Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: spirrevipp på lørdag 09. oktober 2021, klokken 13:12
Strengt tatt ikke nyttelast, men jeg hadde stor nytte av å laste ny oppvaskmaskin og ny integrert stekeovn inn i Model Y.  :D

Hadde i utgangspunktet ikke tro på at det skulle gå pga emballasje og regnte med at jeg måtte kjøre 2 turer. Fikk plass bare jeg kjørte passasjersetet litt fremover.

Wow! Det er imponerende! Tror ikke jeg har eid noen biler tidligere hvor det har vært mulig inkl stasjonsvogner.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 09. oktober 2021, klokken 23:31
Sitat fra: spirrevipp på lørdag 09. oktober 2021, klokken 13:12
Strengt tatt ikke nyttelast, men jeg hadde stor nytte av å laste ny oppvaskmaskin og ny integrert stekeovn inn i Model Y.  :D

Hadde i utgangspunktet ikke tro på at det skulle gå pga emballasje og regnte med at jeg måtte kjøre 2 turer. Fikk plass bare jeg kjørte passasjersetet litt fremover.

Wow! Det er imponerende! Tror ikke jeg har eid noen biler tidligere hvor det har vært mulig inkl stasjonsvogner.
Har fraktet et kjøleskap som var rundt 160 cm høy, inni en 2004 Opel Vectra stasjonsvogn, og fikk lukket bakdøra. Riktignok med setet så langt frem jeg kunne med meg i setet, og ryggen rimelig oppreist. Bakseteryggen var selvsagt lagt ned også. Dette er riktignok uten annet enn et teppe foran mot seterygg og bake mot døra.

Oppvaskmaskin og komfyr er gjerne 60x60x80, så skulle kanskje fått inn disse to etter hverandre der. Men siden bredden er 100 cm, så hadde jeg heller satset på å få de på tvers side mot side og. Dette er riktignok uten annet enn et teppe mellom disse, og mot seterygg og dør.

Finnes også andre stasjonsvogner med romslig plass. Citroen C5, MB E-klasse stasjonsvogn, Skoda Superb og sikkert noen eldre Volvoer. Men pga mer polstring, deformasjonssoner etc, så blir det stadig færre som hadde klart dette, og spesielt elbiler.

Da må man ha enten en varebiltype eller muligens en Maxus Euniq, der man faktisk klarer å frakte de stående om så (90 cm  høyde innvendig).
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

mroek

Sitat fra: Pew på fredag 08. oktober 2021, klokken 11:43
Mulig jeg har gått glipp av noe her, men hvordan vet du dette?
Det finnes det jo mange eksempler på. Se f.eks denne artikkelen:

https://motor.no/nyheter-statens-vegvesen-trafikkregler/beklager-du-har-en-hest-for-mye-i-bilen/176830

Mor og sønn kjørte en personbil/stasjonsvogn (se bilde i artikkel), og hadde magre 50 kilo for mye, men måtte da laste av 50 kilo for å få kjøre videre.

Du kan også se denne artikkelen:

https://www.caravanbransjen.no/aktuelt/konsekvensene-ved-overlast

Selv om den retter seg mot bobiler, så er det akkurat samme regel som gjelder:

"Grunnregelen er at du får kjøreforbud fra første kilo over tillatt totalvekt på din bobil. Det betyr at du ikke kan kjøre videre før du har kvittet deg med overlasten."

Merk deg "første kilo". Kontrollørene kan ikke og vil ikke bruke skjønn, og det er forståelig, fordi det da garantert vil dukke opp historier der folk forteller at de "slapp unna", og det skaper støy og uklarhet.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

automat

Jeg ønsket ikke å fastslå dette med slik sikkerhet kun basert på medieoppslag. Derfor var det med en «sannsynligvis».
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

SurSnasen

Sitat fra: spirrevipp på lørdag 09. oktober 2021, klokken 13:12
Strengt tatt ikke nyttelast, men jeg hadde stor nytte av å laste ny oppvaskmaskin og ny integrert stekeovn inn i Model Y.  :D

Hvordan gjorde du lastsikringen av oppvaskmaskinen og stekeovnen? Tross alt en del kilo som må bremses i en eventuell bråstopp.

hELgenen

Sitat fra: SurSnasen på søndag 10. oktober 2021, klokken 18:23
Sitat fra: spirrevipp på lørdag 09. oktober 2021, klokken 13:12
Strengt tatt ikke nyttelast, men jeg hadde stor nytte av å laste ny oppvaskmaskin og ny integrert stekeovn inn i Model Y.  :D

Hvordan gjorde du lastsikringen av oppvaskmaskinen og stekeovnen? Tross alt en del kilo som må bremses i en eventuell bråstopp.

Det finnes jo ikke festepunkter så enten må man være kreativ med tau - eller så må man gjøre som de gjør mange andre steder i verden vi egentlig ikke liker å sammenligne oss med og bare tenke at det som skjer, det har skjebnen bestemt

turfsurf

Sitat fra: SurSnasen på søndag 10. oktober 2021, klokken 18:23
Hvordan gjorde du lastsikringen av oppvaskmaskinen og stekeovnen? Tross alt en del kilo som må bremses i en eventuell bråstopp.
Man legger det tyngste fremst mot seteryggen. Ryker setene så har man sannsynligvis større problemer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

DagfinnN

Sitat fra: mroek på søndag 10. oktober 2021, klokken 16:20
"Grunnregelen er at du får kjøreforbud fra første kilo over tillatt totalvekt på din bobil. Det betyr at du ikke kan kjøre videre før du har kvittet deg med overlasten."

Merk deg "første kilo". Kontrollørene kan ikke og vil ikke bruke skjønn, og det er forståelig, fordi det da garantert vil dukke opp historier der folk forteller at de "slapp unna", og det skaper støy og uklarhet.
Har SVV vekter som her 1 kg's nøyaktighet?
Tviler. Før har de hatt 100 kg, nå er det visstnok kommet noen som har 10 kg nøyaktighet. Men 1 kg har jeg aldri hørt om.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

hemi


Radial

Åssen gikk det med dette skrivet fra TOCN rundt nyttelast etc? Burde vel landa ett svar der nå?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Sitat fra: mroek på søndag 10. oktober 2021, klokken 16:20
https://www.caravanbransjen.no/aktuelt/konsekvensene-ved-overlast
Selv om den retter seg mot bobiler, så er det akkurat samme regel som gjelder:
Det er likevel en stor forskjell i SVVs motiv for å kontrollere bobiler.
Bobiler registres med tillatt totalvekt 3500kg eller lavere for å kunne kjøres uten tungbil-lappen. Det er også avgiftsmessig gunstig, samt at de ikke må EU-kontrolleres hvert år på verksteder med slik godkjenning.
Derfor er det mer enn bare reglene om overlast man bryter dersom man er noen få kilo over tillatt totalvekt.
Straks et kjøretøy veier over 3500kg kreves et annet sertifikat, hyppigere og mer kostbar EU-kontroll, høyere bompengesatser og er underlagt kjøre- og hviletid, krav om ferdskriver.
Det er derfor flere lov- og forskriftsbrudd man bryter straks man overstiger denne viktige grensen. Disse bilene er som regel dimensjonert for mye større vekt, så det er ikke denne sikkerheten som er fokuset.
Likevel, dersom man blir veid er gjerne konsekvensen den samme, få bilen under tillatt totalvekt for å kjøre videre.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på lørdag 09. oktober 2021, klokken 23:55
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 09. oktober 2021, klokken 23:31
Sitat fra: spirrevipp på lørdag 09. oktober 2021, klokken 13:12
Strengt tatt ikke nyttelast, men jeg hadde stor nytte av å laste ny oppvaskmaskin og ny integrert stekeovn inn i Model Y.  :D

Hadde i utgangspunktet ikke tro på at det skulle gå pga emballasje og regnte med at jeg måtte kjøre 2 turer. Fikk plass bare jeg kjørte passasjersetet litt fremover.

Wow! Det er imponerende! Tror ikke jeg har eid noen biler tidligere hvor det har vært mulig inkl stasjonsvogner.
Har fraktet et kjøleskap som var rundt 160 cm høy, inni en 2004 Opel Vectra stasjonsvogn, og fikk lukket bakdøra. Riktignok med setet så langt frem jeg kunne med meg i setet, og ryggen rimelig oppreist. Bakseteryggen var selvsagt lagt ned også. Dette er riktignok uten annet enn et teppe foran mot seterygg og bake mot døra.

Oppvaskmaskin og komfyr er gjerne 60x60x80, så skulle kanskje fått inn disse to etter hverandre der. Men siden bredden er 100 cm, så hadde jeg heller satset på å få de på tvers side mot side og. Dette er riktignok uten annet enn et teppe mellom disse, og mot seterygg og dør.

Finnes også andre stasjonsvogner med romslig plass. Citroen C5, MB E-klasse stasjonsvogn, Skoda Superb og sikkert noen eldre Volvoer. Men pga mer polstring, deformasjonssoner etc, så blir det stadig færre som hadde klart dette, og spesielt elbiler.

Da må man ha enten en varebiltype eller muligens en Maxus Euniq, der man faktisk klarer å frakte de stående om så (90 cm  høyde innvendig).

- bilene var nok mer boksete før. De senere årene har stasjonsvognene en mer skrånende bakluke. Vectra fra 2004 tror jeg har bedre vaskemaskinsplass enn f.eks. Opel Insignia pga dette
- det som jeg syntes var imponerende var at han fikk plass til begge maskinene MED EMBALLASJE (ikke meningen å rope). Men bra at det har kommet så mange gode elbilalternativer, selv om jeg aller helst ville hatt Rivian R1S.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 11. oktober 2021, klokken 00:00
Sitat fra: RJK på lørdag 09. oktober 2021, klokken 23:55
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 09. oktober 2021, klokken 23:31
Sitat fra: spirrevipp på lørdag 09. oktober 2021, klokken 13:12
Strengt tatt ikke nyttelast, men jeg hadde stor nytte av å laste ny oppvaskmaskin og ny integrert stekeovn inn i Model Y.  :D

Hadde i utgangspunktet ikke tro på at det skulle gå pga emballasje og regnte med at jeg måtte kjøre 2 turer. Fikk plass bare jeg kjørte passasjersetet litt fremover.

Wow! Det er imponerende! Tror ikke jeg har eid noen biler tidligere hvor det har vært mulig inkl stasjonsvogner.
Har fraktet et kjøleskap som var rundt 160 cm høy, inni en 2004 Opel Vectra stasjonsvogn, og fikk lukket bakdøra. Riktignok med setet så langt frem jeg kunne med meg i setet, og ryggen rimelig oppreist. Bakseteryggen var selvsagt lagt ned også. Dette er riktignok uten annet enn et teppe foran mot seterygg og bake mot døra.

Oppvaskmaskin og komfyr er gjerne 60x60x80, så skulle kanskje fått inn disse to etter hverandre der. Men siden bredden er 100 cm, så hadde jeg heller satset på å få de på tvers side mot side og. Dette er riktignok uten annet enn et teppe mellom disse, og mot seterygg og dør.

Finnes også andre stasjonsvogner med romslig plass. Citroen C5, MB E-klasse stasjonsvogn, Skoda Superb og sikkert noen eldre Volvoer. Men pga mer polstring, deformasjonssoner etc, så blir det stadig færre som hadde klart dette, og spesielt elbiler.

Da må man ha enten en varebiltype eller muligens en Maxus Euniq, der man faktisk klarer å frakte de stående om så (90 cm  høyde innvendig).

- bilene var nok mer boksete før. De senere årene har stasjonsvognene en mer skrånende bakluke. Vectra fra 2004 tror jeg har bedre vaskemaskinsplass enn f.eks. Opel Insignia pga dette
- det som jeg syntes var imponerende var at han fikk plass til begge maskinene MED EMBALLASJE (ikke meningen å rope). Men bra at det har kommet så mange gode elbilalternativer, selv om jeg aller helst ville hatt Rivian R1S.
Mer "sulten" på R1T selv, da hadde jeg fått plass til både kjøleskap, oppvaskmaskin, komfyr og vaskemaskin/tørketrommel-combo stående, samtidig...

Og med tailgate nede, strekkes planet ut til over 2 meter, så da får man med fryseskapet og en separat tørketrommel...

;-)

https://www.reddit.com/r/Rivian/comments/k11umk/additional_r1t_bed_dimensions/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Med regn og kulde synes jeg det vil være digg å få alt inni bilen....i tillegg blir det jo ekstra innebygget rom i høyden bakerst. Men avhenger jo hva en skal frakte. Motorsager og gressklippere er jo fint å ha utendørs. Ser ut til at R1S og får forlengende tailgate :-) Tenker jeg skal bruke tilhengeren på store ting uansett.
R1T ser utrolig bra/kul ut, men R1S blir jo litt kjipere utseendemessig synes jeg, men veldig praktisk...utenom veldig smale veier, selv om den ikke er like bred som Model X. Blir vel et år før vi får de i Norge? Et godt alternativ for de som vil ha 1300 liter bagasjerom bak 2. seterad, "ubegrenset" nyttelast og hengervekt, men lommene fulle av penger....så blir nok ikke mer enn en drøm for meg...
https://twitter.com/RJScaringe/status/1369692750686392335?s=20
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Skjønner poenget med et lukket bagasjerom. Nå har man jo både gear-tunnel og en stor frunk for slike "småting" som motorsag og gressklipper, selv om jeg personlig aldri har fraktet slike ting. Men planet på R1T har tak, slik at om ting ikke er for høye, så har du et godt, lukket bagasjerom likevel.

Ellers er det jo ikke veldig uvanlig å få kjøpt plantopper av ymse slag, slik at man kan ha nettopp valgmuligheten med lukket, høyt kabinrom, eller åpent plan. Bl.a. ser man jo de som gjør pickups til campingbil, og ikke bare har et taktelt slengt oppå, selv om det og duger kjempefint.

Eller så kan jo og veltebøyler/lastebøyler som er hevet, og en presenning gjøre samme jobben.

Men så er jo også jeg i den kategorien at dette blir en drøm man neppe får realisert før man kan kjøpe den som godt brukt bruktbil.

Men krysser fingra for en telefonsamtale fra Hamar, helst en onsdag eller fredag kveld, selv om og lørdags kveld er kjempeflott tid for en slik samtale. Men må nok være alene eller maks en til som får samtale samme kvelden, før jeg bestiller en slik.  :angel: 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA