Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

Jeronan

#285
Sitat fra: Handyman på søndag 22. august 2021, klokken 14:32
Det er ikke det amerikanske systemet som vil bli levert i europa. Se bare i den norske shopen. Det er to ganske forskjellige systemer.

But the description is still the same?
https://shop.tesla.com/no_no/product/model-y-_-tilhengerfeste

Utstyr Model Yen din med et sterkt tilhengerfeste i stål og horisontal avtakbar krokmottaker som kan trekke opp til 1.600 kg på alle hjulkonfigurasjoner.

--------

Which indicates the bracket is not pre-mounted at Factory and as such most likely not included in the currently registered 315kg nyttelast.  ::)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

badgerbert

Synes det er litt knapt med nyttelast.

Har selv opplevd at min 2020 m3 plutselig fikk endret hengervekten. I vognkortet fra registrering stod det opprinnelig 900 kg. Men da jeg sjekket vegvesnets kalkulator da jeg skulle leie en henger fant jeg at jeg kunne kjøre større henger enn jeg trodde. Sjekket digitalt vognkort og har nå bestilt ny kopi som viser 1000 kg. Bilen er jo åpenbart den samme så hva skjedde der?

Og hva med 7 seter varianten. Blir 55 kg vekt per person da og 0 kg bagasje?

Kan det være at nyttelasten blir oppdatert når/hvis de nye 4860 batteriene kommer?

VoltWay

Sitat fra: badgerbert på søndag 22. august 2021, klokken 15:31
Og hva med 7 seter varianten. Blir 55 kg vekt per person da og 0 kg bagasje?

Kan det være at nyttelasten blir oppdatert når/hvis de nye 4860 batteriene kommer?
Vekten av bilen (curb weight) og maksimal vekt (GVWR) varierer fra variant til variant av TMY med det resultat at nyttelast er lik, så jeg antar det blir det samme med andre varianter av bilen.

Electric cars in Norway

#288
He he må si jeg så ikke denne saken med nyttelast komme...

Nå har vi over 20 sider med "Emne: Nyttelast Model Y" som er lest 10 346 ganger.

Herlig! Dette med Tesla er en livsstil og datamaskin på hjul.... ikke en heeeelt vanlig Fiat 500 altså,,, uten forkleinelse for Fiat 500 eiere :D

Tesla kan for mange være på både godt og og vondt og trolig et av de større av de ikke viktige luksusproblem vi har her i Norge om dagen...... men viktig nok for de det gjelder... tror faktisk det er en show off for mange,,,men vet ikke...

Elers sier jeg som Elon sier det på bildet... my main man!!

https://www.goalcast.com/2018/01/31/top-11-best-elon-musk-quotes/

Jeronan

The issue with Tesla is that they often have the wrong priorities sadly.

They focus too much on 0-100km/h times and high top speeds.

I mean this is perfectly fine for their Performance versions. That's what people that are into such thing buying it for.

But the average family with kids will never make use of it nor drive 217 km/h on the highway. Which you cannot drive anywhere anyway (even in Germany anymore), unless you go to the race track. Again, those people interested in such things will buy the Performance version and not even the Model Y, but more likely Model 3P or new Model S Plaid.

I think most of us who buy the regular Model Y LR will be perfectly happy with a speed limit cap at 160-180 km/h if it means we can get 100-200kg more nyttelast!
If this was offered by Tesla Service, where I can deliver the car to get it firmware capped to 160-180km/h and have my car registration updated with extra nyttelast. Sign me up! I would do it in a heartbeat!
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

audund

Sitat fra: Jeronan på søndag 22. august 2021, klokken 15:53
I think most of us who buy the regular Model Y LR will be perfectly happy with a speed limit cap at 160-180 km/h if it means we can get 100-200kg more nyttelast!
If this was offered by Tesla Service, where I can deliver the car to get it firmware capped to 160-180km/h and have my car registration updated with extra nyttelast. Sign me up! I would do it in a heartbeat!
This!
2021 TM3LR
2018 Leaf 40kWh
2013 Leaf 24kWh

Rosstopher

Sitat fra: audund på søndag 22. august 2021, klokken 19:08
Sitat fra: Jeronan på søndag 22. august 2021, klokken 15:53
I think most of us who buy the regular Model Y LR will be perfectly happy with a speed limit cap at 160-180 km/h if it means we can get 100-200kg more nyttelast!
If this was offered by Tesla Service, where I can deliver the car to get it firmware capped to 160-180km/h and have my car registration updated with extra nyttelast. Sign me up! I would do it in a heartbeat!
This!

Jaja, men dette er vel bare spekulasjoner? Er det noen som helst faktabasert grunn til å tro at bilene hadde hatt høyere nyttelast om de hadde lavere toppfart? Har P-modellene konsekvent mye lavere nyttelast kanskje?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Thalgar

Sitat fra: Rosstopher på søndag 22. august 2021, klokken 19:14
Sitat fra: audund på søndag 22. august 2021, klokken 19:08
Sitat fra: Jeronan på søndag 22. august 2021, klokken 15:53
I think most of us who buy the regular Model Y LR will be perfectly happy with a speed limit cap at 160-180 km/h if it means we can get 100-200kg more nyttelast!
If this was offered by Tesla Service, where I can deliver the car to get it firmware capped to 160-180km/h and have my car registration updated with extra nyttelast. Sign me up! I would do it in a heartbeat!
This!

Jaja, men dette er vel bare spekulasjoner? Er det noen som helst faktabasert grunn til å tro at bilene hadde hatt høyere nyttelast om de hadde lavere toppfart? Har P-modellene konsekvent mye lavere nyttelast kanskje?

Nei. Nyttelast gjekk ned på Model 3 utan at toppfarten gjorde det.
Model Y LR Quicksilver, 2023

Jeronan

Well right now my own main concern is if the entire hitch setup (incl. steel bracket) is included in the current 315kg nyttelast? Or if we have to deduct that and end up with an even lower nyttelast? :(

This is not some lighweight hitch setup in 20-30kg range that only support 75kg on the hitch and max.750kg towing.

We talk about a full blown hitch with 100kg on the hitch and max.1600kg towing. So we can expect the steel bracket alone already to be a bit heavier. Like someone mentioned above with their Outlander, it reduced their nyttelast by 60kg after the hitch bracket was installed. Which has a similar tow capacity.  :o
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Electric cars in Norway

#294
Sitat
This is not some lighweight hitch setup in 20-30kg range that only support 75kg on the hitch and max.750kg towing.

Ja jeg ser den Jeronan :+1:

Noe helt annet.... 75 kg på kula! Er ikke det litt mye? Jeg tenkte rundt 30 til 40 kg på kula, jeg...

Jeronan

#295
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 22. august 2021, klokken 20:28
Sitat
This is not some lighweight hitch setup in 20-30kg range that only support 75kg on the hitch and max.750kg towing.

Ja jeg ser den Jeronan :+1:

Noe helt annet.... 75 kg på kula! Er ikke det litt mye? Jeg tenkte rundt 30 til 40 kg på kula, jeg...

Normal tow hitch that can actually pull something ( 1200kg and over ) can have up to 100kg last on the hitch and I have seen setups that can have up to 150kg last on the hitch.

Here is for example the ecohitch for Model S:
https://torkliftcentral.com/2012-2021-tesla-model-s-ecohitch-stealth
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Rosstopher

Sitat fra: Jeronan på søndag 22. august 2021, klokken 20:47
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 22. august 2021, klokken 20:28
Sitat
This is not some lighweight hitch setup in 20-30kg range that only support 75kg on the hitch and max.750kg towing.

Ja jeg ser den Jeronan :+1:

Noe helt annet.... 75 kg på kula! Er ikke det litt mye? Jeg tenkte rundt 30 til 40 kg på kula, jeg...

Normal tow hitch that can actually pull something ( 1200kg and over ) can have up to 100kg last on the hitch and I have seen setups that can have up to 150kg last on the hitch.

Go across the pond and you'll find hitches than can take at least six times that.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Jeronan

Sitat fra: Rosstopher på søndag 22. august 2021, klokken 20:53
Sitat fra: Jeronan på søndag 22. august 2021, klokken 20:47
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 22. august 2021, klokken 20:28
Sitat
This is not some lighweight hitch setup in 20-30kg range that only support 75kg on the hitch and max.750kg towing.

Ja jeg ser den Jeronan :+1:

Noe helt annet.... 75 kg på kula! Er ikke det litt mye? Jeg tenkte rundt 30 til 40 kg på kula, jeg...

Normal tow hitch that can actually pull something ( 1200kg and over ) can have up to 100kg last on the hitch and I have seen setups that can have up to 150kg last on the hitch.

Go across the pond and you'll find hitches than can take at least six times that.

Oh can definitely believe that. Especially those huge pickup trucks they like to drive there.  :D :+1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Handyman

Sitat fra: Jeronan på søndag 22. august 2021, klokken 19:58
This is not some lighweight hitch setup in 20-30kg range that only support 75kg on the hitch and max.750kg towing.
Du presenterer dette som en sannhet, uten at du vet noe om det.
På TM3 ble den kraftige alu-bjelken erstattet av en slankere tverrbjelke av stål. Ikke store vektdifferansen. I tillegg kommer selve kroken. Altså ikke en gan i nærheten av 20kg.
Jeg tror det er grunn til å tro at det samme vil gjelde TMY. Men til forskjell fra deg så vil jeg ikke fremsette dette som fakta. Mye er åpent frem til vi får vite fasit.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jeronan

#299
Sitat fra: Handyman på søndag 22. august 2021, klokken 21:40
Sitat fra: Jeronan på søndag 22. august 2021, klokken 19:58
This is not some lighweight hitch setup in 20-30kg range that only support 75kg on the hitch and max.750kg towing.
Du presenterer dette som en sannhet, uten at du vet noe om det.
På TM3 ble den kraftige alu-bjelken erstattet av en slankere tverrbjelke av stål. Ikke store vektdifferansen. I tillegg kommer selve kroken. Altså ikke en gan i nærheten av 20kg.
Jeg tror det er grunn til å tro at det samme vil gjelde TMY. Men til forskjell fra deg så vil jeg ikke fremsette dette som fakta. Mye er åpent frem til vi får vite fasit.

Why you always keep attacking me and nitpicking like that and pulling my entire posts out of context!
This is just utterly childish. Grow up! And actually read my whole posts!

I have browsed various hitch packages online and what their average weight is. So I am not making those numbers up and just post them as an indication, not absolute nor as fact that it's the same for Tesla OEM mounting package!

Then someone above you who has an Outlander, where a full blown hitch was installed that has same 1600kg tow capacity and the steel bracket alone weighted 60-70kg according to him.

Again, just an indication of difference in total weight between low capacity low weight tow hitch systems and full blown tow hitch systems that can actually pull.

So all I said is that I am worried that the tow hitch is not being included in the current 315kg nyttelast and that I am wondering, that if this is the case, how much the nyttelast would be reduced by the system mounted on the Model Y!

THAT IS ALL! I never said the Model Y tow hitch system has the same high weight as on the Outlander. I seriously hope not, as then in our case we would have barely 80-90kg left for luggage.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA