Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Roy Aasen

Dette blir nok interessant.
Har selv ei varmepumpe som dra 12kw alene når den varmer på fullt pluss kjører legionella-varming...andre forbrukere er kun lys og litt golvvarme  (Og bilen da med sine 3.7kw.)

Jeg får en minimumstopp på 12 kw hver måned. Det er nok bare å betale å se glad ut :-)

Vidar_S

Sitat fra: Svein_H på mandag 25. oktober 2021, klokken 14:59
Jeg er usikker på hvordan denne nye beregningen vil slå ut, og på min egen netteiers hjemmeside er det heller ikke nevnt med et eneste ord ennå...

Er det maks effektuttak i løpet av måneden som legger lista, uansett hvor kortvarig, eller er det den timen med høyest antall kWh som styrer? M.a.o., hvis jeg peaker på f.eks. 11kW i en periode på 10 minutter i løpet av et døgn, vil det dytte meg opp til trinn 3 for hele måneden, eller vil jeg holde meg på trinn 1 hvis jeg klarer å holde meg under 5kWh/time gjennom hele mnd?

Slik vedtaket lyder er det opp til de ulike netteierne å finne nøyaktig formel for hvordan de ønsker å bruke for å regne ut nettleie så lenge de holder seg innenfor gitte rammer. Det står ganske greit forklart her: https://www.huseierne.no/nyheter/2021/hvordan-vil-ny-nettleiemodell-pavirke-stromregningen-din/

Jeg henvendte meg til BKK (Bergen) forrige uke og de hadde ikke kommet frem til hvordan de skulle gjøre det enda. Usikker på om netteiere har noen vilkår å forholde seg til med tanke på frister for prisendring, men det kommer vel forhåpentligvis en fasit før jul.

Svein_H

Sitat fra: Vidar_S på mandag 25. oktober 2021, klokken 16:54
Sitat fra: Svein_H på mandag 25. oktober 2021, klokken 14:59
Jeg er usikker på hvordan denne nye beregningen vil slå ut, og på min egen netteiers hjemmeside er det heller ikke nevnt med et eneste ord ennå...

Er det maks effektuttak i løpet av måneden som legger lista, uansett hvor kortvarig, eller er det den timen med høyest antall kWh som styrer? M.a.o., hvis jeg peaker på f.eks. 11kW i en periode på 10 minutter i løpet av et døgn, vil det dytte meg opp til trinn 3 for hele måneden, eller vil jeg holde meg på trinn 1 hvis jeg klarer å holde meg under 5kWh/time gjennom hele mnd?

Slik vedtaket lyder er det opp til de ulike netteierne å finne nøyaktig formel for hvordan de ønsker å bruke for å regne ut nettleie så lenge de holder seg innenfor gitte rammer. Det står ganske greit forklart her: https://www.huseierne.no/nyheter/2021/hvordan-vil-ny-nettleiemodell-pavirke-stromregningen-din/

Jeg henvendte meg til BKK (Bergen) forrige uke og de hadde ikke kommet frem til hvordan de skulle gjøre det enda. Usikker på om netteiere har noen vilkår å forholde seg til med tanke på frister for prisendring, men det kommer vel forhåpentligvis en fasit før jul.

Takk for linken. Jeg har sett den tidligere, og kort forklart går den egentlig ut på at alle må betale mer, uansett hva de betaler idag, og hver enkelt netteier bestemmer selv hvor mye mer de vil skvise ut av kundene sine.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Counterpointer

Dette er da nødt til å føre til høyere strømbruk? Når en topp har dyttet deg opp i ett nivå, koster det jo ingenting å tangere det hver dag resten av måneden.

Burde vært mulig å funnet et bedre system.

Det er jo denne modellen med effektariff for hurtigladeoperatørene som de mener hindrer  både utbredelsen av ladere og avkastning for selskapene.

Nei jeg tror jeg starter et e-verk , må bare finne en foss jeg kan legge i rør

arthur

Sitat fra: Svein_H på mandag 25. oktober 2021, klokken 17:38
Sitat fra: Vidar_S på mandag 25. oktober 2021, klokken 16:54
Sitat fra: Svein_H på mandag 25. oktober 2021, klokken 14:59
Jeg er usikker på hvordan denne nye beregningen vil slå ut, og på min egen netteiers hjemmeside er det heller ikke nevnt med et eneste ord ennå...

Er det maks effektuttak i løpet av måneden som legger lista, uansett hvor kortvarig, eller er det den timen med høyest antall kWh som styrer? M.a.o., hvis jeg peaker på f.eks. 11kW i en periode på 10 minutter i løpet av et døgn, vil det dytte meg opp til trinn 3 for hele måneden, eller vil jeg holde meg på trinn 1 hvis jeg klarer å holde meg under 5kWh/time gjennom hele mnd?

Slik vedtaket lyder er det opp til de ulike netteierne å finne nøyaktig formel for hvordan de ønsker å bruke for å regne ut nettleie så lenge de holder seg innenfor gitte rammer. Det står ganske greit forklart her: https://www.huseierne.no/nyheter/2021/hvordan-vil-ny-nettleiemodell-pavirke-stromregningen-din/

Jeg henvendte meg til BKK (Bergen) forrige uke og de hadde ikke kommet frem til hvordan de skulle gjøre det enda. Usikker på om netteiere har noen vilkår å forholde seg til med tanke på frister for prisendring, men det kommer vel forhåpentligvis en fasit før jul.

Takk for linken. Jeg har sett den tidligere, og kort forklart går den egentlig ut på at alle må betale mer, uansett hva de betaler idag, og hver enkelt netteier bestemmer selv hvor mye mer de vil skvise ut av kundene sine.

Nei, i sum kan de IKKE ta ut mer enn i dag så dette skal bli interresant! Hvis noen må betale mer så skal det bety at noen andre må betale tilsvarende mindre.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Svein_H

Sitat fra: arthur på mandag 25. oktober 2021, klokken 19:12
Sitat fra: Svein_H på mandag 25. oktober 2021, klokken 17:38
Sitat fra: Vidar_S på mandag 25. oktober 2021, klokken 16:54
Sitat fra: Svein_H på mandag 25. oktober 2021, klokken 14:59
Jeg er usikker på hvordan denne nye beregningen vil slå ut, og på min egen netteiers hjemmeside er det heller ikke nevnt med et eneste ord ennå...

Er det maks effektuttak i løpet av måneden som legger lista, uansett hvor kortvarig, eller er det den timen med høyest antall kWh som styrer? M.a.o., hvis jeg peaker på f.eks. 11kW i en periode på 10 minutter i løpet av et døgn, vil det dytte meg opp til trinn 3 for hele måneden, eller vil jeg holde meg på trinn 1 hvis jeg klarer å holde meg under 5kWh/time gjennom hele mnd?

Slik vedtaket lyder er det opp til de ulike netteierne å finne nøyaktig formel for hvordan de ønsker å bruke for å regne ut nettleie så lenge de holder seg innenfor gitte rammer. Det står ganske greit forklart her: https://www.huseierne.no/nyheter/2021/hvordan-vil-ny-nettleiemodell-pavirke-stromregningen-din/

Jeg henvendte meg til BKK (Bergen) forrige uke og de hadde ikke kommet frem til hvordan de skulle gjøre det enda. Usikker på om netteiere har noen vilkår å forholde seg til med tanke på frister for prisendring, men det kommer vel forhåpentligvis en fasit før jul.

Takk for linken. Jeg har sett den tidligere, og kort forklart går den egentlig ut på at alle må betale mer, uansett hva de betaler idag, og hver enkelt netteier bestemmer selv hvor mye mer de vil skvise ut av kundene sine.

Nei, i sum kan de IKKE ta ut mer enn i dag så dette skal bli interresant! Hvis noen må betale mer så skal det bety at noen andre må betale tilsvarende mindre.

Det der er bare en formalitet som de helt sikkert klarer å vri seg forbi, jeg er ikke i tvil om at vi i sum kommer til å måtte betale bare mer og mer. Du må gjerne mene noe annet.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Burger

Sitat fra: hELgenen på søndag 24. oktober 2021, klokken 15:10
Du avlaster ikke strømnettet ved å ta ut mye effekt over kortere perioder - du belaster derimot strømnettet som kan gi opphav til spenningsdipper som kan ha uheldige effekter for lys og annet i boliger.

Så høyt effektuttak er ikke noe man ønsker i fordelingsnettet.
Dette forstår jeg ikke, men jeg er åpen for at jeg tar feil.

Så om jeg belaster strømnettet klokken 02:00 til 05:00 med 11kw når nettet ikke er belastet så vil det føre til økt belastning på nettet?

Burde være værre når jeg fyrer igang indeksjonstoppen med 4 kaseroller rundt klokken 16:30 (5kw) og har 2x elbiler ladende på tilsammen 7.6kw (lader opp til 60% med en gang før de går til nattlading)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Vidar_S

Sitat fra: Svein_H på mandag 25. oktober 2021, klokken 19:29
Sitat fra: arthur på mandag 25. oktober 2021, klokken 19:12

Nei, i sum kan de IKKE ta ut mer enn i dag så dette skal bli interresant! Hvis noen må betale mer så skal det bety at noen andre må betale tilsvarende mindre.

Det der er bare en formalitet som de helt sikkert klarer å vri seg forbi, jeg er ikke i tvil om at vi i sum kommer til å måtte betale bare mer og mer. Du må gjerne mene noe annet.

Om alle følger reglene er det sånn sett riktig det @arthur sier i alle fall.  Ref https://www.nettavisen.no/okonomi/ny-nettleie-i-januar-de-som-ikke-har-rad-far-ekstraregningen/s/12-95-3424193628

Et optimistisk anslag fra kommunikasjonssjef i Energi Norge:  "Ifølge Øverås vil 90 prosent av strømkundene ikke merke endringene, mens den vil gå opp eller ned for 10 prosent."  og følgende presisering: 

"Nettleien har en fast inntektsramme som settes av staten årlig. I 2021 skal staten hente inn 24,9 milliarder kroner i nettleie. Det er dermed ikke rom for å øke inntektene, men NVE ønsker at nettleien skal prises på en slik måte at kundene stimuleres til et «jevnere» strømforbruk. "

Det er riktignok rammen for all nettleie og ikke bare fra privatkunder, så om de vil kan de i teorien øke nettleien litt for alle privatkunder og la industri slippe tilsvarende billigere unna. I artikkelen står det forsåvidt også at det forventes at nettleiemodellen vil bli klar innen utgangen av november.

hELgenen

Sitat fra: Burger på mandag 25. oktober 2021, klokken 19:35
Sitat fra: hELgenen på søndag 24. oktober 2021, klokken 15:10
Du avlaster ikke strømnettet ved å ta ut mye effekt over kortere perioder - du belaster derimot strømnettet som kan gi opphav til spenningsdipper som kan ha uheldige effekter for lys og annet i boliger.

Så høyt effektuttak er ikke noe man ønsker i fordelingsnettet.
Dette forstår jeg ikke, men jeg er åpen for at jeg tar feil.

Så om jeg belaster strømnettet klokken 02:00 til 05:00 med 11kw når nettet ikke er belastet så vil det føre til økt belastning på nettet?

Burde være værre når jeg fyrer igang indeksjonstoppen med 4 kaseroller rundt klokken 16:30 (5kw) og har 2x elbiler ladende på tilsammen 7.6kw (lader opp til 60% med en gang før de går til nattlading)

Ja - høyt uttak av effekt mellom transformator og din husvegg vil kunne gi spenningsfall med påfølgende blink og annet uheldig konsekvens for lavspenningsnettet. En må skille på sentralnett/regional nett og fordelingsnett i boligområder. På dagen er det høyt uttak av effekt til industri og næring - der er nettet bygget for dette. Det er ikke nødvendigvis fordelingsnettet fra nærmeste transformator og inn i ett boligfelt. Her har man gjerne beregnet en økonomisk optimal størrelse på kabler fra transformator og bort til fordelingsskap langs veien og videre inn til husvegg. Utgangspunktet for denne beregningen har historisk basert seg på noe som heter velanders formel som danner grunnlaget for samtidig last.

Se:
https://www.sintef.no/globalassets/project/smartregions/workshop/1_innledning_v2_sintef_ks.pdf

Med elbil lading i lavspenningsnettet (400/230V) endres dette drastisk. Da kan man plutselig se et helt annet samtidig effektuttak tilknyttet en fordelingstransformator. Så om alle får elbil og alle skal lade på natten - vel da får man utnyttet jevnere last i sentralnettet da industri og næring reduserer sitt forbruk på natt, mens forbrukere øker sitt hjemmeforbruk på natt. Dette er altså heldig for sentralnettet, men ikke heldig for ditt lokale nett - altså mellom transformator og din husvegg. Her vil ekstra nettap oppstå og du vil også kunne trigge blink i lys og at elektronisk utstyr de har hjemme feiler som følge av for lav spenning.

Jeg har mange års tidligere erfaring med prosjektering av slike anlegg - så jeg kjenner godt til problemstillingen.
Dette er altså så uheldig at man skal bruke de smarte målerene til å styre effektuttaket til forbrukerene slik at de som tar mest ut en kort periode skal betale for det. Hensikten er å slippe å investere i nytt fordelingsanlegg fra 22 kv og nedover.

Så på ene siden får vi mer av billig kraft på natten ved å knytte oss mer til resten av Europa og bygge ut ikke regulerbar fornybar kraft (vind/sol) - som igjen gir signal til forbrukerene om å bruke kraft på natt, men dette har altså en uheldig side for det lokale fordelingsnettet - Dette søkes løst med effekt tariffer som gir signal til forbrukerene om ikke ta så mye kraft ut samtidig. Mao. en forsøker å balansere dette på en fornuftig måte

Burger

Økte tariffer basert på den værste toppen i en månedgir ingen insentiv til å prøve å hjelpe til.

Burde hatt timebasert tariff og latt forbruker ta jobben. Bommer jeg en gang basert på hva som kommer fram av prismodeller her i tråden så kan jeg bare pøse på resten av måneden, skaden har skjedd.

Med timesbasert tariff så kan man hjelpe til resten av måneden, selv om man måtte dusje alle mann, lage middag og lade elbiler samtidig den ene timen da alt gikk på tverke.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

hELgenen

Sitat fra: Burger på mandag 25. oktober 2021, klokken 21:34
Økte tariffer basert på den værste toppen i en månedgir ingen insentiv til å prøve å hjelpe til.

Burde hatt timebasert tariff og latt forbruker ta jobben. Bommer jeg en gang basert på hva som kommer fram av prismodeller her i tråden så kan jeg bare pøse på resten av måneden, skaden har skjedd.

Med timesbasert tariff så kan man hjelpe til resten av måneden, selv om man måtte dusje alle mann, lage middag og lade elbiler samtidig den ene timen da alt gikk på tverke.

Forsåvidt enig der. Har du bikket trinn 4 en gang - så er det bare å kjøre på resten av måneden. Men tariffene tror jeg blir utformet litt forskjellig - kanskje snittet av de 4-5 verste timene osv...Vi får se - ulike nettselskaper har ulikt nett og kommer trolig med ulike tariffer. Egentlig litt urettferdig også at man må betale ulikt for samme effekt i ulike steder i landet...Men tipper det blir slik....

elektrolux

Tenker på å bygge en arduinobassert forrigler til sikringskapet.

Tanken er å utstyre hver krets med en kontaktor og strømtrafo, og på den måten kunne koble ut kretser for å jevne ut forbruket.

Selvfølgelig i kombinasjon med V2G lading fra Elbil og husbatteri.

Om noen vet om slike forriglere er hyllevare tar jeg gjerne imot tips.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

stefse

Sitat fra: hELgenen på mandag 25. oktober 2021, klokken 21:43
Sitat fra: Burger på mandag 25. oktober 2021, klokken 21:34
Økte tariffer basert på den værste toppen i en månedgir ingen insentiv til å prøve å hjelpe til.

Burde hatt timebasert tariff og latt forbruker ta jobben. Bommer jeg en gang basert på hva som kommer fram av prismodeller her i tråden så kan jeg bare pøse på resten av måneden, skaden har skjedd.

Med timesbasert tariff så kan man hjelpe til resten av måneden, selv om man måtte dusje alle mann, lage middag og lade elbiler samtidig den ene timen da alt gikk på tverke.

Forsåvidt enig der. Har du bikket trinn 4 en gang - så er det bare å kjøre på resten av måneden.
Presterer de å ta i bruk denne idiotiske tarifferingen til tross for side opp og side ned, skrevet om det i høringer og ellers, så er det intet mindre enn en skandale. Hvis det blir slik tror jeg faktisk jeg kommer til å gi blanke blaffen i hele greia og bruke strøm akkurat slik det passer meg. Ellers må man vel til med dieselaggregat, og gjete wattmåleren som i gamle dager i frykt for denne straffedommen.
Elbil-ladingen til Tibber er det vel óg bare å koble ut. Ingen vits å lade opp med mye effekt i timene det er billigst.
Og nettleien har ihvertfall ikke gått til å bygge ut nettet mellom trafo og husstander, så mon tro hvor har det blitt av den...
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

filtvet

Er målet at man skal ha doktorgrad i strømforbruk for å forstå systemet?


Men jeg ble advart i sommer mot å installere en større hovedsikring. At avgiftenen også skulle baseres på hvor mye strøm man i teorien kunne ta ut.

Rævedilter

Det er innanfor visse rammer opp til netteigar å bestemme utforminga av nettleiga, så størrelse på hovedsikringer er ein mulig avrekning av dette. Les ein høringsvarene på forslaget ser ein at innspela frå dei ulike nettselskapa spriker ein del, så løysingane kan nok verta relativt ulike.

Anbefalinga frå NVE er vel døgnmaks, men dette er det opptil nettselskap å avgjere. Maks er ein månad.

https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/nytt-fra-rme/horinger-reguleringsmyndigheten-for-energi-rme/horing-forslag-til-endringer-i-utformingen-av-nettleien/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA