Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Full Self-Driving forkortet FSD

Startet av JorEl, fredag 09. juli 2021, klokken 09:55

« forrige - neste »

k1

Jeg håper på det beste, og mentalt forbereder meg på det verste.
Ender vi på det verste, vil det vel i ytterste konsekvens for min del ende med svekket tillit til Tesla, som igjen påvirker returnerende kunde-viljen min. Men noe rettslige skritt er jeg nok for lat og passiv til  ::)

JorEl

Når det gjelder lureri og fanteri, så synes jeg det taler i mot Tesla, at de har forandret ordlyden i FSD-løftene sine. Enten solgte de noe de ikke visste hva var, eller fikk det "ikke inn på lager". Eller så ble de bevisste på at de ikke kom til å klare det, eller mindre sikre...
Men prisen på FSD steg...
At Tesla bestemmer seg for å ta mer penger fra kundene, er jo i en "normal verden" et lite hint om at de er nærmere en FSDløsning.

Tesla må selvfølgelig kompensere FSDkjøperene. Og kanskje til og med, målt opp i mot datoen og ordlyden på FSD-lovnaden. Men det kan gjøres på flere måter, og jeg håper på mer en en HW3computer ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

Det som ikke taler for Tesla her er at de har tatt forskuddsbetaling for noe de med sikkerhet ikke visste når (eller om) de kunne levere. Er det noen som virkelig og seriøst har bedt Tesla om kompensasjon ved kjøp av ny Tesla, og fått nei? (Og da mener jeg ikke en selger)
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

k1

Det var vel en tid tidligere hvor innbytteprisen du fikk hos Tesla ikke reflekterte om bilen hadde FSD eller ei, men det ble vel rettet opp i?
Hvem skulle man evt henvendt seg til for ønske om kompensasjon på neste bil? En selger tror jeg ikke har noen myndighet til å gi avslag, pga «alle» skal betale lik pris for likt produkt mentaliteten i Tesla? Tror det er en policy som evt må forankres fra toppen dersom noe slikt skal falle ut til kunden.

Motorwatt

Det er kanskje også mulig at de som eventuelt har fått en ordning har lovet å ikke snakke om det.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

https://www.tesla.com/videos/autopilot-self-driving-hardware-neighborhood-long

Dette er Teslas opprinnelige video fra 2016, som de fortsatt har liggende på hjemmesiden sin. I henhold til norsk markedsføring så må man nok forvente å få levert det produktet innen rimelig tid. Straks 5 års jubileum nå.

Jeg tror at de er ekstremt presset nå, husk på autonomy day i 2019, da de lanserte robotaxi. Selv om de nå, 5 år etter, skjønner at dette tar laaang tid så kan de ikke rulle tilbake salg FSD heller for da går aksjen i bøtta.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Frenchie har fått 10.1 og tatt en tidlig morgentur med lite trafikk, og resultatet er greit. Et par avbrudd, og han må dytte litt med gassen.
https://youtu.be/hQFTXilYNAU
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

kodax

Sitat fra: daktari på tirsdag 28. september 2021, klokken 19:22
Jeg tror at de er ekstremt presset nå, husk på autonomy day i 2019, da de lanserte robotaxi. Selv om de nå, 5 år etter, skjønner at dette tar laaang tid så kan de ikke rulle tilbake salg FSD heller for da går aksjen i bøtta.
Hva mener du er grunnen til at Tesla nå (sannsynligvis) kommer til å dele ut FSD Beta til "hvermannsen"? Tror du de tar en kalkulert risiko, tror du de ikke forstår risikoen, tror du det er Elon som ikke forstår risikoen og tvinger det gjennom, eller en annen grunn?
Oppstår det alvorlige ulykker, vil jeg tro at risikoen for at aksjen stuper er større enn å bare vente lenger med å dele dette ut. Selv om de kan påstå at det var føreres ansvar, vil media slakte dem og de vil bli saksøkt i hue og ræva, så jeg har vanskeligheter med å tro at de ikke har regnet på dette, men med Tesla er man vel aldri sikker på noe:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

De har foreløpig ikke delt ut til hvermannsen enda, så vi får se. Tror de kan trenere dette lenge. 1000 i uka sier de, ikke mange, men kanskje også færre da det for utenforstående er ganske umulig å kontrollere.  Men antagelig kalkulert risiko ja, og tror også de har regnet på der. Men et toppstyrt firma som Tesla kan gjøre litt snåle ting.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

kodax

Elon sa 1000 om dagen, ikke i uka, og han har ikke sagt noe om nedre grense i "safety score". Hvis det blir realiteten, vil man innen ganske kort tid ha svært mange Beta-sjåfører, noe som man burde kunne få en anelse om på diverse sosiale medier. Det kan jo hende at de trenerer dette, det får vi jo se snart. Det kan også hende at de ruller tilbake av forskjellige grunner, jeg vil i hvert fall tro at de har en rød knapp de kan trykke på som kjapt deaktiverer dette dersom det blir umiddelbart behov. Spennende blir det i hvert fall:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA