Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

[
Sitat
Prisene for 2 år siden var eksepsjonelt lave. Det er vel ingen som ikke vil ha gratis strøm. Men det er kanskje litt grådig
Vi er et land med lang vannkraft historie.

arthur

Sitat fra: daktari på lørdag 08. januar 2022, klokken 23:06
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 08. januar 2022, klokken 19:39
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 08. januar 2022, klokken 18:51
Ser de har økt støtten fra 55% til 80% av det over 70 øre. Veldig bra!
Det er bedre, men er vel langt fra å være veldig bra!

Hvorfor er 70 øre valgt? Så vidt jeg vet er snitt strømpris siste tre år før englandskabelen dro oss «over stupet» ca 45 øre.

Er det egentlig noen god grunn til at noen skulle betale mer?
100% over 45 øre hadde vært veldig bra.
Enig, det må være løsningen. Husstander med fastprisavtale lavere enn månedssnitt bør unntas støtte selvfølgelig. Eller støtte kun for variabel eller spotprisavtaler.

Så du mener de som har valgt å gå for en avtale om fast pris i denne perioden på f.eks 150 øre skal unntas fra ordningen?

Forøvrig er jeg helt enig med deg i at for de som har (jeg har det!) en i dag svært gunstig avtale, under 70 øre ikke burde få slik støtte for som det nå ligger an vil jeg få utbetalt penger etter at både kraft og nettleie er betalt!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 09. januar 2022, klokken 00:01
[
Sitat
Prisene for 2 år siden var eksepsjonelt lave. Det er vel ingen som ikke vil ha gratis strøm. Men det er kanskje litt grådig
Vi er et land med lang vannkraft historie.

Grådig? At man bare vil ha det slik det var før? for 2 år siden...Neiiiiijj  :-) ,,, jeg synes ikke det... men jeg ser jo selv at det høres litt ut som Ole Paus som synger om at "alt var mye bedre under krigen....  He he

Men jeg vil ha en forutsigbar normal og vi driver med vannkraft i dette kongeriket - da skal vi ha billig strøm.... jeg bruker samme argumentet nå¨r det gjelder elbiler... elbiler skal kjøre gratis gjennom alle bommer og parkere gratis på off veier osv og kjøre en i kollektivfeltet og ikke skal ha 20% mva over 600" osv

Hvorfor: jo fordi fremtiden er elektrisk og da skal man belønnes når man gjør dette.,,,, så kan petrol heads komme etter...  Men men det er bare meg det...

arthur

Forutsigbarhet normal er ikke hva jeg forbinder med hvordan strømprisene har endret seg de senere årene, men det er kanskje først nå at folk flest har oppdaget det? Trolig har dette sammenheng med at i fjoråret og året før var det perioder med ekstremt lave priser, sågar negative, mens vi nå har opplevd ekstremt høye priser, tror jeg. I sommer var det jo svært tydelig gjort oppmerksom på i pressen at prisene ville bli unormalt høye i høst/vinter, men da var nok folk ikke helt villig til å tro at det kunne skje?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Virker som du ikke helt skiller på høyere strømpriser og ekstremt høye vedvarende strømpriser. Ingen hadde muligheten til å se sammenfallet mellom mange negative faktorer som blir eskalert av prissettingssystemet. Tror ikke noen i sin villeste fantasi ville tro at sør Norge skulle ha høyere priser enn Europa slik det har vært nå.

Det er mange i denne tråden som har fastprisavtaler, men det er bare en som holder på og holder på med argumentet om at alle kunne lest dette i nyhetene. Litt unødvendig.

elektrolux

Sitat fra: arthur på søndag 09. januar 2022, klokken 08:28
støtte for som det nå ligger an vil jeg få utbetalt penger etter at både kraft og nettleie er betalt!

Du burde tilby naboer gratis lading, og til og med lagt skjøtekabel til naboer med spotprisavtale.

Vinn vinn situasjon
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Burger

Jeg savner at man ser fremover og hva som kommer til å skje. Høye strømpriser i vinter er vel ikke reservert Norge, så jeg tenker flere land ser på å øke strømproduksjon og kutte avhengighet til russisk gass. Her i Norge hadde det vært fint om man hadde fått ordnet skattereglene slik at å pumpe vann opp i basseng igjen hadde vært lønnsomt. Jeg er også redd for hysteriet rundt strøm gjør at vi klarer å endre avtalene rundt kabler slik at vi ikke kan tjene penger som nasjon på å pumpe vann tilbake i magasin på billig nattstrøm.

Jeg tror nok på sikt at strømprisene ikke kommer til å være like ille som i år, det er mye penger og politisk på spill for å få ned strømprisene i hele Europa. Vi opplever det ekstra ille fordi vi har vært vandt til billig strøm og det trengs mye oppvarming.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

arthur

Sitat fra: Counterpointer på søndag 09. januar 2022, klokken 12:26
Det er mange i denne tråden som har fastprisavtaler, men det er bare en som holder på og holder på med argumentet om at alle kunne lest dette i nyhetene. Litt unødvendig.

Jeg tror det er helt nødvendig ( å gjenta argumentet) og minner samtidig om at noen og enhver bør tenke på om de ikke også skal vurdere å inngå avtale om fastrente med banken for sine lån! Norge er et unntaksland hvor svært få tenker langsiktig og når overraskelsen treffer en så sutrer og griner man uten tanke på alle de årene man har vært nesten gratispassasjer og ikke sørget for å legge til side for a "rainy day". Vi hater staten, alle politikere er dumme og udugelige, men når ting går surt så skriker vi på den samme staten og politikere for hjelp. Ja, satt på spissen, men........
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

automat

Sitat fra: arthur på søndag 09. januar 2022, klokken 15:01

Jeg tror det er helt nødvendig ( å gjenta argumentet) og minner samtidig om at noen og enhver bør tenke på om de ikke også skal vurdere å inngå avtale om fastrente med banken for sine lån! Norge er et unntaksland hvor svært få tenker langsiktig og når overraskelsen treffer en så sutrer og griner man uten tanke på alle de årene man har vært nesten gratispassasjer og ikke sørget for å legge til side for a "rainy day". Vi hater staten, alle politikere er dumme og udugelige, men når ting går surt så skriker vi på den samme staten og politikere for hjelp. Ja, satt på spissen, men........
Nå har vi forbrukere generelt fått anbefaling om å velge  flytende rente og spotpris de siste 30 årene. Anbefalinger som stort sett har lønt seg.

Da er det ganske mye forlangt at vanlige forbrukere skulle kunne forutse at strømprisen vinteren 2021-22 ville gå helt bananas. Særlig når det virker som mange eksperter ikke forutså dette engang.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

arthur

De forutsa/så med all tydelighet i sommer/tidlig høst at strømprisene ville bli høye i høst/vinter, og dette ble fremhevet på førstesiden i mange aviser. Det var da plenty tid nok til å sikre seg en avtale om fast pris til et et nivå som er helt i tråd med hva prisen har vært de senere årene.
For egen del agerte jeg nettopp på de klare signaler som kom, heldigvis.

Selv strømselskapene varslet dette, eksempelvis:

https://www.hafslundstrom.no/artikkel/stromprisene-kan-bli-rekordhoye-i-vinter

https://www.opp.no/nyheter/i/G3j56Q/stromprisene-rett-til-vaers-trenger-en-vat-host

https://www.gd.no/reagerer-pa-dobling-av-stromprisen-det-kan-bli-skikkelig-dyrt-for-mange/s/5-18-1367398 . denne bak betalingskrav, men er datert allerede i slutten av juni med klar beskjed.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Strid om Acer og Grunnloven

EU har vedtatt en utvidelse av Acers virkeområder. Byrået har fått «nye viktige oppgaver» angående grensekryssende infrastruktur både for strøm og gass. Acers rolle når det gjelder overvåking og bidrag til implementering av nettverkskoder og retningslinjer er økt.

https://www.nationen.no/politikk/eus-fjerde-energipakke-skaper-ny-acer-strid-for-regjeringen/

Jeg vet ikke om jeg vil ta alt Nationen skriver som hele sannheten, men det er helt klart noen suverenitets spørsmål.

arthur

Tror ikke noen i sin villeste fantasi ville tro at sør Norge skulle ha høyere priser enn Europa slik det har vært nå.

Høyere priser enn Europa?

https://www.dn.no/kommentar/strom/kraft/energi/nei-norge-har-ikke-europas-hoyeste-strompriser/2-1-1141175

Ja, tyskerne kan kose seg med billig, og endog gratis strøm, når de sover. Men nordmenn kan kanskje være litt fornøyd med at strømprisen i Tyskland er 33 prosent høyere når vi forbruker som mest? Ser man på alle timene siden 1. desember i fjor, ligger strømprisene 20 prosent høyere i Tyskland enn i den sørlige delen av Norge. Tabellen viser at en rekke land vi utveksler strøm med, har høyere priser enn oss.

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

turfsurf

En liten nøtt for regjeringen. Såkalte hybridkabler er viktig for havvind, men kan de overkomme redselen for velgerflukt?

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/intern-krisekrangel/75062169

Hva mener folk? Selv tror jeg de bør bygges, men ikke under samme avtaleverk som eksisterende kabler.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: arthur på søndag 09. januar 2022, klokken 18:37
Tror ikke noen i sin villeste fantasi ville tro at sør Norge skulle ha høyere priser enn Europa slik det har vært nå.

Høyere priser enn Europa?

https://www.dn.no/kommentar/strom/kraft/energi/nei-norge-har-ikke-europas-hoyeste-strompriser/2-1-1141175

Ja, tyskerne kan kose seg med billig, og endog gratis strøm, når de sover. Men nordmenn kan kanskje være litt fornøyd med at strømprisen i Tyskland er 33 prosent høyere når vi forbruker som mest? Ser man på alle timene siden 1. desember i fjor, ligger strømprisene 20 prosent høyere i Tyskland enn i den sørlige delen av Norge. Tabellen viser at en rekke land vi utveksler strøm med, har høyere priser enn oss.
Ja hvis du hadde fulgt med litt så hadde du vist at Norge hadde høyere pris enn Tyskland flere ganger etter nyttår.

Dette ble dokumentert på Debatten på NRK denne uka.

Norske strømprodusenter fant det opportunt å legge ut prisanbud på Nordpool så høyt at prisen var høyere i Norge. Vistnok for å spare vann i magasinene. Ikke høyere snitt over tid enda, men dette har hELgenen vært inne på i mye større detalj, og kan komme.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA