Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: hELgenen på man 18. apr 2022, kl. 11:14
Sitat fra: arthur på man 18. apr 2022, kl. 10:40
Du ammenligner årskontrakt et sted med en ekstrem markeds(spot)pris i en kortere periode et annet sted, hvorfor det? En årskontrakt for strøm i Norge kostet under 40 øre i august og litt mer for tre år. AT stort sett ingen så noen grunn til å benytte seg av den muligheten er en annen sak som få her liker å bli minnet på.

Hvor mye betaler forresten den kraftkrevende industrien for strørmmen de benytter i dag og hva vil det koste dem i dag å inngå en kontrakt for lengre tid?
Du kan ikke dra frem avtaler du tegnet for nesten ett år siden - det er et nytt marked nå - og vi har satt på drift 2800 MW økt overføringskapasitet siden sist du tegnet kontrakt. Bare vent til den dagen du skal tegne en ny avtale - da kan du jo drømme om 40 øre....Eller vet du om noen kontrakter som f.eks BARE er det dobbelte av f.eks det du betalte - altså 80 øre?

Tegnet en avtale om fast pris i februar i år til 97 øre, en avtale jeg har nevnt en rekke ganger her på forumet og som kun ble møtt med en masse "støy".

Fremtidskontrakter indikerer med all tydelighet (sannsynlighet siden det omsettes!) at prisen skal kraftig ned når vi kommer til sommeren. Å vurdere å inngå en avtale om fast pris i dagens opphetede marked burde de felste selv kunne tenke kan være noe "uklokt".

stefse

Sitat fra: Electric cars in Norway på tir 19. apr 2022, kl. 06:45
Slik gjør de det i Tyskland og Danmark...det gjøres avtaler hele veien..

Kansje vi i Norge kunne fått en avtale også som gir oss lavere strømpriser? Jeg vet ikke om det går... 

https://e24.no/olje-og-energi/i/Xq7p9E/tyskland-betaler-dansker-millioner-for-aa-stanse-vindmoellene

Kopi:

Tyskland betaler dansker millioner for å stanse vindmøllene.

Tall fra Energinet viser at danske vindmølleeiere de siste to årene har fått mer enn en halv milliard kroner for å la vindmøllene stå i ro.

NTB scanpix
Hanna Ghaderi
Publisert:
I går 11:01

Flere danske vindmølleeiere stanser møllene selv om det blåser. Det er fordi tyske regler sier at vindmøllene i Tyskland skal kjøre for full maskin.

Kapasiteten i det tyske kraftnettverket er ikke stor nok til å sende den danske strømmen videre i landet. Derfor betaler Tyskland danske vindmølleeiere for å ikke levere strøm som avtalt.

Ifølge den danske nettoperatøren Energinet har danske vindmølleeiere fått mer enn en halv milliard kroner for å la møllene stå stille i løpet av de siste to årene, skriver danske DR.
Hadde det vært Norge, ville vel opportunistiske privatpersoner sporenstreks bygd kabel til England eller andre plasser med dyr strøm, og stortinget jublet for da kunne man tjene penger på flå egen befolkning. Men Dansk elproduksjon er hovedsaklig privateid, så da er det vel ikke like viktig.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

hELgenen

Sitat fra: arthur på tir 19. apr 2022, kl. 07:22
Sitat fra: arthur på man 18. apr 2022, kl. 10:40
Du ammenligner årskontrakt et sted med en ekstrem markeds(spot)pris i en kortere periode et annet sted, hvorfor det? En årskontrakt for strøm i Norge kostet under 40 øre i august og litt mer for tre år. AT stort sett ingen så noen grunn til å benytte seg av den muligheten er en annen sak som få her liker å bli minnet på.

Hvor mye betaler forresten den kraftkrevende industrien for strørmmen de benytter i dag og hva vil det koste dem i dag å inngå en kontrakt for lengre tid?
Du kan ikke dra frem avtaler du tegnet for nesten ett år siden - det er et nytt marked nå - og vi har satt på drift 2800 MW økt overføringskapasitet siden sist du tegnet kontrakt. Bare vent til den dagen du skal tegne en ny avtale - da kan du jo drømme om 40 øre....Eller vet du om noen kontrakter som f.eks BARE er det dobbelte av f.eks det du betalte - altså 80 øre?

Tegnet en avtale om fast pris i februar i år til 97 øre, en avtale jeg har nevnt en rekke ganger her på forumet og som kun ble møtt med en masse "støy".

Fremtidskontrakter indikerer med all tydelighet (sannsynlighet siden det omsettes!) at prisen skal kraftig ned når vi kommer til sommeren. Å vurdere å inngå en avtale om fast pris i dagens opphetede marked burde de felste selv kunne tenke kan være noe "uklokt".

Du tegnet vel denne avtalen med Agva på 3 måneder eller noe slikt - et selskap jeg har hørt så mye negativt om at jeg for egen del fant det mer formålstjenelig å unngå denne avtalen. Nå ble det jo krig i Ukraina - noe ingen hadde forutsett - så det gjorde jo avtalen økonomisk sett bedre også. Jeg skal være forsiktig med å si noe om fremtiden - men jeg synes det er uklokt, blodig urettferdig og nesten uforståelig at man i Sør Norge skal betale mer pr. enhet kwh til oppvarming enn f.eks en Tysker gjør. Det er så komplett idiotisk at jeg knapt finner ord.

Jeg gjentar meg her - men dette er viktig:

Vi leser side opp og side ned om energikrisen i Europa - men den som betaler den høyeste prisen for oppvarming både samlet og pr. kwh er innbyggere og industri som benytter elektrisitet til oppvarming i Sør Norge.
Vi betaler ca 5.5 ganger MER totalt sett enn en tysker og vi betaler også mer for hver eneste kWh.  Det skyldes at vi i Norge bruker elektrisitet til oppvarming og at man i Tyskland bruker gass. Der en tysker kan kjøpe årskontrakt for gass til 1.45 NOK/kwh for å varme opp sin bolig (den høyeste prisen historisk!) - kan en nordmann i skrivende stund tegne en årskontrakt på 1.74 kr/kWh for elektrisitet til å varme opp sin bolig.

For å gjenta meg selv nok en gang :

Det er så komplett idiotisk at jeg knapt finner ord.

Vi har REN energi  - tyskere dunker til med gass - de har selv dratt seg inn i denne krisen ved å stenge ned kjernekraftverk og kull, gjort seg avhengig av Russisk gass - MEN DE BETALER MINDRE ENN KARI OG OLA NORDMANN FOR HVER ENESTE KWH DE HAR TIL OPPVARMING!

jkirkebo

Men vi betaler faktisk mer pr kwh enn en tysker - den billigste årsavtalen i Sør Norge er nå 1.74 NOK/Kwh.
Og da har jeg ikke tatt med kostnader til nettleie som da kommer på toppen av dette igjen

Se : https://www.strompris.no/

Altså dyrere enn hva en tysker må ut med pr kwh som da er 1.45 NOK/kwh.  Forklaringen er som nevnt - at gass inngår som råvare i elektristetsproduksjon og nå er det gassprisene som definerer elektristetsprisene. Så det er helt naturlig at kostnad pr kwh blir høyere på elektrisitet enn på gass. Og infrastrukturen i Norge er bygget slik at oppvarming skjer via elektrisitet. For å bruke tallene direkte :

Oppvarming bolig i Tyskland : 3.500 kwh x 1.45 NOK/KWh = 5075 NOK
Oppvarming av bolig i Norte : 16000 kwh x 1.75 NOK/KWh = 28000 NOK

Vi betaler altså : 28000/5075 =5.5 ganger så mye for å holde på varmen i Norge enn Tyskland.

Det stemmer kun om du fortsatt bruker panelovner eller varmekabler som oppvarming. De fleste har vel anskaffet seg en varmepumpe nå? Mens tyskerne kun får ca. 85% effektivitet ut av sin gass kan vi hente ut en COP på 4 eller endog 5 med varmepumpe. Dermed blir oppvarmingskostnaden til slutt ganske lik, selv om vi har et mye større oppvarmingsbehov i Norge.

I Norge har vi også høyere lønninger til å betale kostnaden med, så i snitt synes jeg mye mer synd på tyskeren enn på nordmannen mhp. dagens energipriser.

Du får samme effektivitetsforskjell på koking av mat. Gasskoketopp er ca. 35% effektiv mens induksjonstopp ligger på ca. 75%.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

cra

Sitat fra: jkirkebo på tir 19. apr 2022, kl. 09:40
Det stemmer kun om du fortsatt bruker panelovner eller varmekabler som oppvarming.

Det gjør vel de aller fleste, i større eller mindre grad? Vi har varmepumpe som varmer stuene og kjøkkenet, men badet og gangen har varmekabler, og soverommene har panelovner. Det er ikke mulig (i alle fall ikke praktisk/økonomisk) å varme opp hele huset med varmepumpe(r), selv om vi har vurdert en i kjelleren. Om vinteren kan vi heldigvis fyre med ved.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: cra på tir 19. apr 2022, kl. 09:54
Sitat fra: jkirkebo på tir 19. apr 2022, kl. 09:40
Det stemmer kun om du fortsatt bruker panelovner eller varmekabler som oppvarming.

Det gjør vel de aller fleste, i større eller mindre grad? Vi har varmepumpe som varmer stuene og kjøkkenet, men badet og gangen har varmekabler, og soverommene har panelovner. Det er ikke mulig (i alle fall ikke praktisk/økonomisk) å varme opp hele huset med varmepumpe(r), selv om vi har vurdert en i kjelleren. Om vinteren kan vi heldigvis fyre med ved.

Soverom trenger vel neppe så mye varme, spesielt ikke om man lar dørene stå åpne på dagtid. Og gang+bad er ofte ikke mer enn 10-15m2 så det utgjør sjelden det helt store forbruket. Men i snitt senker man da COP fra kanskje 4-5 til 3 eller noe sånt. Fortsatt langt, langt rimeligere oppvarming enn tyskeren må slite med.

Og vi som har vannbåren varme får brukt varmepumpen til alt, inkl. varmtvann. 

hELgenen

Svært mange i Norge har VP,men så er jo energibehovet i snitt 4-5 ganger høyere også..da hensyntatt VP. Snittforbruket i Norge er 16-17000 kWh. Og i det tallet ligger det jo svært mange VP også. Når enhetskostnaden er lavere og forbruket lavere gir der jo et veldig skjev energiregnskap. En tysker trenger ca 3.500 kWh,en Nordmann 16.000 og prisen pr enhet er lavere for en tysker.

Da forstår jeg ikke dette med VP argument. Tall er tall er det ikke? Så en Tysker betaler årlig ca 3500 x 1.5= 5250 NOK for å holde seg varm. En nordmann betaler : 16000 x 1.7 = 27.200 NOK.

Eller ca 5.2 ganger så mye. Tjener en nordmann 5.2 ganger så mye som en tysker?

Dette med VP er en total avsporing,en må jo se på sluttregingen

jkirkebo

Sitat fra: hELgenen på tir 19. apr 2022, kl. 11:23
Svært mange i Norge har VP,men så er jo energibehovet i snitt 4-5 ganger høyere også..da hensyntatt VP. Snittforbruket i Norge er 16-17000 kWh. Og i det tallet ligger det jo svært mange VP også. Når enhetskostnaden er lavere og forbruket lavere gir der jo et veldig skjev energiregnskap. En tysker trenger ca 3.500 kWh,en Nordmann 16.000 og prisen pr enhet er lavere for en tysker.

Da forstår jeg ikke dette med VP argument. Tall er tall er det ikke? Så en Tysker betaler årlig ca 3500 x 1.5= 5250 NOK for å holde seg varm. En nordmann betaler : 16000 x 1.7 = 27.200 NOK.

Du har et enormt hus om du bruker 16.000kWh til oppvarming med varmepumpe. Vår bruker 11.000kWh per år for å varme opp to bygninger på til sammen 270m2 og levere varmtvann til to husholdninger. Uten leiligheten i eget bygg snakker vi nok omtrent 7000kWh per år tipper jeg. En strømprisøkning på 1,50 per kWh ville da kostet oss 875,- pr. måned ekstra, før strømstøtten.

Både den økte inflasjonen og de økte rentene vil sannsynligvis koste oss mer enn økningen på strøprisen fremover.

Electric cars in Norway

Sitat
Jeg skal være forsiktig med å si noe om fremtiden - men jeg synes det er uklokt, blodig urettferdig og nesten uforståelig at man i Sør Norge skal betale mer pr. enhet kwh til oppvarming enn f.eks en Tysker gjør. Det er så komplett idiotisk at jeg knapt finner ord.

Jeg gjentar meg her - men dette er viktig:

Vi leser side opp og side ned om energikrisen i Europa - men den som betaler den høyeste prisen for oppvarming både samlet og pr. kwh er innbyggere og industri som benytter elektrisitet til oppvarming i Sør Norge.
Vi betaler ca 5.5 ganger MER totalt sett enn en tysker og vi betaler også mer for hver eneste kWh.  Det skyldes at vi i Norge bruker elektrisitet til oppvarming og at man i Tyskland bruker gass. Der en tysker kan kjøpe årskontrakt for gass til 1.45 NOK/kwh for å varme opp sin bolig (den høyeste prisen historisk!) - kan en nordmann i skrivende stund tegne en årskontrakt på 1.74 kr/kWh for elektrisitet til å varme opp sin bolig.

For å gjenta meg selv nok en gang :

Det er så komplett idiotisk at jeg knapt finner ord.

Vi har REN energi  - tyskere dunker til med gass - de har selv dratt seg inn i denne krisen ved å stenge ned kjernekraftverk og kull, gjort seg avhengig av Russisk gass - MEN DE BETALER MINDRE ENN KARI OG OLA NORDMANN FOR HVER ENESTE KWH DE HAR TIL OPPVARMING!

hELgenen :+1: kloke ord fra deg som vanlig. Takk for det!

Og jeg er helt enig i din fremstilling av situasjonen. Det er jo bare så trist.

hELgenen

Sitat fra: jkirkebo på tir 19. apr 2022, kl. 15:36
Sitat fra: hELgenen på tir 19. apr 2022, kl. 11:23

Du har et enormt hus om du bruker 16.000kWh til oppvarming med varmepumpe. Vår bruker 11.000kWh per år for å varme opp to bygninger på til sammen 270m2 og levere varmtvann til to husholdninger. Uten leiligheten i eget bygg snakker vi nok omtrent 7000kWh per år tipper jeg. En strømprisøkning på 1,50 per kWh ville da kostet oss 875,- pr. måned ekstra, før strømstøtten.

Både den økte inflasjonen og de økte rentene vil sannsynligvis koste oss mer enn økningen på strøprisen fremover.

Nå er snittforbruket i Norge 16.000 kwh - sånn er det nå bare - og de færreste har vannbåren varme i dette landet slik jeg forstår du tenker når du hører varmepumpe. Den mest vanlige varmepumpen i Norge er luft-luft. En løsning basert på vannbåren varme krever fort en investering på noen hundre tusen til brønn - så må du ha varmeelementer og installasjon i boligen også. Gjør man ikke dette under oppføring blir det fort ganske så dyr investering - og de fleste boliger i dette landet er ikke rigget for slikt.

Forøvrig er mitt forbruk  langt over 16.000, men ligger på ca 26.000 totalt sett. Jeg har et hus bygget etter tek-07 ferdig levert i 2011 på 185 BOA som da altså bruker 26.000 MED varmepumpe (luft-luft) - faktisk 2 stk også - den andre ble levert i fjor høst.

Men hva jeg bruker er totalt uinteressant - poenget mitt som jeg mener er viktig her - er at man kan inngå energiavtaler i Tyskland og fyre med gass til lavere pris enn man må betale i Norge ved å inngå en energiavtale. Forskjellen ligger i at i Norge så har man bygget opp en infrastruktur der elektrisitet brukes som innsatsfaktor for å varme bolig, mens man i Tyskland har bygget opp en infrastruktur basert på gass som innsatsfaktor for å varme opp bolig. Og så viser det seg altså at man betaler MINDRE i kroner og øre pr. enhet varme i Tyskland enn i Norge - det til tross for at vi i Norge pr. definisjon ennå har overskudd på kraft - faktisk har vi så overskudd at vi eksporterer kraft. Og ikke bare det - den prisen tyskere betaler nå for gass er helt ekstrem sett i historisk perspepektiv og det hyles og skrikes om total krise på kontinentet - at vi da i Norge er i en situasjon der det koster mer å varme opp en bolig pr. kwh viser med all tydelighet at man har mistet fullstendig grepet i Energipolitikken i dette landet.

Det siste nå er at inflasjonen alene dyttes kraftig opp som følge av nettopp energi - noe vi i bunn burde ha mer enn nok av i dette landet.  Nei - måten vi har rigget oss i dette landet er helt utrolig - det er en krig i Ukrainia som har gitt en komplett energikrise i Europa - men nordmenn i Sør Norge betaler mest pr. enhet til oppvarming enn noen andre i hele Europa - og vi ligger faktisk slik til geografisk at vi kanskje må ha 4-5 ganger så mye av det også..Samtidig som vi kanskje sitter på det største energioverskuddet av alle i hele Europa i dagens situasjon...

Electric cars in Norway

Sitat

Det stemmer kun om du fortsatt bruker panelovner eller varmekabler som oppvarming. De fleste har vel anskaffet seg en varmepumpe nå? Mens tyskerne kun får ca. 85% effektivitet ut av sin gass kan vi hente ut en COP på 4 eller endog 5 med varmepumpe. Dermed blir oppvarmingskostnaden til slutt ganske lik, selv om vi har et mye større oppvarmingsbehov i Norge.

I Norge har vi også høyere lønninger til å betale kostnaden med, så i snitt synes jeg mye mer synd på tyskeren enn på nordmannen mhp. dagens energipriser.

Du får samme effektivitetsforskjell på koking av mat. Gasskoketopp er ca. 35% effektiv mens induksjonstopp ligger på ca. 75%.

jkirkebo. Er ikke dette litt på siden å trekke frem varmepumpe og lønnsforskjeller mellom Norge og Tyskland?

Jeg klarer ikke å se dette i sammenheng...

Electric cars in Norway

Fredrik Solvang er tilbake på ballen som vi sier i fotball miljøet :D

Følg med på Debatten på  nrk tv i kveld kl 21.20 :+1:

Kopi fra Fredrik sitt nyeste Facebook innlegg:

Før jul, før Ukraina-krigen, ble vi fortalt at det var helt ekstraordinært at vannkraftlandet Norge hadde Europas høyeste strømpriser.

Men det skulle vise seg at det ikke var ekstraordinært, det er faktisk vanlig.

Påskeaften kostet strømmen 164 øre/kWh i Sør-Norge. Gjennom påsken har vi hatt Europas dyreste strøm. Og fortsatt koster det 10-12 øre å produsere én kilowattime strøm på norsk vannkraft.

Debatten er tilbake etter påske i morgen!

hELgenen

Noen på face bør tipse Solvang om energikostander til oppvarming - at man i Tyskland kan inngå avtale om oppvarming av bolig med gass som kilde til lavere pris pr. enhet energi enn man kan i Norge.

Vi kan ikke fortsette å ha det slik i dette landet at oppvarming av bolig skal være dyrere pr. enhet energi enn hva man har i Tyskland. Vi trenger av helt naturgitte årsaker MER energi til å varme opp en bolig enn en Tysker og vi kan da ikke ha det slik at vi skal betale mer pr. enhet enn de gjør i Tyskland.
At det er slik er såre enkelt - gass brukes som innsatsfaktor for å produsere elektrisk kraft - dermed blir sluttprisen på elektrisitet høyere. Og markedet er definert ut fra marginalprissetting - som da gir oss alle den høyeste prisen man klarer å omsette i markedet som da dannes med basis i gassprisen som innsatsfaktor.
At vi kobles til denne prisen skyldes økt overføringskapasitet - det er fakta.

Det er ikke en tysker som kjøper elektrisk kraft til oppvarming som setter prisen - men tysk industri som vil ha en edlere vare som elektrisitet er. Men vi i Norge har jo bygget landet slik at boliger skal varmes opp med elektrisitet - en vare vi i enn så lenge har overskudd av.  Måten vi håndterer dette på i Norge kan sammenlignes med en uteligger på Karl Johan i Januar som donerer bort lusekofta si til en spanjol slik at spanjolen skal holde på varmen...Det er en selvdestruktiv energipolitikk.......

stefse

Ja, når skal "noen" få gjort noe med dette...
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Electric cars in Norway

Sitat fra: stefse på tir 19. apr 2022, kl. 17:27
Ja, når skal "noen" få gjort noe med dette...

stefse :+1: Ja, si det... det er lett å bli motløs i denne sammenheng.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA