Full Self-Driving forkortet FSD

Startet av JorEl, fre 09. jul 2021, kl. 09:55

« forrige - neste »

Motorwatt

Den bare blafrer hos meg før 404. Mulig bare for US-biler med FSD?
Tesla S75D
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Ironien i at de måler 3 sek avstand, når lengste avstandsinnstilling på AP er 2,6-2,7 sekunder.

Ser for meg noen interessante saker her når folk som har betalt for FSD ikke får tilgang til det på grunn av kjøredata fra bilen (ikke nødvendigvis eier engang), basert på kriterier satt av Tesla, ikke av myndigheter.

OhmPaPa

Kjøring på autopilot holdes utenfor score'n.

daktari

Sitat fra: Motorwatt på lør 25. sep 2021, kl. 11:23
-
Hvordan funker den boksen der? Opt out eller cancel? Hvor er opt in?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Motorwatt

Tesla S75D
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Sitat fra: geear på lør 25. sep 2021, kl. 13:24
Ironien i at de måler 3 sek avstand, når lengste avstandsinnstilling på AP er 2,6-2,7 sekunder.

Ser for meg noen interessante saker her når folk som har betalt for FSD ikke får tilgang til det på grunn av kjøredata fra bilen (ikke nødvendigvis eier engang), basert på kriterier satt av Tesla, ikke av myndigheter.
Dette er jo ikke FSD, men FSD Beta. Det er vel ikke sagt noe om at det skal vøre en slik måling når/hvis FSD kommer, som er det folk har betalt for.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

kodax

Sitat fra: daktari på lør 25. sep 2021, kl. 15:00
Sitat fra: Motorwatt på lør 25. sep 2021, kl. 11:23
-
Hvordan funker den boksen der? Opt out eller cancel? Hvor er opt in?
Det er vel bare en info-boks man får opp etter at man opt-et inn.
Model Y - Model 3

Motorwatt

Tesla S75D

kodax

Model Y - Model 3

Counterpointer

Disse kjørekriteriene!

Helt greie kriterier for forsikring. Men hvorfor skulle det ha noe å si helt konkret på FSD beta?

En kan kanskje si at risikoadferd vil føre til at en ikke er oppmerksom og tar unødige sjanser i FSD. Men det er en svak sammenheng.

FSD skal jo ikke overtre noen av disse kriteriene, så egentlig ville det være en stor fordel om risikosjåfører heller fulgte reglene.

Det er jo også kraftig ironisk at autopilot kjøring ikke teller som risiko.

daktari

Det hadde vært veldig interessant å se hvilken score autopilot eller fsd-beta hadde fått!
Folk rapporterer jo nå trekk i score uten at de skjønner hvorfor, og andre får 5% score osv, så den virker veldig følsom.
Mine I-Pace videoer

geear

Sitat fra: kodax på lør 25. sep 2021, kl. 15:25
Sitat fra: geear på lør 25. sep 2021, kl. 13:24

Dette er jo ikke FSD, men FSD Beta. Det er vel ikke sagt noe om at det skal vøre en slik måling når/hvis FSD kommer, som er det folk har betalt for.
Da jeg kjøpte FSD så var det ingen slike betingelser, betingelsen var når det fungerte så skulle man få det med mindre myndighetene satte stopper for det. De kan godt kalle FSD beta en periode, men de er allerede mange år bak det de har lovet, og de kaller FORTSATT AP for beta i bilene, når du slår det på, men når du bestiller pakken med bilen, så gir det ingen som helst indikasjoner på at det er en beta-funksjon, og slik har de holdt på iallfall siden AP2 kom for rundt fem år siden, vet ikke om det var slik med AP1/Mobileye også. Å fortsette å kalle det de selger som ferdig teknologi, for beta først etter kjøp, funker en periode på nye kjøpere, men det funker ikke for kundetilfredsheten til de som har vært med en stund.

RJK

Hva var det i "Fremtidig selvkjørende funksjoner" som var uklart?

Selvsagt kunne de vært mer forsiktig med å love så mye som de har gjort, men enhver må jo sette seg inn i hva dette innebærer.

Det er ingen som har tvunget deg til å betale for dette. Kjøp av pakken var et "veddemål" på om de ville klare dette før du selv ville funnet på å selge bilen videre, eller skrape den etter vel utført tjeneste.

For noen så var det uansett "sponsing" av utviklingen, fordi man egentlig tvilte på at de ville rekke det innen 3, 10 og 15 års perspektiv, men man syntes det var så forlokkende så dette ville og kunne man bidra til.

Og uansett, innen denne tiden ville nok mange ha solgt bilen videre, eller etter ca 15 år så er vel forventningen om at "nå ryker noe dyrt snart" eller manglende godkjenning på EU-test og dertil høye reparasjonskostnader, være det som tilslutt "påførte dødsstøtet".

Og som om ikke det å levere et slikt system i seg selv ville krevd masse, så ville det uansett krevd godkjennelse fra myndighetene.

Ser riktignok at de er optimistiske nok til å skrive "coming later this year" på sine amerikanske sider, så usikker på om de virkelig tror de når godt nok nivå, eller om det er "en "beta" til alle", som er målet nå. Uansett må det godkjennes av amerikanske myndigheter før man kan si at FSD er levert.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Motorwatt

Problemet er at definisjonen "fremtidig" ble innført etter at mange allerede hadde kjøpt FSD.
Tesla S75D

daktari

Samt at kjøpsloven ikke gir en rett til å selge "fremtidig produkt" med en ubegrenset fremtid. Det må være en rimelig grense for tidsforsinkelse, og den går på det aller seneste når bilen er utslitt vil jeg tro. Antagelig endel tidligere,jeg vil anta at garantiutløp angir produsentens egen forventning.    Man kan også kreve dekningskjøp hvis de ikke kan levere, så hvis (stort hvis) en annen produsent (Zeekr el NIO eller Merce f eks.) leverer level 3/4 i EU før Tesla så kan det bli grunnlag for en sak.

Jeg fikk Tesla til å kjøpe tilbake min FSD-bil i 2018, og et av argumentene var ca 40 sw-oppdateringer som ikke leverte FSD.
Mine I-Pace videoer

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA