Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

arthur

Norge er et land rikt på naturressurser. Mest kjent er fisk, olje og gass, mineraler, skog og vannkraft.

For egen del er jeg sværtglad for at vi kan selge både olje, gass, fisk, mineraler, skog osv for hva skulle vi ellers leve av? Og den tredejedelen av all vannkraft vi produserer i Norge og omgjør til halvfabrikata fra våre kraftkrevende verk, delvis eid i Norge, er det vel også greit at vi utnytter og tjener på?

hELgenen

Sitat fra: arthur på fre 15. apr 2022, kl. 19:04
Norge er et land rikt på naturressurser. Mest kjent er fisk, olje og gass, mineraler, skog og vannkraft.

For egen del er jeg sværtglad for at vi kan selge både olje, gass, fisk, mineraler, skog osv for hva skulle vi ellers leve av? Og den tredejedelen av all vannkraft vi produserer i Norge og omgjør til halvfabrikata fra våre kraftkrevende verk, delvis eid i Norge, er det vel også greit at vi utnytter og tjener på?

Synes du det er greit er det viktig at du også bidrar - så da forventer jeg at du betaler spotpris slik at vi andre kan nyte godt av kronene du legger igjen til det offentlige.

arthur

Du forventer at jeg betaler spotpris og ikke skal tillates å inngå en annen type avtale om denne er tilgjengelig og jeg så ønsker? Kanskje du skal stille til valg med motto; alle skal betale det samme for alt? Litt sånn model Steigan og det gode gamle Sovjet?

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på fre 15. apr 2022, kl. 20:55

Synes du det er greit er det viktig at du også bidrar - så da forventer jeg at du betaler spotpris slik at vi andre kan nyte godt av kronene du legger igjen til det offentlige.

hELgenen  :+1: ser ditt poeng, men er det riktig måte å få frem budskapet på. Så lenge det er mulighet til å velge fritt blant strømavtaler, fast/flytende så må man kunne velge dette. Men jeg mener dette med strøm er et felles gode og da er heller mitt spm om vi trenger dette mellomleddet som selger strøm til sluttbruker. Jeg tror ikke det... Det holder med et nivå i strømforsyningen.

Electric cars in Norway

Sitat fra: arthur på lør 16. apr 2022, kl. 08:09
Du forventer at jeg betaler spotpris og ikke skal tillates å inngå en annen type avtale om denne er tilgjengelig og jeg så ønsker? Kanskje du skal stille til valg med motto; alle skal betale det samme for alt? Litt sånn model Steigan og det gode gamle Sovjet?

arthur.... jeg tror dette med avtaler og strømstøtte er ikke lett å forstå... dermed blir det ikke så enkelt å svare ja eller nei på dette...Jeg mener vi ikke trenger det siste leddet mot sluttbruker....

Har du sett denne videoen der Fredrik forklarer strømstøtten?

Fredrik Solvang avslører Regjeringen og kraftselskapene jukseri med strømstøtten 2021 2022:

https://youtu.be/vMFAYUpKvt0

hELgenen

Når du åpenbart heier frem markedsmekanismer som skal omsette kraft til husholdninger  til høyest mulig pris og samtidig mener dette er en praksis som er formålstjenelig for landet synes jeg ikke det er mye forlangt at de som mener dette også bør gå foran som et godt eksempel og selv inngå slike avtaler som tjener landet best.

Hva du velger er fritt frem,men det bør nok følge liv og lære prinsippet om troverdigheten i argumentasjonen skal stå seg over tid.    Det er også et ordtak som sier noe om at man inderlig vel ikke skal tåle den urett som ikke rammer en selv.

Electric cars in Norway

Strengt tatt så var det vel her det glapp første gangen.... i 2010...

https://www.tu.no/artikler/skriver-under-for-eu/239361?fbclid=IwAR1X3i97sjcYqzpTY9QYjiMwBM_v2jylhz_uFLwVNqgQuU9mcEq9130CtPM

Kopi fra siden:

Skriver under for EU

SKRIVER UNDER: Her signerer olje- og energiminister Terje Riis-Johansen en politisk erklæring om å delta i Nordsjøinitiativet. Det innebærer at Norge vil samarbeide med ni EU-land om å bygge ut et forsterket elnett i Nordsjøen. (Bilde: Kjetil Malkenes Hovland)

KJETIL MALKENES HOVLAND KRAFT 2. FEB. 2010 - 11:30

– Da skriver jeg under, og vi blir med i et forsterket samarbeid om offshore vind i vår del av Europa, sier Terje Riis-Johansen.

Foran ham ligger en protokoll hvor regjeringen forplikter seg politisk til å delta i det såkalte Nordsjøinitiativet, som ble tatt før jul.

BYGGER NETTVERK: Her henger olje- og energiminister Terje Riis-Johansen seg på Europas planer om å forsterke elnettet mellom landene. Det kan gi store inntekter for norske kraftselskaper.
Dette er nok et skritt på veien mot et kraftig elnett til havs for eksport av strøm på kryss og tvers over Nordsjøen.

– Er ønsket som partner

– Det har pågått en prosess i EU over noe tid om å forsterke samarbeidet på offshore vind. Vi har hatt samtaler med EU-landene om dette, og har konkludert med at vi både er ønsket som samarbeidspartner i denne erklæringen, Nordsjøinitiativet, og at vi ønsker at Norge skal være en del av dette, sier Riis-Johansen.

Signeringen gir statsråden noe å slå i bordet med under dagens debatt i Stortinget, hvor Høyres Bjørn Lødemel har en interpellasjon som nettopp stiller krav om å utrede et super-elnett i Nordsjøen.

arthur

Sitat fra: hELgenen på lør 16. apr 2022, kl. 09:00

Når du åpenbart heier frem markedsmekanismer som skal omsette kraft til husholdninger  til høyest mulig pris og samtidig mener dette er en praksis som er formålstjenelig for landet synes jeg ikke det er mye forlangt at de som mener dette også bør gå foran som et godt eksempel og selv inngå slike avtaler som tjener landet best.

Hva du velger er fritt frem,men det bør nok følge liv og lære prinsippet om troverdigheten i argumentasjonen skal stå seg over tid.    Det er også et ordtak som sier noe om at man inderlig vel ikke skal tåle den urett som ikke rammer en selv.

Ja, jeg er marked liberalist, innrømmer det. Det gjelder også for elbiler, klær, melk, planker, olje, gass, kull, ved, aluminiumsprofiler, dekk, mobiltelefoner, rullestoler, kjøleskap, truseinnlegg, kondomer, p-piller, tannbehandling, boligtomter, hus og leiligheter, fiskesnøre og strøm (for å nevne noen). Meg bekjent finnes det mane strømprodusenter i Norge og at disse må konkurrere om kundenes gunst ser jeg ikke noe problem med. Hvor mange disse er finner jeg ikke svaret på, gjør du?

At det i TILLEGG til disse finnes en rekke aktører som lever av å kjøpe og selge hva andre produserer ser jeg heller ikke noe problem, hvorfor skulle jeg det? At disse tilbyr produkt som produsentene selv IKKE tilbyr gjør det bare til et i mine øyne mer velfungerende marked og dette er tilbud som man kan aksepterer, eller la det være.

Etter hva jeg kan huske så var det omtrent like mange produsenter såvel som tilbydere i dag som i 2020, Norge var tilknyttet ACER, tilknyttet EU via vår avtale (EØS), og prisene på strøm var på et nivå som gjorde at selve strømmen i perioder var ikke bare gratis, men hadde en negativ pris (avtale med negativt påslag). Selv nøt jeg godt av det, nå nyter jeg godt av gunstig fastpris og i sum kommer jeg langt bedre ut av det enn om vi hadde en monopolsituasjon som mange her synes å være tilhengere av.

arthur

Sitat fra: Electric cars in Norway på lør 16. apr 2022, kl. 08:37

arthur.... jeg tror dette med avtaler og strømstøtte er ikke lett å forstå... dermed blir det ikke så enkelt å svare ja eller nei på dette...Jeg mener vi ikke trenger det siste leddet mot sluttbruker....

Har du sett denne videoen der Fredrik forklarer strømstøtten?

Fredrik Solvang avslører Regjeringen og kraftselskapene jukseri med strømstøtten 2021 2022:

https://youtu.be/vMFAYUpKvt0

Ja, har sett den, men hva er nytt uklart eller overraskende? At folk blir forvirret er helt klart, men det skyldes nok i noen grad at folk flest ikke gidder å sette seg inn i det på samme vis som at det til stadighet er eiere av elbiler som ikke skjønner hvor et fulladet elbilbatteri ikke viser tilgjengelig kjørelengde lik den av produsenten oppgitte kjørelengde.

stefse

Etter 178 sider kan det virke som denne tråden kun har interesse for noen få. Lite ser ut til å skje med både strømpriser og tiltak for å få den ned. Når energisituasjonen stabiliseres i Europa og vi fremdeles har de høyeste prisene, begynner jeg å få tro på sivil ulydighet som virkemiddel til å få myndighetene til å innse alvoret.
I første omgang kan det bli snakk om koordinert av og påskruing av strømforbrukere, hvilket i seg selv ikke er straffbart. Dette for å få trippet utenlandskablene, men det kan ha andre uheldige konsekvenser, så det bør innføres gradvis og kun på optimale tidspunkt for å se hvordan det treffer. Poenget er å ramme markedsmekanismene, ikke infrastrukturen som sådan.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

hELgenen

Sitat fra: stefse på søn 17. apr 2022, kl. 13:23
Etter 178 sider kan det virke som denne tråden kun har interesse for noen få. Lite ser ut til å skje med både strømpriser og tiltak for å få den ned. Når energisituasjonen stabiliseres i Europa og vi fremdeles har de høyeste prisene, begynner jeg å få tro på sivil ulydighet som virkemiddel til å få myndighetene til å innse alvoret.
I første omgang kan det bli snakk om koordinert av og påskruing av strømforbrukere, hvilket i seg selv ikke er straffbart. Dette for å få trippet utenlandskablene, men det kan ha andre uheldige konsekvenser, så det bør innføres gradvis og kun på optimale tidspunkt for å se hvordan det treffer. Poenget er å ramme markedsmekanismene, ikke infrastrukturen som sådan.

Dersom man i sør Norge kunne koordinere av/på skruing av forbruk over en viss størrelse så vil det kunne føre til utkobling og feil. Det er fullt lovlig, men som regel er det lite oppslutning om slikt. Dersom man f.eks får med seg store industrikunder og annet som faktisk har stort forbruk - f.eks en tusen gartnere osv - så vil det skape ustabilitet i strømforsyningen og således skape oppmerksomhet. 

stefse

Jeg tror det vil være nok oppslutning etter hvert, også blant mindre industrikunder, til at dette vil kunne påvirke balansen.
Spørsmålet er hvordan man påvirker markedsmekanismen som tilfører strøm til eksportkablene, uten at nettet forøvrig blir urimelig rammet.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

hELgenen

Vanskelig å skape slike ulemper kun for kablene - det vil, avhengig av oppslutning, kunne ende med utkobling av linjer samt kraftproduksjon og således skape mye oppmerksomhet. Men en klarer ikke ramme kun kablene isolert sett.  Nettet har blitt utsatt for slike "aksjoner" før - dvs. ifb. nominering på børs - men det gikk visstnok ok i driftsfasen selv om noen ble regelrett syke av å håndtere dette på Nordpool. Dette var dog i helt i Nordpool sin spede begynnelse og alle aktørene var ikke like aktive som i dag - den gang handlet man f.eks på fysiske avtaler når det kom til utveksling over landegrenser - mao. man lot ikke markedet håndtere den kapasiteten. Det med at markedet skulle definere flyten på kablene og alle utenlandsforbindelser er noe man begynte med på slutten av 1990 tallet om jeg ikke husker feil. Således var ikke markedsmekanismene like sterke som vi ser dem i dag - det var mye mer regulering av hvordan ting skulle fungere for å sikre stabil drift- Gradvis åpnet man markedet og lot dette i større grad få virke fritt.

Electric cars in Norway

Sitat fra: arthur på søn 17. apr 2022, kl. 07:14

Ja, jeg er marked liberalist, innrømmer det.

Det er lov det :+1:  ikke ned min gate når det gjelder velferdsstaten men ellers helt ok. Og kraft er et felles gode...

Electric cars in Norway

Sitat fra: stefse på søn 17. apr 2022, kl. 13:23
Etter 178 sider kan det virke som denne tråden kun har interesse for noen få.

Sterke... vi er maaaaange.. det går i puljer... eller i rykk & napp..

På Facebook gruppene Motvind og Strømopprøret og Nei til Acer er det på hver av gruppene laaaangt over hundre tusen medlemmer.

Så det sier sitt.

Dette er temaer som berører alle lag i samfunnet. 

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA