Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteristørrelse og type på TMY fra Kina - hva vet vi om dette?

Startet av tornaldo, mandag 12. juli 2021, klokken 19:09

« forrige - neste »

Roppen

Har vin 64xxx, den har 77 kw. Kommer til å endre til senere levering.  :)

Jeronan

Sitat fra: Roppen på mandag 16. august 2021, klokken 16:46
Har vin 64xxx, den har 77 kw. Kommer til å endre til senere levering.  :)

Where could you see this? Did you decode your VIN?  And who says it comes in a later delivery? Q4?
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Olatho

Sitat fra: turfsurf på mandag 16. august 2021, klokken 16:34
Sitat fra: Jeronan på mandag 16. august 2021, klokken 15:55
You are confused with the actual charging protocol.  We are talking about how the SuC ( V2 and V3 ) are programmed to directly talk to your Tesla for authorization to charge. The SuC talks directly to your car and automatically knows it's you, if you have free charging, free credits or need pay for charging, etc. This is the proprietary communication that is being talked about. It's specific custom hardware in the car.

Tviler sterkt på at det er noe spesifikk hardware som implementerer en egen standard. Alt det du nevner trenger ikke gå over ladeporten.

De bruker nok CCS med alle lagene i OSI stacken evt med noen utvidelser for å støtte egne biler. Eller har du faktisk dokumentasjon på dette? Høres bare veldig rart ut.

Å implementere støtte i appen eller lage en egen app for å starte lading vil være en smal sak for de.

Største utfordringen for å åpne SuC er fysisk. Men det er det en egen tråd for å diskutere...

Det Elon vel har sagt tidligere, som en løsning på det, er jo at man i Appen velger hvilken ladestasjon (sikkert basert på GPS) og stall man står ved, og så åpner den for lading der.  Da slipper man hele problemstillingen med eventuell protokoll mellom bil og lader. 

turfsurf

Sitat fra: Olatho på mandag 16. august 2021, klokken 17:06
Det Elon vel har sagt tidligere, som en løsning på det, er jo at man i Appen velger hvilken ladestasjon (sikkert basert på GPS) og stall man står ved, og så åpner den for lading der.  Da slipper man hele problemstillingen med eventuell protokoll mellom bil og lader.
Ja, men det vil uansett måtte være en protokoll der, bare at man slipper endring i bilene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Olatho

Sitat fra: turfsurf på mandag 16. august 2021, klokken 17:12
Sitat fra: Olatho på mandag 16. august 2021, klokken 17:06
Det Elon vel har sagt tidligere, som en løsning på det, er jo at man i Appen velger hvilken ladestasjon (sikkert basert på GPS) og stall man står ved, og så åpner den for lading der.  Da slipper man hele problemstillingen med eventuell protokoll mellom bil og lader.
Ja, men det vil uansett måtte være en protokoll der, bare at man slipper endring i bilene.

Det er klart. Men jeg får jo ut fra at de har implementert selve ladebiten av CCS på standard måte, også i superladerne.  Alt annet ville være litt rart, ettersom bilene jo støtter den protokollen når de CCS-lader på andre stasjoner.   Det usikre er autentisering og "Plug and Charge"-biten.

Roppen

Fikk det opplyst av kilde i Tesla ved forespørsel. Om det kommer i Q4 er ikke bekreftet men LG skulle så lang jeg vet starte produksjon av NMCA pakker i Juli. Håper det kommer i Q4 og burde komme da feks. Hong Kong har en wltp på 542. Som sagt dette er antagelser.

turfsurf

Sitat fra: Olatho på mandag 16. august 2021, klokken 17:18

Det er klart. Men jeg får jo ut fra at de har implementert selve ladebiten av CCS på standard måte, også i superladerne.  Alt annet ville være litt rart, ettersom bilene jo støtter den protokollen når de CCS-lader på andre stasjoner.   Det usikre er autentisering og "Plug and Charge"-biten.
Ja, helt klart.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

exelenc

Sitat fra: Roppen på mandag 16. august 2021, klokken 17:19
Fikk det opplyst av kilde i Tesla ved forespørsel. Om det kommer i Q4 er ikke bekreftet men LG skulle så lang jeg vet starte produksjon av NMCA pakker i Juli. Håper det kommer i Q4 og burde komme da feks. Hong Kong har en wltp på 542. Som sagt dette er antagelser.

HK får 542 med levering nå, så de bilene er allerede i produksjon.
Er kun SR+ som har levering Q4 der borte.



Jeronan

Sitat fra: Roppen på mandag 16. august 2021, klokken 17:19
Fikk det opplyst av kilde i Tesla ved forespørsel. Om det kommer i Q4 er ikke bekreftet men LG skulle så lang jeg vet starte produksjon av NMCA pakker i Juli. Håper det kommer i Q4 og burde komme da feks. Hong Kong har en wltp på 542. Som sagt dette er antagelser.

What kind of source? If it's just a sales rep, I take everything with a grain of salt.

Lets wait and see when someone with 6xxxx VIN number is able to get the documents and/or able to decode the options for it.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Electric cars in Norway

#295
Her er svaret fra Tesla Drammen på spørsmål om hvordan batteri det er på TMY.

Bilde hentet fra FB gruppa der en som venter på sin bil la ut dette.

Meget diplomatisk svar synes jeg :D

jorgenask

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 16. august 2021, klokken 19:09
Her er svaret fra Tesla Drammen på spørsmål om hvordan batteri det er på TMY.

Bilde hentet fra FB gruppa der en som venter på sin bil la ut dette.

Meget diplomatisk svar synes jeg :D

lukter ctrl + c ctrl + v av det svaret der  :D

geear

Jeg fikk et norsk svar, kun at uavhengig av hvor den produseres, så blir den levert med nyeste batteriteknologi.

Det er kanskje naivt, men jeg tenker nok at hvis det nå viser seg at bilen ikke klarer å levere 270 km på 15 min, og en makshastighet iht. det de har annonsert (de publiserte promo for v3 supercharging med 50% raskere enn v2, der de viser Model 3 lade med 256kW, og de nevner også upcoming model Y), så får det bli en reklamasjon.

Doff

Sitat fra: jorgenask på mandag 16. august 2021, klokken 19:31
lukter ctrl + c ctrl + v av det svaret der  :D

Er ikke det nøyaktig samme uttalelse som Even Sandvoll Roland kom med da det ble kjent at Tesla skulle importere biler til Europa fra Kina, fremfor levering fra Berlin? https://motor.no/elbil/tesla-skal-kunne-levere-model-y-i-august/204071

– Uansett hvilken Tesla-fabrikk eller Gigafactory som produserer bilen din, sikrer Tesla den høyeste kvaliteten og at riktige standarder følges når alle våre produkter produseres. Tesla optimaliserer prosesser, teknologi og spesifikasjoner for å sørge for at eierne våre får de beste bilene, sier Sandvold Roland.
Tesla Model Y (2021)                   2021-
VW e-Golf (2019)                        2022-

PionerThink

Tesla mener vel å ha sitt på det tørre hvis de klarer å oppnå 256kW mellom 5 og 50% i en kort periode, men om det tilsvarer 270 km på 15 min vet jeg ikke?
Er det mulig å reklamere på så tynt grunnlag? Da er det vel lettere å benytte seg av returretten innen 14 dager om det viser seg at de ikke leverer som lovet på alle punkter?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA