Elbilforum.no

Bilmerker => Mercedes/ EQ => EQS => Emne startet av: Stikkkontakt på mandag 28. juni 2021, klokken 17:48

Tittel: EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning
Skrevet av: Stikkkontaktmandag 28. juni 2021, klokken 17:48
AMS i Tyskland har testet EQS450+ på Autobahn.
Hamburg-München. 638 km uten lading. 48 km i restrekkevidde.
130 km/t der det var mulig. Total snitthastighet 104 km/t. 15,8 i snittforbruk. Forbruket lå mellom 15 og 16 i 130 km/t. (TM3SR+ hadde vel 166wh/km i 120-testen til TB forleden dag)

https://www.auto-motor-und-sport.de/elektroauto/bloch-erklaert-mercedes-eqs-450plus-elektroauto-reichweite/
Tittel: Sv: EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning
Skrevet av: Counterpointermandag 28. juni 2021, klokken 20:59
Passer vel ganske bra med at EQS er litt mer aerodynamisk
Tittel: Sv: EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning
Skrevet av: Øyvind.hmandag 28. juni 2021, klokken 22:12
15-16 i 130km/t høres litt for godt ut til å være sant, men uansett imponerende å kjøre 648km med snitt på 104km/t og fortsatt ha 48km igjen på GOM. Nesten 70 mil med mye motorvei. Da kan en hive på takboks, litt vinter og sikkert fortsatt ha 45-50 mil rekkevidde. Dvs. lett Oslo-Trondheim med takboks og god buffer på vinteren.
Med en slik bil ville det fort gått et par år mellom hvert hurtiglader-besøk for min del.
Prisen skulle egentlig vært på plass i Norge nå i følge min forhandler, men venter fortsatt.
Tittel: Sv: EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning
Skrevet av: turfsurftirsdag 29. juni 2021, klokken 08:20
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 28. juni 2021, klokken 22:12
15-16 i 130km/t høres litt for godt ut til å være sant, men uansett imponerende å kjøre 648km med snitt på 104km/t og fortsatt ha 48km igjen på GOM. Nesten 70 mil med mye motorvei. Da kan en hive på takboks, litt vinter og sikkert fortsatt ha 45-50 mil rekkevidde. Dvs. lett Oslo-Trondheim med takboks og god buffer på vinteren.
Med en slik bil ville det fort gått et par år mellom hvert hurtiglader-besøk for min del.
Var testen t/r eller en vei? Vind og evt netto høydemeter vil jo spille inn. Høres ikke helt usannsynlig ut med 15-16kWh/100km, er ihvertfall imponerende.

Men må nok over på vesentlig lengre rekkevidde før vi kan si oss ferdig med hurtiglading. Kjører flere dagsturer på 70-80 mil i året, og en og annen tur nedover kontinentet. Men en hurtiglading i lunsjen kan jeg leve med.

Men veldig bra at grensene flyttes, ser dessverre ut at de fleste produsentene er fornøyd med 40-50 mils WLTP. Når I-Pacen byttes ut ønsker jeg helst 60 mil+ WLTP, og gjerne vesentlig mere.
Tittel: Sv: EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning
Skrevet av: Counterpointertirsdag 29. juni 2021, klokken 08:32
Må vel ta med i beregningen at det er et tysk bilmagasin som tester det tyske flaggskipet. Står det i artikkelen om det var tur/retur eller en vei? (Skal sjekke det nå selv men er ikke 100% trygg på tyskkunskapene/Google oversetter)
Tittel: Sv: EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning
Skrevet av: Counterpointertirsdag 29. juni 2021, klokken 08:50
Etter å ha lest, ser det ut som det er en vei München til Berlin og 15,8 med snitthastighet 104 km/t.

ABRP viser med EQS på denne strekningen

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210629/9b8b80328d5733242c1f9b1df3df0a5e.jpg)


Det er avvik i strekningen. Muligens småkjøring/omkjøringer? ABRP er også basert på en alfa utgave ikke produksjonsutgave.
Tittel: Sv: EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 29. juni 2021, klokken 09:41
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 29. juni 2021, klokken 08:20
Men må nok over på vesentlig lengre rekkevidde før vi kan si oss ferdig med hurtiglading. Kjører flere dagsturer på 70-80 mil i året, og en og annen tur nedover kontinentet. Men en hurtiglading i lunsjen kan jeg leve med.
Om bilen klarer 70 mil på motorvei i Tyskland med snitt på 104km/t bør den enkelt klare 80 mil på landevei i Norge.
Vi er i hvert fall bortimot ferdige med hurtiglading med en slik bil. Og med rekkevidde til 8-10 timer kjøring skal det jo litt til at en ikke på ett eller annet tidspunkt passerer en tilgjengelig lader som matcher pausebehov.

Men det vil alltid være noen som har behov for hurtiglading. Campingvogn, takboks, -15, 110 sone, ekstremt lange dagsetapper etc vil tale for fortsatt bruk av hurtigladere.
Og ikke minst - jeg tror ikke betalingsviljen min er tilstede for å sikre meg 80 mil + rekkevidde på landevei når vi bortimot aldri har behov for mer enn 40-50. Primærbehovet er 21 mil til hytta. Kommer ikke til å dimensjonere batteri utfra forsøk på å unngå hurtiglading 1-2 ganger per år. Men EQS kommer vel med mindre batteri også. Får se an prisen, og garasjen på fjellet blir litt tight med lengden på EQS. Går akkurat.
Tittel: Sv: EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning
Skrevet av: Stikkkontakttirsdag 29. juni 2021, klokken 11:33
Er campingvogn et tema på EQS?
Kommer den med krok?
Tittel: Sv: EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning
Skrevet av: Øyvind.htirsdag 29. juni 2021, klokken 11:58
Regner da med den kommer med krok. Finnes i hvert fall på EQA, EQC og vanlig S klasse.
Men gidder ikke dra vogn med den. Leide en vogn på tur til et bryllup med X90d og det var ikke spesielt artig.
Tittel: Sv: EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning
Skrevet av: Counterpointertirsdag 29. juni 2021, klokken 15:58
Store Mercedes har da i alle år vært en favoritt for å trekke campingvogn. Store vogner også. Husker første gang jeg så en S600, det var Arnardo sin personlige med diger boggivogn.
Tittel: Sv: EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning
Skrevet av: daktaritirsdag 29. juni 2021, klokken 18:18
Var så nerdete at jeg lagde en ladekurve. Ekstremt effektiv med 15 min på litt over 300 km rekkevidde og bare 31 min med 75% lading.
Lader fortsatt på 107 kW på 80%

Ellers noe misfornøyd med touch-knapper på rattet.

Tittel: Sv: EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning
Skrevet av: Trond.mlørdag 24. juli 2021, klokken 17:19
Nye pressemeldinger om EQS i dag

https://media.daimler.com/marsMediaSite/en/instance/ko/The-EQS-the-first-electric-vehicle-in-the-luxury-class.xhtml?oid=50814158

Mye informasjon. Dessverre viser tekniske data at hengervekten er 750 kg både på RWD og AWD. Men leser også at man kan spille eksempelvis Tetris på skjermene i bilen, så det kompenserer jo litt  ;)

«The following is the OTA range at the launch of the EQS:
The Individualisation Package with the additional Sound Experience "Roaring Pulse", several mini-games as well as other DIGITAL LIGHT projections for opening and closing is available in the Mercedes me Store. "Roaring Pulse" is reminiscent of powerful elements such as large-volume combustion engines, turbines and the forces of nature. You can even play entertaining games such as Tetris, Sudoku, Pairs and Shuffle Puck in multiplayer mode on the front passenger display or the screens in rear»
Tittel: Sv: EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning
Skrevet av: JorElmandag 26. juli 2021, klokken 10:32
Kjekt at vi får flere elbil-valg :+1:
Betalings-mur.
https://www.nettavisen.no/mercedes-eqs/mercedes/elbil/forste-test-dette-er-tiarets-viktigste-bil/s/5-95-267483

..."- Why? You want to pull a trailer – with an EQS??

En direktørbil med henger – det klinger liksom ikke riktig i Tyskland. Men de sjekker opp – og er nesten overrasket over å kunne fortelle med at hengerfeste er på plass."
Tittel: Sv: EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning
Skrevet av: Carboyfredag 30. juli 2021, klokken 13:49
En ikke så altfor gammel test av EQS med mye interessant info.

https://www.youtube.com/watch?v=WKrNCVSdefA

Han tester 580 4matic og får 630-650km real range ut av den ved normal kjøring i Sveits. Uten hverken spesielt økonomisk kjøring eller spesielt sporty kjøring. Sommertemperaturer riktignok.

Det fremheves mye fantastisk om både støydemping, seter, komfort og faktisk også agilitet og kjøredynmikk pga lavt tyngdepunkt. Det sies derimot tvilsomt og negativt med blendende sollys og fingermerker på den store hyperscreen.
Tittel: Sv: EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning
Skrevet av: Trond.mfredag 30. juli 2021, klokken 17:41
Har vært skeptisk til hyperscreen hele tiden, så jeg håper den blir så kostbar at det virker naturlig å velge den bort på 450  ;) Blir det også raskere levering av RWD uten hyperscreen så blir valget lett å ta. Synes det blir vel mye fokus på teknologi som verken gjør bilen bedre, mer driftssikker eller sikrere. Bare dyrere. Lurer på hva det koster å bytte hyperscreen hvis den ødelegges på en måte som ikke dekkes av garanti.
Tittel: Sv: EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning
Skrevet av: daktarionsdag 24. november 2021, klokken 23:00
Nå snakker vi ladefart.
TeslaBjørn Live kjører rekkeviddetester live onsdag kveld, og med lunka batteri lader den allikevel på ca 160 kW fra bunn. MEn etter litt jojo-kjøring fikk han opp varmen til perfekt og på full fart med 500A 400V. fra 10%. Da tar bilen  inn en hel Leaf 40-pakke  på 11 min lading. Det en Leaf 40 eller e-Golf bruker en time på tar altså 10-11 min. Snakker om utvikling!

Tok videre 20 min å få inn hele 59 kWh, altså mer enn en 3er SR+ eller omtrent en Leaf 60. Wow. 10-60% Lader fortsatt med 145 kW på 60%
Tittel: Sv: EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning
Skrevet av: daktarionsdag 24. november 2021, klokken 23:06
30 min 10-80 med 105 kW på 80%
Tittel: Sv: EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning
Skrevet av: daktarifredag 26. november 2021, klokken 12:49
ca 09:50 på 1000 km test. Delvis våte veier, men mest tørt. 21" hjul, vinterdekk. kaldt, rundt 0. Han kjørte normalt lufttrykk som Merce oppgir til 2,6 bar. (Model S har derimot 3,1 bar som standard trykk for 19" utrolig nok - why??)

Temp har betydd mye her: Bilen brukte hele 2,9 kWh/mil og han fikk heller ikke full ladefart, dvs den hadde maks oppunder 160/170 kW istedet for flat 200 kW. Ingen jojo-kjøring for å få opp tempen i batteriet. Så her er det mye å gå på fra sommer-temp der folk testet i høy fart, langt under 2 kWh/mil

Sammenlignet fikk han da samme tid som S LR raven som kjørte i september på tørre veier med ø T 14 grader. Ingen andre biler har brutt 10 timer på vinteren. iX3 nærmest med 10:30
Tittel: Sv: EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning
Skrevet av: hELgenenfredag 26. november 2021, klokken 13:32
Skal bli deilig den dagen disse 1000 km testene mister sin misjon.....
EQS nærmer seg jo - om 3 år tenker jeg utvalget av nye biler med 700++ km er bra

Tittel: Sv: EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning
Skrevet av: daktarifredag 26. november 2021, klokken 14:28
De har kanskje det allerede. Flesteparten av bilene kjører nå 1000 km på litt over 10 timer inkl lading. En 7er diesel går kanskje ned mot 8 timer?
Tittel: Sv: EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning
Skrevet av: Counterpointerfredag 26. november 2021, klokken 15:20
Målet er vel 1000 km UTEN lading, da er misjonen med testen borte
Tittel: Sv: EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning
Skrevet av: boppustirsdag 30. november 2021, klokken 13:54
Sitat fra: Counterpointer på fredag 26. november 2021, klokken 15:20
Målet er vel 1000 km UTEN lading, da er misjonen med testen borte

Det klarer vel EQS i dag (til sommeren), ved å kjøre ufattelig sakte? Så, fortsatt en aktuell målestokk, dette.
Tittel: Sv: EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning
Skrevet av: Counterpointertirsdag 30. november 2021, klokken 14:48
Selvfølgelig 1000 km uten lading og følge trafikken uten problem
Tittel: Sv: EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning
Skrevet av: turfsurftirsdag 30. november 2021, klokken 14:55
Sitat fra: boppus på tirsdag 30. november 2021, klokken 13:54
Det klarer vel EQS i dag (til sommeren), ved å kjøre ufattelig sakte? Så, fortsatt en aktuell målestokk, dette.
Det er vel en god stund siden 1000km ble brutt med Model S 100D. Mener og det var noen amerkianere som gjorde det samme med Mustang Mach-e.

Tittel: Sv: EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning
Skrevet av: Counterpointertirsdag 30. november 2021, klokken 15:23
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 30. november 2021, klokken 14:55
Sitat fra: boppus på tirsdag 30. november 2021, klokken 13:54
Det klarer vel EQS i dag (til sommeren), ved å kjøre ufattelig sakte? Så, fortsatt en aktuell målestokk, dette.
Det er vel en god stund siden 1000km ble brutt med Model S 100D. Mener og det var noen amerkianere som gjorde det samme med Mustang Mach-e.
Model 3 har også vært over 1000 km i hypermiling. Men det er ikke temaet for min del.
Tittel: Sv: EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning
Skrevet av: turfsurftirsdag 30. november 2021, klokken 15:55
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 30. november 2021, klokken 15:23
Model 3 har også vært over 1000 km i hypermiling. Men det er ikke temaet for min del.
Nei. Personlig ønsker jeg å kunne kjøre en dag på Autobahn med maks en lading i lunsjen. Med 80-90 mil WLTP nærmer det seg vil jeg tro.
Tittel: Sv: EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning
Skrevet av: Counterpointertirsdag 30. november 2021, klokken 16:03
Sånn som strømpris utvikler seg nå så trenger en nok rekkevidde til en dags kjøring og så nok strøm til å drifte huset V2L frem til prisen faller så mye at en kan lade batteriet rundt midnatt.
Tittel: Sv: EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning
Skrevet av: turfsurftirsdag 30. november 2021, klokken 16:12
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 30. november 2021, klokken 16:03
Sånn som strømpris utvikler seg nå så trenger en nok rekkevidde til en dags kjøring og så nok strøm til å drifte huset V2L frem til prisen faller så mye at en kan lade batteriet rundt midnatt.
Sant V2L kommer ikke fort nok.
Tittel: Sv: EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning
Skrevet av: PFtorsdag 09. desember 2021, klokken 10:33
Sitat fra: boppus på tirsdag 30. november 2021, klokken 13:54
Sitat fra: Counterpointer på fredag 26. november 2021, klokken 15:20
Målet er vel 1000 km UTEN lading, da er misjonen med testen borte

Det klarer vel EQS i dag (til sommeren), ved å kjøre ufattelig sakte? Så, fortsatt en aktuell målestokk, dette.

I følge Google så er det ca 100mil fra Kiel til Zurich (nord til sør), så med 100mil autobahn banking så er man igjennom hele Tyskland.
Misha Charoudin tok en test med falt out kontra ta det rolig med en Panamera for en stund tilbake, flat out krevde en del fyllinger kontra rolig kjøring.
https://www.youtube.com/watch?v=qyN8YdNlg4U
Tittel: Sv: EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning
Skrevet av: Counterpointertorsdag 09. desember 2021, klokken 21:20
Sitat fra: PF på torsdag 09. desember 2021, klokken 10:33
Sitat fra: boppus på tirsdag 30. november 2021, klokken 13:54
Sitat fra: Counterpointer på fredag 26. november 2021, klokken 15:20
Målet er vel 1000 km UTEN lading, da er misjonen med testen borte

Det klarer vel EQS i dag (til sommeren), ved å kjøre ufattelig sakte? Så, fortsatt en aktuell målestokk, dette.

I følge Google så er det ca 100mil fra Kiel til Zurich (nord til sør), så med 100mil autobahn banking så er man igjennom hele Tyskland.
Misha Charoudin tok en test med falt out kontra ta det rolig med en Panamera for en stund tilbake, flat out krevde en del fyllinger kontra rolig kjøring.
https://www.youtube.com/watch?v=qyN8YdNlg4U
Med forbehold om at jeg ikke har sett videoene. Så høres det ut som de illustrerer poenget. Høy fart over tid sluker drivstoff. Flat out med Misha er nok langt fortere enn jeg klarer, selv med samme bil.

Fastholder uansett at 1000 km i god fart uten lading er langt nok til at kun de mest hardbarkede klarer å utfordre det.

Har selv kjørt 1940 km (rivieraen til Danmark) kun avbrutt av bensinfylling. Det frister ikke til gjentagelse.
I 2019 kjørte jeg 1100 km (Østerrike til midt i Tyskland) på en dag med elbil, ca tre eller fire ladinger. Det var helt uproblematisk.
Tittel: Sv: EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning
Skrevet av: Egil Fonnfredag 10. desember 2021, klokken 09:55
Bjørn Nyland rekkevidde test av Eqs
90 km/t forbruk ga 209wh/km = teoretisk rekkevidde 511km
120 km/t ga forbruk 264wh/km = teoretisk rekkevidde 404km
Batteri kapasitet 106,7 kw/t
Ca Temp under test 5-10 grader ?
Han skryter mye av bilen, men også noe småting han pirker på.

https://www.youtube.com/watch?v=ADejv5yaJjY
Tittel: Sv: EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning
Skrevet av: daktarifredag 10. desember 2021, klokken 10:38
Veldig imponerende tall under de forholdene. Tempen sank raskt utover testen. Han hyller jo komforten og all den kule teknikken med bla. automatisk justering av sidespeil avhengig av hvilken vei han kikker.

En sak; han kjørte jo 21" 265/40 med standard lufttrykk på 38 foran og 46 psi bak. En Model S med 19", som er foran i tabellen, har 235 dekk med 45 psi, og det er 400 kg letter bil. Hvorfor har Tesla så høye luftrykk?

Også en Model S behøver å holde kabinen og batteriet varmt. Så hvis vi ekstrapolerer varmeforbruket i en S, med ca 2 kWh/time delt på 9/mil i timen med 1,55 kWh/mil grunnforbruk så er tillegget på en S for varmen 0,22 kWh/mil. Da kommer Sen opp på 1,77 kWh/mil. Så kaldere temp, smalere dekk så tenker jeg forbruket på en S LR kjørt samtidig er så og si likt som EQS.
I 120 km/t med 30 km/t ekstra nedkjølende vindeffekt så vil oppvarmingsbehovet i kabinen også øke endel.
Tittel: Sv: EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning
Skrevet av: daktarionsdag 08. juni 2022, klokken 22:45
Har fått prøvekjørt denne. Dette var uten tvil den mest komfy elbilen jeg noensinne har kjørt. Fjæringen suger opp alt av dårlig vei. Setene kunne kanskje vært enda et hakk mykere slik comfortsetene til etron, men gode var de.
Tittel: Sv: EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning
Skrevet av: daktarifredag 02. september 2022, klokken 20:19
Og 1000 km challenge med 450+ rwd med 21" endte på 9:05.
Ny rekord for ladebiler, slår Model 3 med 15 min, men noen få min bak Nio ES8 med battery swap.
Tittel: Sv: EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning
Skrevet av: daktaritirsdag 06. september 2022, klokken 16:56
Nå også internasjonal omtale og mer inngående analyse av 1000 km test:
https://insideevs.com/news/608231/mercedes-eqs-450-1000km-challenge/
Tittel: Sv: EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning
Skrevet av: Electric cars in Norwayonsdag 11. oktober 2023, klokken 03:57
Artig test av bilen i siste podcast mil etter mil fra Finansavisen. Lenker til alle episoder her og hør på den øverste/nyeste. Hører bremsene får gjennomgå og på spørsmål ville heller Marius valgt seg «G» isteden for eqs.

https://www.finansavisen.no/podcast/mil-etter-mil?zephr_sso_ott=UlIQIx
Tittel: Sv: EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning
Skrevet av: Counterpointeronsdag 11. oktober 2023, klokken 22:53
Sitat fra: daktari på fredag 02. september 2022, klokken 20:19Ny rekord for ladebiler, slår Model 3 med 15 min, men noen få min bak Nio ES8 med battery swap.
Det er dyre 15 minutter om det hadde vært eneste kriteriet🤪