Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

arthur

Denne maksimeringen av profitt på våre felles ressurser kommer jo tilbake til nettop fellesskapet siden kraftproduksjion eies 90% av oss i fellesskap? Er det ikke da greit at vi får utlending er til å betale dyrt for vårt overskudd av elkraft som de gjør av olje, gass, fisk og en del mineraler som vel også må kunne anses som en del av felleskapets ressurser?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

RJK

Sitat fra: arthur på onsdag 06. juli 2022, klokken 20:43
Denne maksimeringen av profitt på våre felles ressurser kommer jo tilbake til nettop fellesskapet siden kraftproduksjion eies 90% av oss i fellesskap? Er det ikke da greit at vi får utlending er til å betale dyrt for vårt overskudd av elkraft som de gjør av olje, gass, fisk og en del mineraler som vel også må kunne anses som en del av felleskapets ressurser?
Du har ennå ikke fått med deg at mer enn 70 % av strømmen kjøpes og brukes av oss nordmenn, så det er snakk om flytting av midler fra Ola og Kari Nordmann og våre bedrifter, slik at Staten kan finne måter å kaste de bort på noen gode, men og mange dårlige og elendige tiltak?

Og de fleste mener de er bedre i stand til å velge hvor de ønsker å bruke de. Og så er det en haug av folk som må fullstendig omprioritere for i det hele tatt å få hverdagen til å gå opp i opp?

Selv leier jeg inkludert fyring og varmtvann, og husleia mi som riktignok har stått stille siden jeg flytta inn her, gått opp med 500 i måneden. Strømforbruket ellers er temmelig lavt, men prisen nå er over dobbelt av før, selv nå på sommeren, og med strømstøtte. Likevel, jeg har egentlig foreløpig kommet billig ut av det.

Andre gjør det ikke, og det får konsekvenser, spesielt for folk som har enda mindre å rutte med i utgangspunktet. Joda, selv jeg skulle gjerne heller brukt pengene på langt bedre ting, for meg selv. Og jeg snakker da om nedbetaling på lån, ikke sløsing.

Det er altså ikke først og fremst for min egen del jeg synes dette er rimelig dårlig håndarbeide av politikerne. Jeg bekymrer meg for uføretrygdede og minstepensjonister som ikke har særlig muligheter til å øke inntektene sine, og som må ha bostøtte og strømstøtte for å klare seg.

Jeg bekymrer meg for studentene som ikke har allverdens mulighet for å få bistand fra foreldre som ikke har spesielt mye å hjelpe til med. Og ikke minst, jeg bekymrer meg for bedrifter som allerede har vært gjennom tøffe tider, og normalt sett bare klarte seg sånn passe, nå får det enda tøffere.

Jeg tror vi vil få se flere personlige konkurser og gjeldsoffer, og noen av disse vil komme fra bedrifter som er i ferd med å knekke sin økonomiske ryggrad.

Og alt dette har vært tatt opp i denne tråden, så undrer meg at du ikke har fått det med deg, eller vært villig til å ta det til deg.

Riktignok, når noen knekker ryggen, er det andre som vil profitere på det. Så det vil si at vi får enda større forskjell mellom fattige og rike.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Autowinder

#3257
Sitat fra: arthur på onsdag 06. juli 2022, klokken 20:43
Denne maksimeringen av profitt på våre felles ressurser kommer jo tilbake til nettop fellesskapet siden kraftproduksjion eies 90% av oss i fellesskap? Er det ikke da greit at vi får utlending er til å betale dyrt for vårt overskudd av elkraft som de gjør av olje, gass, fisk og en del mineraler som vel også må kunne anses som en del av felleskapets ressurser?

Det kommer Norge tilgode, men får vi noe mer igjen for det? Jeg mener nei, det kommer ikke den private elforbrukeren tilgode i stor grad. Aktørene får bedre økonomi, sikkert klapp på skuldrene og høyere lønn. Det har de senere åra blitt mye syting rundt at nettet er for gammelt, men hvorfor brukes det da milliarder på utenlandskabler istedet for opprustning av eksisterende nett? Og statens utgifter ... De bruker penger som ikke er sine egne og da er resultatet feilinvesteringer i offentlige prosjekter, mens veinettet har kjempeetterslep på vedlikehold uten at det vedlikeholdes, men bygges nytt. Jeg synes det er feil, men heldigvis kommer det til endel kommunene tilgode. Alt eskalerte når strømleverandørene oppdaget EU's ACER initiativ og mulighetene der.

Edit: Jeg føler meg såååå beroliget av dette under 🤣
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: RJK på onsdag 06. juli 2022, klokken 21:13

Du har ennå ikke fått med deg at mer enn 70 % av strømmen kjøpes og brukes av oss nordmenn, så det er snakk om flytting av midler fra Ola og Kari Nordmann og våre bedrifter, slik at Staten kan finne måter å kaste de bort på noen gode, men og mange dårlige og elendige tiltak?



Det er ikke mer enn 7% som er typisk nettoeksport til utlandet (typisk 10 TWh). På den måten er 93% av vår produserte som får en kunstig høy pris som er ca 7 ganger mer enn den burde være (burde være 30 øre per kWh som gir ca 18,5 øre i ren profitt til produsentene. Vi må i stedet betale ca 210 øre per kWh). Takk til våre strømprodusenter (hvis anlegg vi eier, både turbiner og nett) som på denne måten bruker høye priser i utlandet til tilrane seg våre penger! Og våre politikere som lar det skje. La dem få den takken de fortjener, et spark i r...!

turfsurf

Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 07. juli 2022, klokken 00:00
Det er ikke mer enn 7% som er typisk nettoeksport til utlandet (typisk 10 TWh). På den måten er 93% av vår produserte som får en kunstig høy pris som er ca 7 ganger mer enn den burde være (burde være 30 øre per kWh som gir ca 18,5 øre i ren profitt til produsentene. Vi må i stedet betale ca 210 øre per kWh). Takk til våre strømprodusenter (hvis anlegg vi eier, både turbiner og nett) som på denne måten bruker høye priser i utlandet til tilrane seg våre penger! Og våre politikere som lar det skje. La dem få den takken de fortjener, et spark i r...!
Man kan ikke se på eksporten fra Norge under ett. Hovedparten av eksportkapasitet er fra NO2, og da må man se på hvor stor prosent det er av produksjonen i NO2 (inntil vi har fri flyt i Norge).

210/kWh er bare begynnelsen, det blir værre til vinteren. Ellers enig...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på onsdag 06. juli 2022, klokken 20:43
Denne maksimeringen av profitt på våre felles ressurser kommer jo tilbake til nettop fellesskapet siden kraftproduksjion eies 90% av oss i fellesskap? Er det ikke da greit at vi får utlending er til å betale dyrt for vårt overskudd av elkraft som de gjør av olje, gass, fisk og en del mineraler som vel også må kunne anses som en del av felleskapets ressurser?

Utlendinger får 50% av differansen mellom norske priser og salgsprisen til utlandet. Borte vekk - 3,7 milliarder...
Kraftselskapene får 0% av disse flaskehalsinntektene, mens Statnett får 50% (samme som den utenlandske nett-tilbyderen).

Det de fleste reagerer på er at middelklassen i Norge får en sinnsyk "ekstraskatt" på hus og hytte, mens de aller rikeste for lengst har kjøpt passiv-hus og passiv-hytter med 0 strømforbruk, mens middelklassen nå kler hus og hytter med pappesker for å redusere strømforbruket, samtidig som de gråtende må brenne bestemors bibel for å holde varmen  ;D...og nå må de og slutte å kjøpe sofa på IKEA....:

Tesla Model Y                         2021-

arthur

Er Statnett et private selskap eller et selskap som også vi andre har en viss glede av tjener penger?

Huff, sånne floskler bidrar ikke mye til en saklig debatt! "de aller rikeste for lengst har kjøpt passiv-hus og passiv-hytter med 0 strømforbruk,"
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Vidar_S

#3262
Sitat fra: arthur på torsdag 07. juli 2022, klokken 11:23
Er Statnett et private selskap eller et selskap som også vi andre har en viss glede av tjener penger?
Sitat fra: https://www.statnett.no/om-statnett/nyheter-og-pressemeldinger/nyhetsarkiv-2022/hoye-strompriser-reduserte-statnetts-underliggende-resultat/
Myndighetene setter hvert år en øvre ramme for hvor store inntekter Statnett totalt kan ta inn fra nettleie og flaskehalsinntekter. Inntekter utover rammen (merinntekter), skal betales tilbake til kundene i form av lavere nettleie. De ekstraordinære inntektene bidrar derfor ikke til å løfte Statnetts underliggende resultat.

Underliggende resultat etter skatt ble i 2021 på 1 474 millioner kroner. Dette er en nedgang fra 2020-resultatet på 2 079 millioner kroner. Det regnskapsmessige resultatet, altså resultatet før merinntekten er trukket fra, ble i fjor på 3 307 millioner kroner. Tilsvarende tall i 2020 var 2 697 millioner kroner.

Teoretisk skulle da nettleien til sluttkunder kunne bli satt ned, men grunnet at netteiere har økte utgifter til nettap grunnet økte strøm priser så er det relativt få kunder som har fått nedjustert nettleie siden 2020. Det har vel heller gått motsatt vei for de fleste i løpet av 2021 og 2022.

Slik jeg tolker dette har vi da relativt liten glede av statnett sine økte inntekter per i dag.

Radial

Sitat fra: arthur på torsdag 07. juli 2022, klokken 11:23
Er Statnett et private selskap eller et selskap som også vi andre har en viss glede av tjener penger?

Kommer helt an på hva pengene brukes til det.
Personlig ønsker jeg at alt dette overskuddet går til å produsere ny kraft eller andre tiltak slik at prisene går ned på sikt.
Isteden går inntektene først til bonus til de lederne i Statkraft og inn i felles-potten uten øremerking.

Men i bunn og grunn bør rett og slett en eksport ikke kunne forekomme uten ett beviselig overskudd i produksjonen, det er der problemet ligger i dag og kan knyttes direkte til reguleringen av kablene.

Man selger ikke vann til en nabo, om du selv tørster.
Først når du har overskudd, da kan man selge.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på torsdag 07. juli 2022, klokken 11:23
Er Statnett et private selskap eller et selskap som også vi andre har en viss glede av tjener penger?

Huff, sånne floskler bidrar ikke mye til en saklig debatt! "de aller rikeste for lengst har kjøpt passiv-hus og passiv-hytter med 0 strømforbruk,"

Tror du gikk glipp av poenget....de som eier de andre 50% av kabelen. Er ikke de utenlandske? For å hjelpe, så er svaret ja, de er utenlandske.

Det er mange som har vært av den oppfatning at hytte-eiere ikke bør få støtte, fordi de bare bør selge hytten når de blir flådd av staten, og at hytter er luksus. Poenget mitt er at de som ikke har hatt råd til en flunk ny hytte blir flådd, mens de som har kjøpt en stor ny hytte på over 150m2 allerede har kjøpt en hytte med 30-40cm isolasjon i gulvet, 3-lags vinduer og 25cm isolasjon i veggene pga strenge byggekrav (når hytten er over 150m2 så gjelder TEK17 for hus). Det er og krav til at det er "potte tett", altså mindre enn 0,6/1,5 utskiftning av luft per time v/50Pa trykkforskjell, samt at Varmegjenvinning skal være 80% eller mer. Dette er byggekravene i dag. Tetthet og varmegjenvinning er på passiv-hus-nivå. Kravene for en hytte på 151m2 er at bygningen ikke skal bruke mer enn 1392kWh strøm i måneden, i tillegg til krav på energieffektivitet.

Mens elektrikeren som kjøpte en eldre hytte har en hytte som bruker mye mer strøm, og i dag ofte ikke har råd til å bruke den om vinteren, særlig om han bor i NO2-strømområde (sør-vest). En slik gammel hytte kan fort bruke dobbelt så mye strøm kun i vedlikeholdsvarme. Derfor blir det rart å snakke om "fordelingspolitikk" når 7-millionershyttene bruker mindre strøm enn 1-millionshyttene.

For det første mener jeg at strøm ikke skal være en ny skatte-melke-ku, på lik linje med at AP før brukte bilen som melkeku. For det andre mener jeg at en ikke skal bruke strøm som fordelingspolitikk. Skal vi kanskje begynne å kreve at kunder i matbutikken og skal ha med Skattemeldingen, og få 90% tilbake om du tjener mindre enn 500.000, mens de som har grønn Opel skal ha 50% tilbake, og de med mor fra Gjøvik skal få bonuspoeng fra Joker-Nord, mens de som har hytter skal betale 100% av melken? Er jo ikke så logisk, særlig med tanke på at det offentlige sitter igjen med enorme summer pga høy strømpris.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 07. juli 2022, klokken 12:17
Sitat fra: arthur på torsdag 07. juli 2022, klokken 11:23
Er Statnett et private selskap eller et selskap som også vi andre har en viss glede av tjener penger?

Huff, sånne floskler bidrar ikke mye til en saklig debatt! "de aller rikeste for lengst har kjøpt passiv-hus og passiv-hytter med 0 strømforbruk,"
Tror du gikk glipp av poenget....de som eier de andre 50% av kabelen. Er ikke de utenlandske? For å hjelpe, så er svaret ja, de er utenlandske.

Noen lever i en verden hvor alt synes å være halvt tomt mens andre mener det er halvt fullt. Selv jeg skjønner at 50% ikke er 100% og at hvis noen eier 50% så er det noen andre som eier de øvrige 50%. Tro det, eller ei.

Jeg regner forøvrig med at om man eier noe 50% så har man også bidratt med "noe" for å kunne inneha denne eierandelen.

Ser ellers at mangel på overføringskabler er (også) et stort problem:

https://www.nrk.no/nordland/nesten-gratis-strom-i-nord-norge_-lonner-seg-ikke-a-produsere-1.16029613
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 07. juli 2022, klokken 12:17
Sitat fra: arthur på torsdag 07. juli 2022, klokken 11:23
Er Statnett et private selskap eller et selskap som også vi andre har en viss glede av tjener penger?

Huff, sånne floskler bidrar ikke mye til en saklig debatt! "de aller rikeste for lengst har kjøpt passiv-hus og passiv-hytter med 0 strømforbruk,"
Mens elektrikeren som kjøpte en eldre hytte har en hytte som bruker mye mer strøm, og i dag ofte ikke har råd til å bruke den om vinteren, særlig om han bor i NO2-strømområde (sør-vest). En slik gammel hytte kan fort bruke dobbelt så mye strøm kun i vedlikeholdsvarme. Derfor blir det rart å snakke om "fordelingspolitikk" når 7-millionershyttene bruker mindre strøm enn 1-millionshyttene.

Har nettop satt inn nytt kjøkken her jeg sitter og måtte da rimeligvis benytte en elektriker til å foreta det elektriske arbeidet. Det morsomme er at han for noen år siden kjøpte en hytte i vannkanten, en hytte som er gammel, men jamen har han ikke nettopp fått godkjent et større påbygg til denne som nå er i ferd med å reise seg. Mon tro om ikke (også) elektrikere har gode tider nå?

ps
Den gamle hytta ble kjøpt for rundt seks (!) millioner!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

jkirkebo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 07. juli 2022, klokken 12:17
Mens elektrikeren som kjøpte en eldre hytte har en hytte som bruker mye mer strøm, og i dag ofte ikke har råd til å bruke den om vinteren, særlig om han bor i NO2-strømområde (sør-vest). En slik gammel hytte kan fort bruke dobbelt så mye strøm kun i vedlikeholdsvarme. Derfor blir det rart å snakke om "fordelingspolitikk" når 7-millionershyttene bruker mindre strøm enn 1-millionshyttene.

Jeg mener det er en enorm sløsning med strøm å ha varme stående på i hytter på vinteren over lengre tid når man ikke befinner seg der. Da bør man heller ta et tak og endre litt på systemene slik at varmen kan slås av. Selv har vi hytte med innlagt vann fra egen brønn, fordelt via normalt rør-i-rør system til kraner, toalett (Jets), dusj osv. Når vi drar derfra så fyller vi frostvæske i toalettet og tømmer rørsystemet for vann ved å åpne noen kraner og deretter kjøre litt trykkluft igjennom. Samme løsning kan fint brukes på hytter med innlagt vann, det eneste man trenger av varme er en varmekabel på noen få watt langs inntakskabelen og frem til stengekrana. Og vips har man spart store mengder strøm. Hytta kan fint varmes opp før man kommer med "ring hytta varm"-løsning, når man kommer opp er det bare å stenge/åpne noen kraner og fylle opp vannrørene igjen. Eller man kan fyre opp med ved som i gamle dager.

Den eneste grunnen til denne sløsingen er at vi historisk sett har hatt svært lave strømpriser så det har kostet lite å holde hytta varm hele vinteren.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hELgenen

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 07. juli 2022, klokken 18:21
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 07. juli 2022, klokken 12:17
Mens elektrikeren som kjøpte en eldre hytte har en hytte som bruker mye mer strøm, og i dag ofte ikke har råd til å bruke den om vinteren, særlig om han bor i NO2-strømområde (sør-vest). En slik gammel hytte kan fort bruke dobbelt så mye strøm kun i vedlikeholdsvarme. Derfor blir det rart å snakke om "fordelingspolitikk" når 7-millionershyttene bruker mindre strøm enn 1-millionshyttene.

Jeg mener det er en enorm sløsning med strøm å ha varme stående på i hytter på vinteren over lengre tid når man ikke befinner seg der. Da bør man heller ta et tak og endre litt på systemene slik at varmen kan slås av. Selv har vi hytte med innlagt vann fra egen brønn, fordelt via normalt rør-i-rør system til kraner, toalett (Jets), dusj osv. Når vi drar derfra så fyller vi frostvæske i toalettet og tømmer rørsystemet for vann ved å åpne noen kraner og deretter kjøre litt trykkluft igjennom. Samme løsning kan fint brukes på hytter med innlagt vann, det eneste man trenger av varme er en varmekabel på noen få watt langs inntakskabelen og frem til stengekrana. Og vips har man spart store mengder strøm. Hytta kan fint varmes opp før man kommer med "ring hytta varm"-løsning, når man kommer opp er det bare å stenge/åpne noen kraner og fylle opp vannrørene igjen. Eller man kan fyre opp med ved som i gamle dager.

Den eneste grunnen til denne sløsingen er at vi historisk sett har hatt svært lave strømpriser så det har kostet lite å holde hytta varm hele vinteren.

Vel,jeg har fått oppført et lite sommerhus på tomta som er fullt isolert. Der  vridde dørene seg pga fukt og ble ødelagt. Selskapet som førte opp huset kom da og reparerte skaden og la inn ekstra lufting,men sa samtidig at der mye fukt kan oppstå,noe det kan her,så bør en alltid ha noe varme på året rundt og god lufting. Vi la da opp varmepumpe og satt på overvåkning av fukt og lar pumpen gå på vedlikeholdsvarme om vinteren. Her kan det oppstå hinsides mye fukt pga tåke nær vann,og i slike tilfeller så anbefalte snekker varme om vinter. Jeg er ikke snekker eller fagmann,men det er nå rådet vi har fått.

stefse

Høye energipriser er dårlig for et land, fordi det går ut over verdiskapningen. Det Norge tjener på å selge strøm til utlandet forsvinner fort når bedrifter må legge ned og folk havner på nav. Å bruke dyr strøm til fordelingspolitikk gir også et netto tap av samme årsak.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA