Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på torsdag 02. januar 2025, klokken 19:39Ja, har man hus, hytte og bil (sikkert en masse annet bare må ha det dingser) har man det ille her i landet, ser den. Prøv å finne noe å glede deg over i det nye året da?

Dersom du plutselig fikk en årsavgift på bilen din på 45.000, og staten selger disse kronene for å kjøpe dollar, slik at de kan kjøpe 3%av verdens aksjer, ville ikke du og syntes det var bedritent gjort?

Blir som hELgenen skriver - Robin Hood. Virker som at Støre har 0 tro på enkeltmennesket. Han burde heller gitt 100.000 i julegave til hvert enkelt menneske i landet som var øremerket nedbetaling av personlig gjeld eller sparing i minst 2 år.

Jeg har vært heldig økonomisk og klarte meg, men ser jo at haugevis av hyttenaboene måtte selge. Problemet med strømpris er at det ville vært så lett for staten å f.eks. beholdt mva-beløpet i kroner per kWh I snitt fra 2020 i stedet for å klaske 25% oppå flere kroner. I det minste kunne de brukt matmoms på strøm.

Får håpe at de som sliter mest klarer å "stå an av". Sparepengene er for mange brukt opp, og folk tyr til kredittkort. Heldigvis ser strømprisen ut til være mindre sinnsyk, selv om neste uke blir spennende med lite vind og frost neste uke i Tyskland, samtidig som maskinene, som går på strøm, er i full gang igjen.
Tesla Model Y                         2021-

Ketill Jacobsen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 02. januar 2025, klokken 19:32
Sitat fra: arthur på torsdag 02. januar 2025, klokken 19:08Et vanlig forbruk av strøm i Norge (ja, det er forskjeller!, vet det) er 16.000 kWt og til en pris av 1,50 per kWt så betyr det 24.000 i året eller 2.000 per måned.

Hva koster så f.eks mat og drikke for denne familien på to voksne og to barn? Ve. anslagsvis 10.000 per måned.

Og boligen? En bolig til fem millioner og med en egenkapital på 30%, eller 1,5 millioner,. så koster det månedlig rundt 23.000 i renter og avdrag over 25 år. Man går jo da glipp av renter på egenkapitalen på 1,5 millioner som til en rente på 5% utgjør over 6.000 per måned.

Så kanskje ikke strømregningen er det som tar liv av folk?

Så får vi håpe at Nordea markets har rett når de varsler to rentekutt i år samt en betydlig reallønnsøkning.

Kanskje det ikke blir så ille som enkelte her insisterer på at alt er, og vil (for)bli? Håper det!

Betyr det at du vil gi meg 45.000 gratis? Siden du synes at det er greit siden alt annet er dyrt? Eller kan det være vanskeligere å betale når alt annet er dyrt? Tror du den store økningen i inkasso er en innbilt ting, og fordi folk bare tror de har dårlig råd?

45.000 var det jeg betalte til kraftselskapet for hyttestrøm i 2022, en gammel hytte på 100m2. Kommunen eier kraftselskapet, og betaler "utbytte" til de fastboende - 4000 per innbygger, som i tillegg har strømstøtte. Med MINE PENGER!

;D
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 02. januar 2025, klokken 19:32
Sitat fra: arthur på torsdag 02. januar 2025, klokken 19:08Et vanlig forbruk av strøm i Norge (ja, det er forskjeller!, vet det) er 16.000 kWt og til en pris av 1,50 per kWt så betyr det 24.000 i året eller 2.000 per måned.

Hva koster så f.eks mat og drikke for denne familien på to voksne og to barn? Ve. anslagsvis 10.000 per måned.

Og boligen? En bolig til fem millioner og med en egenkapital på 30%, eller 1,5 millioner,. så koster det månedlig rundt 23.000 i renter og avdrag over 25 år. Man går jo da glipp av renter på egenkapitalen på 1,5 millioner som til en rente på 5% utgjør over 6.000 per måned.

Så kanskje ikke strømregningen er det som tar liv av folk?

Så får vi håpe at Nordea markets har rett når de varsler to rentekutt i år samt en betydlig reallønnsøkning.

Kanskje det ikke blir så ille som enkelte her insisterer på at alt er, og vil (for)bli? Håper det!

Betyr det at du vil gi meg 45.000 gratis? Siden du synes at det er greit siden alt annet er dyrt? Eller kan det være vanskeligere å betale når alt annet er dyrt? Tror du den store økningen i inkasso er en innbilt ting, og fordi folk bare tror de har dårlig råd?

45.000 var det jeg betalte til kraftselskapet for hyttestrøm i 2022, en gammel hytte på 100m2. Kommunen eier kraftselskapet, og betaler "utbytte" til de fastboende - 4000 per innbygger, som i tillegg har strømstøtte. Med MINE PENGER!

;D

Hadde jeg vært deg, hadde jeg slått av strømmen når jeg ikke er på hytta. Altså stenge hovedkrana i vinterhalvåret. De fleste hytter tåler vel å stå ute en kald vinternatt?
Jeg synes det er tragisk at hytter som brukes ca 40 døgn per år, har strømmen på hele året. Selv har jeg to hytter som står ute og fryser. Den ene med innlagt vann og strøm.
Men jeg vil gjerne diskutere hvorfor en må ha varme på hele tiden og ikke minst hvilke tiltak som må til for å unngå det.
For min egen del har jeg rør/slange inn til hytta godt under bakken som har varmekabler som settes på kun en halvtime på verste vinteren og bare en spring. Så det er så enkelt som det kan være. Med mer bekvemligheter blir det naturligvis mer krevende. I verste fall kunne en ha varme i en svært begrenset del av hytta.
Den andre hytta mi ligger ved sjøen, men har aldri vært utsatt for råte eller liknende.
.

arthur

"Dersom du plutselig fikk en årsavgift på bilen din på 45.000, og staten selger disse kronene for å kjøpe dollar, slik at de kan kjøpe 3%av verdens aksjer, ville ikke du og syntes det var bedritent gjort?"

Joda, og hvis jorden var flat så ville jeg ha vært redd for å nærme meg kanten! Nå går vel ellers statens overskudd på strøm til å dekke utgifter på det årlige statsbudsjettet mens aksjer rundt i verden kjøpes med andre penger, salg av olje og gass, så her blander man kortene i et forsøk på å lage lapskaus.

Noterer ellers at man kun ser på gjelden, økning av denne, og ikke hva denne gjelden er gjeld på, kanskje verdier som har økt mer i verdi enn økning i gjelden. Denne feilen gjøres som regel av sosialister som ikke helt skjønner økonomi. En annen ting er at man kanskje også skal ta med i bildet inflasjonen når man ser på gjeld og gjeldsøkning?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Jeg stenger og av vannet hver gang jeg forlater hytta. Grunnen til at jeg ikke skrur av all varme er fordi hytta er i et område med mye regn og skiftende værforhold, også om vinteren, samt at det er brukt glava og dampsperre, så er litt redd for kondensering inni veggen på feil side av dampsperren. Så det er det gule punktet under jeg er bekymret for. Er og fortsatt noe treverk jeg er litt bekymret for med tanke på tilstand, som jeg ikke vil gi for mye fuktighet, selv om jeg har renovert det aller meste. Jeg bør imidlertid prøve å få ned varmen litt mer. Alt jeg trenger er et par grader varmere inne enn ute.

Har lenge tenkt på å kjøpe en luft-luft-varmepumpe, men ikke så lett å spytte i 25.000 i disse dyrtider. Men kunne nok på få år betalt seg. Ser Toshiba har Vedlikeholdsvarme-funksjon som kan settes helt ned til 5 grader.

Ser at 2024 er litt billigere enn 2023 med tanke på totalkost per kWh strøm brukt, så jeg er nå nede i 17419 kroner på et år, som ikke er så forferdelig. Men blir spennende å se hvordan januar-mars blir, hvis det blir krise i Tyskland igjen.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på fredag 03. januar 2025, klokken 09:19"Dersom du plutselig fikk en årsavgift på bilen din på 45.000, og staten selger disse kronene for å kjøpe dollar, slik at de kan kjøpe 3%av verdens aksjer, ville ikke du og syntes det var bedritent gjort?"

Joda, og hvis jorden var flat så ville jeg ha vært redd for å nærme meg kanten! Nå går vel ellers statens overskudd på strøm til å dekke utgifter på det årlige statsbudsjettet mens aksjer rundt i verden kjøpes med andre penger, salg av olje og gass, så her blander man kortene i et forsøk på å lage lapskaus.

Noterer ellers at man kun ser på gjelden, økning av denne, og ikke hva denne gjelden er gjeld på, kanskje verdier som har økt mer i verdi enn økning i gjelden. Denne feilen gjøres som regel av sosialister som ikke helt skjønner økonomi. En annen ting er at man kanskje også skal ta med i bildet inflasjonen når man ser på gjeld og gjeldsøkning?

Ser at du fremdeles ikke har funnet brillene dine. Dersom du titter på bildet en gang til så vil du se det står "Forbruksgjeld". Du skriver "kanskje verdier som har økt mer i verdi enn økning i gjelden". Så du mener en bruker forbruksgjeld / kredittkort til å investere?

Og så nevner du at inflasjonen? Kredittkortgjelden steg med 10,9%. Inflasjonen i samme tidsrom (2024) er 3-4%.

Kan i tillegg røpe at Staten sitter igjen med penger både i fra strømregningen din (f.eks. mangedoblet mva fra tidligere år) og fra oljeskatt. Så når Staten bruker 1,73 milliarder kroner på Morrow Batteries, og har fått det fra strømregningen din, så er dette penger Staten slipper å bruke fra oljeinntektene, som så går i å kjøpe Tesla-aksjer.

Og, ja, jeg er økonom.

jkirkebo

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 03. januar 2025, klokken 00:26Jeg synes det er tragisk at hytter som brukes ca 40 døgn per år, har strømmen på hele året. Selv har jeg to hytter som står ute og fryser. Den ene med innlagt vann og strøm.
Men jeg vil gjerne diskutere hvorfor en må ha varme på hele tiden og ikke minst hvilke tiltak som må til for å unngå det.
For min egen del har jeg rør/slange inn til hytta godt under bakken som har varmekabler som settes på kun en halvtime på verste vinteren og bare en spring. Så det er så enkelt som det kan være. Med mer bekvemligheter blir det naturligvis mer krevende. I verste fall kunne en ha varme i en svært begrenset del av hytta.
Den andre hytta mi ligger ved sjøen, men har aldri vært utsatt for råte eller liknende.

Vi har innlagt vann fra egen brønn, det fordeles i hele hytta. Har koblet til en kompressor via et T-stykke og en enveisventil, så når vi skal dra derfra tømmer jeg hele vannsystemet med trykkluft. Det fungerer strålende, har aldri hatt noen skader på blandebatterier eller fryste rør.

Jeg vet de som har oppvaskmaskin og stenger ned har en liten varmematte under selve maskinen (og gjerne en liten varmekabel på inntaket). Dessverre virker det som det ikke finnes maskiner som tømmer seg helt for vann.

Vi har ikke innlagt strøm, så kunne uansett ikke hatt varmen på...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 03. januar 2025, klokken 10:01
Sitat fra: arthur på fredag 03. januar 2025, klokken 09:19"Dersom du plutselig fikk en årsavgift på bilen din på 45.000, og staten selger disse kronene for å kjøpe dollar, slik at de kan kjøpe 3%av verdens aksjer, ville ikke du og syntes det var bedritent gjort?"

Ser at du fremdeles ikke har funnet brillene dine. Dersom du titter på bildet en gang til så vil du se det står "Forbruksgjeld". Du skriver "kanskje verdier som har økt mer i verdi enn økning i gjelden". Så du mener en bruker forbruksgjeld / kredittkort til å investere?

Og så nevner du at inflasjonen? Kredittkortgjelden steg med 10,9%. Inflasjonen i samme tidsrom (2024) er 3-4%.

Kan i tillegg røpe at Staten sitter igjen med penger både i fra strømregningen din (f.eks. mangedoblet mva fra tidligere år) og fra oljeskatt. Så når Staten bruker 1,73 milliarder kroner på Morrow Batteries, og har fått det fra strømregningen din, så er dette penger Staten slipper å bruke fra oljeinntektene, som så går i å kjøpe Tesla-aksjer.

Og, ja, jeg er økonom.

Ja, det rapporteres at en del bruker av forbrukslånet og/eller kredittkortet for å betale andre regninger enn reiser og ny tv!

Flott at du nå selv påpeker at man skal ta hensyn til inflasjonen for perioden når man ser på økning i gjeld. Og selvfølgelig har du ikke selv nevnt det i dine innlegg, trolig for å nok en gang krisemaksimere!

Igjen ser jeg at du blander statens bruk av penger på en måte som indikerer at nei,. noen økonom kan du neppe være.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

turfsurf

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 03. januar 2025, klokken 00:26Men jeg vil gjerne diskutere hvorfor en må ha varme på hele tiden og ikke minst hvilke tiltak som må til for å unngå det.

Kjøleskap skal ikke være i rom under 10 grader. Vannrør, armatur o.l. skal ikke fryse. Samme med oppvaskmaskin, varmtvannsbereder. Frost er heller ikke noe bra for elektronikk.

Hytta blir brukt ca 30 ganger i året, å tømme rør og kjøleskap m.m. hver gang i vinterhalvåret er utopi.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ketill Jacobsen

Sitat fra: turfsurf på fredag 03. januar 2025, klokken 15:05
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 03. januar 2025, klokken 00:26Men jeg vil gjerne diskutere hvorfor en må ha varme på hele tiden og ikke minst hvilke tiltak som må til for å unngå det.

Kjøleskap skal ikke være i rom under 10 grader. Vannrør, armatur o.l. skal ikke fryse. Samme med oppvaskmaskin, varmtvannsbereder. Frost er heller ikke noe bra for elektronikk.

Hytta blir brukt ca 30 ganger i året, å tømme rør og kjøleskap m.m. hver gang i vinterhalvåret er utopi.

Nå har jeg et kjøleskap fra syttitallet eller tidligere som fortsatt går. Så at et kjøleskap ikke tåler frost, har jeg vanskelig for å tro! Du mener kanskje at du har mat i kjøleskapet hele tiden og ikke er villig til å tømme det hver gang du forlater hytta?

Med hensyn til å tømme rør, se jkirkebo's innlegg!

Jeg tenker at det ville være en god ide og ha et større nasjonalt prosjekt der en forsker på mulighetene for å la hytter stå ute å fryse. Er det noe i ny byggeskikk som gjør det vanskelig, mer utsatt for råte, konstruksjoner som slår seg ved vekslende temperatur, nye opplegg for tømming av vannrør etc? Kanskje komme med krav til nye hytter som gjør at de tåler å stå ute?

Så blir det et reelt valg om en ønsker konstant oppvarming eller ikke.

Så vidt jeg husker er snittforbruket for hytter ca 8.000 kWh per år og med ca en halv million hytter forbruker de hele 4 TWh per år (husholdninger totalt ca 38 TWh og det er vel inkludert hytter vil jeg tro).

turfsurf

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 03. januar 2025, klokken 15:28Nå har jeg et kjøleskap fra syttitallet eller tidligere som fortsatt går. Så at et kjøleskap ikke tåler frost, har jeg vanskelig for å tro! Du mener kanskje at du har mat i kjøleskapet hele tiden og ikke er villig til å tømme det hver gang du forlater hytta?

Med hensyn til å tømme rør, se jkirkebo's innlegg!

Du får slutte å tro og sette deg inn i fakta. Nyere vanlige kjøleskap tåler ikke frost, helst ikke under 10 grader. Man kan dog få kjøpt kjøleskap i dag og som tåler dette, men da kommer jo det andre punktet med mat i kjøleskapet inn i bildet.

Jkirkebo sitt opplegg går under lite brukt hytte. Ikke alle har kompressor på hytta heller. Får vår del er det vannrør under hytta med varmekabler som ikke skal fryse heller, så trykkluft-trikset ville ikke virket uansett.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på fredag 03. januar 2025, klokken 12:45
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 03. januar 2025, klokken 10:01

Og, ja, jeg er økonom.

Ja, det rapporteres at en del bruker av forbrukslånet og/eller kredittkortet for å betale andre regninger enn reiser og ny tv!

Flott at du nå selv påpeker at man skal ta hensyn til inflasjonen for perioden når man ser på økning i gjeld. Og selvfølgelig har du ikke selv nevnt det i dine innlegg, trolig for å nok en gang krisemaksimere!

Igjen ser jeg at du blander statens bruk av penger på en måte som indikerer at nei,. noen økonom kan du neppe være.

Man trenger ikke krisemaksimere når det er såpass ille for mange. En økning på 7,7 milliarder kredittkortgjeld som er 10,9% er uansett mye, og noe som burde synke. Jeg har unge kollegaer på jobben som forteller de må skru ned varmen i huset, selv om de er to voksne som jobber i full jobb. Som du påpekte tidligere teller høy rente mer enn strøm, men strøm kommer på toppen og er noe regjeringen lett kan gjøre noe med.

138 milliarder i rentebærende forbruksgjeld - dette er gjeld du gjerne betaler 15-25% rente på. Det er drøyt! Synes du ikke? Det tilsvarer ca 35000 per person i gjennomsnitt av de over 18 år i Norge! Holy matrimony, ass. Men det er sikkert ikke mye for deg, siden AP og AKP ML, som du er medlem av, ønsker å samle inn alle pengene, gjerne i strøm-moms, så staten kan sende dem til USA.

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på fredag 03. januar 2025, klokken 15:05

Kan jo melde meg på i diskusjonen om hytter og temp.

Det er forskjell på hva som anbefales og hva som går, bare nevner det.

På vår hytte har jeg gått veien med full isolering og tre lags glass samt nye dører.
Den ligger i ett område som får -35 på vinter og det er en god del vind.
Hytta har full standard med vann, kloakk (septik) og strøm.
Deler av hytta har ikke varme, men frost vakt og varmekabel på vannet. Resten av hytta holdes på rundt 10 grader når vi ikke er der med smart styring (Futurehome).

Dette ga en strømregning på snaue 3 k i 2024 + 6k nettleie 🧐

Nettleie kommer uansett så det å ha fylt kjøleskap og fryser samt ikke bekymre seg for oppvaskmaskin mm er verd en del. Tror også oppvarming ville blitt mer energikrevende om det skulle varmes fra minus enn å holde 10 grader.

Strømmen er inkludert lading av bilen når vi er der og internett og kamera i drift 24/7.

Prøvde under renoveringsperioden å skru helt av men det førte til frysingskader på vannrør så det var ikke å anbefale.
Tømme systemer helt er vanskelig og fjerner også vannlåser i systemet 🤷🏻
Ser at en må det ved offgrid, men har noen utfordringer.

Renovering/isolering er IKKE billig 💸💸💸 så det er ikke for alle.
Har jo nevnt det før, Enova endret regler underveis i prosessen så fikk 0kr i støtte 🙈🤦�♂️.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på fredag 03. januar 2025, klokken 16:00På vår hytte har jeg gått veien med full isolering og tre lags glass samt nye dører.
Den ligger i ett område som får -35 på vinter og det er en god del vind.
Hytta har full standard med vann, kloakk (septik) og strøm.
Deler av hytta har ikke varme, men frost vakt og varmekabel på vannet. Resten av hytta holdes på rundt 10 grader når vi ikke er der med smart styring (Futurehome).

Dette ga en strømregning på snaue 3 k i 2024 + 6k nettleie 🧐

Nettleie kommer uansett så det å ha fylt kjøleskap og fryser samt ikke bekymre seg for oppvaskmaskin mm er verd en del. Tror også oppvarming ville blitt mer energikrevende om det skulle varmes fra minus enn å holde 10 grader.

Strømmen er inkludert lading av bilen når vi er der og internett og kamera i drift 24/7.

Vet ikke hvor mye dere bruker hytta, men vi har ca tilsvarende utgifter. Da med solceller, varmepumpe og isolasjon fra 1981. Verdt å nevne er at av de 6200,- til nettleie var 4300,- kapasitetsledd. Totalt sett gjennom året hadde vi netto forbruk på 1500kWh (import-eksport).

Alle soverom og ganger er kaldsoner, kjøkken, bad og bod med varmtvann går på vedlikeholdsvarme.

Hva man kan gjøre og ikke gjøre med hytte ifm med konstant strøm er avhengig av veldig mange parametre, og ikke realistisk i mange tilfeller.

turfsurf

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 03. januar 2025, klokken 15:28Jeg tenker at det ville være en god ide og ha et større nasjonalt prosjekt der en forsker på mulighetene for å la hytter stå ute å fryse. Er det noe i ny byggeskikk som gjør det vanskelig, mer utsatt for råte, konstruksjoner som slår seg ved vekslende temperatur, nye opplegg for tømming av vannrør etc? Kanskje komme med krav til nye hytter som gjør at de tåler å stå ute?

Så blir det et reelt valg om en ønsker konstant oppvarming eller ikke.

Så vidt jeg husker er snittforbruket for hytter ca 8.000 kWh per år og med ca en halv million hytter forbruker de hele 4 TWh per år (husholdninger totalt ca 38 TWh og det er vel inkludert hytter vil jeg tro).
Jeg vil gjerne ha "nullhytte", men hytte uten strøm er jeg ikke så veldig interessert i. Når den brukes så mye virker det helt tullete. Med etterisolering eller en liten utvidelse av egenprodusert strøm vil vi uansett være netto null, så sånn sett har jeg ikke dårlig samvittighet. 1500kWh er mindre enn hva mange bruker på varmekabler på badet hjemme.

Har man hytte som står så lenge at man kan tømme den hver gang bør vel den heller selges til noen som faktisk bruker den i stedet for at de må bygge ny? Er vel mere miljøvennlig det. Å beslaglegge en tomt bare for å benytte den noen få ganger i året er mere sløseri enn å bruke noen få kWh i året på vedlikeholdsstrøm.

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på fredag 03. januar 2025, klokken 15:46Du får slutte å tro og sette deg inn i fakta. Nyere vanlige kjøleskap tåler ikke frost, helst ikke under 10 grader. Man kan dog få kjøpt kjøleskap i dag og som tåler dette, men da kommer jo det andre punktet med mat i kjøleskapet inn i bildet.

Jkirkebo sitt opplegg går under lite brukt hytte. Ikke alle har kompressor på hytta heller. Får vår del er det vannrør under hytta med varmekabler som ikke skal fryse heller, så trykkluft-trikset ville ikke virket uansett.

Nyere skal tåler fint frost, så lenge de er avslått. Null problem å lagre de i -20, men vent med å skru de på til temperaturen har kommet opp.

Kompressor koster en tusenlapp, så det er ikke dyrt. Å tømme vannsystemet inkl. vannfilterne (3 stk. digre filterpatroner) bruker jeg 15 minutter på. Tømme kjøleskap og fryser tar maks 2 minutter.

Varmekabler til vannrør er det da bare å la stå på, kan evt. settes på en timer så de ikke er på konstant. Det er ikke mye som skal til for å unngå frost.

Oppvaskmaskin er det mest knotete å frostsikre, men vannet synker til bunnen i de og en varmematte under pleier å holde. Det finnes ferdige varmematter akkurat for denne bruken.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA