Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Godt nytt år !

La oss håpe at 2023 blir bedre enn 2022.

Ifølge min strømapp var snittpris på strøm i 2022 uten nettleie med avgifter 235 øre

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på søn 01. jan 2023, kl. 00:58
Godt nytt år !

La oss håpe at 2023 blir bedre enn 2022.

Ifølge min strømapp var snittpris på strøm i 2022 uten nettleie med avgifter 235 øre

Ja, godt nytt år.

NTB melder disse 2022 prisene, kopi under:

STRØMPRISER
30. desember 2022 kl. 13:26 Strømprisrekord i Sør-Norge i 2022 – snittpris på 2 kroner per kWh Snittprisen for strøm ender på rundt 2 kroner per kWh i hele Sør-Norge i 2022. Det er nær tre ganger høyere enn rekordåret 2021 og 20 ganger høyere enn 2020.
– Vi har aldri vært i nærheten av disse prisene før. Selv i fjor var årsgjennomsnittet langt over det vanlige. Nå slås det tallet med tregangen, sier strømanalytiker Tor Reier Lilleholt i selskapet Volue Insight til NTB.

(NTB

https://www.nrk.no/nyheter/stromprisrekord-i-sor-norge-i-2022-_-snittpris-pa-2-kroner-per-kwh-1.16238406

elektrolux

Fylte opp alt av batterier og VVB og med rekordstort forbruk 31 des på 169 kWt fikk vi redusert strømregningen for desember 22 til ca 2250 kr alt inkludert. Det er under halvparten av desember 21.

Legg merke til negativ strømkost i hele rom Julen  :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

stefse

Sitat fra: Counterpointer på lør 31. des 2022, kl. 16:44
På Facebook gruppene om strømpriser er det en stadig gjentagende historie om at selv om folk skrur av strøm på store forbrukere og mange til og med er bortreist så registreres stort forbruk i høyprisperiodene og tilsvarende lavt forbruk i lavorisperiodene.

Dette virker som et mønster! Noen tar/gjør sikkert noen feil, men det er for mange til at det er kun brukerfeil eller misforståelser.

Det er mye mistanke mot smartmålerne og like mye mot faktureringen.
Er det noe her eller er det ikke det?
Hva om smartmåleren ikke har kontakt med omverden? Da blir vel forbruket stipulert, og dette er opp til faktureringsselskapene å gjøre. Vi har vel alle fått en forståelse av at disse ikke alltid er like etterettlige.
Jeg har fiskalt godkjent utstyr som måler forbruket i tillegg til smartmåleren og ved random sammenligning har jeg ikke sett noe juks så langt. Men når den ble installert, ba jeg om å få ekstern antenne. Omtrent alle skjønner at å putte en radiosender inni en lukket stålboks generelt er en dårlig ide.
Det er nesten så jeg kunne tilbudt meg å gjøre uavhengige verifikasjonsmålinger, men jeg har desverre litt for mye å gjøre.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

hELgenen

Sitat fra: elektrolux på søn 01. jan 2023, kl. 12:17
Fylte opp alt av batterier og VVB og med rekordstort forbruk 31 des på 169 kWt fikk vi redusert strømregningen for desember 22 til ca 2250 kr alt inkludert. Det er under halvparten av desember 21.

Legg merke til negativ strømkost i hele rom Julen  :D

Det var imponerende.
Vi har så høy nettleie av vi måtte godt under 1.6 kroner inkl. mva pr kwh før vi kunne regne netto gevinst for å ta ut - fastledd ikke med i den beregningen. Faktisk tror jeg vi har norges høyeste nettleie for øyeblikket - ikke er det billigere i helg heller - kun natt.
Dermed ble det ikke så lett å bare "kjøre på" for å få ned strømregningen i desember...

For strømmen er regningen for desember kr 10224 for 3109 kwh....før strømstøtte. Dersom jeg tar med strømstøtte (6950) så ble
det 1.05 kr/kwh inkl. mva i snitt for mine 3109 kwh.

Ikke gjennomfakturering her heller - så det blir jo heftige regninger fremover som en må legge ut for.

Nettleien er den som irriterer mest om dagen da den er betydelig sett opp mot hva jeg betaler for strømmen!!. Ser ut som de har regnet noen få kwh feil også mhp natt/dag volum sett opp mot det som er rapportert til elhub. Tallene er enn så lenge forløpige hos nettselskapet, så avventer endelig regning

hELgenen

Hmm..har sjekket min regning for november - og også der stemmer ikke fordeling natt/dag med elhub...

Dvs. jeg har fått noe ekstra forbruk på dag, og noe mindre på natt både i desember og november sett opp mot
elhub. Sum energi er derimot 100% korrekt, det er fordeling mellom nattsats og dagsats som er ulik slik at det slår
feil ut for meg. Jeg har forsøkt å fordele lete etter hvordan nettselskapet har kommet frem til den fordelingen mellom dag og natt,
men får det ikke til å gå ihop. Derimot får jeg alltid samme sum mhp. energi.  Kanskje flere kan sjekke mot elhub og se om
det er noe som går igjen hos flere nettselskap.

Hos oss er det en sats på dag og en sats på natt - ingen egne satser i helg....

Svein_H

Sitat fra: hELgenen på søn 01. jan 2023, kl. 15:04
Hmm..har sjekket min regning for november - og også der stemmer ikke fordeling natt/dag med elhub...

Dvs. jeg har fått noe ekstra forbruk på dag, og noe mindre på natt både i desember og november sett opp mot
elhub. Sum energi er derimot 100% korrekt, det er fordeling mellom nattsats og dagsats som er ulik slik at det slår
feil ut for meg. Jeg har forsøkt å fordele lete etter hvordan nettselskapet har kommet frem til den fordelingen mellom dag og natt,
men får det ikke til å gå ihop. Derimot får jeg alltid samme sum mhp. energi.  Kanskje flere kan sjekke mot elhub og se om
det er noe som går igjen hos flere nettselskap.

Hos oss er det en sats på dag og en sats på natt - ingen egne satser i helg....

Jeg har ikke sjekket nettleien min mot det faktiske forbruket ennå, og har heller ikke fått ut fingeren og redigert regnearket mitt iht den nye lettleien, men hvis det du sier stemmer bør jeg nok gjøre noe med det ganske snart. Har du vært i kontakt med netteier og opplyst om funnet ditt? Du har jo forbruket oppgitt time for time, så hvis det er noe galt der vil det være vanskelig for netteier å sno seg unna tenker jeg.
2025 R5 E-Tech Techno+ (2025-)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-2025)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Counterpointer

Sitat fra: stefse på søn 01. jan 2023, kl. 13:03
Sitat fra: Counterpointer på lør 31. des 2022, kl. 16:44
På Facebook gruppene om strømpriser er det en stadig gjentagende historie om at selv om folk skrur av strøm på store forbrukere og mange til og med er bortreist så registreres stort forbruk i høyprisperiodene og tilsvarende lavt forbruk i lavorisperiodene.

Dette virker som et mønster! Noen tar/gjør sikkert noen feil, men det er for mange til at det er kun brukerfeil eller misforståelser.

Det er mye mistanke mot smartmålerne og like mye mot faktureringen.
Er det noe her eller er det ikke det?
Hva om smartmåleren ikke har kontakt med omverden? Da blir vel forbruket stipulert, og dette er opp til faktureringsselskapene å gjøre. Vi har vel alle fått en forståelse av at disse ikke alltid er like etterettlige.
Jeg har fiskalt godkjent utstyr som måler forbruket i tillegg til smartmåleren og ved random sammenligning har jeg ikke sett noe juks så langt. Men når den ble installert, ba jeg om å få ekstern antenne. Omtrent alle skjønner at å putte en radiosender inni en lukket stålboks generelt er en dårlig ide.
Det er nesten så jeg kunne tilbudt meg å gjøre uavhengige verifikasjonsmålinger, men jeg har desverre litt for mye å gjøre.
Dette var et relevant innspill og mulig forklaring

Manglende data vil jo være forklaring. Da bør vel dette fremgå på elhub at det stipuleres?
Jeg har ekstern antenne på min smartmåler heldigvis, dette satte installatør opp uten at jeg måtte be om det
Får også full melding av pulsmåler når den er satt opp utenfor sikringsskapet, det fikk den ikke når den sto inni!

Personlig tror jeg målerne registrerer som programert, men jeg har ikke samme tillit til alle strømselskaper om fakturering. Bukken og havresekken har ikke vært et uttrykk i over hundre år uten grunn. På samme måte som strømkunder både prøver å styre forbruk og timing vil de som lager fakturering bruke den måten som er mest gunstig for dem selv. Det vil også alltid være noen som prøver å svindle systemet eller utnytte det over grensen for det tillatte.

goggo

Det var noe med feil ved overgang til/fra sommertid som gjorde at enkelte selskaper rapporterte en time feil til Elhub.
https://elhub.no/nyheter/endring-til-normaltid-cet-vintertid-27-oktober/
Men det var noen år siden og burde vel være rettet nå?

Kan dette være årsaken til at dag/natt tallene ikke stemmer?

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 2019 og Renault Twizy 2017

Counterpointer

elhub.
Er ikke det litt suspekt?

hELgenen

Sitat fra: goggo på søn 01. jan 2023, kl. 20:18
Det var noe med feil ved overgang til/fra sommertid som gjorde at enkelte selskaper rapporterte en time feil til Elhub.
https://elhub.no/nyheter/endring-til-normaltid-cet-vintertid-27-oktober/
Men det var noen år siden og burde vel være rettet nå?

Kan dette være årsaken til at dag/natt tallene ikke stemmer?

Mvh
Hugo

Ja - kanskje det - i nettleiesatsene står det natt fra klokken 2200 til klokken 0700
Og dagsats fra kl 0700 til kl 2200

Men det er avregnet natt fra kl 21.00 til kl 0600 og dag fra kl 0600 til klokken 2100

I kraftbransjen bruker man gjerne time - og time 1 er f.eks fra 00 til 01.00

Og dersom det i nettleiesatsene hadde stått natt fra time 22 til time 7, og dag fra time 7 til 22, så stemmer
det. Men her har jo nettleieselskapet brukt klokkeslett spesifikt når det har spesifisert satsene.
Og det står jo spesifikt i meldingen om at ALL rapportering til elhub skal skje i lokaltid...

Derfor kan man vel ikke tolke kl 0700 til kl 22.00 som noe annet enn nettopp klokkeslettene slik det fremkommer i elhub. Og er det slik, vel da er det feil i avregningen til nettselskapet jeg benytter.

Dette kan jo gjelde flere - så ville vel sjekket det og kontrollert om en får natt og dag sats korrekt.
Blir et h...for dem å rette dette opp da - men er det feil, så er det jo feil uansett.
Og denne feilen har gått i min disfavør hele tiden ettersom vi er en A familie som er tidlig opp og dermed er ferdig med all morgendusjing kl 0600 og VVB står da som regel på en liten stund mellom 0530 og 0630 - og ferdig til klokken 7..så vi har mye målt forbruk kl 05.00 til klokken 0600, men så faller det fort.....
Nå har jo nettselskapet sniket til seg en dag-sats fra kl 0600 til klokken 0700....og det kanskje i flere år.....
Lukter litt skandale dette.....

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på søn 01. jan 2023, kl. 20:45

elhub.

Ikke suspekt, men det er tegn på at noe er feil.
Ikke sikkert det er gjort bevisst, men når man opplyser om klokkeslett natt og dag satser skal gjelde, og man avregner noe annet - vel da blir det jo å lure publikum...og således kan det jo ligge en skandale her for flere nettselskap kanskje....

Får høre hva det lokale nettselskapet sier...jeg mener de har avregnet meg feil..og da snakker vi trolig om flere år......Ikke orket å sjekke dette før i år, nettopp fordi satsene er blitt så store...

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på søn 01. jan 2023, kl. 21:49

elhub.

Ikke sikkert det er gjort bevisst, men når man opplyser om klokkeslett natt og dag satser skal gjelde, og man avregner noe annet - vel da blir det jo å lure publikum...og således kan det jo ligge en skandale her for flere nettselskap kanskje....

Får høre hva det lokale nettselskapet sier...jeg mener de har avregnet meg feil..og da snakker vi trolig om flere år......Ikke orket å sjekke dette før i år, nettopp fordi satsene er blitt så store...
En feil som konsekvent går i selskapets favør er mistenkelig imho.

Har sansen for uskyld frem til motsatte er bevist. Men legger listen langt høyere for bedrifter som bør vite hva de holder på med i større grad enn en privatperson.

hELgenen

Enig at nettselskaper må ha orden i sysakene. Her vil de "lure" elbil eiere til å lade på dagsats en time hver dag. Ofte er det  jo slik at man vil lade elbilen om natten etter nattsats, men her er altså natten blitt en time kortere for alle praktiske formål.

Svært uheldig dette her og venter i spenning på hva nettselskapet sier.
Volum er korrekt i det minste..tror flere burde sjekke regningen sin..

arthur

Sitat fra: Counterpointer på søn 01. jan 2023, kl. 23:16
Sitat fra: hELgenen på søn 01. jan 2023, kl. 21:49

elhub.

En feil som konsekvent går i selskapets favør er mistenkelig imho.

Har sansen for uskyld frem til motsatte er bevist. Men legger listen langt høyere for bedrifter som bør vite hva de holder på med i større grad enn en privatperson.

Mens feil som går i en kundes favør sjelden blir omtalt eller påpekt?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA