Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

Churchill


390kg med/inkludert fører, kanskje?
[/quote]

Når bilen står der tom uten noe inni kan man dytte inn 390 kg. Så for meg er det uten fører. Det forskjellen mellom egenvekt på bilen og tillatt totalvekt.

Handyman

#316
Sitat fra: Churchill på mandag 23. august 2021, klokken 09:03

390kg med/inkludert fører, kanskje?

Når bilen står der tom uten noe inni kan man dytte inn 390 kg. Så for meg er det uten fører. Det forskjellen mellom egenvekt på bilen og tillatt totalvekt.
[/quote]
Skjønte fint hva du mente, men det du skrev kan egentlig tolkes til det motsatte.

EDIT: forøvrig mener jeg det er idiotisk av myndighetene å ta med fører på 75kg i nyttelastberegningene. Mye enklere med ett enkelt tall å forholde seg til. Altså å glemme hele føreren.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Churchill


DagfinnN

Sitat fra: SurSnasen på mandag 23. august 2021, klokken 08:14
Tror ikke folk mener det er "sinnsykt farlig" med litt overlast. Men det er særdeles oppsiktsvekkende at Model Y, som er en solid bil som Tesla selv annonserer skal ha enormt med plass, og attpåtil kommer i 7-seters-konfigurasjon, har nyttelast omtrent på nivå med en Kewet.
Helt enig at det er meget overraskende at nyttelasten er så liten. Skulle gjerne ha visst hvorfor.
Men neppe noen grunn til å stresse de få gangene man har overvekt, men under grensen for bøtlegging. Skal bli interessant å ta en poll neste år for  å se hvor mange som måtte sette igjen svigermor etter en vektkontroll.
Tviler sterkt på at SVV kommer til å intensivere kontroller mot personbiler. Det er mye farligere og sikker mye vanligere med stor overvekt på varetransport og bobiler.
De som jevnlig kjører med 4 personer som hver veier 100 kg og har 100 kg i bagasje til sammen, må velge en annen bil.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Redgarden

Sitat fra: Churchill på mandag 23. august 2021, klokken 08:53
Da er min bil registrert og på vegvesenet sine sider så står det maks nyttelast 315kg, så da er totalnyttelast uten fører 390kg, så da kan man legge den ballen død. For noen blir det snaut med nyttelast, for andre av oss går det helt fint :)

Takk for info. Hva står det i vognkortet på taklast?
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

Diravi

Sitat fra: Churchill på mandag 23. august 2021, klokken 08:53
Da er min bil registrert og på vegvesenet sine sider så står det maks nyttelast 315kg, så da er totalnyttelast uten fører 390kg, så da kan man legge den ballen død. For noen blir det snaut med nyttelast, for andre av oss går det helt fint :)

Da synes jeg du bør endre nicket ditt, for Churchill var tydelig på at «we shall never surrender». ;-)
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Churchill


Takk for info. Hva står det i vognkortet på taklast?
[/quote]

Ikke oppgitt


Olatho

Det er jo egentlig bare ett tall som er relevant her, og det er Tillatt totalvekt, som er oppgitt til 2 371 kg.
Kjører du inn på en vektkontroll, og vekta stopper på mer enn dette, må du legge igjen noe (og eventuelt får bot, dersom overvekta er stor).

"Tom" bil vil veie ulikt, alt etter hva man regner som "tom" (barneseter, hengerfeste, kanner med spylevæske i frunken, ekstra gummimatter, ladekabler og rusk og rask som blir liggende under plata i bagasjerommet osv osv).  Så det eneste fornuftige å gjøre er å ta en tur innom en vekt med din versjon av "tom bil" og finne _faktisk_ egenvekt, ikke bare hva som er oppgitt i vognkortet, og så trekke fra 2371, så veit du hva du maks kan fylle bilen med - inkludert vekta av fører og passasjerer.

Alt annet blir teoretiske tøyseregnestykker, som ikke betyr noe for verken SVV eller kjøreegenskapene til bilen.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på mandag 23. august 2021, klokken 08:00
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 23. august 2021, klokken 06:38

De som mener det er så sinnsykt farlig med litt overlast, mener dere at selv om bilen tåler 315kg + 75kg i nyttelast i 217km/t, så er det uforsvarlig med litt mer last i 100km/t? Er en del mer krefter i sving i 217km/t. Fra Model 3 ser en at fjørene blir kjapt flate med stor overvekt, så jeg tror det er den største begrensingen i stor fart, som ikke gir mye utslag i lav fart.
RAV4 i ca 65-70 km/h med full last. Merk at Toyota anklaget svenskene for å kjøre med overlast. Det er neppe 200+ som er problemet. Håper noen tar elgtest av Y, med og uten 100 kg overlast.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Føler at Model Y og Rav4 nesten er motsetninger med tanke på elgtest.
- På Model Y er det et tungt batteri (og motorer) i bunnen av bilen, og lette materialer høyere. RAV4 har en stor 2.5 liters motor under panseret rett over fremhjulene, og bilen er fremtung. Model Y har bra balanse vektmessig fordelt på akslingene.

RAV4 leveres med 18" hjul som standard (evt. 17" for de som vil ha det). De minste på Model Y er 19".
RAV4 18" har 60-profil (60% av hjulets bredde). 19" på Model Y har 45-profil
RAV3 har 225 bredde på dekkene, Model Y har 255. På bildet ser du at dekket på RAV4 svikter....Model Y vil ikke gjøre det samme pga bredere dekk og lavere profil.

Tesla Model Y har stivere fjører (mindre vandring) enn RAV4....

Model Y er bredere enn RAV4, så en velter ikke over like mye

Model Y har lengre akselavstand, som gjør den mer stabil.

Videoer viser at de nesten ikke klarer å velte en Model Y (ref tidligere i denne tråden), om du sender den sidesvis i sanden, eller om du kjører på en vei med veldig kraftig helling...


 
Tesla Model Y                         2021-

lifecycle

Sitat fra: SurSnasen på mandag 23. august 2021, klokken 08:14
Så hva er det som skaper trøbbel for Tesla?
Demperne som er for dårlige?
Fokuset på høy topphastighet?
Rekkevidde som skal maksimeres?
Aksellerasjonen?
Manglende lastesikringsmuligheter som gir lavere mulig nyttelast?   

Akkurat dette lurer jeg også på...
Hva er GRUNNEN til at nyttelasten er såpass lav. Akkurat DET håper jeg noen (i media) spør Tesla om, og ikke gir seg etter det vanlige svadaet med at "model y har god plass til to voksne og to barn med nok av baggasje"...

For meg personlig går det greit da jeg ikke ser for meg å ha mer enn 3 voksne (inkl meg) samtidig som vi har masse baggasje, men jeg synes likevel det er for dårlig av Tesla å komme med en bil de skryter av har masse plass, men så har den ikke nyttevekt til å bruke den plassen...

Stikkkontakt

De felgene på RAV4 i elgtesten er 19".

hemi

lav nyttelaast på model Y er helt problemfritt, bare å kjøre 2 personer og resten som bagasjeplass så kan du ha med deg ski og ting til fjellet helt lovlig, kanskje også hengerfeste.

spent på hva den FAKTISK veier, vs oppgitt. siden min Y performance er i ukjent status får nok noen med LR svare ;)

Otkristo

Det er bilprodusenten som avgjør hvor stor vekt en bil kan lastes med. Dette vil være en avveiing mellom pris og egenskaper når kjøretøyet designes.

Faktorer som fjæring, bremser og dekk, i tillegg til kjøreegenskaper både under normal kjøring og i nødssituasjoner, er avgjørende. Det er for eksempel ikke nødvendigvis hensiktsmessig å dimensjonere en bil for særlig høy nyttelast dersom den skal ha sportslige kjøreegenskaper.

Om for eksempel nyttelasten skal være et tonn, er det ikke gitt at det også gir praktisk mening at bilens fjæringssystem også skal kunne sørge for samme kjøreegenskaper som en liten sportsbil.
Dette avgjør nyttelasten

Det vil også være utfordrende å utstyre små biler med bremsesystemer dimensjonert for høy vekt, uten samtidig å øke prisen. Kraftigere bremser betyr større bremser, som igjen betyr større felgdimensjon.

Å dimensjonere opp hjul, bremser, fjæringssystem og andre elementer i en bil vil dessuten føre til økt vekt, som er negativt med tanke på energieffektivitet. Det vil særlig være negativt på en elbil.

https://www.tu.no/artikler/noen-elbiler-er-for-tunge-om-det-sitter-voksne-menn-i-alle-setene/512606

Thalgar

Funky greier dette.

Model Y har kombinert akslingsvekt på 2863 kg, og maks totalvekt på 2 371 kg.
Tal for eit par konkurrentar:
Mach-E AWD: akslingsvekt på 2720, maks totalvekt 2690.
ID 4 GTX: akslingsvekt på 2780, maks totalvekt 2730.
Ioniq 5 AWD: akslingsvekt på 2650, maks totalvekt 2540.
Model 3 AWD 2021: akslingsvekt 2367, maks totalvekt 2232.
Model 3 AWD 2019: akslingsvekt 2367, maks totalvekt 2371.

Med andre ord er det enormt større forskjell på Model Y enn på tilsvarande bilar når det gjeld samanhengen akslingsvekt - totalvekt, som ein skulle tru hadde ein samanheng.

Tilliten til Tesla sine tal blir jo ikkje større av å sjå forskjellen mellom Model 3 frå 2021 og 2019. Skal me med 2019-bilar ha tiltru til det som er oppgitt, eller er totalvekta for stor? Eventuel - er 2021-bilane så ulike at dei av ein eller annan grunn har blitt mykje skrøpelegare?
Model Y LR Quicksilver, 2023

Contango

Sitat fra: Otkristo på mandag 23. august 2021, klokken 09:49
Det er bilprodusenten som avgjør hvor stor vekt en bil kan lastes med. Dette vil være en avveiing mellom pris og egenskaper når kjøretøyet designes......
Mange ord dette. Kan du ikke heller bruke spalteplassen til å forklare hvorfor totalvekten på Model S falt med nesten 100 kg fra 2019 til 2020. Ingen jeg vet om klarer å fortelle hva som skiller de to bilene. Men siden du skjønner dette, hva var «designforskjellene» på de to modellårene?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA