Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Gnilre

#5100
Etter mine beregninger blir strømstøtten i NO1 (Østlandet) for november 47,90 øre/kWh (inkl moms). Når prisen i dyreste time er over 600 øre/kWh blir det en del å spare på å redusere strømforbruket i dag og morgen.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

hELgenen

Sitat fra: Gnilre på tirsdag 29. november 2022, klokken 14:05
Etter mine beregninger blir strømstøtten for november 47,90 øre/kWh (inkl moms). Når prisen i dyreste time er over 600 øre/kWh blir det en del å spare på å redusere strømforbruket i dag og morgen.

Ikke noe poeng å lade elbilen i alle fall. En kan sikkert forvente mye høyere strømstøtte neste måned.
Faktisk kan disse dagene nå i slutten av November være de dyreste timene i hele vinter 2022/23 mhp.
prisen vi betaler som sluttkunde.


Electric cars in Norway

#5102
 :'(Au au au...det gjør vondt dette her :-1:  trist utvikling for de berørte.


https://www.nrk.no/nordland/prissjokk-pa-strom-i-nord-norge-_-ekspert-tror-det-vil-vare-i-ukevis-1.16199509

Kopi og bilde under og nyheten er 40 min gml.

Prissjokk på strøm i Nord-Norge – eksperter tror det vil vare i ukevis
På ett døgn steg prisen i Nord-Norge med 341 prosent. Og onsdag blir prisen enda dyrere.

Orbit

Sitat fra: arthur på tirsdag 29. november 2022, klokken 14:04
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 29. november 2022, klokken 13:32
Nei, den økte strømstøtten for tidligere dager får en uansett.
Så hvis en bare lar være å bruke strøm i dag så sparer en 4,80 for hver kWh i faktiske penger, om støtten ender opp på 40 øre. Da får en 40 øre på de første 28 dagene i måneden per kWh en har brukt.
Her tror jeg du har misforstått. Strømstøtten for de kWh du har brukt tidligere i måneden ØKER grunnet de høye prisene de siste dagene!
Jeg tror dere snakker forbi hverandre her. Vi får uansett strømstøtte på forbruket tidligere i måneden OG denne støtten har økt ut fra hvordan det lå an tidligere i måneden.

For strømforbruket på dagtid i dag og i morgen betaler NO1/NO2/NO5 ca 4-5 kr/kWh etter fratrukket støtte, uavhengig av hvor mye eller lite strøm en har brukt tidligere i måneden.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

arthur

Om man IKKE bruker en eneste kWh i dag/i morgen så gar ALLIKEVEL støtten opp for de kWh man har brukt tidligere i måneden!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Vidar_S

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 29. november 2022, klokken 14:58
:'(Au au au...det gjør vondt dette her :-1:  trist utvikling for de berørte.


https://www.nrk.no/nordland/prissjokk-pa-strom-i-nord-norge-_-ekspert-tror-det-vil-vare-i-ukevis-1.16199509

Kopi og bilde under og nyheten er 40 min gml.

Prissjokk på strøm i Nord-Norge – eksperter tror det vil vare i ukevis
På ett døgn steg prisen i Nord-Norge med 341 prosent. Og onsdag blir prisen enda dyrere.

Men dette er jo en veldig hyggelig nyhet for kraftprodusentene i nord som i lengre tid har klaget på at strømprisen er altfor lav. Det er vel også grenser for hvor mye sympati resten av landet har med de berørte som muligens må leve med høy strømpris "i ukevis"   ;D

Vidar_S

Sitat fra: arthur på tirsdag 29. november 2022, klokken 16:09
Om man IKKE bruker en eneste kWh i dag/i morgen så gar ALLIKEVEL støtten opp for de kWh man har brukt tidligere i måneden!

Ja, det er akkurat dette @ToWalkOrDrive også sier. Den delen er dere nå 100% enige om  :+1:

Orbit

Sitat fra: arthur på tirsdag 29. november 2022, klokken 16:09
Om man IKKE bruker en eneste kWh i dag/i morgen så gar ALLIKEVEL støtten opp for de kWh man har brukt tidligere i måneden!
Jepp, og så langt jeg kan se har ingen her på tråden heller hevdet noe annet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hELgenen

Sitat fra: arthur på tirsdag 29. november 2022, klokken 16:09
Om man IKKE bruker en eneste kWh i dag/i morgen så gar ALLIKEVEL støtten opp for de kWh man har brukt tidligere i måneden!

En får nesten leie rom på hotell for å nyte rabatten

RJK

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 29. november 2022, klokken 16:19
Sitat fra: arthur på tirsdag 29. november 2022, klokken 16:09
Om man IKKE bruker en eneste kWh i dag/i morgen så gar ALLIKEVEL støtten opp for de kWh man har brukt tidligere i måneden!

En får nesten leie rom på hotell for å nyte rabatten
Er sikkert noen idioter som tror det, men hotellrommet og andre kostnader ved det (transport, mat i restauranten/take-away fra pizza-dealern og eventuelle uttak fra minibaren på rommet), er nok laaaaangt høyere enn økningen i strømkostnader man vil klare å påføre seg selv på en dag.

Kan faktisk være skikkelig useriøs og gå over til neste effekt-trinn, fyre til 25 grader hjemme, lade elbilen og fremdeles ikke være i nærheten av å bruke så mye som hotellrommet og utgiftene kommer på.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Egil S

Når jeg ser på min strømregning så står det.
Antall Kw/t f.eks 1500kw/t Din gjennomsnittlige strømpris f.eks 126,03 øre (min for november så langt).
Min strømregning er da 1500x126,03 = 1890kr.

MEN.
Hva får jeg strømstøtte ut fra? Mitt gjennomsnitt på 126,03 øre, ELLER spotprisens gjennomsnitt på 141øre (november så langt).

Får jeg 90% av 71 øre eller 56øre pr kw i strømstøtte?

Hvis jeg bruker spotpris snitt så skal jeg få 1500x71 = 1065kr altså 1890kr - 958kr(90%av 1065) = 932kr i strømregning

Hvis jeg bruker min gjennomsnittspris blir det 1500x56 = 840kr altså 1890kr - 756kr (90% av 840) = 1134kr i strømregning.

Hvis de bruker snitt spottpris, så er det jo en stor fordel å ha så lav personlig snittpris som mulig, i mitt tilfelle blir jeg jo etter støtten å betale 62øre Kw. M.a.o lønner det seg å bruke strøm de timene den er billigst og minst mulig når den er dyr for å holde sitt personlige snitt nede.

Bruker jeg min snittpris blir jeg å betale 75øre Kw.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Orbit

Støtte per kWh beregnes ut fra snittpris av spot - uavhenig av ditt personlige forbruksmønster.

Dersom du har et fast kWh-forbruk gjennom alle timene i en måned, blir din snittpris den samme som spot-snittet. Dersom du klarer å flytte forbruk over til billigere timer/dager, kan din snittpris bli lavere (men du får likevel samme støtte).

Normale strømkunder har større strømtrekk på dagtid (når prisene gjennom døgnet er høyest) enn natt. Dersom en ikke gjør noen (større) aktive tilpasninger, vil en vanligvis komme ut med en egen snittpris som ligger noe over spotprisens snittpris.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jkirkebo

Sitat fra: arthur på tirsdag 29. november 2022, klokken 16:09
Om man IKKE bruker en eneste kWh i dag/i morgen så gar ALLIKEVEL støtten opp for de kWh man har brukt tidligere i måneden!

Jepp. Ca. 10 øre per kWh per dag nå med høye priser. Gitt et forbruk på 1000kWh på månedens 28 første dager betyr det ca. 200,- ekstra i strømstøtte.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Egil S på tirsdag 29. november 2022, klokken 17:05
Når jeg ser på min strømregning så står det.
Antall Kw/t f.eks 1500kw/t Din gjennomsnittlige strømpris f.eks 126,03 øre (min for november så langt).
Min strømregning er da 1500x126,03 = 1890kr.

MEN.
Hva får jeg strømstøtte ut fra? Mitt gjennomsnitt på 126,03 øre, ELLER spotprisens gjennomsnitt på 141øre (november så langt).

Får jeg 90% av 71 øre eller 56øre pr kw i strømstøtte?

Hvis jeg bruker spotpris snitt så skal jeg få 1500x71 = 1065kr altså 1890kr - 958kr(90%av 1065) = 932kr i strømregning

Hvis jeg bruker min gjennomsnittspris blir det 1500x56 = 840kr altså 1890kr - 756kr (90% av 840) = 1134kr i strømregning.

Hvis de bruker snitt spottpris, så er det jo en stor fordel å ha så lav personlig snittpris som mulig, i mitt tilfelle blir jeg jo etter støtten å betale 62øre Kw. M.a.o lønner det seg å bruke strøm de timene den er billigst og minst mulig når den er dyr for å holde sitt personlige snitt nede.

Bruker jeg min snittpris blir jeg å betale 75øre Kw.

Snittprisen er 112,8 øre eks. mva. 112,8-70=42,8 øre. Dette får du 90% av pluss moms. 42,8*0,9*1,25=ca. 48 øre.

Det er alltid en fordel å ha så lav personlig snittpris som mulig ja. Er ditt snitt 126 øre inkl. mva. betaler du 126-48=78 øre/kWh.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ToWalkOrDrive

#5114
Sitat fra: Orbit på tirsdag 29. november 2022, klokken 16:19
Sitat fra: arthur på tirsdag 29. november 2022, klokken 16:09
Om man IKKE bruker en eneste kWh i dag/i morgen så gar ALLIKEVEL støtten opp for de kWh man har brukt tidligere i måneden!
Jepp, og så langt jeg kan se har ingen her på tråden heller hevdet noe annet.

Ja, poenget mitt er at på måneder hvor strømprisen er lav i 27 dager, og så stiger de siste dagene, så er det særlig lurt å redusere forbruket de siste dagene, siden støtten per kWh de siste dagene blir veldig lav, så en kan ende opp med å betale netto 4,50-4,80kr per kWh disse siste dagene. Skalk lukene!

Om en bruker mye strøm de siste dagene så økes ikke støtten for de første 27 dagene. Den øker like mye selv om en ikke bruker strøm de siste dagene. Regningen for de første 27 dagene reduseres uansett hvor mye en bruker siste dagene etter de 27 dagene siden støtten per kWh er uavhengig av hva du faktisk betaler per kWh, men kalkuleres ut fra et snitt på hva strømprisen har vært på strømbørsen.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA