Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: Counterpointer på fredag 16. september 2022, klokken 21:37
Sitat fra: Egil S på fredag 16. september 2022, klokken 14:28
Jeg er en av de som mener at strøm er en grunnleggende tjeneste som skal være billig for alle og støtter en makspris på strøm istedenfor en hinsides komplisert støtteordning.
Vi er en god del som mener dette, men vi har ikke flertall, og det ser ikke ut som vi får det heller.

Det er forståelig at det er kraftig kritikk av regjeringen, men det virker som det er en stor gruppe som tror det ville vært annerledes med borgerlig regjering. Det er det ingen grunn til å tro. De støtter ACER, de støtter utenlandskabler, de vil være «solidariske» med Europa og eneste de vil er å ha strømstøtteordning. Coronapakkene de lagde var medvirkende til inflasjon og utrolig skjev fordeling da også.

Jeg føler meg ganske så skyldig i hva du fremhever: Støttet, og støtter, den forrige regjeringen, er for EU, ACER og solidaritet med det øvrige Europa såvel som verden under ett. Ja, coronapakkene traff ikke så godt som man trodde, eller håpet, men heldigvis har vi etterpåklokskapen, eller erfaringslæring som jeg vil foretrekke å kalle det siden pandemi var en første gnags opplevelse i moderne tid, og som en konsekvens av denne erfaringen så har den sittende regjering vært tilbakeholdende med å bare hive penger i øst og vest som "en full sjømann". Jeg applauderer den holdningen selv om jeg IKKE er enig i alt de har gjort, og ikke minst ikke gjort/gjort for sent
.

Etter hva jeg har lest så er inflasjonen i Norge (7%) langt lavere enn i det øvrige Europa (9%), og det til tross for at vi har svært lav arbedisledighet og har, og har hatt, som nasjon råd til å bruke enorme midler på å avlaste de økonomiske konsekvensene av både pandemi og høye energipriser.

Og nei, Norge er ikke verdens kaldest land. Vi har sågar isfrie havner helt i nord.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

#4276
Sitat fra: Counterpointer på fredag 16. september 2022, klokken 21:41
Sitat fra: DagfinnN på fredag 16. september 2022, klokken 11:34
Sitat fra: elektrolux på fredag 16. september 2022, klokken 11:18
Feil.

10: Hvordan tenker regjeringen at utbytteforbudet og formueskatten skal kombineres?

Svært mange bedrifter er nemlig i dag nødt for å ta utbytte for å betale formueskatten på arbeidende kapital.
At eiere skal betale formueskatt på arbeidende kapital er noe av det aller dummeste som finnes i det norske skattesystemet. Der har du et meget godt poeng.
Men selv om Solberg satt i 8 år ble intet gjort med det.
"SSB-forskere har også sett på hvor mye ulike grupper betaler i inntekts-, formues- og selskapsskatt per 1000-lapp de tjente i 2018:

De som var blant de 90-99 prosent rikeste betalte 330 kroner av denne i skatt.
Den rikeste prosenten betalte 220 kroner.
Den rikeste promillen betalte mellom 90 og 170 kroner.

Med andre ord: De rikeste betaler langt mindre andel skatt av sine inntekter enn det folk med vanlige inntekter gjør. De aller rikeste, som Røkke, også aller minst, omtrent 11 prosent av inntekten sin."

De aller rikeste, som Røkke, hadde trolig ingen inntekt i fjor, men for Asker kommune betyr hans flytting et inntektstap på 137.000.000 i året, litt synd. Det er det direkte inntektstapet og så kommer alle ringvirkningene av hans aktiviteter og liv forøvrig som nok betyr en god del inntektsbortfall både for enkeltpersoner, firmaer og det offentlige. Man må nesten se ting litt i sammenheng/sin helhet.
https://www.nettavisen.no/nyheter/asker-fikk-over-130-millioner-i-formueskatt-fra-rokke-dette-sier-ordforeren-om-exiten/s/5-95-646532
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på lørdag 17. september 2022, klokken 08:33
Sitat fra: Counterpointer på fredag 16. september 2022, klokken 21:37
Sitat fra: Egil S på fredag 16. september 2022, klokken 14:28
Jeg er en av de som mener at strøm er en grunnleggende tjeneste som skal være billig for alle og støtter en makspris på strøm istedenfor en hinsides komplisert støtteordning.
Vi er en god del som mener dette, men vi har ikke flertall, og det ser ikke ut som vi får det heller.

Det er forståelig at det er kraftig kritikk av regjeringen, men det virker som det er en stor gruppe som tror det ville vært annerledes med borgerlig regjering. Det er det ingen grunn til å tro. De støtter ACER, de støtter utenlandskabler, de vil være «solidariske» med Europa og eneste de vil er å ha strømstøtteordning. Coronapakkene de lagde var medvirkende til inflasjon og utrolig skjev fordeling da også.

Jeg føler meg ganske så skyldig i hva du fremhever: Støttet, og støtter, den forrige regjeringen, er for EU, ACER og solidaritet med det øvrige Europa såvel som verden under ett. Ja, coronapakkene traff ikke så godt som man trodde, eller håpet, men heldigvis har vi etterpåklokskapen, eller erfaringslæring som jeg vil foretrekke å kalle det siden pandemi var en første gnags opplevelse i moderne tid, og som en konsekvens av denne erfaringen så har den sittende regjering vært tilbakeholdende med å bare hive penger i øst og vest som "en full sjømann". Jeg applauderer den holdningen selv om jeg IKKE er enig i alt de har gjort, og ikke minst ikke gjort/gjort for sent
.

Etter hva jeg har lest så er inflasjonen i Norge (7%) langt lavere enn i det øvrige Europa (9%), og det til tross for at vi har svært lav arbedisledighet og har, og har hatt, som nasjon råd til å bruke enorme midler på å avlaste de økonomiske konsekvensene av både pandemi og høye energipriser.

Og nei, Norge er ikke verdens kaldest land. Vi har sågar isfrie havner helt i nord.

Jeg tror arbeidsledigheten vil øke det kommende året. Mange små og mellomstore bedrifter spiser nå egenkapital og vil kaste inn håndkedet de neste 12 mnd.

Og bakgrunnen vil være økte energikostnader. Jeg kjenner en som driver et lite firma som i August fikk en strømregning som spiste opp hele inntekten eier skulle leve av. Om dette vedvarer så må vedkommende kaste inn håndkledet. Å øke prisen ytterligere på tjenestene er vurdert,men det går ikke i nåværende situasjon. Så her spøker det for den bedriften.

Denne situasjonen er nok ikke unik,men staten fanger dette opp for sent

arthur

At ledigheten vil kunne øke noe er godt mulig, men fortsatt rapporter halvparten av alle bedrifter at de ikke finner folk de kan, vil og ønsker å ansette! Regeringen ønsker at økonomien skal kjøle ned for å fa ned infalsjonen og en naturlig konsekvens av det er noe økt ledighet. Ting henger sammen og en aksjon vil og skal medføre en reaksjon. Det er liksom hele poenget.

Forøvrig er det helt naturlig at bedrifter går konkurs, ja faktisk er det mer regelen enn unntaket at dette skjer allerede etter et år.

En litt interessant artikkel her; https://www.nettavisen.no/nyheter/disse-bedriftene-gar-oftest-konkurs/s/12-95-3424217000
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

02jan

Sitat fra: arthur link=topic=56905.

Og nei, Norge er ikke verdens kaldest land. Vi har sågar isfrie havner helt i nord.
/quote]

Tja her har du tatt ut noen ord fra min påstand , men hvilket annet land har lavere middeltemperaturer en Norge i den frie verden = demokrati. ?

Ser at mange bor i kystnære strøk her i landet mens mindretallet bor i relativt (til f.eks eu borgere) kalde strøk og har behov for å bruke energi til oppvarming av bolig.
Mens flertallet forståelig nok ønsker at vannkraft heller selges ut av landet med profitt.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Counterpointer

Sitat fra: Egil S på lørdag 17. september 2022, klokken 00:02
Pussig nok så er det pristak på fjernvarme her i landet, noe som er uproblematisk, nå fra første september er den satt til 162øre, i august var den 125øre, noen som førte til at jeg betalte 1300kr og ikke 5550kr i august.
Så hvorfor kan man ikke sette det samme på strøm?
Dette er bare en av mange ting som ikke henger sammen i argumentasjonen til de som sier pristak fører til undergangen.

Hadde Støre og Solberg m.fl hatt rett i at det blir et voldsomt overforbruk med pristak, så burde jo det slått inn på fjernvarme også. Nå er strøm mer fleksibelt enn fjernvarme og kan brukes på flere ting, men prinsippet er likt.

Jeg er kraftig tilhenger av Enøk og synes overforbruk er et stort problem. Det burde vært enda mer intensiver for sparing (og produksjon) samt systemer som økte prisen ved overforbruk. Det hadde vært en vei ut av børstanken som holder på å ta knekken på hele Europa nå. Og kunne ført til mer kraft tilgjengelig.

hemi

bestilt 20kwh batteri til kontoret nå (ca 300kvm), så kan vi få begynt å leke med programmering og optimalisering av slikt. Gøy med nye ting, og om vi kan kjøpe fler, og tilpasse priser ila døgnet, og stablisere solceller som skal komme. skal sies at dette jo ikke akkuratt dekker siden vi bruker endel mer, men det er en start!

bieffekt er at vi får utvide ups til lab'en, og det kronemessig er rimeligere enn å utvide batteriene på upsene som er der.

vi er i dialog med kunder og har varslet prisøkning p.g.a. strømprisen. nesten alle i andre enden har tatt det bra, unntatt noen få som krangler og ønsker at vi skal dokumentere det, noe som jo heldigvis er lett.

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 17. september 2022, klokken 10:51
Sitat fra: Egil S på lørdag 17. september 2022, klokken 00:02
Pussig nok så er det pristak på fjernvarme her i landet, noe som er uproblematisk, nå fra første september er den satt til 162øre, i august var den 125øre, noen som førte til at jeg betalte 1300kr og ikke 5550kr i august.
Så hvorfor kan man ikke sette det samme på strøm?
Dette er bare en av mange ting som ikke henger sammen i argumentasjonen til de som sier pristak fører til undergangen.

Hadde Støre og Solberg m.fl hatt rett i at det blir et voldsomt overforbruk med pristak, så burde jo det slått inn på fjernvarme også. Nå er strøm mer fleksibelt enn fjernvarme og kan brukes på flere ting, men prinsippet er likt.

Jeg er kraftig tilhenger av Enøk og synes overforbruk er et stort problem. Det burde vært enda mer intensiver for sparing (og produksjon) samt systemer som økte prisen ved overforbruk. Det hadde vært en vei ut av børstanken som holder på å ta knekken på hele Europa nå. Og kunne ført til mer kraft tilgjengelig.

Enig at Enøk tiltak er det man burde satse på fremover. Videre burde man få til forbrukerfleksibilitet i praksis.
I dag nominerer nettselskapene helt prisuavhengig i Norge. Dette er ekstremt uheldig med tanke på prissettingen. Her burde f.eks nettselskapene tilby en kombinasjon av teknisk løsning og en avtale som gjør at en forbruker kan justere maks effekt time for time etter pris - og så få en lavere nettleie av nettselskapet tilbake.
F.eks burde man som kunde kunne gå inn på en nettside og låse seg til f.eks maks X KW effekt i perioder på priser over f.eks 2 kroner.  Mao. tilby nettselskapet å definere maks effekt time for time til forbruker slik at de også kan tilby prisavhengighet på sin nominering på børsen.

Fleksibilitet på effekt for sluttkunder er noe man i praksis ikke har i dag - det burde man få orden på.


arthur

Sitat fra: 02jan på lørdag 17. september 2022, klokken 10:47
Sitat fra: arthur link=topic=56905.

Og nei, Norge er ikke verdens kaldest land. Vi har sågar isfrie havner helt i nord.
/quote]

Tja her har du tatt ut noen ord fra min påstand , men hvilket annet land har lavere middeltemperaturer en Norge i den frie verden = demokrati. ?

Ser at mange bor i kystnære strøk her i landet mens mindretallet bor i relativt (til f.eks eu borgere) kalde strøk og har behov for å bruke energi til oppvarming av bolig.
Mens flertallet forståelig nok ønsker at vannkraft heller selges ut av landet med profitt.

Jeg tar det nesten for gitt at siden du fremsetter en påstand så er denne basert på fakta, ikke bare antagelser?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

geear

30-40 øre/kWt i mange timer i natten som kommer, i NO2. Da går vi sannsynligvis solid i pluss alle mann. Månedstrenden viser en klar og tydelig nedgang.

turfsurf

Sitat fra: geear på lørdag 17. september 2022, klokken 13:14
30-40 øre/kWt i mange timer i natten som kommer, i NO2.
Passer bra med 100 mil kjøring i helgen. Tomt for kopper og klær til vask også. Måtte gi opp 5kW grensen dog.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: geear på lørdag 17. september 2022, klokken 13:14
30-40 øre/kWt i mange timer i natten som kommer, i NO2. Da går vi sannsynligvis solid i pluss alle mann. Månedstrenden viser en klar og tydelig nedgang.

Vel - ville nok ikke lagt alle eggene i en kurv og trodd på en vedvarende trend ned.

Electric cars in Norway

Sitat
Vel - ville nok ikke lagt alle eggene i en kurv og trodd på en vedvarende trend ned.

Enig, vi skal opp når kulda kommer... tipper over 10 tallet...

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på lørdag 17. september 2022, klokken 12:02
Her burde f.eks nettselskapene tilby en kombinasjon av teknisk løsning og en avtale som gjør at en forbruker kan justere maks effekt time for time etter pris - og så få en lavere nettleie av nettselskapet tilbake.
Litt sånn som Tibber gjør med smartlading? Hvor en får en rabatt når en har utstyr som aktivt kan styre effekt.

Krever litt utstyr, men ellers går det automagisk. Det er forbilledlig fordi det er for mye forlangt å ha nivået noen i denne har på kompetanse og innsats.

Counterpointer



Fant denne på face. Humor er noen ganger ramme alvor.

Vann er en knapp resurs allerede, så kan bli virkelighet

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA