Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Counterpointer på fredag 03. januar 2025, klokken 16:00Prøvde under renoveringsperioden å skru helt av men det førte til frysingskader på vannrør så det var ikke å anbefale.
Tømme systemer helt er vanskelig og fjerner også vannlåser i systemet 🤷🏻
Ser at en må det ved offgrid, men har noen utfordringer.

Vannlåser er uproblematisk, man bruker bare en membranvannlås. F.eks HEPvo sin:

https://www.vvskupp.no/wavin/2214357/wafix-hepvo-rett-t%C3%B8rr-vannl%C3%A5s-32-mm-hvit
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på fredag 03. januar 2025, klokken 16:38Har man hytte som står så lenge at man kan tømme den hver gang bør vel den heller selges til noen som faktisk bruker den i stedet for at de må bygge ny? Er vel mere miljøvennlig det. Å beslaglegge en tomt bare for å benytte den noen få ganger i året er mere sløseri enn å bruke noen få kWh i året på vedlikeholdsstrøm.

Jeg pleier å dra å hytta 1-2 ganger pr. måned, tipper det blir kanskje 16 ganger i året. Er det som regel 5-6 dager hver gang. Vet ikke om det kvalifiserer til lite bruk eller ikke, men det er i hvert fall null problem for meg å tømme fryser og kjøleskap når vi drar. Tar tross alt med bare det vi/jeg trenger oppover, når turen er over er det ikke mye igjen i kjøleskapet uansett.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 03. januar 2025, klokken 15:50
Sitat fra: arthur på fredag 03. januar 2025, klokken 12:45
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 03. januar 2025, klokken 10:01
Sitat fra: arthur på fredag 03. januar 2025, klokken 09:19"Dersom du plutselig fikk en årsavgift på bilen din på 45.000, og staten selger disse kronene for å kjøpe dollar, slik at de kan kjøpe 3%av verdens aksjer, ville ikke du og syntes det var bedritent gjort?"

Joda, og hvis jorden var flat så ville jeg ha vært redd for å nærme meg kanten! Nå går vel ellers statens overskudd på strøm til å dekke utgifter på det årlige statsbudsjettet mens aksjer rundt i verden kjøpes med andre penger, salg av olje og gass, så her blander man kortene i et forsøk på å lage lapskaus.

Noterer ellers at man kun ser på gjelden, økning av denne, og ikke hva denne gjelden er gjeld på, kanskje verdier som har økt mer i verdi enn økning i gjelden. Denne feilen gjøres som regel av sosialister som ikke helt skjønner økonomi. En annen ting er at man kanskje også skal ta med i bildet inflasjonen når man ser på gjeld og gjeldsøkning?

Ser at du fremdeles ikke har funnet brillene dine. Dersom du titter på bildet en gang til så vil du se det står "Forbruksgjeld". Du skriver "kanskje verdier som har økt mer i verdi enn økning i gjelden". Så du mener en bruker forbruksgjeld / kredittkort til å investere?

Og så nevner du at inflasjonen? Kredittkortgjelden steg med 10,9%. Inflasjonen i samme tidsrom (2024) er 3-4%.

Kan i tillegg røpe at Staten sitter igjen med penger både i fra strømregningen din (f.eks. mangedoblet mva fra tidligere år) og fra oljeskatt. Så når Staten bruker 1,73 milliarder kroner på Morrow Batteries, og har fått det fra strømregningen din, så er dette penger Staten slipper å bruke fra oljeinntektene, som så går i å kjøpe Tesla-aksjer.

Og, ja, jeg er økonom.

Ja, det rapporteres at en del bruker av forbrukslånet og/eller kredittkortet for å betale andre regninger enn reiser og ny tv!

Flott at du nå selv påpeker at man skal ta hensyn til inflasjonen for perioden når man ser på økning i gjeld. Og selvfølgelig har du ikke selv nevnt det i dine innlegg, trolig for å nok en gang krisemaksimere!

Igjen ser jeg at du blander statens bruk av penger på en måte som indikerer at nei,. noen økonom kan du neppe være.
138 milliarder i rentebærende forbruksgjeld - dette er gjeld du gjerne betaler 15-25% rente på. D

Bekrefter bare at det er en masse idioter der ute hva angår personlig økonomi, dessverre. Vet du hvor mye norske privatpersoner har innestående på konto i norske banker? Bare på BSU konti står det mer enn femti milliarder!

Og litt har vi vel alle på kistebunnen i følge SSB?

https://www.ssb.no/nasjonalregnskap-og-konjunkturer/finansregnskap/statistikk/finansielle-sektorregnskaper
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

RJK

Sitat fra: arthur på fredag 03. januar 2025, klokken 18:56
Sitat fra: arthur på fredag 03. januar 2025, klokken 09:19"Dersom du plutselig fikk en årsavgift på bilen din på 45.000, og staten selger disse kronene for å kjøpe dollar, slik at de kan kjøpe 3%av verdens aksjer, ville ikke du og syntes det var bedritent gjort?"

Joda, og hvis jorden var flat så ville jeg ha vært redd for å nærme meg kanten! Nå går vel ellers statens overskudd på strøm til å dekke utgifter på det årlige statsbudsjettet mens aksjer rundt i verden kjøpes med andre penger, salg av olje og gass, så her blander man kortene i et forsøk på å lage lapskaus.

Noterer ellers at man kun ser på gjelden, økning av denne, og ikke hva denne gjelden er gjeld på, kanskje verdier som har økt mer i verdi enn økning i gjelden. Denne feilen gjøres som regel av sosialister som ikke helt skjønner økonomi. En annen ting er at man kanskje også skal ta med i bildet inflasjonen når man ser på gjeld og gjeldsøkning?

Ser at du fremdeles ikke har funnet brillene dine. Dersom du titter på bildet en gang til så vil du se det står "Forbruksgjeld". Du skriver "kanskje verdier som har økt mer i verdi enn økning i gjelden". Så du mener en bruker forbruksgjeld / kredittkort til å investere?

Og så nevner du at inflasjonen? Kredittkortgjelden steg med 10,9%. Inflasjonen i samme tidsrom (2024) er 3-4%.

Kan i tillegg røpe at Staten sitter igjen med penger både i fra strømregningen din (f.eks. mangedoblet mva fra tidligere år) og fra oljeskatt. Så når Staten bruker 1,73 milliarder kroner på Morrow Batteries, og har fått det fra strømregningen din, så er dette penger Staten slipper å bruke fra oljeinntektene, som så går i å kjøpe Tesla-aksjer.

Og, ja, jeg er økonom.

Ja, det rapporteres at en del bruker av forbrukslånet og/eller kredittkortet for å betale andre regninger enn reiser og ny tv!

Flott at du nå selv påpeker at man skal ta hensyn til inflasjonen for perioden når man ser på økning i gjeld. Og selvfølgelig har du ikke selv nevnt det i dine innlegg, trolig for å nok en gang krisemaksimere!

Igjen ser jeg at du blander statens bruk av penger på en måte som indikerer at nei,. noen økonom kan du neppe være.
138 milliarder i rentebærende forbruksgjeld - dette er gjeld du gjerne betaler 15-25% rente på. D

Bekrefter bare at det er en masse idioter der ute hva angår personlig økonomi, dessverre. Vet du hvor mye norske privatpersoner har innestående på konto i norske banker? Bare på BSU konti står det mer enn femti milliarder!

https://www.ssb.no/nasjonalregnskap-og-konjunkturer/finansregnskap/statistikk/finansielle-sektorregnskaper
Det var nå det med snitt vs individuelle forskjeller. Noen har nok betydelig, og trekker snittet opp. Andre har relativt lite, om noe. Det drar snittet ned, men ikke i nærheten så mye som f.eks. "sparekontoen" til folk som Chr. Ringnes og hans like, drar snittet oppover.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Og, ja, jeg er økonom.

Fint du nok en gang avslører ditt sanne jeg ved å kalle folk i uløkka for idioter. Du føler at folk burde forutse mangedobling av strømpris i 2022, krig i Ukraina, kjempeinflasjon, statlige organer som bommer på inflasjonsmål 3 ganger på rad, som fører til reallønnsnedgang, samt skyhøy rente. Da er de idioter synes du. Det er litt hardt.

Er jo greit for du som er i 70-årene og bor i Birkeland, hvor hus nesten er gratis, i hvert fall da du gikk inn på boligmarkedet.

At det er haugevis med middelaldrende menn med høy nettoformue er jeg fullt klar over. Dere får det bare bedre ved høy rente. Det er de unge som sliter mest.

35000 i snitt på rentebærende kredittgjeld på Norges befolkning var mest for å brekke det ned til et håndgripelig tall, siden over 130 milliarder er et så stort tall at en klarer ikke se det for seg. I praksis har mange bygget seg opp flere hundre tusen i kredittgjeld da kostnadssiden har eksplodert. Dyrtid kalles det, og ikke alle er idioter.
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: jkirkebo på fredag 03. januar 2025, klokken 17:19
Sitat fra: Counterpointer på fredag 03. januar 2025, klokken 16:00Prøvde under renoveringsperioden å skru helt av men det førte til frysingskader på vannrør så det var ikke å anbefale.

https://www.vvskupp.no/wavin/2214357/wafix-hepvo-rett-t%C3%B8rr-vannl%C3%A5s-32-mm-hvit
Som betyr at du må kjøpe og installere den ........

Det er nettopp mitt poeng.

Jeg kan dra fra hytta på tre minutter.

Hadde den vært offgrid måtte jeg sikkert ha brukt noen av dine løsninger, men for meg er det langt mer både praktisk og fleksibelt.

Kan dra på hytta uten å pakke og uten å handle om nødvendig. Det er også frihet.

automat

Sitat fra: jkirkebo på fredag 03. januar 2025, klokken 17:19

Hva gjør man med vannklosett og sluk i gulv?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 02. januar 2025, klokken 08:53En annen ting er at FrP er en lærende organisasjon.

He he dette med at FRP ikke hadde noe med utlandskablene å gjøre tror jeg vi har diskutert hvertfall 10 ganger før på denne tråden og FRP kunne jo ha stoppet dette når de satt i regjering. Men nope, FRP besluttet dette de. Men stopper nå med dette temaet i denne omgang om hvem som var ansvarlig. For rett svar står i lenken under.

Kopi fra lenken:

Formelt godkjent av borgerlig regjering
13. oktober 2014 fattet OED vedtak om å godta de nødvendige konsesjonene for begge kablene. Den gang var Tord Lien (Frp) olje- og energiminister. Han satt i Erna Solbergs (H) regjering, som på den tiden bestod av Høyre og Fremskrittspartiet.

Formelt sett kunne altså den borgerlige regjeringen stoppet de to siste utenlandskablene. 

https://www.faktisk.no/artikkel/hvem-har-ansvaret-for-stromkablene-til-tyskland-og-england/111836

ToWalk..."En annen ting er at FrP er en lærende organisasjon." Yeah, right ;D  hvor finner du slike setninger? I FRP sitt valgprogram eller? He he.

Electric cars in Norway

Sitat fra: automat på fredag 03. januar 2025, klokken 23:02Hva gjør man med vannklosett og sluk i gulv?
Man kan bruke noen dl med rødsprit der i sluket. Det gjør jeg med mine hus. Vannklosett må tømmes ved å stenge og trekke ned til det er tomt i beholder/cisterne og noen dl med rødsprit ned i toalettet. Da fryser det ikke.

arthur

Sitat fra: RJK på fredag 03. januar 2025, klokken 19:13

Og, ja, jeg er økonom.

Det var nå det med snitt vs individuelle forskjeller. Noen har nok betydelig, og trekker snittet opp. Andre har relativt lite, om noe. Det drar snittet ned, men ikke i nærheten så mye som f.eks. "sparekontoen" til folk som Chr. Ringnes og hans like, drar snittet oppover.

Hva vet du om hans innestående som privatperson?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på fredag 03. januar 2025, klokken 17:16Nyere skal tåler fint frost, så lenge de er avslått. Null problem å lagre de i -20, men vent med å skru de på til temperaturen har kommet opp.

Kompressor koster en tusenlapp, så det er ikke dyrt. Å tømme vannsystemet inkl. vannfilterne (3 stk. digre filterpatroner) bruker jeg 15 minutter på. Tømme kjøleskap og fryser tar maks 2 minutter.

Varmekabler til vannrør er det da bare å la stå på, kan evt. settes på en timer så de ikke er på konstant. Det er ikke mye som skal til for å unngå frost.

Oppvaskmaskin er det mest knotete å frostsikre, men vannet synker til bunnen i de og en varmematte under pleier å holde. Det finnes ferdige varmematter akkurat for denne bruken.
Akkurat, da blir den ikke strømfri. Kjøleskapet vårt må stå på siden det er fullt av mat (både frys og kjøl), og da tåler det ikke frost.

Hva med varmtvannstank, tåler den frost?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på fredag 03. januar 2025, klokken 17:22Jeg pleier å dra å hytta 1-2 ganger pr. måned, tipper det blir kanskje 16 ganger i året. Er det som regel 5-6 dager hver gang. Vet ikke om det kvalifiserer til lite bruk eller ikke, men det er i hvert fall null problem for meg å tømme fryser og kjøleskap når vi drar. Tar tross alt med bare det vi/jeg trenger oppover, når turen er over er det ikke mye igjen i kjøleskapet uansett.
Det er vel mye brukt. Ser vi er forskjellige når det gjelder hva man har i kjøleskapet. Det hadde sikkert tatt en halvtime hver gang å tømme kjøleskapet, og ikke hadde vi hatt plass hverken i bilen eller kjøleskapet hjemme.

Alt i alt er det så mye som kan fryse, og som det ikke er praktisk gjennomførbart å ta med frem og tilbake hver gang at å ha en strømfri hytte ikke er mulig.

Strømfrie soner er dog mye enklere å få til, hos oss er det kun en bod, kjøkken og bad som må frostsikres. Grunnet konstruksjonen holder stua også en lunk samtidig.Så gang, en bod og soverommene fryser. All oppvarming besørges hovedsakelig av VVB (som varmes på natten) som holder boden varm, og varmepumpe som holder resten av det nødvendige varmt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 04. januar 2025, klokken 07:34ToWalk..."En annen ting er at FrP er en lærende organisasjon." Yeah, right ;D  hvor finner du slike setninger? I FRP sitt valgprogram eller? He he.

Som så mye så er dette en definisjonssak. FrP har jo endret sitt standpunkt. Så om de har lært eller bare er populistiske eller begge vet vi ikke.
Faktum er at de var for kabler nå er de for makspris 50 øre.

Vi har alle lært noe og hva som ble sagt «back in the day» stemte lite eller ingenting.

Virker som både Høyre og AP er i bunn og grunn fornøyde, så de har vel lært minst. Eller rettere sagt de sier mye men gjør lite så dermed er de i praksis fornøyd 🤷🏻

Radial

Sitter med en magefølelse på at "strøm skal bli den nye olja", problemet er at inntektene til staten i stor grad tas fra egen befolkning.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA