Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Muttertrekker og momentstav

Startet av MapleLeaf, torsdag 05. oktober 2023, klokken 18:23

« forrige - neste »

MapleLeaf

Hei,

Noen som bruker muttertrekker og momentstav til å feste boltene etter hjulskift? erfaringer og produkter?

geear

Har begge deler, men bruker ikke kombinasjonen fordi det hører ikke sammen, eventuelt må den kjøres på ekstremt lav hastighet så du ikke bare "spenner opp" staven og overtrekker. Trekk til for hånd etter alle hjulene er på og bilen er satt ned, eller skaff deg en ordentlig muttertrekker så lærer du fort å finne riktig område. Billigdritten til 299-499,- med ledning fra Jula og Biltema osv er helt ubrukelig til alle øvelser. Jeg har en liten Makita 18 V 1/2" og den er helt nydelig, men husk kraftpiper.

Geir Tore Simonsen

Jeg bruker som regel muttertrekker med momentstav på lav hastighet til å skru bolter/muttere inn, men tar alltid den siste strammingen med momentnøkkel.

Sent fra min SM-F936B via Tapatalk


Dos

Sitat fra: geear på torsdag 05. oktober 2023, klokken 20:41Har begge deler, men bruker ikke kombinasjonen fordi det hører ikke sammen, eventuelt må den kjøres på ekstremt lav hastighet så du ikke bare "spenner opp" staven og overtrekker. Trekk til for hånd etter alle hjulene er på og bilen er satt ned, eller skaff deg en ordentlig muttertrekker så lærer du fort å finne riktig område. Billigdritten til 299-499,- med ledning fra Jula og Biltema osv er helt ubrukelig til alle øvelser. Jeg har en liten Makita 18 V 1/2" og den er helt nydelig, men husk kraftpiper.

Mulig jeg misforstår deg, men momentstav er ment å kun brukes med muttertrekker. Du kan ikke spenne opp staven, fordi materialet "resetter" seg mellom hvert slag fra muttertrekker.

Dos

Sitat fra: MapleLeaf på torsdag 05. oktober 2023, klokken 18:23Hei,

Noen som bruker muttertrekker og momentstav til å feste boltene etter hjulskift? erfaringer og produkter?

Det går helt fint, men jeg ville kontrollert med en momentnøkkel av og til for å sjekke at din muttertrekker+momentstav kombo faktisk kommer opp i riktig moment.

geear

#5
Sitat fra: Dos på fredag 20. oktober 2023, klokken 15:17
Sitat fra: geear på torsdag 05. oktober 2023, klokken 20:41Har begge deler, men bruker ikke kombinasjonen fordi det hører ikke sammen, eventuelt må den kjøres på ekstremt lav hastighet så du ikke bare "spenner opp" staven og overtrekker. Trekk til for hånd etter alle hjulene er på og bilen er satt ned, eller skaff deg en ordentlig muttertrekker så lærer du fort å finne riktig område. Billigdritten til 299-499,- med ledning fra Jula og Biltema osv er helt ubrukelig til alle øvelser. Jeg har en liten Makita 18 V 1/2" og den er helt nydelig, men husk kraftpiper.

Mulig jeg misforstår deg, men momentstav er ment å kun brukes med muttertrekker. Du kan ikke spenne opp staven, fordi materialet "resetter" seg mellom hvert slag fra muttertrekker.
Det som skjer er at den er laget for å gi etter når man har nådd momentet, men når muttertrekkeren fortsetter å banke på mens staven er "spent opp", så ender det nødvendigvis med overtrekking. Med sakte slag rekker den sikkert å gå tilbake, men med en rask muttertrekker kan du trekke til bolten eller momentstaven ryker, langt over hva momentstaven egentlig skal gi seg på. Jeg syns den kun tilfører et usikkerhetsmoment og bruker ikke momentstav selv om jeg har. Har bedre kontroll uten...

førategangtesla

Momentstav er laget nettopp for å brukes sammen med slående utstyr som eksempelvis muttertrekker. Meningen er at den skal vri seg og fjære tilbake når oppgitt moment er nådd slik at da muttertrekkeren bare står stille og slår.

Ellers så er momentstav sånn ca passelig sånn der nøyaktige, så ikke noe jeg bruker. Jeg bruker muttertrekker på batteri på lav hastighet og strammer jevnt og forsiktig i stjernemønster og ettertrekker til 175nm med momentnøkkel når bilen står på bakken.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA