Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?

Startet av tornaldo, mandag 12. juli 2021, klokken 19:09

« forrige - neste »

VAL.ENT

Yuuup, er ingenting som tilsier at annet enn 77 kwh kommer til EU i 2021 - heller rundt år 2022 / Berlin åpning, og selv da/den kommer til å være 2170 batterier

Model Y MIC - Bekreftet 13.sept
Model S Raven Long Range (2020) - Solgt
Model 3 Performance (2019) - Solgt
Audi TTRS (2018) - Solgt
Audi R8 (2016) - Solgt
Audi TT (2016) - Solgt

50%NoFuel

Ja, da vet vi at noen MY LR har Y5CD batteri (som vi allerede visste), men det utelater ikke at det kan være biler med Y5LD batteri.
Fremtiden er elektrisk

Jeronan

Sitat fra: 50%NoFuel på tirsdag 17. august 2021, klokken 14:24
Ja, da vet vi at noen MY LR har Y5CD batteri (som vi allerede visste), men det utelater ikke at det kan være biler med Y5LD batteri.

The rumor is that Tesla started producing cars with the new Y5LD from start of July.
This means it is not true. As cars with 06xxx in VIN are produced in July.  I have VIN 062xxx and is confirmed produced in July. Most likely 2nd week or later. As they come with a later Ship with expected delivery end of September.
On a German forum, someone posted a document with 77kWh pack with VIN 065xxx.

So this likely means that either the LG 82kWh packs are very limited at the moment or were delayed to August, seeing Hong Kong just now got it's first Model Y delivered. Since Hong Kong is close to Shanghai, it's not unthinkable that this is an August produced car.

So for Q4 delivery it depends how many 77kWh packs Shanghai Giga factory still has in storage and if its going to continue use these for Model Y heading to Europe in Q4.
But we are most likely not going to find out until Tesla finishes the Q3 deliveries and start switching focus to Q4. Then we will see when they update the site to December estimate and if WLTP gets updated to 542km or not.

I am at peace with myself and just accept the Model Y now. Like some already said. We talk about a mere 35km difference in range, which amounts to 20-25km extra in winter. Not worth it to stress over.  :angel:
Would have been a different matter if it was going to jump over 600km WLTP like the Model 3 LR. Then I would have definitely considered putting my order on hold.  :P
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

hemi

de tidlige kjøperne får billig bil, og da lite batteri? :p tesla som tar igjen?

Redgarden

Sitat fra: hemi på tirsdag 17. august 2021, klokken 16:24
de tidlige kjøperne får billig bil, og da lite batteri? :p tesla som tar igjen?

Bedre enn bil til dagens pris med lite batteri da... Bestilte for et par uker siden bare ;)
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

Electric cars in Norway

Sitat fra: Redgarden på tirsdag 17. august 2021, klokken 17:09
Sitat fra: hemi på tirsdag 17. august 2021, klokken 16:24
de tidlige kjøperne får billig bil, og da lite batteri? :p tesla som tar igjen?

Bedre enn bil til dagens pris med lite batteri da... Bestilte for et par uker siden bare ;)

Det er jo alltid noe pros and cons når det skjer teknologisk utvikling hele tiden. Historien vil vise om hva som er best.. MIC-MIB.

Rosstopher

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 17. august 2021, klokken 17:11
Sitat fra: Redgarden på tirsdag 17. august 2021, klokken 17:09
Sitat fra: hemi på tirsdag 17. august 2021, klokken 16:24
de tidlige kjøperne får billig bil, og da lite batteri? :p tesla som tar igjen?

Bedre enn bil til dagens pris med lite batteri da... Bestilte for et par uker siden bare ;)

Det er jo alltid noe pros and cons når det skjer teknologisk utvikling hele tiden. Historien vil vise om hva som er best.. MIC-MIB.

MIC med 82 kWh, som jeg antar kommer i Q4 som 2022-modell er det vel lite tvil om at blir bedre enn 77 kWh-bilene. Kvalitet på Berlin-bilene vet vi ingenting om. Historisk har jo ny en modell vært risikosport, men mulig de har fått mer dreisen på det når de allerede har produsert samme bilen på 2-3 andre fabrikker.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

patron

Video av MIC Model y i Frankrike:

https://youtu.be/_sfkOt-Ohzo

Noen som klarer å se om dette er de nye lyktene?

Radial

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 17. august 2021, klokken 18:11
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 17. august 2021, klokken 17:11
Sitat fra: Redgarden på tirsdag 17. august 2021, klokken 17:09
Sitat fra: hemi på tirsdag 17. august 2021, klokken 16:24
de tidlige kjøperne får billig bil, og da lite batteri? :p tesla som tar igjen?

Bedre enn bil til dagens pris med lite batteri da... Bestilte for et par uker siden bare ;)

Det er jo alltid noe pros and cons når det skjer teknologisk utvikling hele tiden. Historien vil vise om hva som er best.. MIC-MIB.

MIC med 82 kWh, som jeg antar kommer i Q4 som 2022-modell er det vel lite tvil om at blir bedre enn 77 kWh-bilene. Kvalitet på Berlin-bilene vet vi ingenting om. Historisk har jo ny en modell vært risikosport, men mulig de har fått mer dreisen på det når de allerede har produsert samme bilen på 2-3 andre fabrikker.

Hva om disse NMCA cellene hater vinteren, og degraderes raskt? 🙂
Man vet ikke om dette blir bra eller dårlig, man må rett og slett ta ett selvstendig valg.
Selv Tesla eller LG vet nok ikke alltid helt fasiten på batteriytelsen i forskjellige klima.
Mulig 77kwh pakkene har fått ny software etter TB sin test, og lader like fort nå...?

Nyt bilen, tenker jeg. 5kwh til eller fra er ikke avgjørende, det er hvor lenge batteriet varer som egentlig betyr noe for meg og neste eier 🙂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

bjheggset

#340
Sitat fra: patron på tirsdag 17. august 2021, klokken 18:16
Video av MIC Model y i Frankrike:

https://youtu.be/_sfkOt-Ohzo

Noen som klarer å se om dette er de nye lyktene?

Ganske sikker på dette er de nye ja.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Edit: når jeg så litt lengre inn i videoen så er dette definitivt de nye.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Jeronan

Sitat fra: Radial på tirsdag 17. august 2021, klokken 18:17

Hva om disse NMCA cellene hater vinteren, og degraderes raskt? 🙂
Man vet ikke om dette blir bra eller dårlig, man må rett og slett ta ett selvstendig valg.
Selv Tesla eller LG vet nok ikke alltid helt fasiten på batteriytelsen i forskjellige klima.
Mulig 77kwh pakkene har fått ny software etter TB sin test, og lader like fort nå...?

Nyt bilen, tenker jeg. 5kwh til eller fra er ikke avgjørende, det er hvor lenge batteriet varer som egentlig betyr noe for meg og neste eier 🙂

Exactly. The new packs will have an ever decreasing amount of Cobalt(Lithium) to reduce cost and dependency on rare earth metals and the controversies surrounding Cobalt mining.

It doesn't mean the new 82kWh pack will perform better or allow faster charging. The limitation with faster charging is ability to cool down the battery fast enough to keep it below the thermal limit. The faster you charge, the quicker the temperature rises and thus higher demand on cooling. Of course battery chemistry plays a role too in how quickly it builds up heat. It's a continuous balancing act.

The early Nissan Leaf battery packs ( 24 and 33kWh ) had very low to no Cobalt(Lithium) content and are notorious for rapid degradation.
And then we have rapid charge gate with the current Nissan Leaf's, because Nissan continues to refuse to put active cooling on their battery pack for the Leaf.

The early/current battery packs used on the Model S and X ( 18650 cells ) have an incredible reputation on retention and degrade the least of all battery packs currently on the market.
Only the 90 pack had a troublesome life and was retired quickly. Both the 75 and 100 packs are excellent and so is the vast majority of 85 packs.

It will take a couple more years to get a full picture on how the early 22700 cells in Model 3 perform on degradation front.
Same with the LG 77kWh and 82kWh packs. These are even newer. So is the new LPF pack in Standard Range+.

Time will have to tell how these packs are going to perform long term. Amount of fast charging and how often you charge to 100% will play a role too in how fast your pack will degrade.

When we look at our current Model S 75D which is closing in on 4 years and has driven 95000 km. I hardly ever charged it to 100% and we only fast charge on long trips during the year.
In this time and amount of KM driven it has degraded by only 5-6%. Maybe less even if I try to recalibrate the BMS.
This is really good and taking good care of the battery pack helps with reducing degradation.  :+1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Jeronan

I forgot to add that the new packs with 22700 cells (at least the LG ones) seem to have both a bottom and a top buffer now. Unlike the previous Model S/X packs with 18650 cells that only had a bottom buffer.
Don't know if its the same with the latest Panasonic packs with 22700 cells also having a top buffer now?

Doesn't have to mean anything of course and maybe just Tesla finally gets why other manufacturers have been doing it to preserve the pack and prevent people from constantly charging to 100%.  ::)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

stue

For å være trygg, så bør man vente på at Tesla oppdaterer bestillingssiden med lengre rekkevidde. Da er man garantert å få 82kwh batteriet.

antohagg

Sitat fra: patron på tirsdag 17. august 2021, klokken 18:16
Video av MIC Model y i Frankrike:

https://youtu.be/_sfkOt-Ohzo

Noen som klarer å se om dette er de nye lyktene?

Hun sier i videon at rekkevidden er 507 for vanlige og 480 for performance.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA