Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på torsdag 07. oktober 2021, klokken 10:21
Nå er det slik at selskapet kan søke regress om loven er brutt. Hvorvidt overtredelsen medfører bot eller ei har null betydning. Forsikringsselskapene trenger ikke tenke på graden av overtredelse i sin vurdering. Det blir som erstatningssaker der noen blir frigitt for mord, men dømt til å betale erstatning. Mao. ulik bevisbyrde opg vurdering av disse ligger til grunn for sakene. Så  selv om du slipper bot - så er det  ikke sikkert du slipper erstatningsplikten og regressen fra forsikringsselskapet

Se Skadeserstatningsloven § 4-4.(særregler om utvidet adgang til å gå på skadevolderen og om utvidet regress)
Den henviser til
Ved trafikkforsikring kan forsikringsselskapet kreve regress etter bilansvarslova §§ 8, 12 og 13 uten hensyn til
reglene i § 4-3.

§ 8.(samanstøyt og anna).
Skade som ei motorvogn gjer på ei anna motorvogn eller ei skjenegangsvogn eller på folk eller gods i slike vogner, går inn under trafikktrygdinga åt vogna berre når skaden kjem av

a)   at eigaren, brukaren eller køyraren eller nokon annan som var med i vogna, ikkje bar seg forsvarleg åt, eller
b)   at vogna ikkje var i orden eller svikta, eller
c)   at vogna elles vart køyrd, fråsegsett eller handsama slik at ho kom i strid med gjeldande trafikkreglar.
Var det på skadelidar-sida òg, slike omstende som er nemnde i fyrste leden, avgjer retten om det skal svarast skadebot etter fyrste leden og då kor stor summen skal vera. Avgjerda skal retta seg etter åtferda på kvar side og tilhøva elles.
Ikke i følge lovdata:
https://jusleksikon.no/wiki/Regress
Men nå foreslår jeg at du legger død denne skremselspropagandaen. Du har jo uttalt at alle er forskjellig og får gjøre som de vil.
Dette du nå skriver tyder heller på at du har en misjon/agenda.
Jobb heller for å endre dette. Vi er alle enige om at nyttelasten er for lav på mange elbiler.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 07. oktober 2021, klokken 10:35
Sitat fra: hELgenen på torsdag 07. oktober 2021, klokken 10:21
Nå er det slik at selskapet kan søke regress om loven er brutt. Hvorvidt overtredelsen medfører bot eller ei har null betydning. Forsikringsselskapene trenger ikke tenke på graden av overtredelse i sin vurdering. Det blir som erstatningssaker der noen blir frigitt for mord, men dømt til å betale erstatning. Mao. ulik bevisbyrde opg vurdering av disse ligger til grunn for sakene. Så  selv om du slipper bot - så er det  ikke sikkert du slipper erstatningsplikten og regressen fra forsikringsselskapet

Se Skadeserstatningsloven § 4-4.(særregler om utvidet adgang til å gå på skadevolderen og om utvidet regress)
Den henviser til
Ved trafikkforsikring kan forsikringsselskapet kreve regress etter bilansvarslova §§ 8, 12 og 13 uten hensyn til
reglene i § 4-3.

§ 8.(samanstøyt og anna).
Skade som ei motorvogn gjer på ei anna motorvogn eller ei skjenegangsvogn eller på folk eller gods i slike vogner, går inn under trafikktrygdinga åt vogna berre når skaden kjem av

a)   at eigaren, brukaren eller køyraren eller nokon annan som var med i vogna, ikkje bar seg forsvarleg åt, eller
b)   at vogna ikkje var i orden eller svikta, eller
c)   at vogna elles vart køyrd, fråsegsett eller handsama slik at ho kom i strid med gjeldande trafikkreglar.
Var det på skadelidar-sida òg, slike omstende som er nemnde i fyrste leden, avgjer retten om det skal svarast skadebot etter fyrste leden og då kor stor summen skal vera. Avgjerda skal retta seg etter åtferda på kvar side og tilhøva elles.
Ikke i følge lovdata:
https://jusleksikon.no/wiki/Regress
Men nå foreslår jeg at du legger død denne skremselspropagandaen. Du har jo uttalt at alle er forskjellig og får gjøre som de vil.
Dette du nå skriver tyder heller på at du har en misjon/agenda.
Jobb heller for å endre dette. Vi er alle enige om at nyttelasten er for lav på mange elbiler.

Nei - kan ikke legge den der død :

§ 4-4.(særregler om utvidet adgang til å gå på skadevolderen og om utvidet regress)
1. Begrensningene i den skadelidtes krav og forsikringsselskapets regress i § 4-2 jf § 4-3 gjelder ikke ved:
a)   transport-, sjø- og luftfartsforsikring når skaden er voldt i næringsvirksomhet
b)   ved kredittforsikring og garantiforsikring.
2. Ved trafikkforsikring kan forsikringsselskapet kreve regress etter bilansvarslova §§ 8, 12 og 13 uten hensyn til reglene i § 4-3.

Så dette med grov uaktsomhet som brukes i §4.2 og følges opp opp i 4.3 blir rett og slett nullet ut ved trafikk uhell i §4.4




DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på torsdag 07. oktober 2021, klokken 10:41
Nei - kan ikke legge den der død :

§ 4-4.(særregler om utvidet adgang til å gå på skadevolderen og om utvidet regress)
1. Begrensningene i den skadelidtes krav og forsikringsselskapets regress i § 4-2 jf § 4-3 gjelder ikke ved:
a)   transport-, sjø- og luftfartsforsikring når skaden er voldt i næringsvirksomhet
b)   ved kredittforsikring og garantiforsikring.
2. Ved trafikkforsikring kan forsikringsselskapet kreve regress etter bilansvarslova §§ 8, 12 og 13 uten hensyn til reglene i § 4-3.

Så dette med grov uaktsomhet som brukes i §4.2 og følges opp opp i 4.3 blir rett og slett nullet ut ved trafikk uhell i §4.4
Da foreslår jeg at du finner fram saker hvor det er hevdet regress med moderate overvekter, feks. 100 kg = 4% for en modell Y.
Vedder en flaske vin på at du ikke finner noen.
I så fall er det kun skremselspropaganda.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 07. oktober 2021, klokken 10:50
Sitat fra: hELgenen på torsdag 07. oktober 2021, klokken 10:41
Nei - kan ikke legge den der død :

§ 4-4.(særregler om utvidet adgang til å gå på skadevolderen og om utvidet regress)
1. Begrensningene i den skadelidtes krav og forsikringsselskapets regress i § 4-2 jf § 4-3 gjelder ikke ved:
a)   transport-, sjø- og luftfartsforsikring når skaden er voldt i næringsvirksomhet
b)   ved kredittforsikring og garantiforsikring.
2. Ved trafikkforsikring kan forsikringsselskapet kreve regress etter bilansvarslova §§ 8, 12 og 13 uten hensyn til reglene i § 4-3.

Så dette med grov uaktsomhet som brukes i §4.2 og følges opp opp i 4.3 blir rett og slett nullet ut ved trafikk uhell i §4.4
Da foreslår jeg at du finner fram saker hvor det er hevdet regress med moderate overvekter, feks. 100 kg = 4% for en modell Y.
Vedder en flaske vin på at du ikke finner noen.
I så fall er det kun skremselspropaganda.

Om jeg leser det juridiske rett så er det slik at selskapene kan kreve regress basert på et objektivt ansvar eller alternativt kreve regress basert på et uaktsomhetsansvar. Objektivt ansvar betyr rett og slett brudd på en lov eller bestemmelse - f-.eks reglene om overlast.  Er det brudd på en slik trenger man ikke vurdere uaktsomhet for å kreve regress.

Det er ganske omfattende utredet f.eks her :

https://munin.uit.no/bitstream/handle/10037/1916/thesis.pdf?sequence=2

DagfinnN

Da har jeg forhørt meg om nyttelast og regress hos en politiadvokat som jobber med trafikksaker.
Vedkommende kjente ikke til noen saker hvor moderat overvekt har ført til regress. Hadde heller ikke etter x år i politiet vært bort saker hvor overvekt hos personbiler var et tema ved ulykker. Vedkommende jobber i Oslo.

Dersom det skal hevdes regress uten at lovkravet om grov uaktsomhet er oppfylt (bot er ikke det samme som gov uaktsomhet, du kan få bot selv du bare er uaktsom), så må selskapet hevde og bevise at overvekten har skyld i skaden eller ha gjort at den er mer alvorlig. En slik sak vil sannsynligvis gå til rettssystemet og kanskje til høyesterett for å danne praksis for framtidige saker.
For øvrig kan nevnes at andre saker hvor det er gjennomført regress IKKE fører til at selskaper ikke dekker skaden, men at f.eks. man mister mer bonus enn om skaden var et rent uhell.
Jeg tviler på at ved under 10% overvekt er mulig å hevde at overvekten har så stor betydning at det kan være grunnlag å kreve regress. Særlig ikke på biler som er best i elgtester. Men her er vi igjen på upløyd mark med synsing.
Så er spørsmålet: Har overvekt noen gang medført regress? Om ikke, så er det å hevde at dette kan skje i framtida, kun skremselspropaganda.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

automat

Sitat fra: Hallgrim86 på torsdag 07. oktober 2021, klokken 10:13
Sitat fra: automat på torsdag 07. oktober 2021, klokken 10:04

Det kommer ikke til å skje ved moderat overvekt. Det betyr i tilfelle at de må innkalle personene som satt i bilen til kontrollveiing i etterkant. Det har de ikke myndighet til.

De har myndighet til å bruke satser fra vegvesenet, og du kan selvfølgelig klage på disse satsene for barn og voksne, men da må du bevise at du veier mindre enn de 75 kilo du blir regnet som i en ulykke.

Eksempel: 4 stk voksne på tur i en Model 3 med bagasje, her er du så langt over at det er lett for forsikringselskap å bruke info fra vegvesen (de veier bilen og sjekker den teknisk i en skadeulykke) for å se at du har vært overlastet. Når vi da vet at du får kjøreforbud for 1kg overvekt for biler under 3500 kilo, og ulykken kan sees i sammenheng med tap av veigrep eller lignende... Vel, det er en sjanse jeg ikke gidder ta med kjennskap til hvordan de jobber i visse tilfeller.

De kan regne med at voksne personer veier med de normerte 75kg. Jeg har ikke sett noen normert vekt for barn under 18år.

Vis gjerne til saker der forsikringsselskap har gjort avkortning på slike premisser.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Synes det begynner å bli morsomt nå. Her LETER altså flere etter måter de kan gjøre noe ulovlig på og samtidig komme unna erstatningsansvar og event. regress. Det er rett og slett tragikomisk. Hva med å forholde seg til gjeldende lover og regler?

automat

Sitat fra: hELgenen på torsdag 07. oktober 2021, klokken 12:04
Synes det begynner å bli morsomt nå. Her LETER altså flere etter måter de kan gjøre noe ulovlig på og samtidig komme unna erstatningsansvar og event. regress. Det er rett og slett tragikomisk. Hva med å forholde seg til gjeldende lover og regler?
Du har begitt deg ut på lovtolkning som forutsetter betydelig juridisk kompetanse. Er du jurist?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Hallgrim86

Sitat fra: automat på torsdag 07. oktober 2021, klokken 11:42
Sitat fra: Hallgrim86 på torsdag 07. oktober 2021, klokken 10:13
Sitat fra: automat på torsdag 07. oktober 2021, klokken 10:04

Det kommer ikke til å skje ved moderat overvekt. Det betyr i tilfelle at de må innkalle personene som satt i bilen til kontrollveiing i etterkant. Det har de ikke myndighet til.

De har myndighet til å bruke satser fra vegvesenet, og du kan selvfølgelig klage på disse satsene for barn og voksne, men da må du bevise at du veier mindre enn de 75 kilo du blir regnet som i en ulykke.

Eksempel: 4 stk voksne på tur i en Model 3 med bagasje, her er du så langt over at det er lett for forsikringselskap å bruke info fra vegvesen (de veier bilen og sjekker den teknisk i en skadeulykke) for å se at du har vært overlastet. Når vi da vet at du får kjøreforbud for 1kg overvekt for biler under 3500 kilo, og ulykken kan sees i sammenheng med tap av veigrep eller lignende... Vel, det er en sjanse jeg ikke gidder ta med kjennskap til hvordan de jobber i visse tilfeller.

De kan regne med at voksne personer veier med de normerte 75kg. Jeg har ikke sett noen normert vekt for barn under 18år.

Vis gjerne til saker der forsikringsselskap har gjort avkortning på slike premisser.

Jeg kan ikke vise til en slik sak, for jeg vet ikke hvordan jeg skal oppdrive den. Som jeg starter med her så er dette noe som KAN slå ut, og som det tidligere i tråden er nevnt er overlast altså en regel som KAN brytes, det KAN ha utslag i ulykkelsforløp.

Du kan jo stole 100% på at forsikringsselskapene ikke får med seg nyhetene og ser imellom fingrene på dette. Sikkert bare en regel som ikke blir fulgt og ikke har noe å si, men det hadde ikke jeg valgt å satse på.

Jeg forstår også at dette er Elbilforum, hvor det er veldig vanskelig å diskutere noe som helst uten at Teslafolket går komplett i lås. Synes Helgenen oppsummerer holdningen her fint.

Jeg vet ikke om det er et problem, det kan jeg ikke bekrefte. Jeg vet at forsikringsbransjen består av flere useriøse aktører og de aller fleste vil gjøre det de kan for å betale minst mulig.

hELgenen

Sitat fra: automat på torsdag 07. oktober 2021, klokken 12:23
Sitat fra: hELgenen på torsdag 07. oktober 2021, klokken 12:04
Synes det begynner å bli morsomt nå. Her LETER altså flere etter måter de kan gjøre noe ulovlig på og samtidig komme unna erstatningsansvar og event. regress. Det er rett og slett tragikomisk. Hva med å forholde seg til gjeldende lover og regler?
Du har begitt deg ut på lovtolkning som forutsetter betydelig juridisk kompetanse. Er du jurist?

Nei - har kun lest noen årskurs jus ifb. økonomistudier i sin tid - så ingen jurist nei.

Men jeg forstår at for enkelte må dette med lovlig eller ei gjennom et filter som heter økonomisk konsekvens eller annen ufordelaktig konsekvens ved brudd på bestemmelser. Så lenge man kan komme unna med noe - er det visstnok "lov". Så her sitter man å lufter ideer på hvor langt man kan gå før noe skjer. Det er mye viktigere for noen enn å forsøke å endre bestemmelsene, eller arbeide med grunnlaget for problemet.  Jeg finner denne måten å tilnærme seg dette på som veldig snodig. Hvor går egentlig grensen? Er det slik at på enkelte områder som er lovregulert så gjelder også egne personlige vurderinger? Så da er det helt greit at f.eks slike som Røkke alltid kan kjøre i kollektivfeltet,kjøre med overlast osv - fordi han har råd til å ta boten og alle andre konsekvenser?
Det er først når man risikerer fengsel Røkke og de i hans situasjon trenger å tenke på loven - er det slik?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på torsdag 07. oktober 2021, klokken 12:55
Sitat fra: automat på torsdag 07. oktober 2021, klokken 12:23
Sitat fra: hELgenen på torsdag 07. oktober 2021, klokken 12:04
Synes det begynner å bli morsomt nå. Her LETER altså flere etter måter de kan gjøre noe ulovlig på og samtidig komme unna erstatningsansvar og event. regress. Det er rett og slett tragikomisk. Hva med å forholde seg til gjeldende lover og regler?
Du har begitt deg ut på lovtolkning som forutsetter betydelig juridisk kompetanse. Er du jurist?

Nei - har kun lest noen årskurs jus ifb. økonomistudier i sin tid - så ingen jurist nei.

Men jeg forstår at for enkelte må dette med lovlig eller ei gjennom et filter som heter økonomisk konsekvens eller annen ufordelaktig konsekvens ved brudd på bestemmelser. Så lenge man kan komme unna med noe - er det visstnok "lov". Så her sitter man å lufter ideer på hvor langt man kan gå før noe skjer. Det er mye viktigere for noen enn å forsøke å endre bestemmelsene, eller arbeide med grunnlaget for problemet.  Jeg finner denne måten å tilnærme seg dette på som veldig snodig. Hvor går egentlig grensen? Er det slik at på enkelte områder som er lovregulert så gjelder også egne personlige vurderinger? Så da er det helt greit at f.eks slike som Røkke alltid kan kjøre i kollektivfeltet,kjøre med overlast osv - fordi han har råd til å ta boten og alle andre konsekvenser?
Det er først når man risikerer fengsel Røkke og de i hans situasjon trenger å tenke på loven - er det slik?

En elektro-jurist. Ser at du har sett etter "Elbil nr 1" i 5 år nå, men at det alltid er masse negativt om alle fabrikantene. Har du landet på noe, eller kjører du fremdeles BMW i3 og har bensinfamiliebil?
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 07. oktober 2021, klokken 13:09
En elektro-jurist. Ser at du har sett etter "Elbil nr 1" i 5 år nå, men at det alltid er masse negativt om alle fabrikantene. Har du landet på noe, eller kjører du fremdeles BMW i3 og har bensinfamiliebil?

Både kjører flere elbiler og eier flere elbiler og har gjort så siden 2014 - har ingen fossiler i min bilpark.
Lav nyttelast er et problem som angår flere - ikke bare Tesla sine modeller. Men det jeg merker meg er at for en del Tesla eiere har det nesten gått sport i det å tøye lover og regler. Og når en Tesla eier hører noe negativt om sin bil er reaksjonen ofte ute av proporsjoner - nesten så man føler en religiøs aura over det hele. Så da kaster man seg inn i debatten og prøver å ta mannen istedenfor ballen.  Som sagt - dette med nyttelast er ikke et Tesla problem alene - det gjelder alle elbiler - noen mer enn andre, men problemet er felles. Således burde man gå direkte til produsenten eller forhandler av sin bil og påpeke dette istedenfor å lete etter smutthull man kan prøve på og så gå i skyttergravene for å forsvare seg og sin bil. Jeg husker jeg gikk til forhandler for mange,mange år siden og klagde på at blåtann ikke var standard tilkobling på mobil. Jeg skrev mail til både forhandler,importør og produsent..Og selv om jeg ikke skal ta æren for at det faktisk ble gjort - så skjedde det faktisk noe. Om mange nok påpeker et problem istedenfor å stikke hode i sanden så kan man faktisk få gjort noe med dette er min holdning. Jeg spør nå alltid forhandler om nyttelast på de bilene jeg vurderer og vil oppfordre alle andre til å gjøre det samme.

DagfinnN

#957
Du kan gjøre akkurat som du vil, men slutt å komme med udokumentert skremselspropaganda.
Når det gjelder dine jusskunskaper konstaterer jeg at du har sammenlignet å kjøre med moderat overvekt med å kjøre i fylla.
Det sier alt om din manglende jusforståelse.
For øvrig går nå dette bare i ring. Jeg stanser debatten fra min side.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

hELgenen

Jeg har aldri sammenlignet ,dsv satt likhet mellom overvekt med fyllekjøring. Moderat overvekt er et utrykk du selv har funnet på.

Pew

Dette er en merkelig sak. Nå skal jeg i 99% av tilfellene være alene i bilen, men det ser jo ut som jeg må være forsiktig med hvem som får sitte på. :D Min kommer før jul. Kan vi forvente endringer i nyttelast, eller er det bare slik?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA