Full Self-Driving forkortet FSD

Startet av JorEl, fre 09. jul 2021, kl. 09:55

« forrige - neste »

Motorwatt

Bør ikke de som kjøpte FSD, og ikke har fått den levert etter beskrivelse før garantitidens utløp, også kunne motregne reparasjonskostnader mot kjøpssummen på FSD?

RJK

Sitat fra: daktari på søn 26. sep 2021, kl. 17:07
Samt at kjøpsloven ikke gir en rett til å selge "fremtidig produkt" med en ubegrenset fremtid. Det må være en rimelig grense for tidsforsinkelse, og den går på det aller seneste når bilen er utslitt vil jeg tro. Antagelig endel tidligere,jeg vil anta at garantiutløp angir produsentens egen forventning.    Man kan også kreve dekningskjøp hvis de ikke kan levere, så hvis (stort hvis) en annen produsent (Zeekr el NIO eller Merce f eks.) leverer level 3/4 i EU før Tesla så kan det bli grunnlag for en sak.

Jeg fikk Tesla til å kjøpe tilbake min FSD-bil i 2018, og et av argumentene var ca 40 sw-oppdateringer som ikke leverte FSD.
Kjøpsloven gir full avtalefrihet. Men du tenker sikkert på forbrukerkjøpsloven. Den dekker heller ikke "kjøp" via crowdfunding, og dette ligger vel veldig nært det man definerer som akkurat det.

Men du kan jo vise til hvor i kontrakten de har definert dato for siste levering av FSD. Tror ingen har fått noen fast dato, bare EM sine optimistiske spådommer. Du har vel og fått HW-oppgraderinger med mindre du kjører temmelig ny Tesla.

Jeg klarer heller ikke se hvor du skulle ha dekning for å få dekt service og reparasjoner som ikke er direkte knyttet til selvkjøringsfunksjonen, som du uansett har akseptert avtale på at du er ansvarlig så lenge det kun er en Level 2 støttesystem, og ikke faktisk fullstendig selvstendig kjøring.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Sitat fra: RJK på søn 26. sep 2021, kl. 18:17
Sitat fra: daktari på søn 26. sep 2021, kl. 17:07
Samt at kjøpsloven ikke gir en rett til å selge "fremtidig produkt" med en ubegrenset fremtid. Det må være en rimelig grense for tidsforsinkelse, og den går på det aller seneste når bilen er utslitt vil jeg tro. Antagelig endel tidligere,jeg vil anta at garantiutløp angir produsentens egen forventning.    Man kan også kreve dekningskjøp hvis de ikke kan levere, så hvis (stort hvis) en annen produsent (Zeekr el NIO eller Merce f eks.) leverer level 3/4 i EU før Tesla så kan det bli grunnlag for en sak.

Jeg fikk Tesla til å kjøpe tilbake min FSD-bil i 2018, og et av argumentene var ca 40 sw-oppdateringer som ikke leverte FSD.
Kjøpsloven gir full avtalefrihet. Men du tenker sikkert på forbrukerkjøpsloven. Den dekker heller ikke "kjøp" via crowdfunding, og dette ligger vel veldig nært det man definerer som akkurat det.

Men du kan jo vise til hvor i kontrakten de har definert dato for siste levering av FSD. Tror ingen har fått noen fast dato, bare EM sine optimistiske spådommer. Du har vel og fått HW-oppgraderinger med mindre du kjører temmelig ny Tesla.

Jeg klarer heller ikke se hvor du skulle ha dekning for å få dekt service og reparasjoner som ikke er direkte knyttet til selvkjøringsfunksjonen, som du uansett har akseptert avtale på at du er ansvarlig så lenge det kun er en Level 2 støttesystem, og ikke faktisk fullstendig selvstendig kjøring.
Jeg bestilte i 2016, og da var det den gang gjeldende markedsføring som beskrev hva man fikk levert, bl.a. den beryktede videoen som skrev at sjåføren ikke trenger gjøre noe, bare der av juridiske årsaker. samt Musk sine tweets om coast to coast  osv. Mange brutte tidsfrister. Men uansett kan man neppe selge en egenskap ved produktet som ikke materialiseres innen produktets levetid.

De som bestilte etter våren 2019 en gang har bestilt et annet produkt da de endret tekst på nettsiden, sier amerikanerne.

Ja, forbrukerkjøpsloven selvfølgelig.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

TøddiVedder

Skulle gitt gratis supercharging som kompensasjon og hatt gratis supercharging med i FSD- pakke. Da hadde mange flere kjøpt det. (Ofte svært liten verdi i penger, men veldig mange hadde verdsatt dette)

kodax

Sitat fra: geear på søn 26. sep 2021, kl. 11:20
Sitat fra: kodax på lør 25. sep 2021, kl. 15:25
Sitat fra: geear på lør 25. sep 2021, kl. 13:24
Ironien i at de måler 3 sek avstand, når lengste avstandsinnstilling på AP er 2,6-2,7 sekunder.

Ser for meg noen interessante saker her når folk som har betalt for FSD ikke får tilgang til det på grunn av kjøredata fra bilen (ikke nødvendigvis eier engang), basert på kriterier satt av Tesla, ikke av myndigheter.
Dette er jo ikke FSD, men FSD Beta. Det er vel ikke sagt noe om at det skal vøre en slik måling når/hvis FSD kommer, som er det folk har betalt for.
Da jeg kjøpte FSD så var det ingen slike betingelser, betingelsen var når det fungerte så skulle man få det med mindre myndighetene satte stopper for det. De kan godt kalle FSD beta en periode, men de er allerede mange år bak det de har lovet, og de kaller FORTSATT AP for beta i bilene, når du slår det på, men når du bestiller pakken med bilen, så gir det ingen som helst indikasjoner på at det er en beta-funksjon, og slik har de holdt på iallfall siden AP2 kom for rundt fem år siden, vet ikke om det var slik med AP1/Mobileye også. Å fortsette å kalle det de selger som ferdig teknologi, for beta først etter kjøp, funker en periode på nye kjøpere, men det funker ikke for kundetilfredsheten til de som har vært med en stund.
Ja, men så mener de vel sikkert (og nok med rette) at FSD Beta er en beta som er potensielt mer farlig å bruke enn autopilot beta, så den vil de ikke dele "fritt" ut de de som har betalt før den er trygg nok. Selvfølgelig føles det ganske uholbart ift at man har kjøpt et produkt, men dette er nok uansett ganske fornuftig. (Ikke minst juridisk ift Tesla sin del.)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

kodax

Tesla lovet bykjøring innen utgangen av 2020, så man burde nok ha en ok sak hvis man gidder å forfølge dette, da den forsinkelsen ikke skyldes myndighetenes begrensninger.
Model Y - Model 3

Handyman

Sitat fra: kodax på søn 26. sep 2021, kl. 21:21
Tesla lovet bykjøring innen utgangen av 2020, så man burde nok ha en ok sak hvis man gidder å forfølge dette, da den forsinkelsen ikke skyldes myndighetenes begrensninger.
Denne lovnaden, var det offisielt fra Tesla, eller en Twittermelding fra EM?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Vær klar over at EM har overtatt ansvaret for Teslas PR-avdeling. Da blir det vanskelig å separere utsagnene.

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på søn 26. sep 2021, kl. 22:53
Vær klar over at EM har overtatt ansvaret for Teslas PR-avdeling. Da blir det vanskelig å separere utsagnene.
Det er vel ingen som innerst inne tror at Twittermeldingene til EM er juridisk bindende for Tesla? At EM kan pådra seg problemer som følge av meldingene er klart.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kodax

Sitat fra: Handyman på søn 26. sep 2021, kl. 22:49
Sitat fra: kodax på søn 26. sep 2021, kl. 21:21
Denne lovnaden, var det offisielt fra Tesla, eller en Twittermelding fra EM?
Det sto på nettsiden til Tesla.
Model Y - Model 3

Counterpointer

Da er både knappen ute i USA og beta 10.1 er ute.

Hva synes dere?

Tok en kort titt på en video (Rob Mauer) og det var ingen revolusjon, gjør fremdeles mye rart og kjører både fortere steder den ikke burde og sakte nølende når den burde vært rask.

Tok meg selv i å tenke at hadde dette vært et splitternytt system, så hadde det sett lovende ut. Men siden det er mange generasjoner gammelt, så tenker jeg at det er lenge til dette fungerer til vanlig bruk for «folk flest».

Motorwatt

I begynnelse med versjon 9 var testerne kjempefornøyd. Helt til de skjønte at det ikke innebar noen konsekvenser å vise manglene. Nå får man også se virkeligheten med ureviderte videoer, og da ser det ut som ett skritt fram, og ett tilbake, fremdeles er like langt. Fatter fremdeles ikke at Tesla planlegger å sende dette ut til vanlige brukere. Europa har vist seg å være strengere enn USA når det gjelder regelverket rundt autonomi, så her har vi restriksjoner på g-kraft, automatisk filskifte, Summon, osv. Da tror jeg lite på at vi vil se den her på lenge. Verken som alfa, beta, eller ceta... Men jeg har heller ikke noe i mot overraskelser!

Motorwatt

Og utdrag fra NDA som må signeres:

This NDA, the language of which Motherboard confirmed with multiple beta testers, specifically prohibits EAP members from speaking to the media or giving test rides to the media. It also says: "Do remember that there are a lot of people that want Tesla to fail; Don't let them mischaracterize your feedback and media posts." It also encourages EAP members to "share on social media responsibly and selectively...consider sharing fewer videos, and only the ones that you think are interesting or worthy of being shared."

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på man 27. sep 2021, kl. 16:24
Tok meg selv i å tenke at hadde dette vært et splitternytt system, så hadde det sett lovende ut. Men siden det er mange generasjoner gammelt, så tenker jeg at det er lenge til dette fungerer til vanlig bruk for «folk flest».
Enig. Men bykjøring er egentlig ikke så viktig for min del.

Venter spent på "single-stack" versjonen som egentlig skulle kommet med 10.1. Da får vi se om det er håp for AP på landevei og motorvei, der den gjør mest nytte.

AP som håndterer landevei og motorvei uten avbrudd hadde vært noe.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på man 27. sep 2021, kl. 17:33
AP som håndterer landevei og motorvei uten avbrudd hadde vært noe.
Enig.
Spesielt landevei, motorvei er vel forholdsvis bra allerede.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA