Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning  (Lest 976 ganger)

Stikkkontakt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2329
    • Vis profil
EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning
« på: Mandag 28. Juni 2021, klokken 17:48 »
AMS i Tyskland har testet EQS450+ på Autobahn.
Hamburg-München. 638 km uten lading. 48 km i restrekkevidde.
130 km/t der det var mulig. Total snitthastighet 104 km/t. 15,8 i snittforbruk. Forbruket lå mellom 15 og 16 i 130 km/t. (TM3SR+ hadde vel 166wh/km i 120-testen til TB forleden dag)

https://www.auto-motor-und-sport.de/elektroauto/bloch-erklaert-mercedes-eqs-450plus-elektroauto-reichweite/

Counterpointer

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1410
    • Vis profil
Sv: EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning
« Svar #1 på: Mandag 28. Juni 2021, klokken 20:59 »
Passer vel ganske bra med at EQS er litt mer aerodynamisk

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13072
    • Vis profil
Sv: EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning
« Svar #2 på: Mandag 28. Juni 2021, klokken 22:12 »
15-16 i 130km/t høres litt for godt ut til å være sant, men uansett imponerende å kjøre 648km med snitt på 104km/t og fortsatt ha 48km igjen på GOM. Nesten 70 mil med mye motorvei. Da kan en hive på takboks, litt vinter og sikkert fortsatt ha 45-50 mil rekkevidde. Dvs. lett Oslo-Trondheim med takboks og god buffer på vinteren.
Med en slik bil ville det fort gått et par år mellom hvert hurtiglader-besøk for min del.
Prisen skulle egentlig vært på plass i Norge nå i følge min forhandler, men venter fortsatt.
Hyundai Ioniq 5
Model Y Performance reservert
Kia EV6 bestilt
Tidligere elbiler: BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8936
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning
« Svar #3 på: Tirsdag 29. Juni 2021, klokken 08:20 »
15-16 i 130km/t høres litt for godt ut til å være sant, men uansett imponerende å kjøre 648km med snitt på 104km/t og fortsatt ha 48km igjen på GOM. Nesten 70 mil med mye motorvei. Da kan en hive på takboks, litt vinter og sikkert fortsatt ha 45-50 mil rekkevidde. Dvs. lett Oslo-Trondheim med takboks og god buffer på vinteren.
Med en slik bil ville det fort gått et par år mellom hvert hurtiglader-besøk for min del.
Var testen t/r eller en vei? Vind og evt netto høydemeter vil jo spille inn. Høres ikke helt usannsynlig ut med 15-16kWh/100km, er ihvertfall imponerende.

Men må nok over på vesentlig lengre rekkevidde før vi kan si oss ferdig med hurtiglading. Kjører flere dagsturer på 70-80 mil i året, og en og annen tur nedover kontinentet. Men en hurtiglading i lunsjen kan jeg leve med.

Men veldig bra at grensene flyttes, ser dessverre ut at de fleste produsentene er fornøyd med 40-50 mils WLTP. Når I-Pacen byttes ut ønsker jeg helst 60 mil+ WLTP, og gjerne vesentlig mere.
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1410
    • Vis profil
Sv: EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning
« Svar #4 på: Tirsdag 29. Juni 2021, klokken 08:32 »
Må vel ta med i beregningen at det er et tysk bilmagasin som tester det tyske flaggskipet. Står det i artikkelen om det var tur/retur eller en vei? (Skal sjekke det nå selv men er ikke 100% trygg på tyskkunskapene/Google oversetter)

Counterpointer

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1410
    • Vis profil
Sv: EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning
« Svar #5 på: Tirsdag 29. Juni 2021, klokken 08:50 »
Etter å ha lest, ser det ut som det er en vei München til Berlin og 15,8 med snitthastighet 104 km/t.

ABRP viser med EQS på denne strekningen




Det er avvik i strekningen. Muligens småkjøring/omkjøringer? ABRP er også basert på en alfa utgave ikke produksjonsutgave.

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13072
    • Vis profil
Sv: EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning
« Svar #6 på: Tirsdag 29. Juni 2021, klokken 09:41 »
Men må nok over på vesentlig lengre rekkevidde før vi kan si oss ferdig med hurtiglading. Kjører flere dagsturer på 70-80 mil i året, og en og annen tur nedover kontinentet. Men en hurtiglading i lunsjen kan jeg leve med.
Om bilen klarer 70 mil på motorvei i Tyskland med snitt på 104km/t bør den enkelt klare 80 mil på landevei i Norge.
Vi er i hvert fall bortimot ferdige med hurtiglading med en slik bil. Og med rekkevidde til 8-10 timer kjøring skal det jo litt til at en ikke på ett eller annet tidspunkt passerer en tilgjengelig lader som matcher pausebehov.

Men det vil alltid være noen som har behov for hurtiglading. Campingvogn, takboks, -15, 110 sone, ekstremt lange dagsetapper etc vil tale for fortsatt bruk av hurtigladere.
Og ikke minst - jeg tror ikke betalingsviljen min er tilstede for å sikre meg 80 mil + rekkevidde på landevei når vi bortimot aldri har behov for mer enn 40-50. Primærbehovet er 21 mil til hytta. Kommer ikke til å dimensjonere batteri utfra forsøk på å unngå hurtiglading 1-2 ganger per år. Men EQS kommer vel med mindre batteri også. Får se an prisen, og garasjen på fjellet blir litt tight med lengden på EQS. Går akkurat.
Hyundai Ioniq 5
Model Y Performance reservert
Kia EV6 bestilt
Tidligere elbiler: BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Stikkkontakt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2329
    • Vis profil
Sv: EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning
« Svar #7 på: Tirsdag 29. Juni 2021, klokken 11:33 »
Er campingvogn et tema på EQS?
Kommer den med krok?

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13072
    • Vis profil
Sv: EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning
« Svar #8 på: Tirsdag 29. Juni 2021, klokken 11:58 »
Regner da med den kommer med krok. Finnes i hvert fall på EQA, EQC og vanlig S klasse.
Men gidder ikke dra vogn med den. Leide en vogn på tur til et bryllup med X90d og det var ikke spesielt artig.
Hyundai Ioniq 5
Model Y Performance reservert
Kia EV6 bestilt
Tidligere elbiler: BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1410
    • Vis profil
Sv: EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning
« Svar #9 på: Tirsdag 29. Juni 2021, klokken 15:58 »
Store Mercedes har da i alle år vært en favoritt for å trekke campingvogn. Store vogner også. Husker første gang jeg så en S600, det var Arnardo sin personlige med diger boggivogn.

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5187
    • Vis profil
Sv: EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning
« Svar #10 på: Tirsdag 29. Juni 2021, klokken 18:18 »
Var så nerdete at jeg lagde en ladekurve. Ekstremt effektiv med 15 min på litt over 300 km rekkevidde og bare 31 min med 75% lading.
Lader fortsatt på 107 kW på 80%

Ellers noe misfornøyd med touch-knapper på rattet.

Mine videoer av autopilot 2 på YouTube
Mine I-Pace videoer
2021 ID.4
2021 Model 3 LR
2019 Audi e-tron
2019 I-Pace
2017 S90D

Trond.m

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6958
    • Vis profil
Sv: EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning
« Svar #11 på: Lørdag 24. Juli 2021, klokken 17:19 »
Nye pressemeldinger om EQS i dag

https://media.daimler.com/marsMediaSite/en/instance/ko/The-EQS-the-first-electric-vehicle-in-the-luxury-class.xhtml?oid=50814158

Mye informasjon. Dessverre viser tekniske data at hengervekten er 750 kg både på RWD og AWD. Men leser også at man kan spille eksempelvis Tetris på skjermene i bilen, så det kompenserer jo litt  ;)

«The following is the OTA range at the launch of the EQS:
The Individualisation Package with the additional Sound Experience "Roaring Pulse", several mini-games as well as other DIGITAL LIGHT projections for opening and closing is available in the Mercedes me Store. "Roaring Pulse" is reminiscent of powerful elements such as large-volume combustion engines, turbines and the forces of nature. You can even play entertaining games such as Tetris, Sudoku, Pairs and Shuffle Puck in multiplayer mode on the front passenger display or the screens in rear»
« Siste redigering: Lørdag 24. Juli 2021, klokken 17:23 av Trond.m »

JorEl

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2916
    • Vis profil
Sv: EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning
« Svar #12 på: Mandag 26. Juli 2021, klokken 10:32 »
Kjekt at vi får flere elbil-valg :+1:
Betalings-mur.
https://www.nettavisen.no/mercedes-eqs/mercedes/elbil/forste-test-dette-er-tiarets-viktigste-bil/s/5-95-267483

..."- Why? You want to pull a trailer – with an EQS??

En direktørbil med henger – det klinger liksom ikke riktig i Tyskland. Men de sjekker opp – og er nesten overrasket over å kunne fortelle med at hengerfeste er på plass."
Tesla Model S75D MCU2 FSD HW3 "Født"August-2018
Elbil og miljø-svineri : https://youtu.be/mk-LnUYEXuM?t=98

Carboy

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 113
    • Vis profil
Sv: EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning
« Svar #13 på: Fredag 30. Juli 2021, klokken 13:49 »
En ikke så altfor gammel test av EQS med mye interessant info.

https://www.youtube.com/watch?v=WKrNCVSdefA

Han tester 580 4matic og får 630-650km real range ut av den ved normal kjøring i Sveits. Uten hverken spesielt økonomisk kjøring eller spesielt sporty kjøring. Sommertemperaturer riktignok.

Det fremheves mye fantastisk om både støydemping, seter, komfort og faktisk også agilitet og kjøredynmikk pga lavt tyngdepunkt. Det sies derimot tvilsomt og negativt med blendende sollys og fingermerker på den store hyperscreen.
« Siste redigering: Fredag 30. Juli 2021, klokken 13:51 av Carboy »
Nåværende elbiler:
MB EQC 400 AMG 2021
Jaguar I-pace EV400 HSE 2019
+ diverse bensindrevne entusiastbiler
———
X VW Egolf 300 februar 2018
X Audi e-tron quattro 55 limited mars 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Trond.m

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6958
    • Vis profil
Sv: EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning
« Svar #14 på: Fredag 30. Juli 2021, klokken 17:41 »
Har vært skeptisk til hyperscreen hele tiden, så jeg håper den blir så kostbar at det virker naturlig å velge den bort på 450  ;) Blir det også raskere levering av RWD uten hyperscreen så blir valget lett å ta. Synes det blir vel mye fokus på teknologi som verken gjør bilen bedre, mer driftssikker eller sikrere. Bare dyrere. Lurer på hva det koster å bytte hyperscreen hvis den ødelegges på en måte som ikke dekkes av garanti.
« Siste redigering: Fredag 30. Juli 2021, klokken 17:46 av Trond.m »