Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

arthur

En
Nkelte innlegg ser jeg faktisk ingen vits i å kommentere! 8)
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 25. juli 2025, klokken 23:51
Sitat fra: arthur på fredag 25. juli 2025, klokken 13:32Nok en gang gammelt oppgulp, hvorfor? Har hatt avtale med Agva flere ganger, aldri hatt noe problem med dem.

Man betaler på etterskudd og sørger selvfølgelig for å si opp avtal med dem når, eller hvis, denne blir mindre gunstig enn alternativer. Det gjelder vel for alle selskaper og alle avtaler enten dette er strøm, boliglån, forsikring, telefon, internett osv

Så du ville ikke hatt noe problemer med å kjøpe strøm fra Epstein? Fordi det er 3-4 år siden han prøvde seg på funny-business?
For meg er et firma som lurer kundene sine diskvalifisert i 29 år. Deretter vil jeg Kanskje vurdere å bruke dem igjen.

Litt sånn som jeg heller ikke ville sponset en finsk langrennsløper som var tatt i doping for 4 år siden. For meg er det for tidlig.
Burde være åpenbart for de fleste at en unngår å bruke firmaer som er basert på ufin praksis.

At en kverulant med OCD kan følge opp et kverulant firma er ikke veldig viktig for oss som ikke er det.
Å spare noen få kroner på å bruke tid og energi (pun intended) på å følge opp «velkomsttilbud av luresorten» betyr at en har for mye ledig tid og liker å jobbe med dette. 🤷🏻


arthur

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 26. juli 2025, klokken 08:58
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 25. juli 2025, klokken 23:51
Sitat fra: arthur på fredag 25. juli 2025, klokken 13:32Nok en gang gammelt oppgulp, hvorfor? Har hatt avtale med Agva flere ganger, aldri hatt noe problem med dem.

Man betaler på etterskudd og sørger selvfølgelig for å si opp avtal med dem når, eller hvis, denne blir mindre gunstig enn alternativer. Det gjelder vel for alle selskaper og alle avtaler enten dette er strøm, boliglån, forsikring, telefon, internett osv

Så du ville ikke hatt noe problemer med å kjøpe strøm fra Epstein? Fordi det er 3-4 år siden han prøvde seg på funny-business?
For meg er et firma som lurer kundene sine diskvalifisert i 29 år. Deretter vil jeg Kanskje vurdere å bruke dem igjen.

Litt sånn som jeg heller ikke ville sponset en finsk langrennsløper som var tatt i doping for 4 år siden. For meg er det for tidlig.
Burde være åpenbart for de fleste at en unngår å bruke firmaer som er basert på ufin praksis.

At en kverulant med OCD kan følge opp et kverulant firma er ikke veldig viktig for oss som ikke er det.
Å spare noen få kroner på å bruke tid og energi (pun intended) på å følge opp «velkomsttilbud av luresorten» betyr at en har for mye ledig tid og liker å jobbe med dette. 🤷🏻



Gratulerer med et sjarmerende innlegg som holder seg til sak og ikke går på person, imponerende! :+1:
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

turfsurf

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 25. juli 2025, klokken 23:21For der første snakker vi her om batterier i husholdningen i forbindelse med solceller (uten solceller mest sannsynlig ingen batterier). For det andre snakker vi primært om forholdene i Norge.

Din påstand om at batterier er nyttige for å høyne kapasiteten i regionalnettet holder ikke. Som alle nett i Norge (ulikt de fleste andre lands nett) så belastes også regionalnettet mest på en kald vinterdag av to grunner. For det første kan det være veldig kaldt (ulikt de fleste andre land) og ulikt de fleste land er det meste av oppvarming basert på strøm i Norge. Så har vi det forholdet at på den kalde dagen så vil solceller verken varme hus eller ha strøm til lagring i husholddbatteriet. Altså regionalnettet er aldri hardt belastet unntatt på vinteren.

Du kan ha rett om batteriene lades på en mild dag fra nettet og avlades på de spesielt kalde dagene, men et slikt opplegg blir vel for komplisert for de fleste!

For batterier i biler som har VtG (bilbatteri til nett) kan situasjonen bli annerledes da en kan tenke seg at netteier mottar strøm fra bilenes batteri på en automatisk måte organisert som en avtale mellom netteier og bileier.

Det er allerede mange steder i landet hvor man ikke får lov til å koble opp solcelleanlegg (eller veldig begrenset effekt) grunnet for høy innmating på lokalnettet. Med batteri vil man kunne jevne ut innmatingen over døgnet og dermed kunne ha større kapasitet.

På samme vis vil husbatterier kunne fordele forbruket ut over døgnet om vinteren, ved å kjøpe når det er billigst (lavest forbruk), og levere til huset når det er dyrt.

Og hvordan du kan mene at V2G vil være bedre enn husbatteri gir ingen mening. V2G har i tillegg ulempen med å være sporadisk tilkoblet nettet. Det er allerede løsninger hvor eiere av husbatteri får godt kompensert fra netteier.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Tesla Model Y                         2021-

arthur

For oss som enkelte selvoppnevnte eksperter her hevder lider av OCD i tillegg til å være kverulant så kan nevnes at en fast pris på 49,9 øre i dag betyr at man med strømstøtten ikke har gratis strøm (kraft).

Når man da samtidig har behov for å fylle tanken på elbilen så blir det en billig kjøretur i morgen.

Hvis gratis strøm er det samme som å ha OCD og å være kverulant så kan man jo nesten tenke at begge deler må kvalifisere til hedersbetegnelse? Og gjør man likedan med sine øvrige utgifter, sørger for å spare penger/inngå gunstie avtaler, ja da kan man jo unne seg både det ene og det andre i stedet for å sutre på diverse tråder her! :+1:
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 27. juli 2025, klokken 01:47Ser at Electrek har en oversikt over alternativer til Tesla sitt system for batterier / off grid:


https://electrek.co/2025/07/26/opinion-its-time-to-start-recommending-some-tesla-powerwall-alternatives/

Problemet er jo at vi her i Norge ikke har de samme prisene og heller ikke får samme incentiver og godtgjørelse for å støtte nettet.

De profesjonelle batteripakkene fremstår også som ganske små på rundt 10-15 kwh.

YouTube kanalen Dalas EV repair har demonstrert noen enkle løsninger med EV batterier hvor han har brukt både 40 og 70 kWh til en langt lavere pris enn de kommersielle på brøkdelen av størrelsen. Løsningen er brukt både i Sverige og Finland, som tydeligvis har andre regler enn her i Norge.
Offgrid er vel generelt lettere å få til med DIY løsninger en nettbaserte.

hELgenen

#12112
Sitat fra: arthur på søndag 27. juli 2025, klokken 10:48For oss som enkelte selvoppnevnte eksperter her hevder lider av OCD i tillegg til å være kverulant så kan nevnes at en fast pris på 49,9 øre i dag betyr at man med strømstøtten ikke har gratis strøm (kraft).

Når man da samtidig har behov for å fylle tanken på elbilen så blir det en billig kjøretur i morgen.

Hvis gratis strøm er det samme som å ha OCD og å være kverulant så kan man jo nesten tenke at begge deler må kvalifisere til hedersbetegnelse? Og gjør man likedan med sine øvrige utgifter, sørger for å spare penger/inngå gunstie avtaler, ja da kan man jo unne seg både det ene og det andre i stedet for å sutre på diverse tråder her! :+1:

Tror flere etterhvert tenker at man ikke må selge sjelen sin for penger. Dvs. om jeg får gratis kraft fra Agva og tjener noen tusenlapper på det - så er det faktisk ikke verdt det om Agva er et drittselskap.

Agva kraft har en del svin på skogen :

https://www.europower.no/kraftmarked/stromsalgselskapet-har-titusenvis-av-kunder-regnskapet-mangler-og-na-er-daglig-leder-kuttet-ut/2-1-1374640

Jeg handler ikke med selskaper som ikke opptrer med god moral. Dette selskapet har gjennom sine eiere vist frem dårlig moral. Hva de selger kraften for er således totalt uinterresant selv om det skulle gavne egen lommebok. Folk har ulike etiske standarder - så folk får handle og agere som de selv vil - men for egen del holder jeg meg borte fra dette selskapet.

arthur

Nok en gang et gammelt oppslag. Har du en liste over akseptable selskaper man kan handle med?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på søndag 27. juli 2025, klokken 16:35Nok en gang et gammelt oppslag. Har du en liste over akseptable selskaper man kan handle med?

Hva du mener? Det er samme folkene som styrer i dag. Vet ikke med deg,men jeg holder meg borte fra folk som har vist de ikke kan oppføre seg. Det gjelder selvfølgelig livet ut.

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ketill Jacobsen

Sitat fra: turfsurf på lørdag 26. juli 2025, klokken 17:20
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 25. juli 2025, klokken 23:21For der første snakker vi her om batterier i husholdningen i forbindelse med solceller (uten solceller mest sannsynlig ingen batterier). For det andre snakker vi primært om forholdene i Norge.

Din påstand om at batterier er nyttige for å høyne kapasiteten i regionalnettet holder ikke. Som alle nett i Norge (ulikt de fleste andre lands nett) så belastes også regionalnettet mest på en kald vinterdag av to grunner. For det første kan det være veldig kaldt (ulikt de fleste andre land) og ulikt de fleste land er det meste av oppvarming basert på strøm i Norge. Så har vi det forholdet at på den kalde dagen så vil solceller verken varme hus eller ha strøm til lagring i husholddbatteriet. Altså regionalnettet er aldri hardt belastet unntatt på vinteren.

Du kan ha rett om batteriene lades på en mild dag fra nettet og avlades på de spesielt kalde dagene, men et slikt opplegg blir vel for komplisert for de fleste!

For batterier i biler som har VtG (bilbatteri til nett) kan situasjonen bli annerledes da en kan tenke seg at netteier mottar strøm fra bilenes batteri på en automatisk måte organisert som en avtale mellom netteier og bileier.

Det er allerede mange steder i landet hvor man ikke får lov til å koble opp solcelleanlegg (eller veldig begrenset effekt) grunnet for høy innmating på lokalnettet. Med batteri vil man kunne jevne ut innmatingen over døgnet og dermed kunne ha større kapasitet.

På samme vis vil husbatterier kunne fordele forbruket ut over døgnet om vinteren, ved å kjøpe når det er billigst (lavest forbruk), og levere til huset når det er dyrt.
Sitat fra: turfsurf på lørdag 26. juli 2025, klokken 17:20
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 25. juli 2025, klokken 23:21For der første snakker vi her om batterier i husholdningen i forbindelse med solceller (uten solceller mest sannsynlig ingen batterier). For det andre snakker vi primært om forholdene i Norge.

Din påstand om at batterier er nyttige for å høyne kapasiteten i regionalnettet holder ikke. Som alle nett i Norge (ulikt de fleste andre lands nett) så belastes også regionalnettet mest på en kald vinterdag av to grunner. For det første kan det være veldig kaldt (ulikt de fleste andre land) og ulikt de fleste land er det meste av oppvarming basert på strøm i Norge. Så har vi det forholdet at på den kalde dagen så vil solceller verken varme hus eller ha strøm til lagring i husholddbatteriet. Altså regionalnettet er aldri hardt belastet unntatt på vinteren.

Du kan ha rett om batteriene lades på en mild dag fra nettet og avlades på de spesielt kalde dagene, men et slikt opplegg blir vel for komplisert for de fleste!

For batterier i biler som har VtG (bilbatteri til nett) kan situasjonen bli annerledes da en kan tenke seg at netteier mottar strøm fra bilenes batteri på en automatisk måte organisert som en avtale mellom netteier og bileier.

Det er allerede mange steder i landet hvor man ikke får lov til å koble opp solcelleanlegg (eller veldig begrenset effekt) grunnet for høy innmating på lokalnettet. Med batteri vil man kunne jevne ut innmatingen over døgnet og dermed kunne ha større kapasitet.

På samme vis vil husbatterier kunne fordele forbruket ut over døgnet om vinteren, ved å kjøpe når det er billigst (lavest forbruk), og levere til huset når det er dyrt.

Og hvordan du kan mene at V2G vil være bedre enn husbatteri gir ingen mening. V2G har i tillegg ulempen med å være sporadisk tilkoblet nettet. Det er allerede løsninger hvor eiere av husbatteri får godt kompensert fra netteier.
Og allerede løsninger hvor eiere av husbatteri får godt kompensert fra netteier.

"Og hvordan du kan mene at V2G vil være bedre enn husbatteri gir ingen mening. V2G har i tillegg ulempen med å være sporadisk tilkoblet nettet".

For nettselkapet vil vil elbilenes batterier være en statistisk ressurs. Altså vil systemet ha tilgang på tusener av biler og om den ene eller andre er tilkoplet er uten betydning. Nettselskapet trekker det de behøver og i samsvar med de avtaler de har med bil/batterieierne.
For husholdningsbatteriene må disse stå til lading fra nettet de måneder som nettselskapene kan ha nytte fra dem (kalde vintermåneder). Dette er naturligvis fullt mulig og greit nok.
Egentlig burde elbilbatteriene etter hvert også dublere som husholdningsbatterier knyttet til solcelletak. En kan tenke på at en bil er i bruk bare 5% av tiden. Svært mange har en bil eller flere stående hjemme hele tiden og de brukes kun sporadisk.
Personlig har jeg tilgang på gratis 50 kWh batteri, så jeg er ikke avhengig av verken det ene eller andre, inkludert sendrektige og politikere fremst i deler av Ap og hele Høyre som motarbeider våre interesser.
Med hensyn til at lokalnettet ikke skal tåle et begrenset antall solcelletak som leverer inn på nettet. Du tenker antagelig på borettslag og private virksomheter med større anlegg. Ellers så står det vel på vilje hos enkelte nettselskaper å legge litt til rette. En ser jo i Tyskland med svake nett, allikevel klarer å ha et enormt antall solcelleanlegg hos private og Danmark og Sverige har ca ti ganger så mange private solcelleanlegg som det vi har i Norge.

turfsurf

Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 28. juli 2025, klokken 10:37For husholdningsbatteriene må disse stå til lading fra nettet de måneder som nettselskapene kan ha nytte fra dem (kalde vintermåneder). Dette er naturligvis fullt mulig og greit nok.
Egentlig burde elbilbatteriene etter hvert også dublere som husholdningsbatterier knyttet til solcelletak. En kan tenke på at en bil er i bruk bare 5% av tiden. Svært mange har en bil eller flere stående hjemme hele tiden og de brukes kun sporadisk.
Personlig har jeg tilgang på gratis 50 kWh batteri, så jeg er ikke avhengig av verken det ene eller andre, inkludert sendrektige og politikere fremst i deler av Ap og hele Høyre som motarbeider våre interesser.
Med hensyn til at lokalnettet ikke skal tåle et begrenset antall solcelletak som leverer inn på nettet. Du tenker antagelig på borettslag og private virksomheter med større anlegg. Ellers så står det vel på vilje hos enkelte nettselskaper å legge litt til rette. En ser jo i Tyskland med svake nett, allikevel klarer å ha et enormt antall solcelleanlegg hos private og Danmark og Sverige har ca ti ganger så mange private solcelleanlegg som det vi har i Norge.
Hvis du tror at husholdningsbatterier bare kan brukes med solceller som bommer du grovt. De er veldig effektive til peak shaving og flytting av forbruk til tidspunkt med lavere pris. Dvs at de vil brukes hele året, og man kan se på helheten av de, det vil alltid være mange av de med nok kapasitet.

Ellers så er jeg helt enig med deg at elbiler bør fungere sammen med husbatteri. F.eks hadde det vært ideelt på hytta hvor vi kan ha ett lite batteri for daglig drift når vi ikke er der, samtidig som elbilen vil øke kapasiteten når vi er der.

Det finnes allerede komplette løsninger med batteribank, toveis DC lader og power gateway (for drift ved strømbrudd).

Problemet med elbiler er jo (for mange) at de ikke er hjemme når solcellene produserer. Det gjør jo bare argumentet for husbatteri større, som kan lades når bilen er borte, og lade bilen når man kommer hjem.

Så argumentet mitt står, støtte til husbatteri er noe av det mest fornuftige enova kan gi støtte til.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ketill Jacobsen

Sitat fra: turfsurf på mandag 28. juli 2025, klokken 13:53
Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 28. juli 2025, klokken 10:37For husholdningsbatteriene må disse stå til lading fra nettet de måneder som nettselskapene kan ha nytte fra dem (kalde vintermåneder). Dette er naturligvis fullt mulig og greit nok.
Egentlig burde elbilbatteriene etter hvert også dublere som husholdningsbatterier knyttet til solcelletak. En kan tenke på at en bil er i bruk bare 5% av tiden. Svært mange har en bil eller flere stående hjemme hele tiden og de brukes kun sporadisk.
Personlig har jeg tilgang på gratis 50 kWh batteri, så jeg er ikke avhengig av verken det ene eller andre, inkludert sendrektige og politikere fremst i deler av Ap og hele Høyre som motarbeider våre interesser.
Med hensyn til at lokalnettet ikke skal tåle et begrenset antall solcelletak som leverer inn på nettet. Du tenker antagelig på borettslag og private virksomheter med større anlegg. Ellers så står det vel på vilje hos enkelte nettselskaper å legge litt til rette. En ser jo i Tyskland med svake nett, allikevel klarer å ha et enormt antall solcelleanlegg hos private og Danmark og Sverige har ca ti ganger så mange private solcelleanlegg som det vi har i Norge.
Hvis du tror at husholdningsbatterier bare kan brukes med solceller som bommer du grovt. De er veldig effektive til peak shaving og flytting av forbruk til tidspunkt med lavere pris. Dvs at de vil brukes hele året, og man kan se på helheten av de, det vil alltid være mange av de med nok kapasitet.

Ellers så er jeg helt enig med deg at elbiler bør fungere sammen med husbatteri. F.eks hadde det vært ideelt på hytta hvor vi kan ha ett lite batteri for daglig drift når vi ikke er der, samtidig som elbilen vil øke kapasiteten når vi er der.

Det finnes allerede komplette løsninger med batteribank, toveis DC lader og power gateway (for drift ved strømbrudd).

Problemet med elbiler er jo (for mange) at de ikke er hjemme når solcellene produserer. Det gjør jo bare argumentet for husbatteri større, som kan lades når bilen er borte, og lade bilen når man kommer hjem.

Så argumentet mitt står, støtte til husbatteri er noe av det mest fornuftige enova kan gi støtte til.

"Hvis du tror at husholdningsbatterier bare kan brukes med solceller som bommer du grovt". Hvordan kan du tro det når jeg skriver utrykkelig at dette går greit?

Ellers får du argumentere med tall at "støtte til husbatteri er noe av det meste fornuftige Enova kan gi støtte til".

Støtte fra Enova gir kanskje lønnsomhet for soltakeier. For
øvrig er det samfunnsøkonomisk en katastrofe, særlig med dagens høye priser på batteriene (9,9 kWh batteri koster 9000 $ i følge Electrek).

Counterpointer

Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 28. juli 2025, klokken 18:30
Sitat fra: turfsurf på mandag 28. juli 2025, klokken 13:53
Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 28. juli 2025, klokken 10:37For husholdningsbatteriene må disse stå til lading fra nettet de måneder som nettselskapene kan ha nytte fra dem (kalde vintermåneder). Dette er naturligvis fullt mulig og greit nok.
Egentlig burde elbilbatteriene etter hvert også dublere som husholdningsbatterier knyttet til solcelletak. En kan tenke på at en bil er i bruk bare 5% av tiden. Svært mange har en bil eller flere stående hjemme hele tiden og de brukes kun sporadisk.
Personlig har jeg tilgang på gratis 50 kWh batteri, så jeg er ikke avhengig av verken det ene eller andre, inkludert sendrektige og politikere fremst i deler av Ap og hele Høyre som motarbeider våre interesser.
Med hensyn til at lokalnettet ikke skal tåle et begrenset antall solcelletak som leverer inn på nettet. Du tenker antagelig på borettslag og private virksomheter med større anlegg. Ellers så står det vel på vilje hos enkelte nettselskaper å legge litt til rette. En ser jo i Tyskland med svake nett, allikevel klarer å ha et enormt antall solcelleanlegg hos private og Danmark og Sverige har ca ti ganger så mange private solcelleanlegg som det vi har i Norge.
Hvis du tror at husholdningsbatterier bare kan brukes med solceller som bommer du grovt. De er veldig effektive til peak shaving og flytting av forbruk til tidspunkt med lavere pris. Dvs at de vil brukes hele året, og man kan se på helheten av de, det vil alltid være mange av de med nok kapasitet.

Ellers så er jeg helt enig med deg at elbiler bør fungere sammen med husbatteri. F.eks hadde det vært ideelt på hytta hvor vi kan ha ett lite batteri for daglig drift når vi ikke er der, samtidig som elbilen vil øke kapasiteten når vi er der.

Det finnes allerede komplette løsninger med batteribank, toveis DC lader og power gateway (for drift ved strømbrudd).

Problemet med elbiler er jo (for mange) at de ikke er hjemme når solcellene produserer. Det gjør jo bare argumentet for husbatteri større, som kan lades når bilen er borte, og lade bilen når man kommer hjem.

Så argumentet mitt står, støtte til husbatteri er noe av det mest fornuftige enova kan gi støtte til.

"Hvis du tror at husholdningsbatterier bare kan brukes med solceller som bommer du grovt". Hvordan kan du tro det når jeg skriver utrykkelig at dette går greit?

Ellers får du argumentere med tall at "støtte til husbatteri er noe av det meste fornuftige Enova kan gi støtte til".

Støtte fra Enova gir kanskje lønnsomhet for soltakeier. For
øvrig er det samfunnsøkonomisk en katastrofe, særlig med dagens høye priser på batteriene (9,9 kWh batteri koster 9000 $ i følge Electrek).
Hvor får du samfunnsøkonomisk katastrofe fra?

Nytten av avlastning av nettet fordelt på private og staten kan være meget stor.
Ifølge de som jobber med dette er utstyret som må settes inn for å stabilisere nettet ekstremt dyrt.

Og det burde være muligheter til å få langt billigere batterier enn 1000$ pr kWh. Vi har dokumentert at det nå er under 100$ pr kWh på cellenivå for nåværende kjemier, og sodium er antydet til 10$ i produksjon dette året.

Bare ett partikjøp på noen tusen batterier burde gi store innsparinger......

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA