Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, tor 15. jul 2021, kl. 09:53

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

SitatNoen er veldig opptatt av lovlighet, andre er det ikke. Reglene er derimot rimelig klare.

Ja det har du helt rett i. Men jeg har faktisk enda ikke hørt om en TMY som har blitt stoppet eller fått bot for overlast...... men i en ulykke og en senere gransking  :police: vil jo finne ut om bilen var overlastet og dertil reaksjon.... ikke lett dette her.

Radial

Tror nok Y opprører seg svært behersket med feks 50kg overlast, og neppe vil være årsaken til en ulykke
men en liten sprinter med 3tonn i bagasjerommet,det blir noe ganske annet, og med tragiske konsekvenser.

Sistnevnte eksempel er SVV veldig interesserte i, og det er dessverre ganske mange av dem.
Håndtverker biler har ofte blytung innredning, masse deler, masse utstyr, gjerne aggregat etc. Disse er skikkelig tunge.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

geear

Ja, ikke bare 50 heller...

Kjørte på vekta i dag med vinterferielastet bil, tre barn og to voksne (på hjemreis, det vil si lite mat), og den viste 2460 kg. Takboks med seks par alpinski og tre par langrennsski til barn, og ellers full med bagger/klær, alpinstøvler osv. Bilen oppførte seg eksemplarisk i godt driv på svæært svingete veier (mellom Evje og Helleland, via Eiken/Tonstad, for de som er kjent), med 90 kg overlast, og altså høyt tyngdepunkt pga taklast. Føles skarpere i kurvene enn en tom Model X. Hadde aldri noen i baken på de 14 milene med svingeveier. Hadde 2370 kg enda vært i nærheten av fornuftig, så hadde det vært greiere å svelge, men det er en logisk brist. Den verken så eller føltes tungt lastet, og det er tidvis svært ujevnt dekke (telehiv) i dette området, spesielt før Sveindal, og opplevde aldri at dempere/fjærer bunnet ut, selv i 90. Det har jeg opplevd mange ganger med Model X langt innenfor tillatt totalvekt, på samme veier.

Når det nå også viser seg at de med økt tillatt totalvekt fortsatt har identisk tillatt aksellast foran/bak, så bør det gå an å legge solid press på å få Tesla til å ordne opp i dette også for 21-modeller.

Handyman

Sitat fra: Electric cars in Norway på ons 02. mar 2022, kl. 22:30
SitatNoen er veldig opptatt av lovlighet, andre er det ikke. Reglene er derimot rimelig klare.

Ja det har du helt rett i. Men jeg har faktisk enda ikke hørt om en TMY som har blitt stoppet eller fått bot for overlast...... men i en ulykke og en senere gransking  :police: vil jo finne ut om bilen var overlastet og dertil reaksjon.... ikke lett dette her.
Nei, det er nok ikke stor risiko for å bli stoppet. I alle fall nå som totalvekten har økt.
For å få problemer etter en ulykke så må i så fall overvekt være årsak til ulykken/skaden for at man skal få problemer. Dersom bilene med økt totalvekt er helt like så vil det være jo litt vanskelig å bevise årsakssammenheng ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Lucifer-

Sitat fra: geear på ons 02. mar 2022, kl. 22:52
Når det nå også viser seg at de med økt tillatt totalvekt fortsatt har identisk tillatt aksellast foran/bak, så bør det gå an å legge solid press på å få Tesla til å ordne opp i dette også for 21-modeller.

Hvordan kan man formelt sett gå frem for å øke sannsynligheten for gehør hos Tesla? De kan jo bare nekte og ikke bry seg uten at det får særlige konsekvenser, og de som er ansatt i Norge virker enten helt tåkelagte (pressemannen) eller helt uten peiling på detaljer. Er det å bombardere EM med Twitter-meldinger og få en bekreftelse der :P

geear

Tjah. Kort og konsis melding på Twitter har jeg tro på, men vurderer også å legge inn en service request.

@Elonmusk, 2021 and 2022 Tesla Model Y's in Norway/Europe have the exact same maximum allowed load for both front and rear axle, but the maximum total allowed load is ~200 kg less on the 2021 models. It looks like a flaw in the documentation.  Please look into upgrading existing cars, as 2371 kg is insufficient for a normal family on vacation.

Noe sånt, kanskje?

RJK

Det som hadde hjulpet, men er allerede for seint nå, er om folk nektet å ta i mot bilene med for lav nyttelast. Da måtte Tesla ha tatt et aktivt valg om å skippe bilene til et annet land, med fare for at det samme hadde skjedd der, eller prøvd å fått typegodkjent de på nytt med økte vekter. Hadde de brent inne med alle bilene, kunne de ikke ha unngått å gjøre noe med det.

Nå har allerede folk akseptert den lave nyttelasta på bilene sine, ved å hente ut/beholde bilene (eller flippe de). Det i sammenheng med hvor vanskelig det er å få typegodkjent bilene på nytt, uten å få en veldig manuell jobb ut av det (må visstnok få endret godkjenning på en og en bil, visstnok, med skriftlig bekreftelse fra Tesla om at bilen fyller kravene for opphøyd nyttelass), så er det sannsynligvis en tapt sak. Tror jeg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Jeg har akkurat samme erfaring som geear. Virker absolutt som den er bygget for høy nyttelast. Er sånn at tom bil føles for stivt.

Men jeg driter i om jeg kjører med overvekt. Mener en måtte kjøre med 30% høyere vekt enn tillatt totalvekt for å få bot, og det er jo sinnsykt mye.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Har denne TU nyheten blitt delt her inne? Fra 28. FEB. 2022 - 21:17.

https://www.tu.no/artikler/fra-bunn-til-toppsjiktet-tesla-model-y-far-vesentlig-hoyere-nyttelast/517658

hELgenen

Får bare gratulere de som timet sitt model Y kjøp til MIC levert våren 2022. 
For det første får de jo en bil med skikkelig nyttelast.
For det andre får de en bil som kineserene nå har erfaring med å skru sammen - mao trolig bra fit og finish.
For det tredje slipper de å vente på en Berlin modell som blir dyrere, får ukjent(lang) leveringstid samt trolig også vil bli levert med flere ukjente feil og mangler.

Tesla lager spennende biler, men selskapet er dessverre også gjennomsyret av det verste fra amerikansk salgs kultur som f.eks er godt beskrevet her : https://www.imdb.com/title/tt0993846/

At de som sitter på en 2021 modell nå risikerer unødig verditap sett opp mot en 2022 modell er vel ganske åpenbart.
Dvs. de som sitter på en slik og skal selge kan jo gjerne være heldig å møte en kunde som enten ikke vet eller bryr seg.
Men før eller siden vil jo kunnskapen spre seg og selv om første brukt salgs ledd kanskje klarer å redde seg - er det ikke sikkert andre og tredje ledd blir uberørt. Noen kan sikkert tenke at så lenge det ikke rammer meg - så er det jo helt ok.

Jeg er ikke berørt og har kunnskapen som skal til for å heller ikke bli berørt og vet nå hvordan jeg best kan time et Tesla kjøp  - men jeg synes faktisk det er uetisk av Tesla å drive forretning på denne måten. Det at Tesla Norge trolig i lengre tid har sittet på informasjon som de ikke vil/kan dele om nyttelast vitner rett og slett om en ukultur i selskapet - en ukultur de sikkert trolig har fått tredd ned over ørene fra en eller annen dust på andre siden av havet - og da snakker jeg nødvendigvis ikke om kun  Elon selv, men heller en eller annen salgsleder i Tesla som prøver å dytte denne ukulturen videre nedover i organisasjonen.

Jeg synes det er feigt av Tesla Norge og ikke ta til motmæle. Er det noe Norge ikke trenger er det en ukultur som holder informasjon tilbake.

DagfinnN

Sitat fra: batterimannen på ons 02. mar 2022, kl. 22:20
Sitat fra: DagfinnN på ons 02. mar 2022, kl. 22:18
Sitat fra: kodax på ons 02. mar 2022, kl. 22:09
Hvis grunnen til at tidlige TMY-er har fått lav nyttelast bare er for å få lengre rekkevidde, så er det vel i hvert fall ingen sikkerhetsmessig grunn til ikke å fylle bilen opp til den nye grensen?
https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-model-y-far-etterlengtet-forbedring/75502823
Åjoda - for noen er papir-regelen viktigere enn alt annet.

Ja, for f.eks politiet  :police:
Det er feil. Jussen er ikke firkantet. Tvert om åpner den rom for masse tolkninger. Skulle det dukke opp en sak om dette (noe det aldri gjør) ville den økte nyttelasten på TMY 2022 vs 2021 være svært gode argumenter i en sak siden bilene er helt identiske på forhold som har betydning for nyttelasten.
Papiregler kun viktig for petimetere.

For øvrig er jeg helt enig i at Tesla burde orden opp dette for 2021 modellene. Å ikke gjøre det er alt for arrogant.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

Fjeldern

Virker mest som om informasjonsflyten internt i Tesla er ikke eksisterende på veldig mye. Det er skadelig for firmaet, ryktet dem har og også for trivselen for dem som jobber der.

Når det kommer til timing av kjøp og at endringen gjør eldre biler mer tubgsolgte, så skjønner jeg ikke helt hvordan folk mener det skal løses. Enten så kan Tesla velge å gjøre som alle andre bilmerker og bare oppdatere bilen med mange år i mellom, da med litt endret utseendet og nytt modell nr, eller så kan dem endre dem kontinuerlig. Jeg skulle ønske flere gjorde det siste, selv om det gjør bruktbilmarkedet veldig uoversiktlig.
For alternativet her er at Tesla hadde kommet med en ny modell om noen år, hadde skrudd opp prisen eller bare latt være å gjøre endringer.
Eldre modeller ville uansett vært verdt mindre når dem introduserte en ny modell, så sant prisen er lik. Så her får man litt verdifall hele tiden, istedet for at man får store verdifall litt sjeldnere. Hvis man da ikke klager på at Tesla selger nye biler for billig?

Det jeg lurer på er hvordan dem løser det med introduksjon av de nye batteriene. Det vil være mye mer utslagsgivende for brukte enn disse endringene. Kan tenkes at leasing eller lignende er billigere når det nærmer seg at dem lanserer en vanlig long range med disse

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tor 03. mar 2022, kl. 00:37
Jeg har akkurat samme erfaring som geear. Virker absolutt som den er bygget for høy nyttelast. Er sånn at tom bil føles for stivt.

Men jeg driter i om jeg kjører med overvekt. Mener en måtte kjøre med 30% høyere vekt enn tillatt totalvekt for å få bot, og det er jo sinnsykt mye.
Bot er vel kun aktuelt om du har mer enn 500kg overvekt, dersom du i det hele tatt skulle være så uheldig å bli veid.
Det største problemet for mange er at SVV ikke lar deg kjøre videre før du er under tillatt totalvekt.
Mulig "work-around": Sett av en passasjer ved vekta, kjør rundt første sving, sett av en passasjer, kjør tilbake og hent passasjeren ved vekta, kjør så og plukk opp passasjeren rundt svingen....og sist men ikke minst, ikke bli oppdaget ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hELgenen

Sitat fra: Fjeldern på tor 03. mar 2022, kl. 08:45
Når det kommer til timing av kjøp og at endringen gjør eldre biler mer tubgsolgte, så skjønner jeg ikke helt hvordan folk mener det skal løses. Enten så kan Tesla velge å gjøre som alle andre bilmerker og bare oppdatere bilen med mange år i mellom, da med litt endret utseendet og nytt modell nr, eller så kan dem endre dem kontinuerlig. Jeg skulle ønske flere gjorde det siste, selv om det gjør bruktbilmarkedet veldig uoversiktlig.

De trenger bare publisere alle specs på bilene som du via nettsiden deres kan bestille.

Men nå er det bare et lite utvalg av informasjon du finner der..........

kodax

Sitat fra: DagfinnN på tor 03. mar 2022, kl. 08:35
Sitat fra: batterimannen på ons 02. mar 2022, kl. 22:20
Sitat fra: DagfinnN på ons 02. mar 2022, kl. 22:18
Sitat fra: kodax på ons 02. mar 2022, kl. 22:09
Hvis grunnen til at tidlige TMY-er har fått lav nyttelast bare er for å få lengre rekkevidde, så er det vel i hvert fall ingen sikkerhetsmessig grunn til ikke å fylle bilen opp til den nye grensen?
https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-model-y-far-etterlengtet-forbedring/75502823
Åjoda - for noen er papir-regelen viktigere enn alt annet.

Ja, for f.eks politiet  :police:
Det er feil. Jussen er ikke firkantet. Tvert om åpner den rom for masse tolkninger. Skulle det dukke opp en sak om dette (noe det aldri gjør) ville den økte nyttelasten på TMY 2022 vs 2021 være svært gode argumenter i en sak siden bilene er helt identiske på forhold som har betydning for nyttelasten.
Papiregler kun viktig for petimetere.

For øvrig er jeg helt enig i at Tesla burde orden opp dette for 2021 modellene. Å ikke gjøre det er alt for arrogant.
Før man VET at det ikke er gjort tekniske endringer som gjør at 22-bilene tåler høyere last av sikkerhetsgrunner, er det vel for tidlig å være misfornøyde med Tesla. Foreløpig er det vel bare antagelser?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA