Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Syklist

Vi beveger oss vel litt fra emnet, men du har et godt poeng at Norge er ganske unikt med at man både lar privatpersoner ha flytende rente på boliglån og lar oss kjøpe strøm til spotpriser.

Er ikke rart at folk får problemer med både stigende rente og svingende strømpris.

Fastpriskontrakter med forutsigbarhet vil nok være en fordel for mange.

For boligmarkedet ville det vært naturlig at bankene krevet 50% egenkapital for å gi lån med flytende rente, og si 20% med fast rente bundet i 10 år.

Slik som det er nå har vi fått en enorm boligboble.

(Fra artikkel sitert av artur:

Norske husholdninger har verdensrekord i gjeld. Den har økt fra 120 til 250 prosent av disponibel inntekt fra 1995 til i dag. Vi slår nesten alle andre land i graden av sårbarhet for endringer i rentene. 95 prosent av alle boliglån har en rente som banken kan endre med tre måneders varsel.

)
Model 3 LR 2021, Opel Corsa-e 2020

Counterpointer

Jeg er da splitter pine gal som har 13% gjeldsbelastning og likevel sikret med fastrente men har spotpris på strøm fordi de fastprisavtalen som tilbys er over det jeg antar blir snittpris etter strømstøtte!

Når en titter i spåkule for strømpris så er Ukraina krig i full sving men det har den vært i flere år, og det blir ikke noe plutselig kutt i gassforsyningene, så det er bare Nordpool/EU som driver prisene opp sammen med spekulanter og strategiske strømprodusenter! Det betyr vi får omtrent det samme snittet som forrige år.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på man 26. aug 2024, kl. 19:14! Det betyr vi får omtrent det samme snittet som forrige år.
Nettopp og uff uff uff

Counterpointer

Det er muligens uff, men det er det politikerne vi har valgt har bestemt seg for at vi skal ha.

arthur

Sitat fra: Counterpointer på man 26. aug 2024, kl. 19:14Jeg er da splitter pine gal som har 13% gjeldsbelastning og likevel sikret med fastrente men har spotpris på strøm fordi de fastprisavtalen som tilbys er over det jeg antar blir snittpris etter strømstøtte!

Når en titter i spåkule for strømpris så er Ukraina krig i full sving men det har den vært i flere år, og det blir ikke noe plutselig kutt i gassforsyningene, så det er bare Nordpool/EU som driver prisene opp sammen med spekulanter og strategiske strømprodusenter! Det betyr vi får omtrent det samme snittet som forrige år.

Er det på samme måte Oslo Børs som selv driver prisene på verdipapirene på børsen? Gjelder dette alle børser sånn generelt? For egen del trodde jeg at også Nordpool var et sted for omsetning, kjøp og salg, av en vare, her strøm, men mulig jeg har misforstått det hele.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på man 26. aug 2024, kl. 19:25Det er muligens uff, men det er det politikerne vi har valgt har bestemt seg for at vi skal ha.
Jeg tror ikke alle stortingspolitikerne forstod virkningen av ACER når de stemte for å godta ACER. 

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på tir 27. aug 2024, kl. 07:41
Sitat fra: Counterpointer på man 26. aug 2024, kl. 19:25Det er muligens uff, men det er det politikerne vi har valgt har bestemt seg for at vi skal ha.
Jeg tror ikke alle stortingspolitikerne forstod virkningen av ACER når de stemte for å godta ACER.

Ikke sikkert de forstår eller ser alle implikasjoner i dag heller. Dette med negative priser og ekstremt høye priser og hvilke konsekvenser dette har for driften av nettet og ikke minst hvordan dette kan slå ut for folk flest som det heter..det tror jeg ikke de forstår..

Dagens system bygges for mer ustabilitet og uforutsigbarhet og hvor enhver endring gjøres med EU briller til det beste for EU..Norge er i en særstilling og veldig annerledes enn resten av EU mhp forbruksmønster,type forbruk,bosettingsmønster,boligtype osv osv.

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på tir 27. aug 2024, kl. 07:55
Sitat fra: Electric cars in Norway på tir 27. aug 2024, kl. 07:41

Ikke sikkert de forstår eller ser alle implikasjoner i dag heller. Dette med negative priser og ekstremt høye priser og hvilke konsekvenser dette har for driften av nettet og ikke minst hvordan dette kan slå ut for folk flest som det heter..det tror jeg ikke de forstår..

Snip.......

Her tror jeg du både har rett og undervurderer de på toppen.
Ledelsen av de politiske partiene forstår virkningen, men ser større fordeler enn ulemper ved å holde på kursen. Den gir dem inntekter og hjelper til med det de kaller «det grønne skiftet».

Jeg er selv av den oppfatningen at vi trenger ett «grønt skifte», men ikke slik det brukes i dag som et argument for høy strømpris til Norges befolkning og næringsliv.
Vi trenger Enøk, naturvern, beredskap, lavere forbruk osv osv
Ikke en blind tilkobling til markedet med uregulerte konkurranseforhold.

ToWalkOrDrive

Slik gassprisene for fremtidige leveranser er, og hvordan gassprisen er nå, så ser det jo ikke så ille ut. Fra å være over 100 er den nå rundt 40 for det neste året. Dermed kan en fyre opp gasskraftverk og holde vekke de verste strømtoppene, kanskje...selv om det er vel mye ikke-regularbar kraft som bygges opp nå. Ikke lett å lage strøm av solceller og vindkraftverk når det er -10 grader i Europa, blikkstille, og kveld....
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på tir 27. aug 2024, kl. 07:55Ikke sikkert de forstår eller ser alle implikasjoner i dag heller.
Ehhh jeg håper det de forstår tegninga nå....snart valg jo :+1:

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 27. aug 2024, kl. 12:33Slik gassprisene for fremtidige leveranser er, og hvordan gassprisen er nå, så ser det jo ikke så ille ut. Fra å være over 100 er den nå rundt 40 for det neste året. Dermed kan en fyre opp gasskraftverk og holde vekke de verste strømtoppene, kanskje...
Håper du har rett....

Og krig i Europa eller jo blitt en normalsituasjon så så gæææærnt har blitt

Ketill Jacobsen

Sitat fra: arthur på tir 27. aug 2024, kl. 07:35
Sitat fra: Counterpointer på man 26. aug 2024, kl. 19:14Jeg er da splitter pine gal som har 13% gjeldsbelastning og likevel sikret med fastrente men har spotpris på strøm fordi de fastprisavtalen som tilbys er over det jeg antar blir snittpris etter strømstøtte!

Er det på samme måte Oslo Børs som selv driver prisene på verdipapirene på børsen? Gjelder dette alle børser sånn generelt? For egen del trodde jeg at også Nordpool var et sted for omsetning, kjøp og salg, av en vare, her strøm, men mulig jeg har misforstått det hele.

Så du har ikke forstått at det er Nord Pool's spinnville algoritme for fastsetting av pris som er det store ankepunktet? En strømbørs kan virke etter mange prinsipper. En har valgt det mest dysfunksjonelle prinsippet! Deretter er vi mange som setter et stort spørsmålstegn ved om strøm i det hele bør omsettes som virken som helst kommersiell vare.

Bare 18 (av 52?) amerikanske stater i USA har deregulerte strømmarkeder. I snitt er strømprisene det halve av det de er i Europa (i 2023). I USA er det en stor diskusjon om det er positive effekter av dereguleringen.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Syklist på man 26. aug 2024, kl. 11:39Vi beveger oss vel litt fra emnet, men du har et godt poeng at Norge er ganske unikt med at man både lar privatpersoner ha flytende rente på boliglån og lar oss kjøpe strøm til spotpriser.

Er ikke rart at folk får problemer med både stigende rente og svingende strømpris.

For boligmarkedet ville det vært naturlig at bankene krevet 50% egenkapital for å gi lån med flytende rente, og si 20% med fast rente bundet i 10 år.

Norske husholdninger har verdensrekord i gjeld. Den har økt fra 120 til 250 prosent av disponibel inntekt fra 1995 til i dag. Vi slår nesten alle andre land i graden av sårbarhet for endringer i rentene. 95 prosent av alle boliglån har en rente som banken kan endre med tre måneders varsel.

)

Bare for å gjøre det helt klart. Norske husholdningers gjeld er på 4.171 milliarder. Med ca 2,5 millioner husholdninger tilsvarer det en gjeld på ca 1,67 millioner per husholdning.

I det lange løp er det lønnsomt å eie egen bolig. Bare synd at det er eiendomsbaroner og spekulanter som driver opp prisene i de store byene slik at bolig blir uforholdsmessig dyrt. Det er på tide at politikerne griper tak i den dysfunksjonelle situasjonen og lager alternative markeder i de større byene. De fleste land har slike alternativer som holder prisene i sjakk.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tir 27. aug 2024, kl. 17:38
Sitat fra: Syklist på man 26. aug 2024, kl. 11:39Vi beveger oss vel litt fra emnet, men du har et godt poeng at Norge er ganske unikt med at man både lar privatpersoner ha flytende rente på boliglån og lar oss kjøpe strøm til spotpriser.

)

Bare for å gjøre det helt klart. Norske husholdningers gjeld er på 4.171 milliarder. Med ca 2,5 millioner husholdninger tilsvarer det en gjeld på ca 1,67 millioner per husholdning.

I det lange løp er det lønnsomt å eie egen bolig. Bare synd at det er eiendomsbaroner og spekulanter som driver opp prisene i de store byene slik at bolig blir uforholdsmessig dyrt. Det er på tide at politikerne griper tak i den dysfunksjonelle situasjonen og lager alternative markeder i de større byene. De fleste land har slike alternativer som holder prisene i sjakk.

Boligprisene har steget med 24% siden april 2020 til juli 2024. Når en ser på boligprisindeksen siden 2003, ser en at prisutviklingen er veldig nær lineær med noen få flatere partier (som de to siste år). Prisutviklingen i de store byene er naturligvis mye verre da denne indeksen gjelder total omsetning.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tir 27. aug 2024, kl. 17:53Boligprisene har steget med 24% siden april 2020 til juli 2024. Når en ser på boligprisindeksen siden 2003, ser en at prisutviklingen er veldig nær lineær med noen få flatere partier (som de to siste år). Prisutviklingen i de store byene er naturligvis mye verre da denne indeksen gjelder total omsetning.
Du har rett i det Ketill

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA