Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Tellus på fredag 21. januar 2022, klokken 18:03
Vi trenger et fornuftig nivå på energipriser
Det er vel alle enige om. Men hva er det?

33 øre (gjennomsnitt siste ti år)
50 øre (maksprisforslag som ble nedstemt i Stortinget i dag)
70 øre (regjeringens innslagspunkt for støtte)
178 øre (som er min strømpris akkurat nå)

Produksjonskostnad ligger jo på 12 øre

ToWalkOrDrive

Jeg sliter med å tro at Høyre ville latt bedriftene i stikken. Sliter og med å se for meg at de ville gitt 0 i støtte til hytteeiere.
Leser en SVs program står det:
"Ta de jxvla kapitalistSvina!!" (Bedriftene)
"Ta de jxvla rikingSvina" (hytteeiere)

Så da fikk de gjort noe med begge punktene med en gang i Støtte-Regjering.
Tesla Model Y                         2021-

Tellus

Sitat fra: Counterpointer på fredag 21. januar 2022, klokken 19:54
Sitat fra: Tellus på fredag 21. januar 2022, klokken 18:03
Vi trenger et fornuftig nivå på energipriser
Det er vel alle enige om. Men hva er det?

33 øre (gjennomsnitt siste ti år)
50 øre (maksprisforslag som ble nedstemt i Stortinget i dag)
70 øre (regjeringens innslagspunkt for støtte)
178 øre (som er min strømpris akkurat nå)

Produksjonskostnad ligger jo på 12 øre

Landbasert vindkraft har vel break even rett over 30 øre. Havbaserte er mye mindre lønnsomt. En årlig snittpris mellom 40 og 50 øre fungerer bra for landbasert vindkraft. Hvis folk fortsetter sin kamp mot fornuftig utbygging av landbasert kraft må vi finne oss i kanskje et årsnitt på rundt 70 øre. Fortsatt langt under det vi hadde i desember selv fratrukket støtte.

Så får vi slutte med tull som tulipandyrking i drivhus vinterstid i Norge.

LA-Thing

Statnett har delt Norge i 5 prisområder. Etter det jeg forstår er områdene definert basert på produksjon, etterspørsel og overføringskapasitet. Hensikten er å balansere tilbud med etterspørsel, dvs. stabilisere priser.

Nå er de tre sydligste områdene blitt mer ustabile grunnet utenlandskablene som øker etterspørselen, men som har begrenset kapasitet. Når etterspørselen overstiger tilbudet (kapasiteten) øker prisene, og siden kablene er tilknyttet eksisterende prisområder påvirkes prisen i hele området.

Kan det være en idé å definere egne prisområder for utenlandskablene? F.eks. TY1, DA1 og GB1 for h.h.v. Tyskland, Danmark og Storbritannia. Da kan prisene i disse områdene, dvs. eksport/import settes uavhengig av de fem prisområdene innenlands.
Drammen, Tesla Model S #2510

Jambo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 21. januar 2022, klokken 20:43
Jeg sliter med å tro at Høyre ville latt bedriftene i stikken. Sliter og med å se for meg at de ville gitt 0 i støtte til hytteeiere.

Det er vel ingen som har "tatt" hytteeierne mer enn de partiene som har åpnet opp for å la strømprisene styres av markedet i stedet for statlig kontroll. Strømprisene var lavere før dereguleringen i 1991. https://www.faktisk.no/artikler/0orky/stromregningen-var-lavere-for

Sitat fra Stavanger Aftenblad 8. juni 1990: "Arbeiderpartiet og SV mener den nye energiloven som Odelstinget vedtar mandag vil føre til høyere strømpriser for privatkunder. Flertallet, regjeringspartiene og Fremskrittspartiet, mener på sin side at økt bruk av markedsmekanismen vil gi et generelt lavere prisnivå."

Les denne, så vil du se hva SV i dag i virkeligheten står for i denne sammenhengen, helt oppdatert. Jeg synes det er ganske sympatisk, og ikke på linje med det du skriver i det hele tatt: https://www.sv.no/blog/2022/01/14/strommen-er-folkets-eiendom-vi-vil-ta-tilbake-kontrollen/

Sitat fra lenken ovenfor fra SV: "De skyhøye strømprisene er usosiale og uakseptable, både fordi de er en tung belastning for mange husholdningers økonomi og fordi de truer grunnlaget for norsk industri. SV vil at samfunnet skal ta kontroll med strømmen, se på strøm som en kritisk infrastruktur, og sikre varige, overkommelige og forutsigbare priser for folk og næringsliv."

Electric cars in Norway

Men jeg er helt enig i det første avsnittet ift den SV artikkelen:

"De skyhøye strømprisene er usosiale og uakseptable, både fordi de er en tung belastning for mange husholdningers økonomi og fordi de truer grunnlaget for norsk industri"

Jambo

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 21. januar 2022, klokken 21:57
Men jeg er helt enig i det første avsnittet ift den SV artikkelen:

"De skyhøye strømprisene er usosiale og uakseptable, både fordi de er en tung belastning for mange husholdningers økonomi og fordi de truer grunnlaget for norsk industri"
Hvorfor ikke siste delen også?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Jambo på fredag 21. januar 2022, klokken 21:43
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 21. januar 2022, klokken 20:43

Det er vel ingen som har "tatt" hytteeierne mer enn de partiene som har åpnet opp for å la strømprisene styres av markedet i stedet for statlig kontroll. Strømprisene var lavere før dereguleringen i 1991. https://www.faktisk.no/artikler/0orky/stromregningen-var-lavere-for

Sitat fra Stavanger Aftenblad 8. juni 1990: "Arbeiderpartiet og SV mener den nye energiloven som Odelstinget vedtar mandag vil føre til høyere strømpriser for privatkunder. Flertallet, regjeringspartiene og Fremskrittspartiet, mener på sin side at økt bruk av markedsmekanismen vil gi et generelt lavere prisnivå."

Les denne, så vil du se hva SV i dag i virkeligheten står for i denne sammenhengen, helt oppdatert. Jeg synes det er ganske sympatisk, og ikke på linje med det du skriver i det hele tatt: https://www.sv.no/blog/2022/01/14/strommen-er-folkets-eiendom-vi-vil-ta-tilbake-kontrollen/

Sitat fra lenken ovenfor fra SV: "De skyhøye strømprisene er usosiale og uakseptable, både fordi de er en tung belastning for mange husholdningers økonomi og fordi de truer grunnlaget for norsk industri. SV vil at samfunnet skal ta kontroll med strømmen, se på strøm som en kritisk infrastruktur, og sikre varige, overkommelige og forutsigbare priser for folk og næringsliv."

Det står akkurat det jeg mistenkte: luksusforbruk (les: hyttestrøm) skal skattes herfra til helgoland. Går hånd i hanske med at de lar forbrukerne betale flere ganger mer for denne strømmen enn Grorud-strøm (med 0 i støtte).

Har ikke særlig tro på planøkonomi (ref Sovjetunionen). Ble litt skremt av valgvaketalene til SV med et enormt sinne mot de som hadde litt penger. Ser at de vil ha utredning for om staten må eie småkraftverk...bare sånn for å knuse det initiativet fra private.

SV var vel i regjering med SP og AP da Tysklandskabelen ble vedtatt i 2012, men.
Tror mye vil løse seg om de setter mye større begrensninger på utenlandskabelen  evt gjør "nødvendig vedlikehold" i et par år....

Jambo

Uansett, det som sikkert vil bli gjort til slutt og som mange kan være enige om er justeringer/begrensninger relatert til bruk av utenlandskablene som nevnt, og jeg mener uansett at større kontroll med strømressursene fra statens side ville vært positivt for alle, utenom de som har kjøpt strøm fra Norge i vinter, f.eks. Tyskland.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Jambo på fredag 21. januar 2022, klokken 23:10
Uansett, det som sikkert vil bli gjort til slutt og som mange kan være enige om er justeringer/begrensninger relatert til bruk av utenlandskablene som nevnt, og jeg mener uansett at større kontroll med strømressursene fra statens side ville vært positivt for alle, utenom de som har kjøpt strøm fra Norge i vinter, f.eks. Tyskland.

Ja, noe må gjøres. Liker ikke utviklingen når utenlandske fond kjøper opp vindkraft heller, uten å skatte særlig. Her bør de i så fall hente inspirasjon fra oljeindustrien hvor en skatter ca 78%, og staten har eierandeler, men ikke over 50%.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 22. januar 2022, klokken 00:53
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/nordmenn-trenger-billigere-strom-ikke-sosialistisk-revolusjon-eller-eu-krangel/o/5-95-378074?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR1PLYU0ywicv3vWkIMog127BlUKaxhvgUImmo-4_jjRAphfpo5Mp-vN30U#Echobox=1642772626

Det ironiske her er jo at Rødt sitt forslag er de minst sosiale. Gir ikke mening at storfamilie i ett hus med ett strømforbruk på f.eks 4000kWh i måneden skal betale mye mere pr kWh enn en enslig i ett vanlig hus.

Og hadde man lagd de samme grafene for fritidsbolig så hadde grafene sett tragisk ut for regjeringen.

Håper strømprisene holder seg slik til neste stortingsvalg, så er vi ihvertfall kvitt de rødgrønne i regjering.

Bare å hamstre ved og investere i ENØK-tiltak.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

stefse

SV insisterer på sitt opplegg med å dele ut penger, etter sin snevre tankegang.
Både rødt og SV har ting på programmet som størstedelen av landets befolkning ikke er enig i, derfor er oppslutningen også lav.
Men sålenge "europapartiet" altså en sammenslutning av mer eller mindre passive politikere vinner frem, som i dag, vil det bare bli værre i Norge. Det skal jo utjevnes over hele Europa, og da må vi ned for at andre land skal løftes opp. På sikt frykter jeg for oljefondsfinansene. De kan gå etter dem ved å hevde at vi skal betale klimakompensasjoner til øst og vest. Da må man ihvertfall ha folk i toppen som er i stand til å sette seg ned ved et bord for å føre reelle forhandlinger, ikke bare gi ved dørene til alle "samarbeidspartnere" og piske familien på hjemmebane.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Jambo

Jeg stemmer ikke på Frp til vanlig. Men i artikkelen linket av Counterpointer er Frp sitt forslag det beste. Så lenge det er slik at inntektene for strømsalg i Norge uansett havner på det offentliges bord, så er det alles inntekter - og da kan vi også dele dem ut igjen til alle.

DagfinnN

Sitat fra: Jambo på lørdag 22. januar 2022, klokken 15:25
Jeg stemmer ikke på Frp til vanlig. Men i artikkelen linket av Counterpointer er Frp sitt forslag det beste. Så lenge det er slik at inntektene for strømsalg i Norge uansett havner på det offentliges bord, så er det alles inntekter - og da kan vi også dele dem ut igjen til alle.
Mener at statens inntekter økte med 24 mrd pga strømprisen. Nå skal regjeringen dele ut 23 - det er vel bra nok?
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA