Full Self-Driving forkortet FSD

Startet av JorEl, fre 09. jul 2021, kl. 09:55

« forrige - neste »

Motorwatt

Kan være litt utfordrende for oss som har egne erfaringer, og som kan være diametralt forskjellig fra det du skriver nettopp fordi du ikke har førstehånds kunnskap. Ellers er jeg litt imponert over det du vet om Tesla uten å eie bilen, men kanskje greit å tone det litt ned når det blir for kontroversielt.

Du redigerte heldigvis bort ditt utsagn om at flere Tesla-eiere mente det var ok å delta i en crowdfunding når de betalte for FSD. Slikt blir jo litt tullete  :D
Tesla S75D
__________________________________________________________________________________________________________

RJK

Sitat fra: Motorwatt på tir 28. sep 2021, kl. 10:54
Kan være litt utfordrende for oss som har egne erfaringer, og som kan være diametralt forskjellig fra det du skriver nettopp fordi du ikke har førstehånds kunnskap. Ellers er jeg litt imponert over det du vet om Tesla uten å eie bilen, men kanskje greit å tone det litt ned når det blir for kontroversielt.

Du redigerte heldigvis bort ditt utsagn om at flere Tesla-eiere mente det var ok å delta i en crowdfunding når de betalte for FSD. Slikt blir jo litt tullete  :D
Kan ikke se at jeg har editert bort sammenligningen med crowdfunding, så det må i tilfelle moderator ha gjort, uten at det står at innlegget er moderert. Det er ikke direkte det samme, men det har visse likhetstrekk. IMO.

Ja, om jeg skriver noe feil, så er det bare å korrigere meg, jeg er definitivt lydhør. Men jeg har og sterke meninger til tider, og det slo nok inn her når man ønsker erstatning for noe jeg ikke klarer å se at er lovet innfridd til spesifikk tid.

EM er jo flink til å tenke høyt, og ha litt vel optimistisk tidsberegning, og akkurat FSD er det nok vanskelig å love noe tid på. Og de fleste vet at man gjerne bruker 80 % av tiden på de siste 20 %-ene av prosessen. Men her er det jo ikke godt nok at det fungerer 90 %, man må vel nærmere 99 % før jeg tror det blir tillatt på veien. Og det er nok EM og Tesla klar over.

Er klar over at teoretisk kunnskap bare er det, og praksis kan være anderledes. Så jeg bruker ofte å være langt mer tilbakeholden med å påstå noe der, uten at jeg først har lest masse brukererfaringer. Men folk kan selvsagt ha forskjellig vurdering av ting og begreper. Som f.eks. hva som faktisk er fantombremsing. Men om det imponerer at jeg vet såpass om Tesla til tross for at jeg ikke eier en selv, så tar jeg og med meg den biten av innlegget dit. :)

Og for å gjenta, skriver jeg noe feil, så korriger meg gjerne. Men meg som person er uvesentlig i diskusjonen, så når det blir fokus, så poengteres det at det er sak vi skal diskutere, ikke person...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: RJK på tir 28. sep 2021, kl. 11:13
....Er klar over at teoretisk kunnskap bare er det, og praksis kan være anderledes. Så jeg bruker ofte å være langt mer tilbakeholden med å påstå noe der, uten at jeg først har lest masse brukererfaringer.....
Man må bare være veldig klar over, og bevisst at dette forumet ikke representerer en gjennomsnittlig bruker. De verken leser eller skriver her. Man må derfor lese alt som skrives her med stor grad av filter.
Eksempel: hvis man leser lange tråder om feil og problemer og antar at dette representere virkeligheten bommer man fælt. Det samme dersom man leser ubetingede positive innlegg fra fans med store skylapper, så er det like galt.
Det er svært mye god info her,  men egne opplevde erfaringer er svært viktig. Det er ikke alt man kan lese seg til. Det vet alle som har levd en stund lenger enn "peak performace".
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

k1

Ref diskusjon for hva Tesla sa om FSD (Fullverdige selvkjørende egenskaper) tidligere, er en print-screen tilbake til 8. Nov 2016 det tidligste jeg kunne finne:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Selv om det der står klare forbehold, føler jeg vel at de er på gyngende grunn ved å selge/ta betalt for noe de så langt ikke leverer, etter 5 år+.

JorEl

Meget bra k1 :+1:
Jeg bestilte vel TM3 rundt disse tider. Husker den robotarmen som skulle lade Teslaen for oss..Og ikke minst ventet vi spent på kjøreturen på tvers av USA :D
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Handyman

Sitat fra: k1 på tir 28. sep 2021, kl. 13:07
Ref diskusjon for hva Tesla sa om FSD (Fullverdige selvkjørende egenskaper) tidligere, er en print-screen tilbake til 8. Nov 2016 det tidligste jeg kunne finne:
Selv om det der står klare forbehold, føler jeg vel at de er på gyngende grunn ved å selge/ta betalt for noe de så langt ikke leverer, etter 5 år+.
De som føler se lurt av Tesla, med dette som bakgrunn, bør få en juridisk vurdering av forbeholdene Tesla også formidler i samme åndedrag. Vær din egen djevelens advokat. Det er risikabelt å lytte til egne følelser i slike situasjoner (Confirmation bias).

RJK

Ikke for å prøve å forsvare meg, jeg er enig i at det er et godt funn.

Men for meg så virker dette som beskrivelse på hva Tesla mener FSD er for noe, men ikke noe estimering av når dette vil være på plass. Jeg tenker man må se på produktsiden for bilen, for å se hva de skriver der., om akkurat det. For det er vel kjernen i diskusjonen.

Regner med det er waybackmachine du har brukt, og det har mange ganger visst seg å være et godt verktøy om det brukes riktig...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

k1

Sitat fra: Handyman på tir 28. sep 2021, kl. 14:05
De som føler se lurt av Tesla, med dette som bakgrunn, bør få en juridisk vurdering av forbeholdene Tesla også formidler i samme åndedrag. Vær din egen djevelens advokat. Det er risikabelt å lytte til egne følelser i slike situasjoner (Confirmation bias).
Jeg vet ikke helt hva du prøver å si her?
Jeg tror vi er på gyngende grunn her markedsføringsmessig via sine egne websider og konfigurator som beskriver en masse fine løsninger som du tar betalt for, opprettholder et forbehold om myndighetsgodkjenninger osv, og ikke leverer. Det er noe innefor forventet "rimelig" tid som jeg ikke kan jussen i, som vil regulere hvor lenge man som forbruker bør kunne forvente at produktet leveres som beskrevet eller får pengene tilbakebetalt. At dette var/er noen form for crowdfunding som andre anser det som, kommer man ikke noen vei med juridisk da det i så tilfelle måtte vært tydelig merket som nettopp det.

For min egen del, ville jeg vært godt fornøyd dersom produktet enten blir levert som tilnærmet beskrevet, at FSD kjøpet evt følger med til neste bil (dersom Tesla), eller blir tilbakebetalt dersom det ikke blir levert ila ~8? år.

Handyman

Sitat fra: k1 på tir 28. sep 2021, kl. 14:24
Jeg tror vi er på gyngende grunn her markedsføringsmessig via sine egne websider og konfigurator som beskriver en masse fine løsninger som du tar betalt for, opprettholder et forbehold om myndighetsgodkjenninger osv, og ikke leverer. Det er noe innefor forventet "rimelig" tid som jeg ikke kan jussen i, som vil regulere hvor lenge man som forbruker bør kunne forvente at produktet leveres som beskrevet eller får pengene tilbakebetalt. At dette var/er noen form for crowdfunding som andre anser det som, kommer man ikke noen vei med juridisk da det i så tilfelle måtte vært tydelig merket som nettopp det.

For min egen del, ville jeg vært godt fornøyd dersom produktet enten blir levert som tilnærmet beskrevet, at FSD kjøpet evt følger med til neste bil (dersom Tesla), eller blir tilbakebetalt dersom det ikke blir levert ila ~8? år.
Det jeg prøver å si, er det jeg skrev. Dine argumenter forstår jeg godt, men syns det er et tydelig snev av "Bekreftelsestendens" inne i bildet. Jeg tror det er litt for mye følelser og for lite juss. Jeg er ikke jurist og kan derfor ta veldig feil.

k1

Sitat fra: Handyman på tir 28. sep 2021, kl. 14:54
Sitat fra: k1 på tir 28. sep 2021, kl. 14:24

Det jeg prøver å si, er det jeg skrev. Dine argumenter forstår jeg godt, men syns det er et tydelig snev av "Bekreftelsestendens" inne i bildet. Jeg tror det er litt for mye følelser og for lite juss. Jeg er ikke jurist og kan derfor ta veldig feil.
Vi er nok enige i at det til slutt må avklares av jurister/domstol ja.
Men, er jeg interessert i å bruke mangfoldige tusen kroner eller tid på å få det prøvet i en domstol? Nei.
Har jeg allikevel lyst til å diskutere at det hele fremstår (fra et kundeperspektiv) som ikke levert varene man har betalt for, her inne på forumet? Ja.

Motorwatt

Markedsføringsloven står godt her i landet, men jeg betviler at kunder har den samme beskyttelsen i USA. Hvis Tesla bevisst formulerer seg slik at de juridisk ikke kan angripes med amerikansk lov, er det fullt mulig at norsk rettsvesen vil se det på en helt annen måte. Dette er vel prøvd mot Tesla tidligere med brukbart resultat for noen.
Tesla S75D
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

Neste gang jeg lover kona at jeg skal bli bedre...så fører jeg opp en del saker på et ark...
Så lover jeg at jeg ikke helt vet når de forskjellige tingene vil falle på plass. Og at jeg må få lov av myndighetene.
Har vel kjørt denne politikken, men aldri skriftlig :D

https://youtu.be/NNg-AcW7djI?t=8
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Handyman

Sitat fra: k1 på tir 28. sep 2021, kl. 15:00
....Har jeg allikevel lyst til å diskutere at det hele fremstår (fra et kundeperspektiv) som ikke levert varene man har betalt for, her inne på forumet? Ja.
Jeg forstår godt de som synes at utviklingen går alt for sent, og at de hadde forventet mer igjen for pengene de betalte for FSD. Jeg ble i 2016 frarådet av Teslas selger å kjøpe FSD, og hørte på ham.
Det jeg har problemer med, er de som nesten kategorisk konkluderer med at Tesla bevisst har svindlet dem.

k1

Sitat fra: Handyman på tir 28. sep 2021, kl. 16:08
....Har jeg allikevel lyst til å diskutere at det hele fremstår (fra et kundeperspektiv) som ikke levert varene man har betalt for, her inne på forumet? Ja.
Jeg forstår godt de som synes at utviklingen går alt for sent, og at de hadde forventet mer igjen for pengene de betalte for FSD. Jeg ble i 2016 frarådet av Teslas selger å kjøpe FSD, og hørte på ham.
Det jeg har problemer med, er de nesten kategorisk konkluderer med at Tesla bevisst har svindlet dem.

Svindel er et ganske sterkt ord, og jeg velger bevisst å ikke bruke det, fordi for meg ligger det en intensjon bak ordet svindel. Jeg tror aldri Tesla hadde som intensjon å ikke levere varene.
Dersom de allikevel ikke leverer varene og ikke alternativt forlenger fsd til å følge eier e.l., eller tilbakebetaler/kompenserer etter en gitt tid, vil jeg kalle det ulovlig markedsføring og salg (om det står seg i en domstol skal ikke jeg påstå).

Handyman

Sitat fra: k1 på tir 28. sep 2021, kl. 16:27
Sitat fra: Handyman på tir 28. sep 2021, kl. 16:08
Det jeg har problemer med, er de nesten kategorisk konkluderer med at Tesla bevisst har svindlet dem.

Svindel er et ganske sterkt ord, og jeg velger bevisst å ikke bruke det, fordi for meg ligger det en intensjon bak ordet svindel. Jeg tror aldri Tesla hadde som intensjon å ikke levere varene.
Dersom de allikevel ikke leverer varene og ikke alternativt forlenger fsd til å følge eier e.l., eller tilbakebetaler/kompenserer etter en gitt tid, vil jeg kalle det ulovlig markedsføring og salg (om det står seg i en domstol skal ikke jeg påstå).
Jeg tror ikke det er mange som hever seg svindlet av Tesla, men noen innlegg har jeg lest.
Jeg tror mange hadde takket ja dersom Tesla lot FSD være et personlig kjøp og ikke noe som fulgte bilen. I alle fall frem til det ble levert. Tror dessverre ikke det kommer til å skje, selv om ideen er god.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA