Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Øystein16 på ons 04. jan 2023, kl. 09:12
Sitat fra: Counterpointer på tir 03. jan 2023, kl. 21:09
For noen stemmer det og for noen stemmer det ikke, mønsteret virker klart. De det ikke stemmer for går alltid i disfavør for kunde.
Me har fastpris, og ser at me i sum har brukt ca 500–1000 kWt mindre i 2022 enn dei 2-3 tidlegare åra...

Nå var jo 2021 et mye kaldere år enn 2022, så en differanse på 500 til 1.000 kWh er et minimum av hva en kunne forvente (på årsbasis)!

geear

Sitat fra: Svein_H på ons 04. jan 2023, kl. 20:03
Sitat fra: Odinpodin på ons 04. jan 2023, kl. 19:20
Sitat fra: geear på ons 04. jan 2023, kl. 18:26
Avlest på alt hos meg, men min måler går på mobilnett. Er vel en god del smartmålere som kun hadde wifi og måtte kobles til kundes wifi, når man da slår av nett av forskjellige grunner, eller endrer på innstillinger, så ryker måleren av nett og man får estimert...

Det høres rart ut.. har det blitt rullet ut smart målere med wifi i Norge? De aller fleste er radio mesh og/eller 2g/3g/4g

Det virker veldig merkelig, man må da ikke ha wifi hjemme for å få montert de nye målerne. Har selv opplevd estimerte målinger i begynnelsen etter at den nye måleren ble montert, men det var grunnet dårlige signaler fordi sikringsskapet var i kjeller med tykke betongvegger rundt. Fikk montert en ekstern antenne, og da forsvant også problemet.
Vet ikke noe annet enn at jeg har familie som fikk smartmåler veldig tidlig, og jeg er sikker på at den ble koblet på wifi. Vet ikke om den har blitt byttet ut i ettertid. Jeg fikk smartmåler selv et par-tre år etterpå, og da hadde de gått over på en annen type med egen mobilantenne.

https://www.tu.no/artikler/lyse-gar-for-ams-maler-med-spenningsovervaking-og-smarthusmuligheter/228176/

"– Vi har valgt en todelt løsning. Vi skal måle strømforbruket, men i tillegg setter vi inn en "Gateway", en liten og kraftig datamaskin som fungerer som kommunikasjonsenhet. Denne sørger for at måledataene kommer fram, og kan også være hjernen i et smarthus. Til denne kan du koble telefon- og nettbrettstyring av lys, oppvarming, varmtvann, alarm, og alle andre mulige sensorer i hjemmet, sier Ingvild Ween i Lyse Elnett til Teknisk Ukeblad."

Mulig det var løsningen med denne gatewayen de fikk?

Uansett med 120 (eller noe) forskjellige netteiere, så er det mange kokker og kan være mange forskjellige produkter der ute...

Suverin

Sitat fra: geear på tor 05. jan 2023, kl. 12:56
Uansett med 120 (eller noe) forskjellige netteiere, så er det mange kokker og kan være mange forskjellige produkter der ute...

På selve AMS-målerene så er det ganske standardisert. Ifølge NEK er det tre leverandører? Kamstrup, Aidon og Nuri.

Kilde NEK: https://www.nek.no/info-ams-han-brukere/

hELgenen

Da har jeg fått bekreftet fra nettselskapene at de har gjort feil...hvor lenge de har rotet det til vet jeg ikke.
Men jeg fikk nå litt kompensasjon for feilen. Har aldri ettergått nettleien før - den er som regel så liten uansett.
Men i det siste halve året har de økt den så mye at jeg bare måtte sjekke om de gjorde det korrekt..
Og det gjorde de ikke hvilket de beklaget og bekreftet etter at jeg hadde finregnet på det.

For meg med styring av ulike forbrukere som elbil,varmeovner,varmepumpe, vartmvannsbereder osv, så er det viktig at jeg blir avregnet korrekt også på nettleie da dette er noe som jeg hensyntar i mitt forbruksmønster og som jeg legger inn styring etter via en home assistant jeg har satt opp...

Min feil er rett og slett at de har benyttet feil timer for dag og nattsatser sett opp mot det de selv har publisert som gjeldende satser. Jeg trodde et kort øyeblikk der at de sendte feil data inn til elhub - så da måtte jeg sjekke dette også - og fant da ut at den heldigvis var korrekt, men at nettleien ble feil beregnet....

Oppfordrer alle andre som kan å sjekke sine regninger. Det er så mye tall at en lett kan bli lurt - og nå som stadig flere vil gå over til smarthus er det viktig at ting skjer korrekt........

I mitt tilfelle så har jeg tapt konsekvent på feilen som er gjort. F.eks ble jeg belastet både med lading og varmtvann i timer etter dagsats, ikke nattsats....

stefse

Sitat fra: Odinpodin på ons 04. jan 2023, kl. 22:02
Hvis totalen er riktig så er nok verdiene interpolert, litt avhengig av metode og størrelse på hullene i seriene, pleier det å bli ganske bra...

Om verdiene mangler i en større periode og ekstrapolert(gjettet) før fakturakjøring kan det bli helt på trynet... Lurer på hvordan de fikser dette i etterkant med tanke på strømstøtte... Er ikke bare å kreditere kunde da...
Det er nok ting som tyder på at denne "interpoleringen" foregår etter noen litt spesielle regler. Som at de legger forbruket til de timer de mener folk bruker mest, tradisjonelt sett. Slik vil man komme uheldig ut om man faktureres med estimerte timesverdier og forsøker så godt man kan å legge forbruket til lavpristimene på dagen.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

hELgenen

Sitat fra: stefse på tor 05. jan 2023, kl. 15:04
Hvis totalen er riktig så er nok verdiene interpolert, litt avhengig av metode og størrelse på hullene i seriene, pleier det å bli ganske bra...

Om verdiene mangler i en større periode og ekstrapolert(gjettet) før fakturakjøring kan det bli helt på trynet... Lurer på hvordan de fikser dette i etterkant med tanke på strømstøtte... Er ikke bare å kreditere kunde da...
Det er nok ting som tyder på at denne "interpoleringen" foregår etter noen litt spesielle regler. Som at de legger forbruket til de timer de mener folk bruker mest, tradisjonelt sett. Slik vil man komme uheldig ut om man faktureres med estimerte timesverdier og forsøker så godt man kan å legge forbruket til lavpristimene på dagen.

Trodde ALLE kjente til dette, men i de tilfeller nettselskapet må estimere verdier..vel så gjøres det etter følgende metode :

https://publikasjoner.nve.no/rapport/2015/rapport2015_82.pdf

stefse

Sitat fra: hELgenen på tor 05. jan 2023, kl. 15:30
Sitat fra: stefse på tor 05. jan 2023, kl. 15:04

Trodde ALLE kjente til dette, men i de tilfeller nettselskapet må estimere verdier..vel så gjøres det etter følgende metode :

https://publikasjoner.nve.no/rapport/2015/rapport2015_82.pdf
Døgnprofilene har et mønster med lave verdier om natten og høyere på dagen. Om dagen er det
to topper, en om morgenen (rundt 08:00 i hverdag og rundt 10:00 i helgen) og en om kvelden
(rundt 21:00). For mer enn 90% av de innsamlede JIP, er kveldstoppen høyere enn
morgentoppen.

Bottom line her er at hvis det skal være noe som helst vits å legge forbruket til timer med lavest pris, må forbruket ditt være "Avlest" i kvalitetskolonnen på csv fila. Det er kanskje endel hytter ol. med dårlig dekning hvor forbruket kanskje aldri blir avlest, og da går det som det går. At smartmåleren ikke har kontakt er forresten klagegrunnlag til installatør/netteier etter min mening, de bør sørge for at dette virker.
Data samles inn via radio på øvre ISM bånd i mesh nettverk til en såkalt konsentrator lokalisert på nærmeste trafo. Du har kanskje lagt merke til at disse har fått antenner i det siste. Deretter sendes det på mobilnett inn til netteier. 
(Hvis du ikke har blitt bedt om å oppgi ditt WiFi passord til installatøren sier det seg egentlig selv at WiFi  er utelukket.)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

geear

Sitat fra: suverenseverin på tor 05. jan 2023, kl. 14:10

På selve AMS-målerene så er det ganske standardisert. Ifølge NEK er det tre leverandører? Kamstrup, Aidon og Nuri.

Kilde NEK: https://www.nek.no/info-ams-han-brukere/
Som du ser fra forrige innlegg skrev Lyse tidlig en avtale om en AMS med en gateway, det er ikke den jeg har (har Aidon), så det har nok vært flere inne i bildet, og dataene de leverer ut på HAN-porten er for eksempel heller ikke like på tvers av netteiere, så målerene er konfigurert eller programmert ulikt. Min leverer for eksempel kun data på to faser, mens jeg forstår det slik at Aidon hos andre leverer for alle faser. Ganske håpløst. Men som sagt, for alt jeg vet kan de som ble levert tidlig med wifi ha blitt skiftet ut. Vil tro det tok kort tid før de skjønte at det var en dårlig løsning.

Counterpointer

Burde ikke dette med estimering av forbruk bli vurdert av både pristilsynet og Forbrukerrådet ?

Systemet er alt for krevende til at «vanlige folk» skal kunne klare å ha oversikt og det taper de på gis det et klart inntrykk av fra alle som har undersøkt og har avvik i denne tråden (deltagere her har i snitt langt høyere kompetansenivå og interesse enn de omtalte «vanlige folk»).

Odinpodin

Metode som innsamlingsystemet skal bruke for estimering/pushing til Elhub står beskrevet her..(VEE) og vil i de fleste tilfeller være automatisk

https://elhub.no/documents/2018/04/elhub-vee-standard-v1-7-no.pdf/
Og du vil se status på verdiene dine inne på Elhub.

I Sverige er det slik at hvis ett selskap har for mange estimerte verdier får de relativt store bøter, usikker på hvordan det er her.. men jeg vil tro det er noe man prøver å unngå i den grad det er mulig

goggo

Sitat fra: hELgenen på tor 05. jan 2023, kl. 14:34
Da har jeg fått bekreftet fra nettselskapene at de har gjort feil...hvor lenge de har rotet det til vet jeg ikke.
Men jeg fikk nå litt kompensasjon for feilen. Har aldri ettergått nettleien før - den er som regel så liten uansett.
Men i det siste halve året har de økt den så mye at jeg bare måtte sjekke om de gjorde det korrekt..
Og det gjorde de ikke hvilket de beklaget og bekreftet etter at jeg hadde finregnet på det.

For meg med styring av ulike forbrukere som elbil,varmeovner,varmepumpe, vartmvannsbereder osv, så er det viktig at jeg blir avregnet korrekt også på nettleie da dette er noe som jeg hensyntar i mitt forbruksmønster og som jeg legger inn styring etter via en home assistant jeg har satt opp...

Min feil er rett og slett at de har benyttet feil timer for dag og nattsatser sett opp mot det de selv har publisert som gjeldende satser. Jeg trodde et kort øyeblikk der at de sendte feil data inn til elhub - så da måtte jeg sjekke dette også - og fant da ut at den heldigvis var korrekt, men at nettleien ble feil beregnet....

Oppfordrer alle andre som kan å sjekke sine regninger. Det er så mye tall at en lett kan bli lurt - og nå som stadig flere vil gå over til smarthus er det viktig at ting skjer korrekt........

I mitt tilfelle så har jeg tapt konsekvent på feilen som er gjort. F.eks ble jeg belastet både med lading og varmtvann i timer etter dagsats, ikke nattsats....

Og hvilket nettselskap var dette?

For det høres jo ut som dette kan gjelde mange eller alle kundene til dette nettselskapet. Dette bør du absolutt gjøre avisene oppmerksom på, for vi har vel dessverre liten tiltro til at nettselskapet ordner opp i dette selv for alle sine kunder uten at noen «tvinger» dem til det.

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 2019 og Renault Twizy 2017

Suverin

Sitat fra: geear på tor 05. jan 2023, kl. 17:20
Som du ser fra forrige innlegg skrev Lyse tidlig en avtale om en AMS med en gateway, det er ikke den jeg har (har Aidon), så det har nok vært flere inne i bildet, og dataene de leverer ut på HAN-porten er for eksempel heller ikke like på tvers av netteiere, så målerene er konfigurert eller programmert ulikt. Min leverer for eksempel kun data på to faser, mens jeg forstår det slik at Aidon hos andre leverer for alle faser. Ganske håpløst. Men som sagt, for alt jeg vet kan de som ble levert tidlig med wifi ha blitt skiftet ut. Vil tro det tok kort tid før de skjønte at det var en dårlig løsning.

Ja stemmer. Ser den artikkelen var fra 2014, så før kravet om AMS i 01.01.2019, da var det nok flere varianter i omløp. Her jeg bor har vi hatt AMS lenge før kravet kom (effekttariff siden 2009). Når det kom krav om AMS- målere i 2019 var ikke de målerene vi hadde lengre godkjente ihht nye krav (kommunikasjonsprotokollene mellom annet) og måtte byttes ut, så da fikk jeg en Kamstrup-måler.

Om det kun er de tre som NEK nevner som er i drift nå vet jeg ikke? Men det kan vel som du nevner være flere forskjellige konfigurasjoner ute å går!

Svein_H

Sitat fra: Svein_H på ons 04. jan 2023, kl. 20:03
Det virker veldig merkelig, man må da ikke ha wifi hjemme for å få montert de nye målerne. Har selv opplevd estimerte målinger i begynnelsen etter at den nye måleren ble montert, men det var grunnet dårlige signaler fordi sikringsskapet var i kjeller med tykke betongvegger rundt. Fikk montert en ekstern antenne, og da forsvant også problemet.
Vet ikke noe annet enn at jeg har familie som fikk smartmåler veldig tidlig, og jeg er sikker på at den ble koblet på wifi. Vet ikke om den har blitt byttet ut i ettertid. Jeg fikk smartmåler selv et par-tre år etterpå, og da hadde de gått over på en annen type med egen mobilantenne.

https://www.tu.no/artikler/lyse-gar-for-ams-maler-med-spenningsovervaking-og-smarthusmuligheter/228176/

"– Vi har valgt en todelt løsning. Vi skal måle strømforbruket, men i tillegg setter vi inn en "Gateway", en liten og kraftig datamaskin som fungerer som kommunikasjonsenhet. Denne sørger for at måledataene kommer fram, og kan også være hjernen i et smarthus. Til denne kan du koble telefon- og nettbrettstyring av lys, oppvarming, varmtvann, alarm, og alle andre mulige sensorer i hjemmet, sier Ingvild Ween i Lyse Elnett til Teknisk Ukeblad."

Mulig det var løsningen med denne gatewayen de fikk?

Ahh, det gir litt mer mening ja! Her var det nok selve måleren som hadde et wifi som andre enheter kunne koble seg til, mens selve avlesningen gikk over mobilnettet. Artig at du fisket frem en slik gammel artikkel, de hadde mange kreative forslag for 8-10 år siden :-)
2025 R5 E-Tech Techno+ (2025-)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-2025)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Svein_H

Sitat fra: Counterpointer på tor 05. jan 2023, kl. 17:22
Burde ikke dette med estimering av forbruk bli vurdert av både pristilsynet og Forbrukerrådet ?

Systemet er alt for krevende til at «vanlige folk» skal kunne klare å ha oversikt og det taper de på gis det et klart inntrykk av fra alle som har undersøkt og har avvik i denne tråden (deltagere her har i snitt langt høyere kompetansenivå og interesse enn de omtalte «vanlige folk»).

Estimert forbruk har vært vanlig i alle år, og tidligere har det heller aldri vært noe problem da vi her i Norge har hatt stabil nettleie og lave strømpriser. Nå som EU har begynt å banke på døra (les: slå den inn) og introdusert strømpriser hinsides all fornuft sett med norske øyne er det jo naturlig at netteierne ønsker å tjene mer på å skumme fløten, og da passet det fint med en ny nettleiemodell. Problemet er at estimert forbruk gir et mye større utslag nå enn tidligere, og spesielt for de som er litt bevisste og har et annet forbruksmønster enn normalen.
2025 R5 E-Tech Techno+ (2025-)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-2025)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Counterpointer

Sitat fra: Svein_H på tor 05. jan 2023, kl. 18:59
Sitat fra: Counterpointer på tor 05. jan 2023, kl. 17:22

Estimert forbruk har vært vanlig i alle år, og tidligere har det heller aldri vært noe problem da vi her i Norge har hatt stabil nettleie og lave strømpriser. Nå som EU har begynt å banke på døra (les: slå den inn) og introdusert strømpriser hinsides all fornuft sett med norske øyne er det jo naturlig at netteierne ønsker å tjene mer på å skumme fløten, og da passet det fint med en ny nettleiemodell. Problemet er at estimert forbruk gir et mye større utslag nå enn tidligere, og spesielt for de som er litt bevisste og har et annet forbruksmønster enn normalen.
God påpekning SveinH. Det er på dette grunnlaget med ny nettleienodell at det slår så sterkt ut nå.

Det burde ikke være slik at netteierne skal «skumme fløten» de er jo ved lov pålagt å gå i en moderat balanse. Siden strømprodusentene tjener mer en krøsus har nok dette en smitteeffekt over på netteierne, som jo er skilt ut fra produsentene i utgangspunktet og dermed nok har en felles kultur.

Det fenomenet at infrastruktur for strøm skal være fordelt på selskaper som gjør at vi har forskjellige vilkår for en livsnødvendig vare som strøm i landet vårt avhengig av selskap. Etter mitt syn er dette en samfunnsoppgave som burde vært statlig styrt, slik at utgiftene til strømnettet kunne fordeles likt. Ikke at en har landets dyreste nettleie og jeg har en av de rimeligste når vi bruker den samme mengden strøm. Hvis det stemmer at vi har 120 selskaper med hver sin organisasjon som alle har hver sin tilnærming til oppdraget, så er det jo ikke rart det blir forskjeller. I tillegg så har jo disse selskapene en tendens til å lage kompliserte og lite forståelig systemer. Noe som ble tydelig illustrert ved ny nettleiemodell som ikke ble godkjent i første utgave og derfor ble kraftig utsatt. I tillegg ser vi jo at modellen som ble innført har selvmotsigelser som fører til mer belastning på nett der hvor den skulle føre til mindre.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA