Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Rollep

Sitat fra: arthur på mandag 20. desember 2021, klokken 09:06
Poenget mitt er at selv i dag importerer vi strøm og i perioder så har vi billig strøm nettopp på grunn av denne importen, eksempelvis:

https://www.nrk.no/norge/vind-i-tyskland-gir-billigere-strom-i-helgen-1.15674829

He he, artikkelen du linket til er snart 3 måneder gammel 😂

Nei til klimasvindel

Bare nysjerrig (veldig og).
Hvem er det som egentlig importerer? På folkemunne sier man jo "vi importerer", men er det import fordi norske strømselskaper også kan kjøpe strøm på utenlandske strømbørser eller hvordan henger dette sammen?

Skjønner jo at nettselskapene har den fysiske forbindelsen mot andre land, og kontrollerer elektronslusene, dvs. - er det Statnett, eller er dette også fordelt på forskjellige selskaper?

sjokomelk

En norsk strømprodusent kjøper strøm fra en utenlandsk produsent og selger den til deg.
Tenkt eksempel: Jeg driver mitt eget kraftverk som normalt leverer 100kWh i døgnet ut i nettet, men så velger jeg å skru av dette hele tirsdagen. Samtidig har jeg lovet 100kWh med strøm til mine kunder, så da kjøper jeg heller denne mengden strøm fra en annen produsent og videreselger den til kundene mine. Hvis jeg kunne kjøpe den for 3 øre/kWh i Tyskland eller 10 øre fra en annen norsk produsent, så velger jeg selvsagt den tyske.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Nei til klimasvindel

Sitat fra: sjokomelk på mandag 20. desember 2021, klokken 10:38
En norsk strømprodusent kjøper strøm fra en utenlandsk produsent og selger den til deg.
Tenkt eksempel: Jeg driver mitt eget kraftverk som normalt leverer 100kWh i døgnet ut i nettet, men så velger jeg å skru av dette hele tirsdagen. Samtidig har jeg lovet 100kWh med strøm til mine kunder, så da kjøper jeg heller denne mengden strøm fra en annen produsent og videreselger den til kundene mine. Hvis jeg kunne kjøpe den for 3 øre/kWh i Tyskland eller 10 øre fra en annen norsk produsent, så velger jeg selvsagt den tyske.

Takk.
Forøvrig hyggelige priser du opererer med :)

elektro

God jul! Dette er dog en varslet katastrofe.. Det å tegne en fastprisavtale i høst hadde vært en veldig god løsning for de fleste, etter engasjementnivået over det ganske land å dømme. Med veldig liten nedside. Forbrukerrådet har likevel jobbet overtid for å få folk til å holde seg på spotpris. Det er nok også mange som er litt blendet av fortreffeligheten til smart strømstyring som Tibber ol.

"Norske strømkunder skiller seg i ut i Norden. Mens hele 57 prosent av danskene og 52 prosent av finnene har fastprisavtaler, er det bare 4 prosent av de norske som har det. I Sverige er tallet 25, viser en oversikt fra Energi Norge." https://dinside.dagbladet.no/okonomi/energibransjen-mener-flere-bor-binde-stromprisen/74907077

Tankevekkende? Det var mulig å inngå 12 mnd. avtale på 89 øre i region Øst (N01) frem til desember i år. Jo lenger tilbake vi går, jo bedre avtaler fantes det naturligvis.. Selv etter at vinteren var kommet til fjellet og det var lite håp om bedring, tviholdt Nordmenn på spotpris. Selv om gasspris, vær og vind på kontinentet er like avgjørende - og det for meningmann fremstår som ren lotto. Desto større grunn til å sikre seg. Det virker imidlertid som at frykten for å betale litt mer enn andre i deler av året er større enn frykten for skyhøye regninger i seg selv. Typisk norsk? ;)
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Hva i all verden slags vas er det Kroepelien i Energi Norge lirer av seg? Han mener strømkundene er taperne.

Sitat
– Helomvendingen betyr at folk med lavt og jevnt strømforbruk fortsatt må subsidiere elbileiere og andre med stort samtidig forbruk som påfører strømnettet milliardinvesteringer, skriver Kroepelien.

Sitat
Rekker ikke å øke prisene
Valg av nettleiemodell betyr ikke noe for nettselskapenes inntekt, da samlet inntekt bestemmes av myndighetene.
https://www.tu.no/artikler/norges-storste-nettselskaper-utsetter-ny-nettleie/515991

Det er jo tydelig at de skal ta noen her, og de har 0penbart ikke vært forutseende nok siste 10 åt til gradvis opprusting slik at de var forberedt på 2lbiler. Men vi har vel uansett sett at dagens nett holder?
Og hvis de nå får inn økt inntekt fra ny nettleie, skal de da betale oss tilbake? Svindlere.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

stefse

Gitt historien med vannkraften som et nødvendig fellesgode, og endel av infrastrukturen,  har folk ikke tenkt på strøm som en markedsvare som plutselig kan få vanvittige prissvingninger.

Denne kraftutvekslingen med midlertidige lave strømpriser vil etterhvert forsvinne, da tyskerne og andre land finner metoder å lagre kraften på istedet, om enn ikke annet enn i elbilene sine. Å sende den gjennom kabler medfører et unødvendig tap, som ikke er bærekraftig på sikt. Uansett ender vi da opp med stabilt høyere priser hele døgnet. Å kable vekk strømmen er naturlig nok en mye dårligere deal for oss, enn å bruke den som innsatsmiddel i produksjon. Men det å bidra med litt strøm til utlandet er ikke det verste. Idiotiet er å innføre en markedsmekanisme som sørger for at prisene harmoniseres mellom markedsaktører som overhodet ikke er kompatible med hverandre. Hva hvis vi skulle krevd at alle tomater i spania ble solgt for Norske priser? Eller at ølet i tyske barer skal koste det samme som i Norge?
Her er det noe som ikke henger på greip, og hvis det ikke blir rettet opp i, risikerer vi at velgerne tyr til kommunisme for å få fjernet dette korttenkte markedseksperimentet.

Det er ikke mulig å opprettholde dagens bosettingsmønster og industri hvis kraftprisen skal legges på Sør-europeisk nivå. Landet må rett og slett avfolkes.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

filtvet

Ja demokratiet fungerer virkelig bra!

Kan ikke noengang huske at vi har stemt for EU?

Og slutt med dette import/eksport tullet. Skal jeg selge huset for å leie det tilbake i morgen. Samme logikk. Eu har satset alt på at naturgassprisene skulle gå ned, nå har de 4-doblet seg. Så har inngått feil "veddemål."

hELgenen

Sitat fra: daktari på mandag 20. desember 2021, klokken 10:59
Hva i all verden slags vas er det Kroepelien i Energi Norge lirer av seg? Han mener strømkundene er taperne.

Sitat
– Helomvendingen betyr at folk med lavt og jevnt strømforbruk fortsatt må subsidiere elbileiere og andre med stort samtidig forbruk som påfører strømnettet milliardinvesteringer, skriver Kroepelien.

Sitat
Rekker ikke å øke prisene
Valg av nettleiemodell betyr ikke noe for nettselskapenes inntekt, da samlet inntekt bestemmes av myndighetene.
https://www.tu.no/artikler/norges-storste-nettselskaper-utsetter-ny-nettleie/515991

Det er jo tydelig at de skal ta noen her, og de har 0penbart ikke vært forutseende nok siste 10 åt til gradvis opprusting slik at de var forberedt på 2lbiler. Men vi har vel uansett sett at dagens nett holder?
Og hvis de nå får inn økt inntekt fra ny nettleie, skal de da betale oss tilbake? Svindlere.

Han mener det han sier - at de som har lavt jevnt forbruk kunne spart noen små kroner på den nye nettleie ordningen.

Men hele ordningen er storm i et vannglass - det er ikke her kundene vil merke prisene.
Om man må betale 4-500 kroner mer noen måneder om vinteren blir jo for rene lommerusket å regne sett
opp med hva man kan forvente av pris endringer på selve kraften.

Regjeringen vil inn å dekke 55% av snittprisen over 70 øre. Det vil heller ikke monne stort når snittprisen f.eks beveger seg opp til 3 kroner og det enkelte timer da "vanlige folk" faktisk har forbruk vil være priser på kanskje så mye som 5 kroner.  Det er jo ikke vektet snitt ut fra eget forbruk regjeringen skal hjelpe til med - det er KUN 55% av snittprisen. Således vil det fortsatt være penger å spare på å flytte forbruk til perioder da prisen ikke er høy - således kan vi gi blanke i hele nettariffen - spot prisene alene vil gi nok gulrot til det.

Dvs. folk flest skjønner vel strengt tatt ikke dette og forstår ikke sitt eget beste er jeg redd - de lever i villfarelsen av at regjeringen vil inn å dekke 55% av regningen?

Således det er nok enklere å gripe fatt i nettleien og lage mye støy om denne  - en endring som maksimalt kanskje betyr 10% økning - mens spotprisene kan gi 200-300% økning sammenlignet med et tidligere normal år - og det til tross for regjeringens pakke.

hemi

nye løsningen gir hva 8-14%? reduksjon

Maxwell_400

Sitat fra: hemi på mandag 20. desember 2021, klokken 12:21

Blir gull elektroner i morgen og ennå har vi ikke begynt på den kalde perioden, når vi Nordpool sin maks på 30kr/kWt neste år ? Selv om magasinene tømmes må statskassa renne over, nå må vi importere grønnsaker også da det ikke lønner seg med veksthus i Norge, glad jeg ikke er bonde i dag.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Counterpointer

Sitat fra: elektro på mandag 20. desember 2021, klokken 10:53
Det var mulig å inngå 12 mnd. avtale på 89 øre i region Øst (N01) frem til desember i år.
Hvor er beste kilden for å finne disse avtalene som tilbys?

Det har vært flere eksempler i tråden som gjelder for andre områder og noen ganger finnes ikke prisen som noen oppgir. Du har en konkret henvisning til region øst (N01)  og inneværende måned.

Nettet flommer over med annonser fra kommersielle tilbydere, som ikke nødvendigvis er det beste (elskling.no , strømpris.no, tjenestetorget.no mm)

Det har jo også vært mange som har fått oppsagt maksprisavtalene sine i høst, så avtalevilkår er jo viktige.

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Dette er nettop det jeg mener.

Det er stor forskjell på disse og Gubrandsdal avtalen er vesentlig billigere enn Forbrukerrådet sine toppplasseringer.

Begge stedene er basert på 16 000 kWt i året Oslo region

hemi

Sitat fra: Maxwell_400 på mandag 20. desember 2021, klokken 13:17
Sitat fra: hemi på mandag 20. desember 2021, klokken 12:21

Blir gull elektroner i morgen og ennå har vi ikke begynt på den kalde perioden, når vi Nordpool sin maks på 30kr/kWt neste år ? Selv om magasinene tømmes må statskassa renne over, nå må vi importere grønnsaker også da det ikke lønner seg med veksthus i Norge, glad jeg ikke er bonde i dag.

-20 blir gøy

Kompis har arvet gård som ikke helt egner seg til drift av dyr eller mark i noen skala som gir inntekt, men han og kona har flyttet dit, i nov gikk 80% av alle netto inntekter til strøm.

Andre venner med "alminnelig millioninntekt" har måttet slå av varmekabler på gårdsplassen, så slår forskjellig ut.

Personlig så betyr det ikke så mye fra eller tilmed strømbiten, nye formueskatt, toppskatt og løsning rundt aksjer  svir mer enn strøm, men kombinasjonen blir jo en vinner, det ble ett dyrt valg for folk som jobber og står på.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA