Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Sirdal illustrerer tydelig hvor ekstremt forskjellig det er i Norge for strømkunder.

SV foreslo et statlig strømselskap. Det ble møtt med massiv stillhet/ latterliggjøring. Det sier vel det meste om hva flertallet på Stortinget mener.

Er det ikke i underkant av 50 tWh private bruker av strøm ca.? Om en hadde forhandlet en fastprisavtale for 50 tWh burde en hatt god mulighet for under 50 øre pr kWh.

Hvis vi samtidig hadde skjermet nettleien mot å sponse tapet i eksportkablene så hadde strømkrisen vært over og strømstøtten død og begraver.

arthur

Sitat fra: Electric cars in Norway på fre 23. aug 2024, kl. 06:55
Sitat fra: arthur på tor 22. aug 2024, kl. 15:15Igjen, jeg blåser helt og holdent i hva navnet er på den jeg betaler for mitt forbruk av KRAFTEN, og der kan man velge mellom hundre tilbydere. Hvor de får kraften fra bryr jeg meg heller ikke om, kun pris, INTET annet. <Nettleien betaler jeg til en monopolist, IKKE for kraften!
Tenk for en drømmesituasjon da: alle i Norge fikk hele tiden samme lave strømpris som før strømkrisen, ca 18 øre kw da? Bare et statlig strømselskap som styrer alt. Ikke blir man oppringt av strømselskapene som skal «gi det det lille ekstra» ved å bytte til deres svært dårlig avtale (selv om du får gratis borrelås ;D ut hele neste år - med på kjøpet.

Ikke noe utenlands kabler tull.. som kjører strømprisene opp og ned som jojo.

Alt det tok staten seg av og hadde en strategi for det.

Vi forbrukere hadde bare den faste lave strømprisen, uansett eget forbruk.

Litt som lille Bjørn Nilsen dette her, en himmel full av stjerner .... Kan du ønske mer?
#fredagmorgenhumor

Siden vi vil trenge mere kraft, langt mere kraft, fremover så blir mitt spørsmål tilbake til deg hvilken kraft er det da snakk om å bygge ut og hva er selvkost på denne?

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tor 22. aug 2024, kl. 08:37
Sitat fra: Counterpointer på ons 21. aug 2024, kl. 18:47Synes det er en interresant sammenligning mellom Konkuransetilsynet sin avgjørelse om å ilegge 4,9 milliarder i bot til de tre dagligvaregigantene. Dette er jo veldig forståelig da de samarbeider om å øke prisene sine.

Dette står i kontrast til strømprisene og systemet med Nordpool hvor selve hensikten er at alle skal ha den høyeste prisen i markedet (marginalprising). Her burde de virkelig slå til med bøter i megamilliardklassen da produsentene gjør alt de kan for å ikke konkurrere på pris.
Den lille prosenten med minuspriser kunne gladelig vært ofret for å ha en edruelig pris på strøm.

PS; milliardboten til daglivaregigantene burde i anstendighetens navn tilbakebetales til norske forbrukere flatt det blir ca 1000 kr pr person og ville vært kjærkomment for de som har minst og irellevant for milliardærer. Poetisk og fint imho.

Er enig i det du skriver.
Hadde vært gøy om alle la inn tips til konkurransetilsynet om strømprisen. Er et tipsskjema her:
https://konkurransetilsynet.no/kontakt-oss/
Tror du det er noen mulighet at konkurransetilsynet kommer til å gi noen korreksjoner til strømbransjen?

RJK

Denne er rukket å bli litt gammel, fra begynnelsen av måneden. Men jeg mener den er relevant til problemene med strømpris til bedriftene, formueskatte-politikk, og generell dyrtidsproblematikk som treffer hardt samtidig!

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/punktert-alvorlig-utvikling/81745445 

Tyder på at det er tøft å stå i problemer over tid, og til slutt vil flere og flere bikke utfor stupet. Men blir det gjort tiltak nok, og raskt nok, til at dette ikke blir "for stygt" og rammer for hardt?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på lør 24. aug 2024, kl. 13:19
Sitat fra: Counterpointer på ons 21. aug 2024, kl. 18:47Synes det er en interresant sammenligning mellom Konkuransetilsynet sin avgjørelse om å ilegge 4,9 milliarder i bot til de tre dagligvaregigantene. Dette er jo veldig forståelig da de samarbeider om å øke prisene sine.

Dette står i kontrast til strømprisene og systemet med Nordpool hvor selve hensikten er at alle skal ha den høyeste prisen i markedet (marginalprising). Her burde de virkelig slå til med bøter i megamilliardklassen da produsentene gjør alt de kan for å ikke konkurrere på pris.
Den lille prosenten med minuspriser kunne gladelig vært ofret for å ha en edruelig pris på strøm.

PS; milliardboten til daglivaregigantene burde i anstendighetens navn tilbakebetales til norske forbrukere flatt det blir ca 1000 kr pr person og ville vært kjærkomment for de som har minst og irellevant for milliardærer. Poetisk og fint imho.

Hadde vært gøy om alle la inn tips til konkurransetilsynet om strømprisen. Er et tipsskjema her:
Tror du det er noen mulighet at konkurransetilsynet kommer til å gi noen korreksjoner til strømbransjen?

Jeg klarer ikke helt å forstå hvordan Konkurransetilsynet kom frem til en bot på 5 milliarder ved at de ikke sparket ut prissjekkere. Det syntes jeg hørtes rart ut. Så dermed ville jeg ikke utelukke at de fant en eller annen grunn til at ikke staten kan slakte beboerne, som de gjør nå. I hvert fall grunn til å protestere der en kan. Litt som når franske bønder sprayer dritt på bygninger med politikere. Tror det får en effekt på et vis. Nordmenn er alt for beskjedne når de føler urett.
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lør 24. aug 2024, kl. 14:14
Sitat fra: Counterpointer på lør 24. aug 2024, kl. 13:19

Jeg klarer ikke helt å forstå hvordan Konkurransetilsynet kom frem til en bot på 5 milliarder ved at de ikke sparket ut prissjekkere. Det syntes jeg hørtes rart ut. Så dermed ville jeg ikke utelukke at de fant en eller annen grunn til at ikke staten kan slakte beboerne, som de gjør nå. I hvert fall grunn til å protestere der en kan. Litt som når franske bønder sprayer dritt på bygninger med politikere. Tror det får en effekt på et vis. Nordmenn er alt for beskjedne når de føler urett.
Ja vi godtar det meste uten å yte noen motstand. Tyder vel på at vi har det generelt ganske greit.

Hadde dog vært på sin plass med litt mer reell opposisjon når vi blir melket ganske hardt av strømprodusenter og nettleverandører som vi egentlig eier i fellesskap.

ToWalkOrDrive

Ja, er godt det ikke er så ekstreme strømpriser lenger. Er nok de med minst som klager minst. Får håpe at et par høye lønnsoppgjør hjelper av situasjonen, og at renten snart kan gå litt ned.

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lør 24. aug 2024, kl. 14:39Ja, er godt det ikke er så ekstreme strømpriser lenger. Er nok de med minst som klager minst. Får håpe at et par høye lønnsoppgjør hjelper av situasjonen, og at renten snart kan gå litt ned.
ToWalk...nå er du slem..... du bryter jo spillereglene til Ida V B i N banken....vi kan ikke både ha fete lønnsoppgjør og lavere rente..... he he du vil ha i både pose og sekk du? 

Hva blir det neste?= vil du ha sterkere krone også? 

#lørdagshumor

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på lør 24. aug 2024, kl. 14:22Ja vi godtar det meste uten å yte noen motstand. Tyder vel på at vi har det generelt ganske greit.
Ja vi har det bra her i verdens beste land... vent litt Counter...jeg skal bare ta ut litt navle lo jeg ser jeg har fått og jeg plages så veeeeeldig med det assa - det er helt uuuuuutholdelig,,, og jeg vet helt sikkert at det er mye verre for meg enn de i resten av verden ;D de har ikke så myyye navlelo som jeg har altså he he he

#lørdagshumor

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på lør 24. aug 2024, kl. 16:55
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lør 24. aug 2024, kl. 14:39Ja, er godt det ikke er så ekstreme strømpriser lenger. Er nok de med minst som klager minst. Får håpe at et par høye lønnsoppgjør hjelper av situasjonen, og at renten snart kan gå litt ned.
ToWalk...nå er du slem..... du bryter jo spillereglene til Ida V B i N banken....vi kan ikke både ha fete lønnsoppgjør og lavere rente..... he he du vil ha i både pose og sekk du? 

Hva blir det neste?= vil du ha sterkere krone også?

#lørdagshumor

Nei, får stå i høy rente noen år. Så om 5 år når lønnen har økt 30% pga inflasjon, og 10% er arbeidsledige pga Greta-kutt i oljebransjen, så setter Norges Bank ned renten til 0% pga resesjon, og 30% av gjelden har da forsvunnet av seg selv. Fint for husholdningene som har over 4000 milliarder i gjeld.   ;D

Lønnen til nordmenn har forøvrig vokst mye mindre enn våre handelspartnere målt i våre handelspartneres valuta. Merker for øvrig på jobb at det er mye lettere å selge både timer og materiell til utlandet enn før. Ikke uten grunn at norske oljeleverandører går som det griner om dagen - latterlig lave lønnskostnader og drithøye inntekter  ;D 

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lør 24. aug 2024, kl. 21:10Nei, får stå i høy rente noen år. Så om 5 år når lønnen har økt 30% pga inflasjon, og 10% er arbeidsledige pga Greta-kutt i oljebransjen, så setter Norges Bank ned renten til 0% pga resesjon, og 30% av gjelden har da forsvunnet av seg selv. F

Ja jeg tror du har beskrevet korrekt resept for den sykdommen vi står i nå ;D

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lør 24. aug 2024, kl. 21:10Nei, får stå i høy rente noen år. Så om 5 år når lønnen har økt 30% pga inflasjon, og 10% er arbeidsledige pga Greta-kutt i oljebransjen, så setter Norges Bank ned renten til 0% pga resesjon, og 30% av gjelden har da forsvunnet av seg selv. Fint for husholdningene som har over 4000 milliarder i gjeld.   ;D

Fint for de som ikke har mistet jobben og måttet selge hus og hjem ja.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på søn 25. aug 2024, kl. 08:17
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lør 24. aug 2024, kl. 21:10Nei, får stå i høy rente noen år. Så om 5 år når lønnen har økt 30% pga inflasjon, og 10% er arbeidsledige pga Greta-kutt i oljebransjen, så setter Norges Bank ned renten til 0% pga resesjon, og 30% av gjelden har da forsvunnet av seg selv. Fint for husholdningene som har over 4000 milliarder i gjeld.  ;D

Ja det har du helt rett i. Trist og jeg tror mange sliter om dagen.

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på søn 25. aug 2024, kl. 09:23
Sitat fra: turfsurf på søn 25. aug 2024, kl. 08:17
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lør 24. aug 2024, kl. 21:10Nei, får stå i høy rente noen år. Så om 5 år når lønnen har økt 30% pga inflasjon, og 10% er arbeidsledige pga Greta-kutt i oljebransjen, så setter Norges Bank ned renten til 0% pga resesjon, og 30% av gjelden har da forsvunnet av seg selv. Fint for husholdningene som har over 4000 milliarder i gjeld.  ;D

Ja det har du helt rett i. Trist og jeg tror mange sliter om dagen.

Dersom man skal klage fordi man har høy gjeld så bør det være til eiendomsbransjen og bankene som sin tid fikk løftet gjeldstaket gjennom å pushe på politikere. Poenget er at dette har gitt en enorm omfordeling  av inntekter i samfunnet der pengene har gått rett i lommene på bank og eiendomsutvikler. Ellers var ,og er det ,frivillig å velge gjeldsgrad. Valgte selv å bo dårlig i mange år før egen bolig ble aktuelt. Det har jeg tapt mye på og nå sitter jeg der uten gjeld og med formue og betaler nær 50% i samlet skatt sett opp mot løpende inntekt. Hadde jeg gått all inn med maks gjeld og så kjøpt bolig tidlig med de pengene så hadde jeg hatt mye mer verdier i dag,men mindre skattbar formue og mindre skatt. Så bare man klarer å holde seg flytende så er det absolutt ingen synd på de som sliter. Levde og lever fortsatt på billigvarer og har lavt forbruk og synes disse med masse gjeld syter for mye. Bare se på Tesla Bjørn og hans forbruk på bolig og annet. Han mener sikkert selv at han kan unne seg bensinstasjon mat på turene sine,noe jeg selv aldri har gjort..og han betaler trolig ikke 50% i skatt heller. Nei,slutt å syt og vær glad for god helse er mitt råd..

arthur

"I USA har husholdningene en gjeld på bare litt over 100 prosent av disponibel inntekt, og cirka 95 prosent av boliglånene har fast rente. Dette betyr at endringer i styringsrenten virker langt sterkere i Norge enn i USA."

https://www.dn.no/kommentar/rente/inflasjon/kronekursen/vi-skulle-vart-mer-som-usa/2-1-1698259

Noen som har hørt meg nevne muligheten som ingen ville benytte seg av, nemlig å binde rente i ti år til godt under to prosent?

"
Børs
Watchlist
Bjellesauer
Aksjer
Krypto
Valuta
Råvarer
Renter
Indekser
Fond
Kalender
Video

– Nei, ikke kruttsterke boligpriser
Realprisene på boliger har falt 9 prosent på to år. Da blir det helt feil å snakke om et «kruttsterkt» boligmarked, mener Kyrre M. Knudsen.
Publisert 12. mai
Lesetid: 3 minutter

TYNGER PRIVATØKONOMIEN: – Boliger er den viktigste sparebøssen for folk, så fallet i realboligprisene vil slå ut også for tjenester som lever på folks privatøkonomi, tror sjeføkonom i SR-Bank, Kyrre M. Knudsen. Foto: Iván Kverme
Makro
Are Haram
Redaksjonssjef Nyhet
Boligpristallene for april viste 0,7 prosent sesongjustert vekst den siste måneden, og 7,2 prosent siden nyttår. Dette ble av noen karakterisert som «kruttsterke» tall.

Sjeføkonom Kyrre M. Knudsen i SR-Bank er slett ikke enig.

– Boligmarkedet har steget noe i år, men prisene har vært nesten uendret de siste to årene, med en samlet vekst på bare 2 prosent, understreker han.

– Og da har vi ikke engang justert for den svært høye inflasjonen. Realprisene på bolig har egentlig falt 9 prosent i denne perioden. Det er ganske mye, og nærmest utelatt fra debatten, sier Knudsen.

– Jeg mener realprisen på mange måter gir et mer korrekt inntrykk enn nominell pris, særlig i en tid med rekordhøy inflasjon. Og ettersom boliger er den viktigste sparebøssen for folk, vil dette merkes også for tjenester som lever på etterspørselen fra husholdningene."

https://www.finansavisen.no/makro/2024/05/12/8129704/stort-realprisfall-pa-boliger

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA