kan jo legge om far sommer til vinter til sommerdekk er utslitt, så kjøpe 20" hjulpakke.
Sikkert mer å velge i og bedre priser også om noen år   :+1:
Kjører:
Tesla Model Y 2021 mod. LR AWD GRÅ
Mitsubishi I-Miev 2017 mod.

Silkefot

Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

spirrevipp

Ser ut som en fin pakke det, blir vel fort noe slikt jeg ender opp med. Fornøyd med Viking Contact på Model X, men har jo strengt tatt ikke prøvd noe annet...
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Daniel_0007

Sitat fra: spirrevipp på fredag 30. juli 2021, klokken 14:17
Ser ut som en fin pakke det, blir vel fort noe slikt jeg ender opp med. Fornøyd med Viking Contact på Model X, men har jo strengt tatt ikke prøvd noe annet...

vc7 som har vunnet flest tester, nokian haka r3 skal være greie og men hørt at den har en tendens til å lage en ulelyd i en viss hastighet
Model 3 2019 LR Rwd

haah

Har fått sms fra Tesla med spørsmål om jeg vil gå inn og legge til vinterhjul i bestillingen. For å gjøre det må jeg endre design på bilen og spørsmålet er om prisen på bilen da vil oppdateres til dagens pris? I så fall vil vinterhjulene koste meg ca 120.000 kr  :'( i stedet for 24900,- og det er jo ikke særlig interessant (har bestill
ling fra 2019). Noen som har lagt til vinterhjul i bestillingen?
Tesla Model Y Longrange FSD
Tesla Model S85 2013-2021 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA