Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor er min Tesla? Spekulering rundt shippingstatus

Startet av Aldrimer, fredag 16. juli 2021, klokken 12:28

« forrige - neste »

Jeronan

Sitat fra: casall på mandag 15. november 2021, klokken 10:38
Ser nå at estimert levering er satt til februar 2022 ved bestilling nå. Da er det lite/ingen håp om å få bil i desember om man bestiller nå?

No. Unless you go inside a Tesla SC and talk with a sales rep there. They can see in the system if they can still match you to an available car in transit or not.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

casall

Kan jeg gjøre det etter jeg har lagt inn bestilling på nett? Altså snakke med en selger om å matche.  Eller må jeg da utføre selve bestillingen hos SC?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: casall på mandag 15. november 2021, klokken 12:11
Kan jeg gjøre det etter jeg har lagt inn bestilling på nett? Altså snakke med en selger om å matche.  Eller må jeg da utføre selve bestillingen hos SC?

Det kan gjerne være lurt å høre med SC hvilke biler som er tilgjengelige, så du ikke bestiller en kombinasjon som ikke er på vei over med båt...med mindre du er fast bestemt på hvilke felger/farge du vil ha.
Tesla Model Y                         2021-

Lunsj

Jeg har fått SMS fra Tesla: Estimert levering slutten av november/begynnelsen av desember. Så ber de meg om å ferdigstille bestilling, og opplyser at de vil kontakt meg via SMS så fort de kan avtale leveringsdato.

Spørsmålet er om jeg nå må betale for bilen for at de skal iverksette levering og gi meg dato for overlevering, eller om jeg kan avvente med betaling til jeg har fått leveringsdato?

Jeg vet jo at det av og til gjøres om på leveringene, og at det er en viss sjanse for at jeg ikke får bilen i slutten av november. Da ønsker jeg ikke å ha betalt for bilen allerede nå, altså hvis det skulle vise seg at den kommer i mars i stedet.

Peer23

Sitat fra: Lunsj på tirsdag 16. november 2021, klokken 11:18

Spørsmålet er om jeg nå må betale for bilen for at de skal iverksette levering og gi meg dato for overlevering, eller om jeg kan avvente med betaling til jeg har fått leveringsdato?

Nå har ikke jeg mottat en Tesla enda, så ta dette med litt salt, men mitt inntrykk er at Tesla har iallefall på tidlige batcher hatt kvalitetsproblemer. Jeg hadde sett på bilen før betaling og vurdert den ved bruk av en sjekkliste, du kan finne mal på nett. Betaler du for bilen mister du evne til å forhandle hvis noe skulle være galt. Jeg mener det anbefales å vente til du får sett bilen.

Garmroth

Sitat fra: Peer23 på tirsdag 16. november 2021, klokken 13:37
Sitat fra: Lunsj på tirsdag 16. november 2021, klokken 11:18

Spørsmålet er om jeg nå må betale for bilen for at de skal iverksette levering og gi meg dato for overlevering, eller om jeg kan avvente med betaling til jeg har fått leveringsdato?

Nå har ikke jeg mottat en Tesla enda, så ta dette med litt salt, men mitt inntrykk er at Tesla har iallefall på tidlige batcher hatt kvalitetsproblemer. Jeg hadde sett på bilen før betaling og vurdert den ved bruk av en sjekkliste, du kan finne mal på nett. Betaler du for bilen mister du evne til å forhandle hvis noe skulle være galt. Jeg mener det anbefales å vente til du får sett bilen.

Kvalifiserer dette ikke som nettkjøp, altså at du har 14 dager angrerett etter mottatt vare?

Peer23

Sitat fra: Garmroth på tirsdag 16. november 2021, klokken 13:47
Sitat fra: Peer23 på tirsdag 16. november 2021, klokken 13:37
Sitat fra: Lunsj på tirsdag 16. november 2021, klokken 11:18

Spørsmålet er om jeg nå må betale for bilen for at de skal iverksette levering og gi meg dato for overlevering, eller om jeg kan avvente med betaling til jeg har fått leveringsdato?

Nå har ikke jeg mottat en Tesla enda, så ta dette med litt salt, men mitt inntrykk er at Tesla har iallefall på tidlige batcher hatt kvalitetsproblemer. Jeg hadde sett på bilen før betaling og vurdert den ved bruk av en sjekkliste, du kan finne mal på nett. Betaler du for bilen mister du evne til å forhandle hvis noe skulle være galt. Jeg mener det anbefales å vente til du får sett bilen.

Kvalifiserer dette ikke som nettkjøp, altså at du har 14 dager angrerett etter mottatt vare?

Det kan hende. Jeg skriver basert på erfaringer fra YouTube/reddit, så mulig norsk forbrukerlov tar bort noen av de problemstillingene. Jeg lurer igrunn på det samme. 🙏😅

k1

Ang betaling: Nei du trenger ikke betale nå for å få iverksatt levering med å få dato etc. Dette kommer senere.

Ang angrerett: Ved utlevering; gå over bilen utvendig (og innvendig) mtp riper etc som Tesla kan hevde ikke var der ved utleveringen og at du har tilført i etterkant. "Alt" annet tar de på garanti i ettertid. Så ta en kikk over bilen og gled deg heller over ny bil, enn å henge seg opp i en grundig gjennomgang med sjekklister ved overlevering.

tykkmann

#473
Jeg bestilte min i dag i Tesla-butikken, om man kan kalle det det. Var mest gira på rød eller blå, men da måtte jeg vente til mars. Endte derfor opp med grå og induction-felger. Får den nå i november/desember, sa han.

Lucifer-

Flere enn meg som opprinnelig hadde utlevering kommende fredag som nå er skjøvet til neste uke? Satt 2t og 15min i telefonkø i dag, og damen svarte at det var fordi båten hadde blitt forsinket.. Var helt sikker på at det var disse bilene som kom til kai forrige fredag.

elhansen

Sitat fra: Lucifer- på tirsdag 16. november 2021, klokken 19:56
Flere enn meg som opprinnelig hadde utlevering kommende fredag som nå er skjøvet til neste uke? Satt 2t og 15min i telefonkø i dag, og damen svarte at det var fordi båten hadde blitt forsinket.. Var helt sikker på at det var disse bilene som kom til kai forrige fredag.

Vet ikke hvor du har fått utlevering ennå, men jeg har Drammen utlevering 2611 og ikke fått noen endring på tiden. Regner med at de burde vite nå om bilen kommer eller ei? Men hvem vet. Ser at kontosiden sier det samme tidspunkt ennå.

Lucifer-

Drammen.

Hadde opprinnelig levering 19/11. Er bare forskjøvet med noen få dager, men skaper litt logistikk-krøll og ikke kunne velge selv. Tok jeg ikke det nye tidspunktet hadde de ikke flere igjen, og da var det levering på Lillestrøm i Desember.

Kaptein70

Sitat fra: Lucifer- på tirsdag 16. november 2021, klokken 19:56
Flere enn meg som opprinnelig hadde utlevering kommende fredag som nå er skjøvet til neste uke? Satt 2t og 15min i telefonkø i dag, og damen svarte at det var fordi båten hadde blitt forsinket.. Var helt sikker på at det var disse bilene som kom til kai forrige fredag.

Flyttet fra fredag til tirsdag neste uke

YalseT

#478
Lake Fuxian ankom Zeebrugge Belgia 9.11 og ankom Antwerpen 11.11. Den kom fra Shanghai, men uvisst hvor mange Tesla Y som skal til Norge/ Sverige. Lake Fuxian ser jeg tidligere har fraktet mye Model 3 fra USA til Europa, men siden den kom fra Shanghai i oktober, og ikke San Francisco, så tipper jeg at den hadde stort sett Model Y om bord.

Kan hende at Tesla fikk nok match og ble "kvitt" alle Model Y om bord skipet til kunder i nord-Europa da den anløp Zeebrugge? Ellers ville det kanskje vært Model Y fra Lake Fuxian dere som har fått lovnad om levering i Drammen skulle få denne uka.

Jeg bare gjetter, men tror det kommer noen Model Y til Norge fra Lake Fuxian. Jeg gjetter:
majoriteten av Model Y ble losset av i Zeebrugge til Europa. Deretter dro den til Antwerpen for å losse over til Glovis Supreme som skal til Norge? Lake Fuxian er nå i området rundt Mallorca Middelhavet på vei tilbake til Kina. Derfor burde vel skip fra Zeebrugge ha ankommet Drammen pr nå? Kun antagelser, men det er sånn jeg leser dette. Glovis Supreme venter på flere biler i Antwerpen...

De to neste som er på vei er Hoegh Kobe (ETA Zeebrugge 22.11) og Altair Leader (ETA Zeebrugge 21.11). Jeg tror det er disse to som skal dekke Norge og Sverige med Model Y, med levering siste uka i november/ første uka desember(?)

Det er to båter til på vei, men de har destinasjon Southamton. Dette er Helios Ray og Viking Ocean (ETA 20.11). Tipper de to båtene skal dekke Storbritannia, og at de kanskje setter snuta mot Suez så fort båtene er tømt i Southamton...

EDIT:
Jeg ser at Glovis Supreme ankom Antwerpen i går 16.11. Denne kom med et stort lass Model Y til Norge sist gang. Det står ikke når denne skal gå ut neste gang fra Antwerpen. Kan være at Glovis S venter på Hoegh Kobe og Altair Leader skal ankomme Zeebrugge? Glovis Supreme har kanskje fått lastet en del Model Y fra Lake Fuxian som var i Antwerpen 11.11, men skal fylle opp resten av kapasiteten fra H. Kobe/ Altair....Så setter Glovis Supreme kursen mot Norge den 22. eller mest sannsynlig 23. november. Da er det en mulighet for at Glovis Supreme ankommer Norge siste helgen i november :) :+1:

elhansen

Det trengs vel noe tid for "gjøre de leveringsklare"? Er vel både skvettlapper og noe beskyttelse foran hjulbue bak som skal på plass. Evt vinterdekk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA