Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Radial

Tyskland skulle jo supplere med vind der de skrudde av atomkraftverkene i innbilt angst for Fukushima-eventer.... Men visst pokker, vindkraft krevde vind gitt - vind som ikke kommer når du trenger den.

Virkelig skuffende at Tyskerne ikke skjønner bedre... Og norske politikere skal redde EU med norsk vannkraft, de bare glemte at dette må begrenses til OVERSKUDDS kraft/kapasitet..

For ett rot vi står i....starte nytt parti? Energi-partiet? 😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

geear

Ja, enda et ensaksparti er virkelig det vi trenger i egolandet.  ::)

Radial

Hvis ingen partier tør å ta i tema med ildtang engang, ender man opp med slik politikk.

Får håpe Stortinget ser sine feil, og finner bedre ordninger.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

stefse

Sitat fra: geear på man 06. des 2021, kl. 22:33
Nei, men det trengs helt klart mer direkte innflytelse fra velgerene i enkelte saker. Alt skal ikke være opp til avgjørelse av et bitte lite representantskap. Det er det verken tekniske eller demokratiske grunner til, selv om det kanskje var det på 1800 tallet.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

filtvet

Leste nylig om en tysk politiker som truet med å stenge gassen helt fra russland.

Ja - hvorfor ikke skyte seg selv i begge føttene om du først kan? Vil de ha en strømpris på 20-30 kr pr kw?

Det vi trenger er et ekte direktedemokrati. Folk har stemt nei til eu 2 ganger. Alikevel er vi medlemmer (i praksis ja).

hELgenen

Sitat fra: stefse på tir 07. des 2021, kl. 08:01
Nei, men det trengs helt klart mer direkte innflytelse fra velgerene i enkelte saker. Alt skal ikke være opp til avgjørelse av et bitte lite representantskap. Det er det verken tekniske eller demokratiske grunner til, selv om det kanskje var det på 1800 tallet.

Det som slår meg er hvordan en kraftkrise brukes politisk av de regjerende partiene til å fremme egen politikk.
Normalt behandler man kriser som et felles anliggende - altså man står samlet og prøver å finne vei ut av dette samlet. Det vil definitivt ikke AP og SV. De snakker om krisen som om dette er noe som kun rammer egne velgere - eller hva man tror er egne velgere. Det vil alltid være politisk korrekt å si at man skal beskytte de svakeste - men i kriser så står man best samlet.

Det er mange bransjer der ute som rammes hardt - et eksempel er alle i bransjen drivhus/veksthus.
Her snakker man altså at man skal komme med pakker en gang i 2022...Det er nok litt sent for mange som har forfall på sine regninger f.eks 20 januar..

Jeg synes det rett og slett er trist å se kriser som dette brukes til å polarisere samfunnet ennå mer. For det er akkurat det som skjer når uventede kriser dukker opp og man går inn i dem ved å bruke en aktiv fordelingspolitikk som om dette er noe som kun vil ramme de svakeste.  Sett opp mot hva samfunnet i tillegg kan vente seg at tiltak fremover som følge av Korona - så blir dette nærmest gearing av elendighet. Noen alarmbjeller bør ringe hos Støre og co - men jeg tror de har for mange politiske skylapper til å se  det dessverre.

Tellus

Var det virkelig over 10 kr/kwh mellom klokka 7 og 8 i dag ? Legg på avgifter og nettleie så blir det vel over 13 kr/kwh.

hELgenen

Sitat fra: Tellus på tir 07. des 2021, kl. 08:37
Var det virkelig over 10 kr/kwh mellom klokka 7 og 8 i dag ? Legg på avgifter og nettleie så blir det vel over 13 kr/kwh.

Nei - det er vel feil. Strømprisen ligger på rundt 2.7-2.8 kr/kwh uten avgifter.
Så kommer avgifter og nettleie på toppen av dette igjen.......Men du bikker ikke 10 kroner. Kanskje 5 kr.
Har ikke finregnet på det - men du finner jo spotprisene her :

https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/ALL1/Hourly/?view=table

Tallene som oppgis er pr. MWh - så det er grovt sett gange med 10 (for NOK) og så dele på 1000.
for å komme til kr/kwh. f.eks time 9-10 270.87 x 10 = 2708,87 / 1000 = ca  kr 2.71 kr/kwh
Så kommer elavgift på toppen der, enova avgift moms nettleie og moms på nettleie osv..Så da er en kanskje oppe i nær 5 kroner

THE

Mellom kl. 7 og 8 i dag hadde jeg 240 øre/kWh inkl. avgifter, men eksl. nettleie. Jeg bor i prisområde 5 (Vestlandet). Dyrest i dag er det mellom kl 8 og 11 (343-350 øre/kWh) og mellom kl 17 og 18 (331 øre/kWh) inkl. avgifter. Snittpris for hele døgnet er 221 øre/kWh som er en av de dyreste dagene så langt. Foreløpig er 29. november den dyreste dagen med snittpris på 321 øre/kWh i løpet av døgnet. Nettleia mi for november var 66,4 øre/kWh inkl. mva.

Dvs. at strømprisen for en enkelt dag for min del aldri har vært over 4 kr/kWh, men i går kl 9-10 var strømprisen inkl nettleie 456,1+66,4 øre/kWh totalt 522,5 øre/kWh.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

_OE_

28 november hadde jeg 524 øre pr kWh + nettleie ... så det er bare å fryse videre

@FTS@

1000kwh

Sitat fra: _OE_ på tir 07. des 2021, kl. 09:05
28 november hadde jeg 524 øre pr kWh + nettleie ... så det er bare å fryse videre

@FTS@
Siden strømprisen i fjor stort sett var gratis har vel du og alle andre satt av de sparte pengene til dyrere strøm nå? ;) Sånn sett er jo prisen bare halvparten hvis man inkluderer fjoråret i snittet.

Tellus

Sorry,
Av en eller annen grunn hadde jeg trykket på prisen for Latvia. Vi kan være glade vi ikke bor der da :)

Radial

Hadde jeg hatt en annen varmekilde enn strøm, ville ikke dette betydd såpass mye (foruten bilene..), men når 90% av all oppvarming er strøm (resten ved) når man er hjemme, så blir dette drøyt.

Hadde det enda vært en Nasjonal krise der vannmagasiner er helt tomme, og det MÅ importeres svindyr europeisk strøm - så er det større aksept for en omfordeling ala dagens foreslåtte løsning etc.

Men her sitter vi på helt greie vannmagasiner, ikke for høye akkurat men langt ifra noen krise - Men det er EU som har en selvforskyldt energikrise, og drar med seg hele kraftmarkedet... Det er ikke greit.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

stefse

Sitat fra: hELgenen på tir 07. des 2021, kl. 08:33
Sitat fra: stefse på tir 07. des 2021, kl. 08:01

Det som slår meg er hvordan en kraftkrise brukes politisk av de regjerende partiene til å fremme egen politikk.
Normalt behandler man kriser som et felles anliggende - altså man står samlet og prøver å finne vei ut av dette samlet. Det vil definitivt ikke AP og SV. De snakker om krisen som om dette er noe som kun rammer egne velgere - eller hva man tror er egne velgere. Det vil alltid være politisk korrekt å si at man skal beskytte de svakeste - men i kriser så står man best samlet.

Det er mange bransjer der ute som rammes hardt - et eksempel er alle i bransjen drivhus/veksthus.
Her snakker man altså at man skal komme med pakker en gang i 2022...Det er nok litt sent for mange som har forfall på sine regninger f.eks 20 januar..

Jeg synes det rett og slett er trist å se kriser som dette brukes til å polarisere samfunnet ennå mer. For det er akkurat det som skjer når uventede kriser dukker opp og man går inn i dem ved å bruke en aktiv fordelingspolitikk som om dette er noe som kun vil ramme de svakeste.  Sett opp mot hva samfunnet i tillegg kan vente seg at tiltak fremover som følge av Korona - så blir dette nærmest gearing av elendighet. Noen alarmbjeller bør ringe hos Støre og co - men jeg tror de har for mange politiske skylapper til å se  det dessverre.
Endel politikere lever desverre alt for langt fra folkets virkelighet. De har rett og slett ikke skjønt at dette holder på å bli et alvorlig problem. De tror de skal få opprettholde sin vanlige, beskyttede hverdag som om ingenting har hendt. Litt brannslukking med et nytt strømregningsbyråkrati, vil bare føre til ytterligere irritasjon blant folk.
Det er i ferd med å samle seg en enorm gruppe på facebook, og sindige folk som jeg har snakket med sier beint frem at de er provosert av regjering og storting.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

filtvet

Hvem bryr seg? Stortingspolitikere har gratis strøm i sine leiligheter.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA