Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

Handyman

Det er ikke bare hva du sier direkte, men like viktig hva du ikke sier, eller sier mellom linjene som gjør at mange reagerer. Du bør være mer presis i dine utalelser, og ikke minst la være å presentere spekulasjonene dine som fakta.
Jeg tror du er i ferd med å gjøre deg upopulær blant mange her inne, med dine angrep på personer som påpeker dine faktafeil. Å vær litt ydmyk kan være en fordel. Dette er vennlig ment, og ikke et angrep. Peace!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hELgenen


Jeronan

Sitat fra: Handyman på søndag 22. august 2021, klokken 21:56
Det er ikke bare hva du sier direkte, men like viktig hva du ikke sier, eller sier mellom linjene som gjør at mange reagerer. Du bør være mer presis i dine utalelser, og ikke minst la være å presentere spekulasjonene dine som fakta.
Jeg tror du er i ferd med å gjøre deg upopulær blant mange her inne, med dine angrep på personer som påpeker dine faktafeil. Å vær litt ydmyk kan være en fordel. Dette er vennlig ment, og ikke et angrep. Peace!

Lets keep it on misunderstanding between languages then.  :( :+1:

If I meant something to be a fact in my opinion, I would clearly say so and when its speculating I really try to make that clear too. I am sorry if I was not clear enough in your view or others.

And if I meant something as a fact and I get called out on it that it ends up being wrong (like I was a bit quick with exact charge numbers of LG in another topic), I am man enough to admit it and apologize.  :) :+1:

But in this case with the tow hitch discussion, I never presented anything I wrote in recent posts as absolute facts. Sorry.

I clearly said time and again with words "wondering" and "worried" and "what if" nor did I say anything about actual weights of the Tesla Model 3 or Model Y tow hitch system, since that data is simply not available (at least I cannot find it anywhere), except for some 3rd party hitch systems for Model 3 and S.

Peace!  ;) :+1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Handyman

Sitat fra: Jeronan på søndag 22. august 2021, klokken 22:05
Sitat fra: Handyman på søndag 22. august 2021, klokken 21:56
Det er ikke bare hva du sier direkte, men like viktig hva du ikke sier, eller sier mellom linjene som gjør at mange reagerer. Du bør være mer presis i dine utalelser, og ikke minst la være å presentere spekulasjonene dine som fakta.
Jeg tror du er i ferd med å gjøre deg upopulær blant mange her inne, med dine angrep på personer som påpeker dine faktafeil. Å vær litt ydmyk kan være en fordel. Dette er vennlig ment, og ikke et angrep. Peace!

Lets keep it on misunderstanding between languages then.  :( :+1:

If I meant something to be a fact in my opinion, I would clearly say so and when its speculating I really try to make that clear too. I am sorry if I was not clear enough in your view or others.

And if I meant something as a fact and I get called out on it that it ends up being wrong (like I was a bit quick with exact charge numbers of LG in another topic), I am man enough to admit it and apologize.  :) :+1:

But in this case with the tow hitch discussion, I never presented anything I wrote in recent posts as absolute facts. Sorry.

I clearly said time and again with words "wondering" and "worried" and "what if" nor did I say anything about actual weights of the Tesla Model 3 or Model Y tow hitch system, since that data is simply not available (at least I cannot find it anywhere), except for some 3rd party hitch systems for Model 3 and S.

Peace!  ;) :+1:
Takk for et oppklarende svar :+1: Språklige nyanser er ikke alltid enkelt, og gjerne ekstra sårbart når man bruker forskjellig språk. Ha en fin kveld!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

mroek

Reell nyttelast får man vel ikke svar på før noen som har fått bilen har vært på en vekt med den.

Jeg sjekket for moro skyld min egen Polestar 2 i kveld, som er oppgitt med egenvekt på 2123 kg. På tilsynets vekt her i byen klokket den inn på 2180 kg (oppløsning 10 kg), altså 57 kg over, om vi skal tro vekten. Bilen har hengerfeste, og jeg vet at de skifter ut en rimelig stor bjelke bak støtfangeren for å montere dette, men om det tilsvarer alle de 57 kiloene aner jeg ikke. Jeg tviler litt på det, så det kan jo hende at oppgitt egenvekt er en basismodell (selv om alle de første bilene hadde "alt" utstyr). Uansett så reduserer det nyttelasten en god del, og for min del blir det da 420 kg (uten fører) igjen. I praksis uproblematisk for meg, men på en Y ser jeg lett at folk blir skeptiske og irriterte over forholdsvis lav nyttelast i en ganske stor bil.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Hen9ng

Nå er det nok av gode eksempler på knøttebiler som går Y en høy gang, men Hyundai Kona er en annen som har over 100 (!) kg mer i godkjent nyttelast med sine 420 kg. Det gir ingen mening med en bil på denne størrelsen og så lav nyttelast. Som påpekt allerede; er Tesla litt på villspor i sine prioriteringer?

Videre er det skremmende å se enkeltes holdninger til vekt og tillatt nyttelast. Når Tesla setter 315 kg så er det det bilen er testet/godkjent og konstruert for å tåle, for all del, den tåler sikkert mer. Men det er en svært egoistisk tanke å gi faen i hva bilen er godkjent for. Alle medtrafikkanter bør kunne forvente at du kjører bilen i lovlig stand (og ja jeg vet mange kjører i fylla, for for fort m.m - fortsatt ikke greit). Konsekvensene av overlast/feillasting osv. er store og påvirker kjøregenskaper og omfang av ulykker (noe jeg selv ser på nært hold, i mitt yrke).

Sandvika

#306
Sitat fra: Hen9ng på søndag 22. august 2021, klokken 23:46?

Videre er det skremmende å se enkeltes holdninger til vekt og tillatt nyttelast. Når Tesla setter 315 kg så er det det bilen er testet/godkjent og konstruert for å tåle, for all del, den tåler sikkert mer.
Her må klare  ha to tanker i hodet på en gang. Man bør/skal forholde seg til det ja, men kjernen i diskusjonen her er at de fleste med god grunn TROR du tar feil når du skriver "konstruert for det" all den tid Tesla har flyttet disse verdiene opp og ned uten at det tilsynelatende er noe fysisk endring på modellene. Det er også lite som taler for at den amerikanske  varianten er bygget anderledes, der har Tesla meldt inn en betraktelig høyere vekt. Denne høyere vekten står også oppført i den norske instruksjonsboka(!)

hELgenen

#307
Ja,når en god del mennesker i USA tror korona vaksiner inneholder mikrochip som kan overvåke deg,så er det jo ikke merkelig at noen her inne tror nyttelast verdiene som fremkommer på vognkortet bare er noe tull og oppkonstruert av en mystisk grunn bare Elon kjenner. Mulig vi kan vente en OTA fiks?

ToWalkOrDrive

#308

De som mener det er så sinnsykt farlig med litt overlast, mener dere at selv om bilen tåler 315kg + 75kg i nyttelast i 217km/t, så er det uforsvarlig med litt mer last i 100km/t? Er en del mer krefter i sving i 217km/t. Fra Model 3 ser en at fjørene blir kjapt flate med stor overvekt, så jeg tror det er den største begrensingen i stor fart, som ikke gir mye utslag i lav fart.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på mandag 23. august 2021, klokken 06:13
Ja,når en god del mennesker i USA tror korona vaksiner inneholder mikrochip som kan overvåke deg,så er det jo ikke merkelig at noen her inne tror nyttelast verdiene som fremkommer på vognkortet bare er noe tull og oppkonstruert av en mystisk grunn bare Elon kjenner. Mulig vi kan vente en OTA fiks?

hELgenen  :+1: nå snakker vi!!

Elsker konspirasjonsteorier som er så dumme at det er helt umulig å vurdere seriøst samtidig som mange tror på dette   :D :D

daktari

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 23. august 2021, klokken 06:38

De som mener det er så sinnsykt farlig med litt overlast, mener dere at selv om bilen tåler 315kg + 75kg i nyttelast i 217km/t, så er det uforsvarlig med litt mer last i 100km/t? Er en del mer krefter i sving i 217km/t. Fra Model 3 ser en at fjørene blir kjapt flate med stor overvekt, så jeg tror det er den største begrensingen i stor fart, som ikke gir mye utslag i lav fart.
RAV4 i ca 65-70 km/h med full last. Merk at Toyota anklaget svenskene for å kjøre med overlast. Det er neppe 200+ som er problemet. Håper noen tar elgtest av Y, med og uten 100 kg overlast.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

SurSnasen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 23. august 2021, klokken 06:38

De som mener det er så sinnsykt farlig med litt overlast, mener dere at selv om bilen tåler 315kg + 75kg i nyttelast i 217km/t, så er det uforsvarlig med litt mer last i 100km/t? Er en del mer krefter i sving i 217km/t. Fra Model 3 ser en at fjørene blir kjapt flate med stor overvekt, så jeg tror det er den største begrensingen i stor fart, som ikke gir mye utslag i lav fart.

Tror ikke folk mener det er "sinnsykt farlig" med litt overlast. Men det er særdeles oppsiktsvekkende at Model Y, som er en solid bil som Tesla selv annonserer skal ha enormt med plass, og attpåtil kommer i 7-seters-konfigurasjon, har nyttelast omtrent på nivå med en Kewet.

For egen del har jeg 6-8 ganger i året 2-3 voksne med meg i bilen, med forholdsvis tung bagasje, på turer rundt om i distriktet. 390 kg nyttelast, inklusive meg selv som fører, overstiges normalt om vi da er fire voksne med menneskevekten alene. Ergo vil det å kjøre rundt i en godt lastet Model Y medføre at hjertet vil dunke rundt i halsen hver gang jeg nærmer meg en vektstasjon. Det er jo rett og slett litt ufattelig at det var Model Y som skulle by på denne utfordringen.

Så hva er det som skaper trøbbel for Tesla?
Demperne som er for dårlige?
Fokuset på høy topphastighet?
Rekkevidde som skal maksimeres?
Aksellerasjonen?
Manglende lastesikringsmuligheter som gir lavere mulig nyttelast?   

daktari

Model 3 gjør det kjempebra i elgtest hos spanske 77Km, men det ser ut som de tester kun tom bil. Har ikke funnet ut av hvilken vekt de legger i. Men Y har høyere tyngdepunkt, så hvis de gjenbruker komponenter kanskje de får trøbbel?

https://youtu.be/9to5t-rMZ2w
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Churchill

Da er min bil registrert og på vegvesenet sine sider så står det maks nyttelast 315kg, så da er totalnyttelast uten fører 390kg, så da kan man legge den ballen død. For noen blir det snaut med nyttelast, for andre av oss går det helt fint :)

Handyman

Sitat fra: Churchill på mandag 23. august 2021, klokken 08:53
Da er min bil registrert og på vegvesenet sine sider så står det maks nyttelast 315kg, så da er totalnyttelast uten fører 390kg, så da kan man legge den ballen død. For noen blir det snaut med nyttelast, for andre av oss går det helt fint :)
390kg med/inkludert fører, kanskje?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA