Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor slår ikke elektriske motorsykler ann?

Startet av elektrolux, mandag 14. juni 2021, klokken 07:53

« forrige - neste »

elektrolux

Kjøpte selv en 2 kW 0-190V 10A laboratorium strømforsyner som jeg bruker på BMW C Evolution.

Om du oppgir spenning ( End of charge ) og mulige ytre mål kan jeg høre med leverandøren om en egnet strømforsyner til deg.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Loff

Fantastisk! fann litt info her : https://zeromanual.com/wiki/Chargers
Denne har eg: https://zeromanual.com/wiki/Zero_Quick_Charger
Data: https://delta-q.com/product/quiq-1000-industrial-battery-charger/
Det er vel Anderson-kontakt på sykkelen.

Om laderen er litt høgare er det null stress, mens det er kanskje max 5 cm å gå på lengde og bredde. 2 kW høres fint ut, alternativt 16 A J1772, men da må det vel litt kommunikasjon til?
Nordmøre
2011 Mitsubishi i-Miev m/dieselbrenner og krok (kjøleskapet)
2011 Buddy M9 NiMH m/originalt skinninteriør, soltak og krok
2008 Buddy (telefonkiosken)
2014 Tesla Model S 60 (Rocinante)
2015 Zero SR
Hard Rock hybridsykkel med Bafang bakhjulsmotor
Mongoose mountainbike med Bafang krankmotor

Loff

Nordmøre
2011 Mitsubishi i-Miev m/dieselbrenner og krok (kjøleskapet)
2011 Buddy M9 NiMH m/originalt skinninteriør, soltak og krok
2008 Buddy (telefonkiosken)
2014 Tesla Model S 60 (Rocinante)
2015 Zero SR
Hard Rock hybridsykkel med Bafang bakhjulsmotor
Mongoose mountainbike med Bafang krankmotor

Balrog

Hva er feil med el-MC?
(HD) Livewire er i dyreste laget (300+) burde kostet drøyt 200 når den er avgiftsfri. Fantastisk å kjøre, men jeg vil gjerne ha litt kåpe.

Zero er gode sykler (har en SR) Morsomme og kvikke som fan, men treeeeeeeeeeeig lading, og dyrt og komplisert å få ettermontert. Har veldig lyst på en SR/S, men den kommer fort på 300 med sidevesker, toppboks og premium-utgave med 12kW (1 times) lader. Og ingen har dem på lager så vidt jeg vet. Jeg gir ellers pluss i boka til Leeres i Fredrikstad for god service på Zero. Det skal sies at Zero har mange morsomme modeller langt nedover i prissjiktet og importeres av Erling Sande AS (Suzuki)

Energica finner jeg dessverre ingen som selger. Heller ingen av de andre merker/modeller som er lansert. Hele norsk MC-bransje ser ut som de bare ønsker å legge ned så fort som mulig (ved kun å selge dyre adventure bikes til 60-åringer og cafe racere til 40-åringer) og uten å røre el-MC i det hele tatt.

Hovedproblemet med el-MC er de tradisjonelle MC-produsentene. BMW forbyr endatil salg og service på sin el-scooter (som var god) for sine forhandlere. Ingen av de kjente MC-produsentene vil selge elektrisk, for da forsvinner den store melkekua, de vanvittige servicekostnadene på MC. Jeg regnet ut at min siste BMW kostet mer enn 1 kr. per km kun i servicekost uten olje og slitedeler bare for å følge BMWs program.

Hva gjelder rekkevidde: 90% av kjøringa mi går fint på en Zero SR. Langturer er uansett laaaaaaaaaangt mer behagelig i en model S enn selv en goldwing 2018+ modell. Men jeg har en FJR1300 som får et par tusen km i året som touringsykkel. Den er med 144 HK som et esel i forhold til Zero.

Det el-MC MÅ ha som standard er minst L2-lading 6kW som minimum (bestill dette når du kjøper Zero) eller CCS (Standard på energica og LiveWire). Da er rekkevidde ikke noe problem, selv på motorvei.

Jeg tror ikke vi ser noe skikkelig oppsving i el-MC før en masseprodusent som Royal Enfield kaster seg uti el-markedet med rimelige priser og tilfredsstillende ytelser. Mer sannsynlig er kanskje at vi får kinesiske merker, Kina er i ferd med å blir ledende på eksport av elbiler og veien er kort for at det kan åpne for el-mc.

Apropos lyd - artig mye dobbeltmoral og paradoksal argumentasjon fra mange og myndigheter: Solgte nylig Harleyen som har vært bannlyst fordi de bråker så fælt og akkurat de samme som har ment at "Loud pipes saves lives" er tull, argumenterer mot el-MC fordi de er lydløse.

Som MC fører må jeg si at det er utrolig digg å slippe den jævla masete lyden av eksosstøy, særlig ved kjøring i konstant fart over tid.

Lyd på MC hjelper litt men ikke mye i forhold til trafikksikkerhet, og er ingen garanti.

Mitt råd er uansett at dere lar være å prøve en elektrisk motorsykkel. Det er så lettkjørt og moro at det blir svært vanskelig å la være å kjøpe.

Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Electric cars in Norway

Kjørte en fra Suzuki standen på siste VÅR demo på Lillestrøm, før Covid. En artig og sprek mc. Helt stille under fart..herlig :+1:

Counterpointer

Sitat fra: Balrog på søndag 04. juli 2021, klokken 19:33

Jeg tror ikke vi ser noe skikkelig oppsving i el-MC før en masseprodusent som Royal Enfield kaster seg uti el-markedet med rimelige priser og tilfredsstillende ytelser.
Du snakker da om den Indiske produsenten? Har kjørt den klassiske 350 utgaven i India (super kul sykkel), men det var ikke high tech i 1990 engang

Er de potensielle til å produsere en model som selges utenfor India?

HPF

#21
Sitat fra: Counterpointer på søndag 04. juli 2021, klokken 23:53
Sitat fra: Balrog på søndag 04. juli 2021, klokken 19:33

Jeg tror ikke vi ser noe skikkelig oppsving i el-MC før en masseprodusent som Royal Enfield kaster seg uti el-markedet med rimelige priser og tilfredsstillende ytelser.
Du snakker da om den Indiske produsenten? Har kjørt den klassiske 350 utgaven i India (super kul sykkel), men det var ikke high tech i 1990 engang

Er de potensielle til å produsere en model som selges utenfor India?
Royal Enfield selger motorsykler utenfor India, også i Norge. EU modellene har fuel injection i motsetning til India modellene som har forgassere. Batteripakken vil være kostbar for Royal Enfield også.

Jeg greier ikke å finne et eneste rasjonellt argument for el-motorsykkel men det vil sikkert endre seg etterhvert som batterienes energitetthet øker og prisene går nedover. Muligens lavere servicekostander men batteripakken må kanskje fornyes etter 10-15 år og motorsykler skrotes ikke etter 15 år så batteripakken må kanskje fornyes flere ganger.

yhafting

Sitat fra: HPF på mandag 05. juli 2021, klokken 02:01
Jeg greier ikke å finne et eneste rasjonellt argument for el-motorsykkel men det vil sikkert endre seg etterhvert som batterienes energitetthet øker og prisene går nedover. Muligens lavere servicekostander men batteripakken må kanskje fornyes etter 10-15 år og motorsykler skrotes ikke etter 15 år så batteripakken må kanskje fornyes flere ganger.
Hvis du ikke kan finne et rasjonelt argument... Prøv å kjøre en..!
De er bedre å kjøre- morsommere, akselererer bedre, staller ikke, og du har alltid dreiemoment tilgjengelig. Du slipper å kjøre til bensinstasjon i det daglige. I tillegg hører du trafikken rundt deg bedre- spesielt ved lyskryss og i køkjøring. Sykkelen blir ikke varm av køkjøring, og den trenger ikke å kjøre på tomgang for å varme opp.

Det sagt, så er tilgjengeligheten for CCS-baserte sykler dårlig, utvalget av type sykler er begrenset, og syklene er dyre i innkjøp og relativt tunge. Lading tar tid, selv med CCS, så snakker vi bortimot en times lading for å få nye 15-20 mil. Kjøling for batteri er enda ikke "løst" for motorsykkel- ingen tilbydere har aktiv kjøling og oppvarming av batteri, selv om det nok skulle la seg gjøre.

For meg er rekkevidden lang nok- jeg trenger pause lenge før sykkelen. Har kjørt 30 mil på en dag uten problemer med sykkelen jeg har nå. Stopper jeg på en ladeplass er det alltid noen som vil prate så jeg knapt får gjort noe annet før sykkelen er ladet opp.

PS: Fortnine holder til i Canada som har dyr på strøm, dårlig tilgang på ladere og få tilbydere på elektriske motorsykler- og han reviewer bare det han har tilgang på selv. Sånn sett så er det åpenbare huller i analysen hans . Hvis man er villig til å gå litt utenfor grensa, så fins det langt mer fristende alternativer enn de Fortnine har prøvekjørt.

Energica har forøvrig lange ventelister (>3måneder), så jeg tror ikke problemet er manglende etterspørsel, eller at "salget feiler".
2021 Energica SS9+ 
2017 Hyundai Ioniq

elektrolux

Sitat fra: yhafting på torsdag 26. august 2021, klokken 21:11
Kjøling for batteri er enda ikke "løst" for motorsykkel- ingen tilbydere har aktiv kjøling og oppvarming av batteri, selv om det nok skulle la seg gjøre.

BMW C-evolution har en slags kjøling / varmefunksjon:

- Cellene står samlet i en aluminiumskasse med luftekanal som vil kjøle ved kjøring, og varme ved lading.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Counterpointer

Kom over en video med et selvbygg av hybrid Mc. Er jo ikke så dumt tenkte jeg umiddelbart.

https://youtu.be/m9sdOTUcNV4

Hva tenker dere?

coolhand

Sjekk ut de nye modellene fra Energica (tre modeller kom i år). De har god rekkevidde (21,5 kwh batteri) og lader med inntil 20kw på CCS-lading. Jeg har en slik nå, og har kjørt den et par uker. Det fungerer meget bra.

Rekkevidde på landevei i Norge er i hvert fall på 200+ km.

Denne sykkelen kan være en gamechanger. Den rimeligste utgaven i Norge koster 230 000, etter at støtten fra Enova er trukket fra. Det er jo helt OK.

Google Energica motorcycle, så ser dere. Den forhandles i Bergen av PM Motor, men det kommer sikkert flere leverandrer ganske snart.
Peugeot Ion 2011

elektrolux

Du kan ikke skrive slikt uten å legge til bilder  ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

coolhand

Peugeot Ion 2011

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Hodetelefoner

Tilgjengelighet. alle vil ha Lightning 218..
buddy kom før model S.
Man trenger noe som er bedre enn tilsvarende fossil.
Det er det eneste som teller. Folk driter i lyden.
Aldri før har et menneske sagt "kul lyd i den 4ern". 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA