Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

turfsurf

Politisk selvmord å fjerne norgespris. Men man kan jo håpe.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

filtvet

Tror du det har noe å si hva du stemmer?

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på tir 24. mar 2026, kl. 06:26Politisk selvmord å fjerne norgespris. Men man kan jo håpe.
Går ut fra det er regjeringens liv du er ute etter. For Norgespris trengs synes jeg

Counterpointer

Sitat fra: filtvet på tir 24. mar 2026, kl. 10:36Tror du det har noe å si hva du stemmer?
Du spurte nok ikke meg, men som tidligere nevnt vil rent flertall til Rødt gjøre en (stor) forskjell.
Men sannsynligheten for det er svært lav, så tror jeg skjønner hva du mener.

Merce

Sitat fra: jkirkebo på lør 21. mar 2026, kl. 08:08Sveits ja, da er du i hvert fall ikke interessert i lave strømpriser. Litt googling ga meg dette svaret:

"Strømprisen i Sveits for husholdninger er blant de høyeste i verden, med en estimert pris på rundt 0,395 USD per kWh (ca. 4,30 NOK per kWh) i juni 2025 ifølge GlobalPetrolPrices.com. Dette er betydelig høyere enn verdensgjennomsnittet, men prisene kan variere basert på leverandør og region. "

Men med vesentlig lavere inntektsskatt enn Norge da så er det kanskje ikke så farlig.. F eks i Zürich er total inntektsskatt på en inntekt på 1,4mill 23,6%, ca halvparten av i Norge...

filtvet

Full kommunisme har vel også sine sider. Tror Rødt har noen gode saker, men ikke helheten.

jkirkebo

Sitat fra: Merce på tir 24. mar 2026, kl. 11:29
Sitat fra: jkirkebo på lør 21. mar 2026, kl. 08:08Sveits ja, da er du i hvert fall ikke interessert i lave strømpriser. Litt googling ga meg dette svaret:

"Strømprisen i Sveits for husholdninger er blant de høyeste i verden, med en estimert pris på rundt 0,395 USD per kWh (ca. 4,30 NOK per kWh) i juni 2025 ifølge GlobalPetrolPrices.com. Dette er betydelig høyere enn verdensgjennomsnittet, men prisene kan variere basert på leverandør og region. "

Men med vesentlig lavere inntektsskatt enn Norge da så er det kanskje ikke så farlig.. F eks i Zürich er total inntektsskatt på en inntekt på 1,4mill 23,6%, ca halvparten av i Norge...

Til gjengjeld koster en barnehageplass 25-30.000,- per måned. Lav skatt har sine kostnader på andre områder.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

arthur

Og kanskje man (også) skal være klar over at i Sveits så er private helseforsikringer obligatorisk og egenandeler høye så her er det nok noen som forsøksvis sammenligner bananer og skoesker! Og en gjennomsnittsbolig koster rundt 20.000.000, litt høyere enn i Norge hvor denne vel er rundt 4.000.000?

Counterpointer

Sitat fra: filtvet på tir 24. mar 2026, kl. 12:36Full kommunisme har vel også sine sider. Tror Rødt har noen gode saker, men ikke helheten.
Nå er ikke Rødt kommunistisk lengre. Og når jeg skrev STOR forskjell så mente jeg både positivt og negativt.
Jeg støtter flere saker Rødt fronter, men ikke utenrikspolitikken og en del annet......

arthur

Tja, med basis i at partiet er en sammenslåing av Rød valgallianse og AKP og med et klasseløst samfunn som mål så er det vel ikke helt feil å tenke kommunisme?

Counterpointer

Tja, om en skulle tatt ett tenkt tilfelle.
Hvis vi hadde en bruker i tråden her som (ikke helt ulikt ett politisk parti) var medlem i NS og støttet derfor NSDAP ideologien.
En stund etterpå finner etterfølgeren til denne brukeren ut at det ikke er bra å ha denne assosiasjonen og finner ut at det er sosialist han er.
Hvor mange skifter skal en ha før, selv de mest fordomsfulle, skjønner at de ikke lengre er nasjonalsosialister?

Tilbake til strømmen og slutt med kverulering.

arthur

Sitat fra: Counterpointer på tor 26. mar 2026, kl. 22:53En stund etterpå finner etterfølgeren til denne brukeren ut at det ikke er bra å ha denne assosiasjonen og finner ut at det er sosialist han er.

Hvis man da klart og tydelig og i all offentlighet tar avstand fra sine tidligere holdninger og i praktisk arbeid viser at det er en reell endring så ville jeg for egen del akseptere det etter noe tid, men fortsatt trolig ha en viss skepsis.

Counterpointer

Når jeg ser på strømprisene nå i april så lurer jeg på om ikke Norgespris vil lønne seg hele våren også.

Dette er jo en fremtid det ikke er lett å spå om, men det er lav utsikt til fred i verden og AI driver energipolitikken til høyere priser så jeg tror vi får høyere strømpriser også i det som var tradisjonelt rimeligere årstider. Ikke vinterpriser, men høyere.

Tror det ligger langt inne å justere Norgesprisen, men det kan skje.
Synes for øvrig at Nakstad sine innspill om rentesetting er gode og der pekes det på strømprisen som en viktig drivende faktor for inflasjon. Det er jo temmelig åpenbart, men lobbes jo temmelig kraftig for å holde strømprisen høy fra diverse hold som kraftlobbyen og MDG m.fl 🤷🏻

arthur

Sitat fra: Counterpointer på tor 02. apr 2026, kl. 08:24Synes for øvrig at Nakstad sine innspill om rentesetting er gode og .......

Tja, nå er vel strøm, prisen på strøm, et av mange element som utgjør endringer i KPI, men hans ide om å sette renten NED for å få inflasjonen ned har vel til gode å ha vært noen success noen gang eller i noe land? Siste som forsøkte på det var Tyrkia, og det endte med at de måtte setter renten opp til femti (!) prosent.
Det var nylig et innlegg fra en anerkjent fagøkonom om dette i enten DN eller FaA, men fant ikke innlegget nå.

Det blir egentlig bare surr når politikerne lar seg presse til slike "stunts" som både NP og endring i avgifter på det ene, eller det andre, for en kortere periode. I mine øyne er nok en generell vesentlig endring, reduksjon, i skatter og avgifter bedre og så kan man la folk selv bestemme hvordan denne endring i sin netto inntekt skal benyttes. Tror for eksempel at selgere av varmepumper og solcellepaneler ville juble for det, og samtidig er det positivt for  miljøet og vårt totale forbruk av strøm.

Og ikke minst bør det bli mulig å skrive ut nyvalg!

Oppdatering!

Innlegget jeg viser til er skrevet av
Øistein Røisland
Analysedirektør, Norges Bank og finnes her; https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/7ppLB8/nei-vi-faar-ikke-ned-inflasjonen-ved-aa-senke-renten

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på tor 02. apr 2026, kl. 08:24Når jeg ser på strømprisene nå i april så lurer jeg på om ikke Norgespris vil lønne seg hele våren også.

Dette er jo en fremtid det ikke er lett å spå om, men det er lav utsikt til fred i verden og AI driver energipolitikken til høyere priser så jeg tror vi får høyere strømpriser også i det som var tradisjonelt rimeligere årstider. Ikke vinterpriser, men høyere.

Tror det ligger langt inne å justere Norgesprisen, men det kan skje.
Synes for øvrig at Nakstad sine innspill om rentesetting er gode og der pekes det på strømprisen som en viktig drivende faktor for inflasjon. Det er jo temmelig åpenbart, men lobbes jo temmelig kraftig for å holde strømprisen høy fra diverse hold som kraftlobbyen og MDG m.fl
Tror det vil lønne seg med norgespris hele året i NO1 og NO2, spesielt hvis man ikke gidder å drive med flytting av forbruk. Vil nok være perioder i helger og sommerferien prisen vil være negativ, men i snitt tviler jeg på at det blir noe særlig dyrere.

I mars har ting vært smått absurd, hvor det for oss med solceller har vært lønnsomt å flytte forbruket til tider hvor solcellene ikke produserer. Strømregning alt inkludert for hytte og hus ender på drøye 700. Og da har det vært snødekt på hytta ganske mange dager.

Når det gjelder Nakstad så har han jo helt rett i at strømprisen er en viktig drivende faktor for inflasjon. Stigende energipriser generelt er jo åpenbart det.

Det med å sette opp eller ned renten er i hvert fall ikke så sort / hvitt som enkelte økonomer skal ha det til. Å presse renten videre opp nå vil ikke gjøre noe annet enn å skape en inflasjons-spiral og konkurser i bransjer som allerede sliter. Det er ganske sinnsykt for en stat som håver inn penger som gress.

Svaret er selvfølgelig ikke å dumpe renten ned til null heller, men heller ha is i magen.

Ellers er jeg møkk lei av MDG politikere som uimotsagt får komme med påstander om at norgespris fører til sløsing og driver inflasjonen. Det finnes så godt som ikke noe bevis for dette. Forbruket for private husholdninger har stått nesten i ro på 40TWh (altså 25% av totalen), dette med ett kraftig økende innslag av elbiler som lades hjemme.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA