Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

EQS:Tester/prøvekjøring/sammenligning

Startet av Stikkkontakt, mandag 28. juni 2021, klokken 17:48

« forrige - neste »

daktari

Nå snakker vi ladefart.
TeslaBjørn Live kjører rekkeviddetester live onsdag kveld, og med lunka batteri lader den allikevel på ca 160 kW fra bunn. MEn etter litt jojo-kjøring fikk han opp varmen til perfekt og på full fart med 500A 400V. fra 10%. Da tar bilen  inn en hel Leaf 40-pakke  på 11 min lading. Det en Leaf 40 eller e-Golf bruker en time på tar altså 10-11 min. Snakker om utvikling!

Tok videre 20 min å få inn hele 59 kWh, altså mer enn en 3er SR+ eller omtrent en Leaf 60. Wow. 10-60% Lader fortsatt med 145 kW på 60%
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

ca 09:50 på 1000 km test. Delvis våte veier, men mest tørt. 21" hjul, vinterdekk. kaldt, rundt 0. Han kjørte normalt lufttrykk som Merce oppgir til 2,6 bar. (Model S har derimot 3,1 bar som standard trykk for 19" utrolig nok - why??)

Temp har betydd mye her: Bilen brukte hele 2,9 kWh/mil og han fikk heller ikke full ladefart, dvs den hadde maks oppunder 160/170 kW istedet for flat 200 kW. Ingen jojo-kjøring for å få opp tempen i batteriet. Så her er det mye å gå på fra sommer-temp der folk testet i høy fart, langt under 2 kWh/mil

Sammenlignet fikk han da samme tid som S LR raven som kjørte i september på tørre veier med ø T 14 grader. Ingen andre biler har brutt 10 timer på vinteren. iX3 nærmest med 10:30
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Skal bli deilig den dagen disse 1000 km testene mister sin misjon.....
EQS nærmer seg jo - om 3 år tenker jeg utvalget av nye biler med 700++ km er bra


daktari

De har kanskje det allerede. Flesteparten av bilene kjører nå 1000 km på litt over 10 timer inkl lading. En 7er diesel går kanskje ned mot 8 timer?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Målet er vel 1000 km UTEN lading, da er misjonen med testen borte

boppus

Sitat fra: Counterpointer på fredag 26. november 2021, klokken 15:20
Målet er vel 1000 km UTEN lading, da er misjonen med testen borte

Det klarer vel EQS i dag (til sommeren), ved å kjøre ufattelig sakte? Så, fortsatt en aktuell målestokk, dette.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Counterpointer

Selvfølgelig 1000 km uten lading og følge trafikken uten problem

turfsurf

Sitat fra: boppus på tirsdag 30. november 2021, klokken 13:54
Det klarer vel EQS i dag (til sommeren), ved å kjøre ufattelig sakte? Så, fortsatt en aktuell målestokk, dette.
Det er vel en god stund siden 1000km ble brutt med Model S 100D. Mener og det var noen amerkianere som gjorde det samme med Mustang Mach-e.

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 30. november 2021, klokken 14:55
Sitat fra: boppus på tirsdag 30. november 2021, klokken 13:54
Det klarer vel EQS i dag (til sommeren), ved å kjøre ufattelig sakte? Så, fortsatt en aktuell målestokk, dette.
Det er vel en god stund siden 1000km ble brutt med Model S 100D. Mener og det var noen amerkianere som gjorde det samme med Mustang Mach-e.
Model 3 har også vært over 1000 km i hypermiling. Men det er ikke temaet for min del.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 30. november 2021, klokken 15:23
Model 3 har også vært over 1000 km i hypermiling. Men det er ikke temaet for min del.
Nei. Personlig ønsker jeg å kunne kjøre en dag på Autobahn med maks en lading i lunsjen. Med 80-90 mil WLTP nærmer det seg vil jeg tro.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sånn som strømpris utvikler seg nå så trenger en nok rekkevidde til en dags kjøring og så nok strøm til å drifte huset V2L frem til prisen faller så mye at en kan lade batteriet rundt midnatt.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 30. november 2021, klokken 16:03
Sånn som strømpris utvikler seg nå så trenger en nok rekkevidde til en dags kjøring og så nok strøm til å drifte huset V2L frem til prisen faller så mye at en kan lade batteriet rundt midnatt.
Sant V2L kommer ikke fort nok.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

PF

Sitat fra: boppus på tirsdag 30. november 2021, klokken 13:54
Sitat fra: Counterpointer på fredag 26. november 2021, klokken 15:20
Målet er vel 1000 km UTEN lading, da er misjonen med testen borte

Det klarer vel EQS i dag (til sommeren), ved å kjøre ufattelig sakte? Så, fortsatt en aktuell målestokk, dette.

I følge Google så er det ca 100mil fra Kiel til Zurich (nord til sør), så med 100mil autobahn banking så er man igjennom hele Tyskland.
Misha Charoudin tok en test med falt out kontra ta det rolig med en Panamera for en stund tilbake, flat out krevde en del fyllinger kontra rolig kjøring.
https://www.youtube.com/watch?v=qyN8YdNlg4U

Counterpointer

Sitat fra: PF på torsdag 09. desember 2021, klokken 10:33
Sitat fra: boppus på tirsdag 30. november 2021, klokken 13:54
Sitat fra: Counterpointer på fredag 26. november 2021, klokken 15:20
Målet er vel 1000 km UTEN lading, da er misjonen med testen borte

Det klarer vel EQS i dag (til sommeren), ved å kjøre ufattelig sakte? Så, fortsatt en aktuell målestokk, dette.

I følge Google så er det ca 100mil fra Kiel til Zurich (nord til sør), så med 100mil autobahn banking så er man igjennom hele Tyskland.
Misha Charoudin tok en test med falt out kontra ta det rolig med en Panamera for en stund tilbake, flat out krevde en del fyllinger kontra rolig kjøring.
https://www.youtube.com/watch?v=qyN8YdNlg4U
Med forbehold om at jeg ikke har sett videoene. Så høres det ut som de illustrerer poenget. Høy fart over tid sluker drivstoff. Flat out med Misha er nok langt fortere enn jeg klarer, selv med samme bil.

Fastholder uansett at 1000 km i god fart uten lading er langt nok til at kun de mest hardbarkede klarer å utfordre det.

Har selv kjørt 1940 km (rivieraen til Danmark) kun avbrutt av bensinfylling. Det frister ikke til gjentagelse.
I 2019 kjørte jeg 1100 km (Østerrike til midt i Tyskland) på en dag med elbil, ca tre eller fire ladinger. Det var helt uproblematisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA