Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

daktari

Driver ikke vannkraftselskapene nå og "fisker havet tomt"? Til slutt er det tomt i alle dammene og da blir det riktig dyrt.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

THE

De som har lyst til å forstå litt mer om årsaken til at energiprisene i Europa har gått "bananas" denne høsten kan lese denne kortfattede artikkelen. https://www.google.com/amp/s/www.forbes.com/sites/llewellynking/2021/11/27/how-europe-triggered-an-energy-crisis-and-now-is-paying-dearly-for-it/amp/
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

trykkertor

Sitat fra: geear på mandag 20. desember 2021, klokken 19:20
Hva er egentlig begrunnelsen for at støtten skal gjelde også alle som har fastpris til en pris lavere enn 70 øre, på en slik måte at de til og med kan gå i pluss? Virker meningsløst for meg. Er dette for å hjelpe befolkningen eller er det for å gi noen ekstra ukelønn, på toppen av det hele belønnes misbruk?
Helt enig.
Systemet burde vært lagt opp annerledes, men bærer preg av hast.
For å være helt ærlig lever jeg i en helt vanlig A4-familie hvor vi er 2 kommunalt ansatte med 2 barn i tenårene. Rimelig tvers igjennom standard. Vi klarer denne vinteren uten støtte, men må selvsagt prioritere om. Tenker likevel vi ikke egentlig trenger støtten, men lettelsen i regningene kommer godt med.

At noen har vært så heldig å binde strømmen på en lav pris er helt fett, men at de i tillegg skal ta ut kontantbetaling fra fellesskapet, skurrer i ørene mine. Utgangspunktet her er ment til å hjelpe de mest trengende i å redusere utgiftene sine. Ikke at noen i tillegg skal kunne sitte å cashe ut. Altså ikke bare slette strømregningen sin, men at det i tillegg renner penger "feil vei" på kontoen når de bruker strøm.

Skal vel ikke være slik?

Grosor

https://e24.no/olje-og-energi/i/pW4Kbw/kraftbransjen-reagerer-paa-hoeye-priser-dette-lover-ikke-bra

Nå legger de skylden for prisforskjellen mellom nord og sør her i landet på manglende kapasitet mellom nord og sør i Sverige.
Underlig måte å drive kritisk infrastruktur i et land på må jeg si. Vi gir jo bort konkurransefordelen vår til andre på denne måten.

Statnett mener nå også at normalen fremover skal være 30øre prisforskjell mellom nord og sør.

Strøm Tycoon

Sitat fra: trykkertor på mandag 20. desember 2021, klokken 22:20
Sitat fra: geear på mandag 20. desember 2021, klokken 19:20
Hva er egentlig begrunnelsen for at støtten skal gjelde også alle som har fastpris til en pris lavere enn 70 øre, på en slik måte at de til og med kan gå i pluss? Virker meningsløst for meg. Er dette for å hjelpe befolkningen eller er det for å gi noen ekstra ukelønn, på toppen av det hele belønnes misbruk?
Helt enig.
Systemet burde vært lagt opp annerledes, men bærer preg av hast.
For å være helt ærlig lever jeg i en helt vanlig A4-familie hvor vi er 2 kommunalt ansatte med 2 barn i tenårene. Rimelig tvers igjennom standard. Vi klarer denne vinteren uten støtte, men må selvsagt prioritere om. Tenker likevel vi ikke egentlig trenger støtten, men lettelsen i regningene kommer godt med.

At noen har vært så heldig å binde strømmen på en lav pris er helt fett, men at de i tillegg skal ta ut kontantbetaling fra fellesskapet, skurrer i ørene mine. Utgangspunktet her er ment til å hjelpe de mest trengende i å redusere utgiftene sine. Ikke at noen i tillegg skal kunne sitte å cashe ut. Altså ikke bare slette strømregningen sin, men at det i tillegg renner penger "feil vei" på kontoen når de bruker strøm.

Skal vel ikke være slik?

For min del, så hadde jeg fint vært foruten. Har også, til tross for nå fordelaktig fastprisavtale, gjort grep for å holde forbruket under kontroll.

stefse

Sitat fra: Grosor på mandag 20. desember 2021, klokken 22:31
Statnett mener nå også at normalen fremover skal være 30øre prisforskjell mellom nord og sør.
Og når de nye kablene kom skulle det bare bli 3-4 øre dyrere.
Denne forvaltningen har slått helt feil og må rettes opp. Uheldigvis sitter vi med politikere som tror at jobben de skal levere på, er å holde folket i ånde med prat.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Counterpointer

Sitat fra: stefse på mandag 20. desember 2021, klokken 23:11
Denne forvaltningen har slått helt feil og må rettes opp. Uheldigvis sitter vi med politikere som tror at jobben de skal levere på, er å holde folket i ånde med prat.
Det første er jeg helt enig i.

I forhold til det andre så kan en muligens realitetsorientere seg litt. Det er en mindretallsregjering som har et utfordrende Storting å forholde seg til og de fikk «snublebudsjett» fra avgående regjering.
Det har også vært en god del utfordrende saker med Omikron inn fra sidelinja, og de er nok også litt rustne etter åtte år uten muligheter.

Forøvrig så trengs det mer rydding i type tiltak, men det er bedre at noen få fastpriskunder får litt for mye støtte enn at milliardærene mangedobler seg slik det har vært siste åtte år.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på mandag 20. desember 2021, klokken 23:46

Sitat

Forøvrig så trengs det mer rydding i type tiltak, men det er bedre at noen få fastpriskunder får litt for mye støtte enn at milliardærene mangedobler seg slik det har vært siste åtte år.

Godt skrevet :+1:

arthur

https://www.tu.no/artikler/disse-grafene-viser-hvorfor-stromprisen-har-gatt-i-taket/515999?utm_source=newsletter-tudaily&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-2021-12-21

Ser ellers at det ofte vises til (blant annet) at ACER har skylden for galloperende strømpriser, men nå har jo selv han med stort glis og lite hår og som neppe kan beskyldes for å være EU-vennlig, at det IKKE skyldes ACER!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: daktari på mandag 20. desember 2021, klokken 22:03
Driver ikke vannkraftselskapene nå og "fisker havet tomt"? Til slutt er det tomt i alle dammene og da blir det riktig dyrt.

Det kan jo sies om mange typer aktivitet også.

Vi har flust av datasentre i dette landet som driver med ymse aktivitet og som ofte ikke skatter en eneste krone
tilbake til Norge.

Flere av dem har også null ansatte og kun utenlandske eiere. Mange av dem har overtatt gunstige kraftkontrakter
som var knyttet til tidligere industri. Og selskapene blir gjerne representert i Norge av internasjonale advokatfirmaer i Norge.

Disse står og brenner av energi med full velsignelse av våre politikere. Var vel Erna som åpnet kranen i sin tid.
Hva de egentlig produserer kan nok variere - men som regel er det en eller annen form for kryptovaluta bak ulike skalkeskjul.

Om det er noen type aktivitet som burde vært satt under søkelys nå i disse tider - er det vel akkurat denne type aktivitet som bare tapper landet for energi uten å gi noe tilbake foruten skyhøye strømregninger til det norske folk.

Vil bare bemerke at systemet er hardt stresset om dagen og selv små endringer i forbruk har store konsekvenser for pris. Dersom vi kunne stoppet produksjonen på alle disse såkalte "datasenterene" - så ville vi kunne hente ut såpass mye at prisen ville gått ned. Og det uten at en eneste ansatt hadde mistet jobben.

Dette er et området våre politikere burde se på prompte - altså selskaper uten fast ansatte som forbruker mye energi - dette er første sted man burde begynt å regulere

RonnyØ

Sitat fra: Counterpointer på mandag 20. desember 2021, klokken 23:46
Det første er jeg helt enig i.

I forhold til det andre så kan en muligens realitetsorientere seg litt. Det er en mindretallsregjering som har et utfordrende Storting å forholde seg til og de fikk «snublebudsjett» fra avgående regjering.
Det har også vært en god del utfordrende saker med Omikron inn fra sidelinja, og de er nok også litt rustne etter åtte år uten muligheter.

Begir meg ikke ut på noen store samfunnsmessige diskusjoner på forum, men personlig sover jeg godt selv om milliardærene mangedobler seg - plutselig blir det min tur ;)

Vaduz

Det er alltid noen som behandler politikk som et lagspill der «deres side» må forsvares og motstanderne angripes i alle tilfeller.

Denne situasjonen er skapt av begge fløyer, initiert av de rødgrønne i Stoltenberg regjeringen med Åslaug Haga i spissen, og kontinuert med de blå. Den nye regjeringen kommer nok heller ikke gjøre så mye på sikt grunnet de enorme inntektene det gir staten, med mindre industri og arbeidsplasser ryker grunnet ugunstige kraftvilkår.

Maxwell_400

Sitat fra: Grosor på mandag 20. desember 2021, klokken 22:31
https://e24.no/olje-og-energi/i/pW4Kbw/kraftbransjen-reagerer-paa-hoeye-priser-dette-lover-ikke-bra

Nå legger de skylden for prisforskjellen mellom nord og sør her i landet på manglende kapasitet mellom nord og sør i Sverige.
Underlig måte å drive kritisk infrastruktur i et land på må jeg si. Vi gir jo bort konkurransefordelen vår til andre på denne måten.

Det blir ikke billigere i sør å koble seg bedre mot nord, kun nord som kommer opp på samme nivå som sør.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

ToWalkOrDrive

Sitat fra: THE på mandag 20. desember 2021, klokken 22:19
De som har lyst til å forstå litt mer om årsaken til at energiprisene i Europa har gått "bananas" denne høsten kan lese denne kortfattede artikkelen. https://www.google.com/amp/s/www.forbes.com/sites/llewellynking/2021/11/27/how-europe-triggered-an-energy-crisis-and-now-is-paying-dearly-for-it/amp/

Blir jo interessant å se om Tysklands tre nedstengninger av atomkraftverk om 10 dager blir gjennomført som planlagt, og om de resterende blir stengt i 2022...samtidig som Frankrike ikke utelukker å bygge nye....som tar enormt lang tid.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 21. desember 2021, klokken 08:09
Sitat fra: daktari på mandag 20. desember 2021, klokken 22:03

Det kan jo sies om mange typer aktivitet også.

Vi har flust av datasentre i dette landet som driver med ymse aktivitet og som ofte ikke skatter en eneste krone
tilbake til Norge.

Flere av dem har også null ansatte og kun utenlandske eiere. Mange av dem har overtatt gunstige kraftkontrakter
som var knyttet til tidligere industri. Og selskapene blir gjerne representert i Norge av internasjonale advokatfirmaer i Norge.

Disse står og brenner av energi med full velsignelse av våre politikere. Var vel Erna som åpnet kranen i sin tid.
Hva de egentlig produserer kan nok variere - men som regel er det en eller annen form for kryptovaluta bak ulike skalkeskjul.

Om det er noen type aktivitet som burde vært satt under søkelys nå i disse tider - er det vel akkurat denne type aktivitet som bare tapper landet for energi uten å gi noe tilbake foruten skyhøye strømregninger til det norske folk.

Vil bare bemerke at systemet er hardt stresset om dagen og selv små endringer i forbruk har store konsekvenser for pris. Dersom vi kunne stoppet produksjonen på alle disse såkalte "datasenterene" - så ville vi kunne hente ut såpass mye at prisen ville gått ned. Og det uten at en eneste ansatt hadde mistet jobben.

Dette er et området våre politikere burde se på prompte - altså selskaper uten fast ansatte som forbruker mye energi - dette er første sted man burde begynt å regulere

Ja, alt med Bitcoin er feil. Alle elektroniske valutaer burde vært forbudt. De hjelper ikke verden. De er spekulative, og blåser opp verdier på ingen ting. Og så bruker de 0,5% av verdens energiforbruk
https://www.nytimes.com/interactive/2021/09/03/climate/bitcoin-carbon-footprint-electricity.html
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA